Riel zei:
volgens mij is het bij paddo's zo dat de sensorische informatie hetzelfde blijft, maar dat de verwerking daarvan in de hersenen anders is.
Ik denk inderdaad dat de sensorische informatie hetzelfde blijft. Verder zou het mogelijk kunnen zijn dat psilocine het mechanisme verandert dat bepaalt welke sensorische informatie aan je bewustzijn komt. Normaal gesproken wordt de evolutionair gezien irrelevante informatie gefilterd om te voorkomen dat je bewustzijn een overload ervaart aan prikkels die niet noodzakelijk zijn om te overleven. Het menselijk bewustzijn is in staat 10 tot 60 bits aan informatie per seconde te verwerken. Het onderbewustzijn daarentegen, is in staat miljoenen bits aan informatie per seconde te verwerken(1).
We zijn ons in normale staat van bewustzijn dus maar bewust van een enorm klein deel van alle informatie die we opnemen via onze zintuigen.
Door de agonistsiche werking van psilocine in de hersenen vervangt het als het ware serotonine als neurotransmitter. Dus denk ik dat het mogelijk is dat psilocine het filtermechaninsme van de hersenen veranderen met betrekking tot welke informatie aan het bewustzijn komt en welke niet. Deze theorie zou ook kunnen verklaren waarom bijvoorbeeld LSD en (in mindere mate) psilocine perfect zijn voor psychotherapie. Sommige mensen ervaren tijdens LSD psychotherapie een herbeleving van hun geboorte of andere traumatische gebeurtenissen uit hun jeugd die ze zich normaal gespoken niet meer kunnen herinneren(2). Naar mijn mening betekent dit dat de informatie die op dat moment door de zintuigen van de baby of het kind is waargenomen, wel degelijk ergens aanwezig is in het onderbewustzijn en aan het bewustzijn verschijnt door de inname van bewustzijnsveranderende middelen.
Riel zei:
eigenlijk fucken hallucinerende stoffen je hersens best wel hard. in mijn ogen een soort gif.
Toch kun je wel stellen dat het niet goed is
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je het bekijkt vanuit een perspectief waarin je gelooft dat je in de normale staat van bewustzijn de realiteit perfect waarneemt zoals deze ook echt is, dan kan ik begrijpen dat je vindt het niet goed is. Maar aangezien wij de realiteit waarnemen op een manier die voor ons in de evolutie de meeste toegevoegde waarde op heeft geleverd (dus met behulp van dat filtermechanisme), denk ik dat deze middelen een belangrijk medium zijn om inzicht te krijgen in de constructie van de realiteit en de psyche.
Het is ook wonderbaarlijk om te zien hoeveel kennis shamanen uit inheemse stammen hebben over de werking van het menselijk lichaam en geest, zonder dat zij toegang hebben tot bronnen als boeken of het internet. Verder ben ik ook van mening dat bewustzijnsverruiming inherent is aan het menselijk bestaan. Zo worden er al millenia lang over de hele wereld verschillende technieken om een veranderde staat van bewustzijn te ervaren toegepast, zoals: meditatie, vasten, ritmische muziek, repetatief dansen, ademhalingstechnieken, verminderen van zintuiglijke prikkels, inname van psychoactieve planten, etc. Helaas is de huidige westerse samenleving vervreemd geraakt van deze kennis en wordt deze nog maar op kleine schaal toegepast. Gelukkig is er de laatste jaren een groei te ontdekken in spirituele interesse binnen onze samenleving en wij hier op dit forum zijn de mensen die de traditie van bewustzijnsverruiming proberen voort te zetten
(1) http://www.unconsciouslab.com/publicati ... hought.pdf
(2) Grof, S. (2000). Psychology of the future: lessons from modern consciousness research