groeiende populariteit xtc

good_TIMes

Experimenterende gebruiker
Hoi df 'ers

Ik ben 19 jaar nu en heb zo het een en ander geprobeerd waaronder xtc.
De aanleiding om dit topic te openen is dat ik laatst praatte met een meisje en ik vroeg er naar of ze weleens drugs gebruikte.
Ik kreeg als antwoord ja een keertje, waarbij ik zeg xtc zeker, zegt zij nee xtc heb ik vaker gedaan ik bedoelde coke. Het feit dat sommige mensen xtc niet meer als hardrug zien maar als iets dat normaal is schrok ik best wel van. Ook zie ik om mij heen genoeg mensen die (bijna) elk weekend wel iets gebruiken met een leeftijd tussen de 16-20. De vraag is eigenlijk is dit door heel Nederland zo of is dit alleen om mij heen? En zijn er mensen die dit herkennen?

Bobsacamano

Badass junkie
Pfff het is toch maar een pilletje toch!!

good_TIMes zei:
Hoi df 'ers

De aanleiding om dit topic te openen is dat ik laatst praatte met een meisje en ik vroeg er naar of ze weleens drugs gebruikte.
Ik kreeg als antwoord ja een keertje, waarbij ik zeg xtc zeker, zegt zij nee xtc heb ik vaker gedaan ik bedoelde coke. Het feit dat sommige mensen xtc niet meer als hardrug zien maar als iets dat normaal is schrok ik best wel van. Ook zie ik om mij heen genoeg mensen die (bijna) elk weekend wel iets gebruiken met een leeftijd tussen de 16-20. De vraag is eigenlijk is dit door heel Nederland zo of is dit alleen om mij heen? En zijn er mensen die dit herkennen?

anhaedra

Belezen gebruiker
Dat die hypocrisie rondom alcohol met de generaties langzaam verdwijnt, dat kan ik alleen maar toejuichen.

Maar waar ik me wel zorgen om maak is dat met name jonge gebruikers vaak geen flauw idee lijken te hebben wat & hoe ze gebruiken. Dingen door elkaar gooien en lukraak doseren. Van die gasten die ieder weekend xtc pakken maar als je effe met ze praat zien je jou plotseling als een of andere xtc-guru, omdat je je ooit eens hebt ingelezen en dus gewoon je feiten kent... :(

good_TIMes

bobsacamano zei:

good_TIMes zei:
Hoi df 'ers

Het is inderdaad "maar" een pilletje en geen heroine maar dat neemt niet weg dat maanden achter elkaar wekelijks 2-3 pillen nemen geen schade achterlaat bij een 16 jarige.

Bobsacamano

Badass junkie
Ik bedoelde het sarcastisch. Zo zien veel mensen en met name jongeren het. Verbaas me hoe slecht mensen zich inlezen. Ik zie dit ook bij vrienden van me hoor en die zijn al tijd geen 17 meer.

good_TIMes zei:
bobsacamano zei:

good_TIMes zei:
Hoi df 'ers

Het is inderdaad "maar" een pilletje en geen heroine maar dat neemt niet weg dat maanden achter elkaar wekelijks 2-3 pillen nemen geen schade achterlaat bij een 16 jarige.

good_TIMes

bobsacamano zei:
Ik bedoelde het sarcastisch. Zo zien veel mensen en met name jongeren het. Verbaas me hoe slecht mensen zich inlezen. Ik zie dit ook bij vrienden van me hoor en die zijn al tijd geen 17 meer.

good_TIMes zei:
bobsacamano zei:

digitaal sarcasme is niet mijn sterkste kant ;P maar ik zie mensen ook dingen combineren die nergens überhaupt te vinden zijn

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Van mijn zestiende tot mijn twintigste gebruikte ik ook elke weekend wel wat. Dat is dik 10 jaar geleden. Niets nieuws wat mij betreft.

ooscaar

Wijs gebruiker
Exceptional Insight zei:
Van mijn zestiende tot mijn twintigste gebruikte ik ook elke weekend wel wat. Dat is dik 10 jaar geleden. Niets nieuws wat mij betreft.
Maar jij hebt het ook uiteindelijk gepresteerd om DF God te worden :stoned:
Desalniettemin denk ik niet echt dat het iets is van deze tijd, alleen is voor de ene generatie de ene drug natuurlijk populair en voor de volgende generatie een andere drug. MDMA is nu erg populair onder feestgangers, maar dan moet je je ook nog bedenken dat het aantal feestgangers in jouw omgeving waarschijnlijk een stuk meer is dan gemiddeld. Daarom lijkt het wellicht dat 'onze' generatie nou zo extreem veel gebruikt. 2-3 pillen per week zou ik dan trouwens wel weer ernstig misbruik noemen, ik neem aan dat dit uitzonderingen zijn en dat je niet veel van dit soort mensen in je omgeving hebt?

Skirre

Bewuste gebruiker
http://spuitenenslikken.bnn.nl/nieuws/artikel/1160/101-docu
Spuiten en slikken is natuurlijk geen betrouwbare bron maar een onderzoek met duizenden respondenten is dat wel ^^
Nu alcohol alleen voor 18+ is zijn er ook jongeren (16 en 17 jaar) die leuk uit willen gaan, ze horen hoe leuk xtc is, proberen het, vinden het leuk en lezen zich bovendien niet in waardoor je krijgt dat ze het als normaal gaan zien.

"Als iedereen het doet kan het toch niet heel slecht zijn?"

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Bijna iedere leeftijdsgenoot die ik ken heeft wel eens een keer (hard)drugs gebruikt.

MeejheM

Badass junkie
ZERO- zei:
Bijna iedere leeftijdsgenoot die ik ken heeft wel eens een keer (hard)drugs gebruikt.

ik weet niet op welke post je reageerde, maar aangezien ik je leeftijd niet weet kan ik er niks mee.

Fool

Badass junkie
Skirre zei:
Spuiten en slikken is natuurlijk geen betrouwbare bron maar een onderzoek met duizenden respondenten is dat wel ^^
Nu alcohol alleen voor 18+ is zijn er ook jongeren (16 en 17 jaar) die leuk uit willen gaan, ze horen hoe leuk xtc is, proberen het, vinden het leuk en lezen zich bovendien niet in waardoor je krijgt dat ze het als normaal gaan zien.

Dit is echt een heel slecht onderzoek hoor. Hier zie je een kritische analyse en daar zie je ook gelijk waarom mensen zonder enige kennis van onderzoeken en statistiek niet dit soort onderzoeken moeten toelichten en promoten.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Ja xtc is naar mijn weten altijd al populair geweest.
Nu leven we ook in een tijd dat jongeren veel vroeger met het uitgaansleven in contact komen.
Mijn ouwe heeft het vroeger ook gedaan en zijn 1ste keer was op zijn 25ste en van zijn vrienden was dat ook rond die leeftijd.
Nu de mensen die er mee bekend zijn van mijn leeftijd was hun eerste maal meestal tussen de 16-18 jaar oud.

Hetzelfde met alcohol en wiet. Soms komen jongeren al van hun 14 a 15 hiermee in aanraking.

ooscaar

Wijs gebruiker
Fool zei:
Skirre zei:

Dit is echt een heel slecht onderzoek hoor. Hier zie je een kritische analyse en daar zie je ook gelijk waarom mensen zonder enige kennis van onderzoeken en statistiek niet dit soort onderzoeken moeten toelichten en promoten.
Helemaal mee eens, jammer dat veel mensen het verschil niet echt merken tussen zo'n onderzoek en een gedegen onderzoek. Leidt snel tot de bekende Telegraaf-koppen dit.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ooscaar zei:
Fool zei:
Skirre zei:

Helemaal mee eens, jammer dat veel mensen het verschil niet echt merken tussen zo'n onderzoek en een gedegen onderzoek. Leidt snel tot de bekende Telegraaf-koppen dit.
Erg jammer inderdaad. Dit is volgens mij een grote frustratie voor een ieder die wetenschappelijk is opgeleid. Een of andere journalist neemt ergens wat vragen af en het wordt meteen als de waarheid gebracht... Helaas weet de meerderheid van de bevolking niet wat fatsoenlijk onderzoek in houd en hoe je dat herkent. Zelfs de politici waarvan je hoopt dat zij wel die kennis hebben, nemen het allemaal maar al te graag aan.

Daarbij komt nog eens dat je zelfs wetenschappelijk onderzoek niet zomaar moet aannemen voor waarheid. Ook daar moet je altijd kritisch naar blijven kijken, door zelf de onderzoeksmethodes in te kijken en te beoordelen of daar geen gebreken aan zitten. Te vaak hoor ik om mij heen dat iets wetenschappelijk "bewezen" is. Voor de duidelijkheid, de wetenschap bewijst bijna helemaal niks. De wetenschap maakt iets aannemelijk met gedegen methoden en goed onderbouwde aannames, maar iets bewijzen is in de regel onmogelijk. De wetenschap kan alleen op basis van deductie iets bewijzen, maar dan moet je het wel weer eens zijn met de aannames die daar aan ten grondslag liggen, en deductie is vaak totaal niet praktisch toepasbaar.

Fool

Badass junkie
“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”

ooscaar

Wijs gebruiker
Tenzij je de hele populatie ondervraagt natuurlijk :)

Ik denk trouwens best dat ook mensen zonder wetenschappelijke opleiding vaak best wel kunnen bedenken dat je geen goede (betrouwbare) resultaten vindt als je geen representatieve steekproef hebt, een te kleine steekproef, alleen naar het gemiddelde kijkt, et cetera. Alleen (bijna) iedereen leest wel selectief, en veel mensen vergeten dit soort dingen graag als ze iets lezen wat ze wel willen lezen. Neem bijvoorbeeld politici, zij hebben bijna allemaal wel les gehad in statistiek, lijkt mij. Maar toch zijn zij soms vatbaar voor overhaaste, ongegrondeerde conclusies van een of ander niet goed uitgevoerd 'wetenschappelijk' onderzoek.

En inderdaad kun je 'de waarheid' niet bewijzen met wetenschap, aangezien 'de waarheid' een filosofisch en niet een wetenschappelijk begrip is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
ooscaar zei:
En inderdaad kun je 'de waarheid' niet bewijzen met wetenschap, aangezien 'de waarheid' een filosofisch en niet een wetenschappelijk begrip is.
De waarheid een filosofisch begrip? Het moet niet gekker worden hier. De waarheid zelf is per definitie geen filosofie. Het idee van de waarheid echter wel. :wink:

Wetenschap is ook zo'n mooi gekozen term. Je zou denken dat de wetenschap zich bezig houdt met wat valt te weten (dus de waarheid), maar dat is nou niet bepaald het geval. :tongueout: Woorden...

ooscaar

Wijs gebruiker
Mindless zei:
ooscaar zei:
De waarheid een filosofisch begrip? Het moet niet gekker worden hier. De waarheid zelf is per definitie geen filosofie. Het idee van de waarheid echter wel. :wink:

Wetenschap is ook zo'n mooi gekozen term. Je zou denken dat de wetenschap zich bezig houdt met wat valt te weten (dus de waarheid), maar dat is nou niet bepaald het geval. :tongueout: Woorden...
Ja dat is precies wat ik bedoelde hoor :wink:

broodjeaap

Ik merk ook dat er véél gebruikt wordt onder jongeren (onder de 20). Ik ben blij dat ik 21 was toen ik voor het eerst in aanraking kwam met XTC. Denk dat ik beter in staat was 'verstandige' keuzes te maken over doseringen en beter controle had over hoe vaak ik iets gebruik.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Wat er tegenwoordig ook wel rondspeelt in het milieu van de jongeren is die yolo mentaliteit. Ze zijn jong en willen iets doen met hun leven. Overigens de maatschappij legt ons wel een soort verplicht hedonisme op.

Iedereen moet zijn leven zo goed mogelijk inrichten en zoveel mogelijk plezier hebben, weet je wel...

Ik zeg niet dat dit DE grote oorzaak is maar het heeft er zeker mee te maken. Ikzelf studeer nog dus ik weet een beetje hoe het er aan toe gaat bij de jongeren tegenwoordig..

Fool

Badass junkie
theholyganja zei:
Wat er tegenwoordig ook wel rondspeelt in het milieu van de jongeren is die yolo mentaliteit. Ze zijn jong en willen iets doen met hun leven. Overigens de maatschappij legt ons wel een soort verplicht hedonisme op.

Iedereen moet zijn leven zo goed mogelijk inrichten en zoveel mogelijk plezier hebben, weet je wel...

Ik zeg niet dat dit DE grote oorzaak is maar het heeft er zeker mee te maken. Ikzelf studeer nog dus ik weet een beetje hoe het er aan toe gaat bij de jongeren tegenwoordig..
Vind jij niet dat je zoveel mogelijk plezier moet hebben in je leven?

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Tuurlijk wel, maar er is een verschil tussen vertier zoeken en alles eraan doen om je altijd gelukkig te voelen.

Fool

Badass junkie
theholyganja zei:
Tuurlijk wel, maar er is een verschil tussen vertier zoeken en alles eraan doen om je altijd gelukkig te voelen.
Zeker waar, maar zie jij in de omgeving om je heen dan iedereen non-stop bezig met vertier te zoeken? :P

Ik ben op dit moment ook nog student en zie echt genoeg mensen om mij heen die helemaal niet zo'n YOLO-instelling hebben, al schreeuwen ze op sommige momenten van wel. :)

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hun gedrag lijkt daar soms wel op ja, maar mijn sober karakter zal hierin ook wel voor een deel meespelen.

Fool

Badass junkie
theholyganja zei:
Hun gedrag lijkt daar soms wel op ja, maar mijn sober karakter zal hierin ook wel voor een deel meespelen.
Valt mij vooral op dat dit meestal gezegd wordt over mensen die we dan zelf niet zo goed kennen. Bijna altijd als je iemand beter kent lijken deze mensen dan toch een serieuze kant te hebben en dat YOLO-gedrag allemaal wel mee te vallen. Tenminste, dat baseer op ik vrienden van mij die door anderen flink met YOLO-achtig zijn beschuldigd worden. :)

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Kan zijn, maar als ik studenten masaal zie MDMA gebruiken (met echt wel nog grote dosissen) op een woensdagavond in de uitgaansbuurt van een bekende studentenstad dan stel ik mij toch wel vragen wat die doen in het weekend.

Fool

Badass junkie
Hmm ja, dat is een beetje twijfelachtig. Maar voor de meeste studenten is het natuurlijk wel doordeweeks feest en in het weekend thuis-thuis studeren hé. :wink:

Bovenaan