Ghb (geheel hulp behoevend)

Loepie

Newbie
Na een uurtje op internet te hebben gezeten op deze site terecht gekomen en ben me echt te pletter geschrokken over de meningen van ghb. En de luchtige opvattingen die er over bestaan. Mensen die duidelijk veel kennis hebben over drugs Ghb en aanverwante zaken. Heb me speciaal aangemeld om even een mening te geven zonder dat er iemand iets mee hoeft te doen. Heb zelf 15 jaar ervaring met drugs gebruik en ervaring met mensen die Ghb gebruiken en alle andere drugs die in nederland te koop zijn. ALLE DRUGS onder welke naam dan ook zijn verslavend ongeacht het gebruik . Ook Ghb. Er is haast niet van af te komen en heb heel wat mensen naar de goot zien verdwijnen. Het idee dat het überhaupt goed is elke dag te gebruiken is waanzin. Wat je zelf er ook van denk,of dat je er beter van denkt te functioneren . Zelf medicatie met drugs is het begin van het einde,het is onmogelijk je zelf objectief te beoordelen omdat alle veranderingen langzaam aan gaan en je het zelf onmogelijk kan beoordelen of je er beter van word of niet. Dat kan alleen je omgeving,en eerlijk wie van de gegadigde hier verteld zijn omgeving dat hij/zij elke dag Ghb of drugs gebruiken als zelf medicatie en kan zonder in de verdediging te schieten zeggen dat ze ongelijk hebben. Je zal je zelf altijd beschermen door de schuld te leggen dat andere het niet zien zoals jij zelf en dat ze je niet begrijpen. Onzin. Als je dat soort menigen of opvattingen deelt ben je wel degelijk over een grens gegaan en zit je wel degelijk zoals vele hier in een onkennings fase. Je kunt leuk met geleerde termen strooien als of het zout is maar maar lichamelijke afhankelijkheid is een verslaving!! Een noodzaak om door te kunnen gaan met het in geslagen pad. Water is ook een noodzakelijkheid net als eten,maar omdat het niet bekent staat als slecht of schadelijk is het een basis behoefte. Dat word een geregeld gebruik van Ghb of ander drugs ook. En zo word het een verslaving. En elke drugs gebruiker kan een week stoppen,elke alcoholist kan een week stoppen. Geen probleem. Je zet je hersenen op een stand dat als ik een week stoppen kan dan ben ik niet verslaafd en als ik dat red heb ik dat bewezen.Onzin. Verslaafd zijn zit hem niet in of je stoppen kan voor een dag of een week. Het langdurige effect zit hem in de kern van je onderbewuste. Het kan na weken, maanden terug komen. Zelf jaren later. Een week is niks. Het gaat erom hoe je je beter voelt dan zonder iets op als Ghb xtc of wat dan ook. Omdat je je anders voelt dan nuchter zijn wil het niet zeggen dat het goed voor je werkt al zal je zelf vast vinden dat het wel zo is. Ik spreek uit eigen ervaring en hoop dat er een besef gaat komen dat het niet de juiste weg is. Buiten wetenschappelijk onderzoek zou je bij je zelf moeten denken heeft me moeder dit na me geboorte naast me in de wieg gelegd zodat ik me zelf ermee voor de gek kan houden? Waarom gebruikt ze het dan zelf niet? Of tijdens de zwangerschap? Of je buurman en zijn gezin,zoals cocaine ook gewoon voorgeschreven werd in de jaren 40 en 50. Drugs is recreatief leuk om te gebruiken,net zoals het soms leuk is om hard te rijden in de auto. Dat houdt je concentratie ook hoger en ben je scherper maar om nou elke dag een artikel 5 te plegen en zeggen dat je er beter van word kun je toch niet tegen je zelf zeggen als je in de spiegel kijkt. Hopelijk kijken jullie er jaren later nog zo tegen aan als nu. Dat het allemaal niet zo erg is als ze zeggen,want ik heb de controle! !! Als je dat zou hebben samen met je disipline zou je beseffen dat je het helemaal niet nodig heb en dat het je ook helemaal niet verder helpt of verder gaat helpen. Ik ben blij dat het forum er is zodat er zicht is op waarom je drugs gebruik van jè zelf of andere die je lief zijn goed in de gaten moeten houden. Want een verslaving zit al in je vanaf de dag dat je geboren bent niet in hoeveel dagen je het heb gebruikt,het feit dat je het gebruikt betekent dat je er gevoelig voor bent en dat is de eerste stap opweg naar we hoop ellende voor je naaste. Lang verhaal maar korten dan de weg terug naaf boven. Gr loepie.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Sorry misschien handig om linea’s etc te gebruiken? Het is nu 1 bijna ondoorkombare lap tekst. Ik denk dat meerdere t niet zullen lezen daarom. Gewoon een tip hoor.

Sofia87

Gast
Na een uurtje op internet te hebben gezeten op deze site terecht gekomen en ben me echt te pletter geschrokken over de meningen van ghb. En de luchtige opvattingen die er over bestaan. Mensen die duidelijk veel kennis hebben over drugs Ghb en aanverwante zaken. Heb me speciaal aangemeld om even een mening te geven zonder dat er iemand iets mee hoeft te doen. Heb zelf 15 jaar ervaring met drugs gebruik en ervaring met mensen die Ghb gebruiken en alle andere drugs die in nederland te koop zijn. ALLE DRUGS onder welke naam dan ook zijn verslavend ongeacht het gebruik . Ook Ghb. Er is haast niet van af te komen en heb heel wat mensen naar de goot zien verdwijnen. Het idee dat het überhaupt goed is elke dag te gebruiken is waanzin. Wat je zelf er ook van denk,of dat je er beter van denkt te functioneren . Zelf medicatie met drugs is het begin van het einde,het is onmogelijk je zelf objectief te beoordelen omdat alle veranderingen langzaam aan gaan en je het zelf onmogelijk kan beoordelen of je er beter van word of niet. Dat kan alleen je omgeving,en eerlijk wie van de gegadigde hier verteld zijn omgeving dat hij/zij elke dag Ghb of drugs gebruiken als zelf medicatie en kan zonder in de verdediging te schieten zeggen dat ze ongelijk hebben. Je zal je zelf altijd beschermen door de schuld te leggen dat andere het niet zien zoals jij zelf en dat ze je niet begrijpen. Onzin. Als je dat soort menigen of opvattingen deelt ben je wel degelijk over een grens gegaan en zit je wel degelijk zoals vele hier in een onkennings fase. Je kunt leuk met geleerde termen strooien als of het zout is maar maar lichamelijke afhankelijkheid is een verslaving!! Een noodzaak om door te kunnen gaan met het in geslagen pad. Water is ook een noodzakelijkheid net als eten,maar omdat het niet bekent staat als slecht of schadelijk is het een basis behoefte. Dat word een geregeld gebruik van Ghb of ander drugs ook. En zo word het een verslaving. En elke drugs gebruiker kan een week stoppen,elke alcoholist kan een week stoppen. Geen probleem. Je zet je hersenen op een stand dat als ik een week stoppen kan dan ben ik niet verslaafd en als ik dat red heb ik dat bewezen.Onzin. Verslaafd zijn zit hem niet in of je stoppen kan voor een dag of een week. Het langdurige effect zit hem in de kern van je onderbewuste. Het kan na weken, maanden terug komen. Zelf jaren later. Een week is niks. Het gaat erom hoe je je beter voelt dan zonder iets op als Ghb xtc of wat dan ook. Omdat je je anders voelt dan nuchter zijn wil het niet zeggen dat het goed voor je werkt al zal je zelf vast vinden dat het wel zo is. Ik spreek uit eigen ervaring en hoop dat er een besef gaat komen dat het niet de juiste weg is. Buiten wetenschappelijk onderzoek zou je bij je zelf moeten denken heeft me moeder dit na me geboorte naast me in de wieg gelegd zodat ik me zelf ermee voor de gek kan houden? Waarom gebruikt ze het dan zelf niet? Of tijdens de zwangerschap? Of je buurman en zijn gezin,zoals cocaine ook gewoon voorgeschreven werd in de jaren 40 en 50. Drugs is recreatief leuk om te gebruiken,net zoals het soms leuk is om hard te rijden in de auto. Dat houdt je concentratie ook hoger en ben je scherper maar om nou elke dag een artikel 5 te plegen en zeggen dat je er beter van word kun je toch niet tegen je zelf zeggen als je in de spiegel kijkt. Hopelijk kijken jullie er jaren later nog zo tegen aan als nu. Dat het allemaal niet zo erg is als ze zeggen,want ik heb de controle! !! Als je dat zou hebben samen met je disipline zou je beseffen dat je het helemaal niet nodig heb en dat het je ook helemaal niet verder helpt of verder gaat helpen. Ik ben blij dat het forum er is zodat er zicht is op waarom je drugs gebruik van jè zelf of andere die je lief zijn goed in de gaten moeten houden. Want een verslaving zit al in je vanaf de dag dat je geboren bent niet in hoeveel dagen je het heb gebruikt,het feit dat je het gebruikt betekent dat je er gevoelig voor bent en dat is de eerste stap opweg naar we hoop ellende voor je naaste. Lang verhaal maar korten dan de weg terug naaf boven. Gr loepie.
Ik volg @De Dunne in haar reactie.

Zou zonde zijn als men daarom je tekst niet zou lezen, want er staan best nuttige zaken in.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Loepie

Interessant stuk hoor, ondanks de onleesbaarheid.

ik ben het wel met je eens hoor, maar de dagelijkse GHB gebruiker is niet echt representatief voor deze site. Recent weet ik er maar 1, een relatief nieuw lid die zo goed als elke avond 3,2ml gebruikt, naam ben ik even kwijt.
Wel zijn er hier meerderen die net uit zo'n GHB verslaving aan het opkrabbellen zijn zoals @Raver

ghfeesje

Newbie
Oke hoewel ik denk dat je stuk de plank volledig misslaat, heb ik het even herschreven voor je, zodat ik er beter op kan reageren. Hieronder dus jouw stuk

"Na een uurtje op internet te hebben gezeten en op deze site terecht te zijn gekomen ben ik me echt te pletter geschrokken over de meningen over GHB, en de luchtige opvattingen die er over bestaan. Mensen die duidelijk zogenaamd veel kennis hebben over drugs, GHB en aanverwante zaken. Ik heb me speciaal aangemeld om even mijn mening te geven zonder dat er iemand iets mee hoeft te doen. Ik heb zelf 15 jaar ervaring met drugsgebruik en ervaring met mensen die GHB gebruiken en ervaring met alle andere drugs die in Nederland te koop zijn.

ALLE DRUGS, onder welke naam dan ook, zijn verslavend, ongeacht het gebruik. Ook GHB. Er is haast niet van af te komen en ik heb heel wat mensen naar de goot zien verdwijnen. Het idee dat het überhaupt goed is elke dag te gebruiken is waanzin, wat je er zelf ook van denkt. Ook het idee dat je er beter van denkt te functioneren is waanzin.

Zelf medicatie met drugs is het begin van het einde, het is onmogelijk jezelf objectief te beoordelen omdat alle veranderingen langzaamaan gaan. Je kan zelf onmogelijk beoordelen of je er beter van wordt of niet. Dat kan alleen je omgeving. Zeg nou eerlijk; wie van de gegadigde hier vertelt zijn omgeving dat hij/zij elke dag GHB of drugs gebruikt als zelfmedicatie en kan, zonder in de verdediging te schieten, zeggen dat ze ongelijk hebben.

Je zal jezelf altijd beschermen door de schuld te leggen bij anderen omdat “die het niet zien zoals jijzelf” en “dat ze je niet begrijpen. Onzin. Als je dit soort meningen of opvattingen deelt ben je wel degelijk over een grens gegaan en zit je wel degelijk, zoals velen hier, in een ontkenningsfase.

Je kunt leuk met geleerde termen strooien alsof het zout is maar lichamelijke afhankelijkheid is een verslaving! Een noodzaak om door te kunnen gaan met het ingeslagen pad. Water is ook een noodzakelijkheid net als eten, maar omdat het niet bekend staat als slecht of schadelijk is het een basisbehoefte. Dat wordt een geregeld gebruik van GHB of ander drugs ook. Zo wordt het een verslaving.

Elke drugsgebruiker kan een week stoppen, elke alcoholist kan een week stoppen. Geen
probleem. Je denkt “als ik een week stoppen kan dan ben ik niet verslaafd en als ik dat red heb ik dat bewezen”. Onzin. Verslaafd zijn zit hem niet in of je stoppen kan voor een dag of een week. Het langdurige effect zit hem in de kern van je onderbewustzijn. Het kan na weken, maanden terug komen. Zelf jaren later. Een week is niks. Het gaat erom dat je je beter voelt dan wanneer je niet op hebt, zoals bijvoorbeeld GHB of XTC. Omdat je je anders voelt dan nuchter zijn wil het niet zeggen dat het goed voor je werkt al zal je zelf vast vinden dat het wel zo is.

Ik spreek uit eigen ervaring en hoop dat er een besef gaat komen dat het niet de juiste weg is. Buiten wetenschappelijk onderzoek zou je bij jezelf moeten denken heeft mijn moeder dit na mijn geboorte naast me in de wieg gelegd zodat ik me zelf ermee voor de gek kan houden? Waarom gebruikt ze het dan zelf niet? Of tijdens de zwangerschap? Of je buurman en zijn gezin, zoals cocaïne ook gewoon voorgeschreven werd in de jaren 40 en 50.

Drugs is recreatief leuk om te gebruiken, zoals het soms leuk is om hard te rijden in de auto. Dat houdt je concentratie ook hoog en maakt je scherper, maar om nou elke dag een artikel 5 te plegen en zeggen dat je er beter van wordt kun je toch niet tegen je zelf zeggen als je in de spiegel kijkt.

Hopelijk kijken jullie er jaren later nog zo tegen aan als nu. Dat het allemaal niet zo erg is als ze zeggen, want “ik heb de controle!!!” Als je dat zou hebben samen met je discipline, zou je beseffen dat je het helemaal niet nodig hebt en dat het je ook helemaal niet verder helpt of verder gaat helpen.

Ik ben blij dat het forum er is, zodat er zicht is op waarom je drugsgebruik van jezelf of anderen die je lief zijn, goed in de gaten moet houden. Want een verslaving zit al in je vanaf de dag dat je geboren bent, het zit hem niet in hoeveel dagen je het hebt gebruikt. Het feit dat je het gebruikt betekent dat je er gevoelig voor bent en dat is de eerste stap op weg naar een hoop ellende voor je naasten.

Lang verhaal maar korter dan de weg terug naar boven. Gr loepie. "

ghfeesje

Newbie
Hieronder mijn reactie op jouw stuk

ALLE DRUGS, onder welke naam dan ook, zijn verslavend, ongeacht het gebruik. Ook GHB.
Of drugs verslavend zijn heeft meer te maken met de persoon, dan de drug. Mensen met een sterk sociaal netwerk, een baan, een stabiele woonplek, een goede geestelijke gezondheid zullen veel beter bestand zijn tegen het ontwikkelen van een verslaving dan mensen zonder een dergelijk vangnet.

Er is haast niet van af te komen en ik heb heel wat mensen naar de goot zien verdwijnen. Het idee dat het überhaupt goed is elke dag te gebruiken is waanzin, wat je er zelf ook van denkt. Ook het idee dat je er beter van denkt te functioneren is waanzin.

Zelf medicatie met drugs is het begin van het einde, het is onmogelijk jezelf objectief te beoordelen omdat alle veranderingen langzaamaan gaan.
Ik zou zeggen, elke beoordeling is objectief, maar ik zou niet kunnen inzien waarom dit iets negatiefs is.
Je kan zelf onmogelijk beoordelen of je er beter van wordt of niet. Dat kan alleen je omgeving. Ik denk dat je best zelf kunt beoordelen hoe het met je gaat en of je ergens beter van wordt. Om te zeggen dat alleen je omgeving kan beoordelen of je ergens beter van wordt vind ik erg kort door bocht. Zeg nou eerlijk; wie van de gegadigde hier vertelt zijn omgeving dat hij/zij elke dag GHB of drugs gebruikt als zelfmedicatie en kan, zonder in de verdediging te schieten, zeggen dat ze ongelijk hebben.

Je zal jezelf altijd beschermen door de schuld te leggen bij anderen omdat “die het niet zien zoals jijzelf” en “dat ze je niet begrijpen. Onzin. Als je dit soort meningen of opvattingen deelt ben je wel degelijk over een grens gegaan en zit je wel degelijk, zoals velen hier, in een ontkenningsfase.

Je kunt leuk met geleerde termen strooien alsof het zout is maar lichamelijke afhankelijkheid is een verslaving! Een noodzaak om door te kunnen gaan met het ingeslagen pad. Water is ook een noodzakelijkheid net als eten, maar omdat het niet bekend staat als slecht of schadelijk is het een basisbehoefte. Dat wordt een geregeld gebruik van GHB of ander drugs ook. Zo wordt het een verslaving. Je beoordeelt een gewoonte en een verslaving als hetzelfde, maar dat is het niet. Het kan een gewoonte voor je zijn om elke dag GHB te gebruiken, dat betekent niet automatisch dat je verslaafd bent. Iemand die elke dag gaat hardlopen is niet verslaafd aan hardlopen, maar die heeft dit als gewoonte ontwikkeld. Een gewoonte is niet perse iets negatiefs. Gewoontes geven mensen houvast en structuur. Of je een gewoonte positief of negatief beoordeelt ligt bij jezelf. Als je last krijgt van je knieën door het hardlopen zou je kunnen zeggen dat dit een negatieve gewoonte is, maar daarentegen levert het je ook goede conditie op. Niet alle gewoontes zijn louter positief of louter negatief. Niets is zo zwart/wit.

Elke drugsgebruiker kan een week stoppen, elke alcoholist kan een week stoppen. Je noemt hier de termen “drugsgebruiker” en “alcoholist” als gelijken, maar een drugsgebruiker hoeft niet perse verslaafd te zijn, en een alcoholist heeft een groot probleem. Een alcoholist kán niet zonder begeleiding een week stoppen. Dat is hartstikke gevaarlijk en kan zelfs dodelijk zijn. Ik vind het daarom echt onbegrijpelijk dat je zegt dat alcoholisten zomaar een week kunnen stoppen met drinken. Er zijn trouwens ook zat drugsverslaafden die écht niet zomaar een week kunnen stoppen. Je moet drugsgebruikers en drugsverslaafden niet over één kam scheren.
Je denkt “als ik een week stoppen kan dan ben ik niet verslaafd en als ik dat red heb ik dat bewezen”. Onzin. Verslaafd zijn zit hem niet in of je stoppen kan voor een dag of een week. Het langdurige effect zit hem in de kern van je onderbewustzijn. Het kan na weken, maanden terug komen. Zelf jaren later. Een week is niks. Ik vind dit ook echt schadelijk om te zeggen. De opvatting dat verslaafd zijn een soort ziekte is, waar je nooit vanaf komt en die áltijd op de loer ligt. Ik weet dat dit heel gebruikelijk is in de verslavingszorg, maar gelukkig zijn er ondertussen ook mensen die het tegendeel beweren (Marc Lewis) Het gaat erom dat je je beter voelt dan wanneer je niet op hebt, zoals bijvoorbeeld GHB of XTC. Omdat je je anders voelt dan nuchter zijn wil het niet zeggen dat het goed voor je werkt al zal je zelf vast vinden dat het wel zo is. Ik denk dat er wel wat meer redenen zijn om drugs te gebruiken dan louter het "nuchtere gevoel" te onderdrukken. Je moet al behoorlijk ver heen zijn wil je het nuchter zijn als zo onplezierig ervaren dat je ervoor in de plaats maar drugs gebruikt.

Ik spreek uit eigen ervaring en hoop dat er een besef gaat komen dat het niet de juiste weg is. Buiten wetenschappelijk onderzoek zou je bij jezelf moeten denken heeft mijn moeder dit na mijn geboorte naast me in de wieg gelegd zodat ik me zelf ermee voor de gek kan houden? Waarom gebruikt ze het dan zelf niet? Of tijdens de zwangerschap? Of je buurman en zijn gezin, zoals cocaïne ook gewoon voorgeschreven werd in de jaren 40 en 50. Waar wil je heen met dit stuk tekst? Dat iedereen zich moet gedragen zoals zijn/haar moeder voor ogen had? Waarom haal je de buurman aan? Ik begrijp hier echt niks van! Cocaïne in de jaren 40? Als je bedoeld dat je mening over drugsgebruik subjectief en tijdsgebonden is, haal je je eigen argument, dat al het drugsgebruik uitdraait op verslaving, onderuit.

Drugs is recreatief leuk om te gebruiken, zoals het soms leuk is om hard te rijden in de auto. Dat houdt je concentratie ook hoog en maakt je scherper, maar om nou elke dag een artikel 5 te plegen en zeggen dat je er beter van wordt kun je toch niet tegen je zelf zeggen als je in de spiegel kijkt. Ook weer een onbegrijpelijke toevoeging. (Te) hard autorijden brengt anderen in gevaar, in tegenstelling tot persoonlijk drugsgebruik.

Hopelijk kijken jullie er jaren later nog zo tegen aan als nu. Dat het allemaal niet zo erg is als ze zeggen, want “ik heb de controle!!!” Als je dat zou hebben samen met je discipline, zou je beseffen dat je het helemaal niet nodig hebt en dat het je ook helemaal niet verder helpt of verder gaat helpen.

Ik ben blij dat het forum er is, zodat er zicht is op waarom je drugsgebruik van jezelf of anderen die je lief zijn, goed in de gaten moet houden. Want een verslaving zit al in je vanaf de dag dat je geboren bent, het zit hem niet in hoeveel dagen je het hebt gebruikt. Het feit dat je het gebruikt betekent dat je er gevoelig voor bent en dat is de eerste stap op weg naar een hoop ellende voor je naasten. Drugsgebruik heeft niks met de gevoeligheid voor verslaving te maken, waar in de literatuur wordt dit genoemd? Hoeveel drugsgebruikers zijn er wel niet in Nederland, die níet verslaafd zijn? Het gaat vaker goed dan fout.

TLDR: Om even kort samen te vatten: drugsgebruikers zijn niet automatisch (potentiële) drugsverslaafden, en een drugsgewoonte is niet automatisch een drugsverslaving.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@Loepie Er zitten een aantal waarheden verscholen in je tekst, maar over het algemeen is het nogal een mess waar niet doorheen te komen is. Je kunt er niet overzichtelijk een aantal bulletpoints uithalen die de basis zijn van je argument, jammer. Ik ben het voor een deel met je oneens, maar het zorgt er verder alleen voor dat mensen voor verslaving waken dus in die zin zie ik er geen kwaad in.

@ghfeesje Hier zie ik meer kwaad in.

Ik ben het met je eens dat het vooral te maken heeft met de persoon in kwestie en hoe die zijn leven in heeft gedeeld of die persoon verslaafd raakt. Dan nog betekent dat niet dat er geen mensen zijn die een prima leven hebben en toch zo verslaafd als de nete raken. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer zij van nature al minder dopaminereceptoren hebben en vatbaarder zijn voor middelen die op het dopaminesysteem werken. Bij langdurig gebruik van deze middelen neemt het aantal dopaminereceptoren nog verder af en wordt de gebruiker nog vatbaarder voor de middelen. Ondanks dat ik ook vind dat de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de persoon ligt en niet bij de drug, zijn er mensen die extreem verslavingsgevoelig zijn en die verleiding gewoon niet moeten hebben in hun leven.

Daarnaast vind ik dat jouw onderscheid tussen een verslaving en dagelijks gebruik veel te groot is. Als je iets dagelijks gebruikt om te kunnen ontspannen, jezelf op te peppen, spanningen tegen te gaan of dagelijks een plezier-injectie wilt hebben, dan ben je al afhankelijk van het middel. Het is lekker makkelijk om te zeggen dat iets 'gewoon dagelijks gebruik' is in plaats van een verslaving als je nooit hoeft te testen of je er voor een langdurige periode af kan komen zonder fysiologische en psychische ontwenningsverschijnselen te krijgen. In die zin gaat de vergelijking met dagelijkse gezonde bezigheden zoals sporten ook totaal niet op. In werkelijkheid ben je meestal gewoon verslaafd als je dagelijks iets gebruikt, en dat is problematisch. Er komt een dag dat je last krijgt van je gebruik en moet kappen en dan merk je opeens hoe afhankelijk je van het middel bent geworden. Daarbij is alles wat je er al die tijd mee hebt op proberen te lossen of mee hebt proberen te onderdrukken in full force terug en wordt je geconfronteerd met het feit dat je een slechte oplossing hebt gezocht voor dat deel van jezelf waar je zelf aan moet werken. Iets wat op dagelijkse basis je beloningssysteem beïnvloedt en je levensstijl verandert is echt niet iets wat gewoon maar een keuze is die je op een gegeven moment probleemloos niet meer maakt.

Ik heb verder ook geen idee wat je bedoelt met "elke beoordeling is objectief, maar ik zou niet kunnen inzien waarom dit iets negatiefs is." Uhhh, nee, geen enkele beoordeling is objectief; elke beoordeling is subjectief. In dit geval is je beoordeling afhankelijk van je eigen ervaringen en het beeld wat je zelf van drugsgebruik hebt geschetst. Of dit beeld klopt of logisch is is voor jou misschien voor de hand liggend, maar is vrijwel altijd een overschatting die men maakt van het eigen beoordelingsvermogen en de eigen kijk op de wereld. Die kijk op de wereld is weer voor een groot deel afhankelijk van je temperament en hoe jouw karakter is gevormd op basis van de grootste karakterdimensies. Dat krijg je voor een groot deel genetisch mee en bepaalt hoe liberaal (vrij, open grenzen) of conservatief (strikt, gesloten grenzen) je naar de wereld kijkt. Een groot deel van de manier waarop je denkt wordt dus bepaald door je gevoelens over iets en niet door jouw objectieve, gefundeerde visie op drugs en drugsgebruik.
Zeker in het geval van een verslaving, waar Loepie het over had, is dit waar. Er wordt een circuit gebouwd in je hersenen dat zo vaak is gevoed met een geweldige ervaring dat het opnieuw op zoek wil naar die ervaring. Je kunt het circuit beter zien als een persoonlijkheid die op de drug naar keuze uit is. Het onderdrukt negatieve gedachten over de drug, of voegt nieuwe gedachten toe die het druggebruik in stand kunnen houden. Of dit halve waarheden of leugens zijn maakt niet uit, zolang het maar richting het doel - de drug naar keuze - leidt. De stappen die je zet om de drug te krijgen en de halve waarheden/leugens die je bedenkt om het gebruik in stand te houden worden met elke hit bekrachtigd en de persoonlijkheid groeit en groeit en groeit. Niks aan dit alles is objectief. Zeer onnozele opmerking, iets anders kan ik er niet van maken.

Laatst bewerkt:

ghfeesje

Newbie
"Ik heb verder ook geen idee wat je bedoelt met "elke beoordeling is objectief, maar ik zou niet kunnen inzien waarom dit iets negatiefs is." Uhhh, nee, geen enkele beoordeling is objectief"

Ik bedoelde hier ook subjectief, niet objectief, klein foutje. Vandaar dat het nergens op slaat.

ghfeesje

Newbie
@Sally Tessio
Ik vind het verder trouwens moeilijk te reageren op je reactie, want je vult een heleboel dingen voor me in en je gaat voorbij aan het punt dat ik wilde maken. Namelijk een gewoonte is geen verslaving, en niet alle drugsgebruikers zijn verslaafd.

Een drugsgewoonte hoeft niet perse dagelijks te zijn, en niet elke dagelijkse gebruiker zit de hele dag aan de drugs.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
"Ik heb verder ook geen idee wat je bedoelt met "elke beoordeling is objectief, maar ik zou niet kunnen inzien waarom dit iets negatiefs is." Uhhh, nee, geen enkele beoordeling is objectief"

Ik bedoelde hier ook subjectief, niet objectief, klein foutje. Vandaar dat het nergens op slaat.
Fuck, dat had me een hoop typwerk bespaard als ik dat wist. XD Schrap de laatste alinea maar, dan begrijpen we elkaar en heb je gelijk. :)
Interessant om een andere visie op drugs en verslaving te lezen, maar evengoed een visie die naar mijn inziens veel te ver gaat. Het is veel te simpel om elke activiteit waar je een positieve associatie mee hebt, een sterke hechting mee aangaat en die je daardoor vaak herhaalt over één kam te scheren. Het is alleen maar logisch om daar een hiërarchische structuur in aan te brengen op basis van de schadelijkheid en het gevaar van de activiteit. Cohen vergelijkt afhankelijkheid van een opiaat zoals heroïne met de afhankelijkheid van je kinderen. Tja, als je het ene een aantal jaar dagelijks gebruikt dan belandt je vijf voet onder de grond en als je het ander dagelijks veel liefde en aandacht geeft dan schenkt het je een betekenisvol leven waarin je zorg draagt voor je nageslacht. Sorry, maar als je een beetje pragmatisch naar het leven kijkt dan is de vergelijking natuurlijk absurd en schiet je er niks mee op om een theoretisch kader te gebruiken waarbij je een dergelijke overeenkomst kunt trekken.

Cohen zegt in een ander stuk dat ik zojuist las dat hij altijd heeft geredeneerd als socioloog. Natuurlijk is het belangrijk dat je vanuit het perspectief van een socioloog naar verslaving kunt kijken, maar als je andere velden die ook invloed hebben op hetgeen je een mening over vormt grotendeels buiten beschouwing laat dan doe je als professor naar mijn mening iets verkeerd. Biologie en neurologie spelen, ondanks dat 'een persoon meer is dan zijn hersenen of een beloningssysteem', natuurlijk ook een belangrijke rol. Moeten we over meisjes met een eetstoornis ook maar gewoon zeggen dat zij gehecht zijn aan een bepaald eetpatroon om een bepaalde fysiek te onderhouden en dat maar doelloos op de oneindige stapel van activiteiten gooien waar je een 'sterke hechting' mee aangaat, waar ook wandelen, water drinken en mediteren onder vallen?

Al met al is het niet zo'n boeiende uitspraak van Cohen dat er wel meer zaken zijn waar je afhankelijk van kunt raken dan drugs. Dat mensen meer zijn dan hun hersenen en beloningssysteem lijkt me ook nogal voor de hand liggend. Dat blijkt alleen al uit het feit dat mensen van hardnekkige verslavingen af kunnen komen. Maar dat grote hoeveelheden mensen verslaafd raken aan middelen als nicotine, alcohol en amfetaminen en uiteindelijk fysiek en/of psychisch ziek worden en in sommige gevallen de pijp uitgaan omdat het niet lukt er vanaf te komen, dat doet toch vermoeden dat je wat minder simplistisch naar middelenafhankelijkheid moet kijken dan Cohen doet.

Raver

Badass junkie

Ben het totaal niet eens met deze vent, lekker makkelijk gedacht. Bij verslaving komt wel meer kijken dan een 'verbinding' met de voorbeelden die hij noemt.

Maatschappelijke problemen, psychische problemen, sociale problemen, gezondheidsproblemen, financiële problemen zijn problemen waar je mee te maken kunt krijgen als je verslaafd bent aan drugs. Dus ik vind dat je wel degelijk kunt uitgaan van een stoornis in de hersenen, een persoon kan niet stoppen met gebruiken ondanks alle risico's etc.

Ook het stuk dat hij niet geloofd dat er door een chemisch middel geen afhankelijkheid optreed.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Je kunt pas iets zeggen over een verslaving of afhankelijkheid of traditie of gewoonte, als je zelf ervaren hebt hoe het is om in die draaikolk je hoofd boven water te kunnen houden.
Geneuzel uit leerboeken is dan wel een steuntje in de rug voor de counselors, maar verder niet.
Naar mijn ervaring is niet zozeer het middel al of niet verslavend, nee, het gaat erom hoe je met bepaalde zaken/ gewoontes etc omgaat, dan wel, op een gegeven moment om zult m o e t e n gaan, omdat je er niet meer buiten kunt.
En dat niet meer buiten kunnen, daarmee bedoel ik, dat je zonder niet meer functioneren kan. Ofwel helemaal in elkaar stort.
Een alcoholist kan beslist niet " een weekje even stoppen met de drank".
Zoals al hier aangegeven is.
Want dat kan hem of haar idd het leven kosten!Toen ik in de afkick kliniek zat, was ik onderdeel van een groep mensen, die allemaal in hetzelfde schip zaten.
Alleen het middel in casu waar men afhankelijk van was, dat was dus verschillend.
Opiaten, benzo's alcohol, gamen, van allerlei hoekjes en gaten kwamen de cliënten vandaan.
De berg, waarover wij heen moesten klimmen, was voor Iedereen ongeveer even hoog. Alleen zij, die naast de geestelijke afhankelijkheid ook nog eens een lichamelijke afhankelijkheid moesten overwinnen, die hadden het extra zwaar...

Het artikel hierboven van loepie, daar ben ik het dus niet mee eens.

Laatst bewerkt:
Bovenaan