leipebaviaan zei:
Ik weet niet in wat voor wereld jij je begeeft, maar hier is het juist het tegenovergestelde. Het stoppen met wiet wordt hier als veel problematischer ervaren. Je baseert je stelling op wat jij om je heen ziet en generaliseert het vervolgens.
Ik geef vrijwel wekelijks voorlichting en uit de verhalen die ik van mensen hoor maak ik dit op. Ik baseer het dus niet op onderzoeken ofzo, maar wel op flink wat verhalen uit het hele land. Ik spreek dus vrij veel mensen die bijvoorbeeld dagelijks blowen en vinden dat ze niet verslaafd zijn.
leipebaviaan zei:
Stoppen met blowen is extreem lastig om het het een heel normaal, dagelijks routine heeft dat voor de rest niet heel direct je lichaam of prestaties aantast.
Dit maakt het in vergelijking met harddrugs makkelijker om te stoppen, maar is voor veel mensen een reden om juist te blijven blowen omdat het toch niet direct je lichaam/prestaties aantast. Veel mensen denken juist dat je niet verslaafd kunt raken aan blowen, dit is jarenlang een hardnekkig fabeltje geweest, maar dat fabeltje zorgt er dus wel voor dat mensen dagelijks blijven blowen.
leipebaviaan zei:
Je betoog is wat verwarrend, lees beide quotes eens door. Iets met contradictie.
Ik bedoelde het anders:
SmartieAndMe zei:
Veel mensen die dagelijks blowen kunnen vrij simpel stoppen met blowen omdat die lichamelijke afhankelijkheid zo klein is en je dus niet ziek wordt.
Daarmee bedoel ik dus dat de trigger maar heel klein hoeft te zijn om het voor jezelf te kunnen goedpraten en dag na dag elke keer weer een joint aan te steken.
SmartieAndMe zei:
Ik vind dat de wietverslaving ontzettend word onderschat,
Als je voor jezelf elke avond weer heel simpel kunt goedpraten dat je een joint aansteekt, onderschat je dus de verslaving. Elke dag blowen wordt niet gezien als een verslaving, terwijl ik van mening ben dat elke dag blowen toch écht wel een verslaving is. In jouw geval hetzelfde, je vind dat je niet verslaafd was terwijl je dagelijks blowde. Ik vind dat je de verslaving dan onderschat..
leipebaviaan zei:
Ik blijf erbij dat mijn makkie met het stoppen van blowen gebonden is aan het feit dat ik niet verslavingsgevoelig ben.
Is het niet zo dat het stoppen met blowen in jouw geval makkelijk was omdat je sterk genoeg bent om de crave te weerstaan? Verslavingsgevoeligheid triggert het blowen, de moeite met stoppen is afhankelijk van hoe graag je wilt stoppen. Ik was er zo van overtuigd dat ik wilde stoppen dat ik daardoor vrijwel geen crave had, maar als je daar niet zo sterk in staat is die crave veel groter.
Er is dus wel een verschil tussen verslavingsgevoeligheid en de moeite met stoppen if you ask me...
EDIT
misschien kan bovenstaand dus voor jou ook het verschil maken met GHB. GHB heeft wel een lichamelijke afkick wat het stoppen veel moeilijker maakt. Je hebt in het verleden dagelijks geblowd en kon daar makkelijk mee stoppen, maar aangezien GHB veel moeilijker is om mee te stoppen is het extra van belang te zorgen dat je niet in dagelijks/wekelijks gebruik vervalt