Gevoelsurfen

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
In mijn strijd tegen mijn verslaving, ben ik na wat scrollen op het web tegen de mindfulness oefening "Gevoelsurfen" aangelopen.

Dit is een oefening waarbij je als het ware niets doet tegen de craving, en het over je heen laat komen, en zoals ze omschrijven met de emotie/trek meesurft.

Zelf was ik er nog niet mee bekend, en heb de oefening ook nog niet gedaan, de zucht ontbreekt (gelukkig) nog op dit moment.

Zijn er mensen die deze oefening kennen en wellicht toepassen? Ik betrek hem specifiek op zucht, echter kan het ook op andere emoties worden toegepast.

@mods, ik heb het topic geopend hier in Spirualiteit vanwege de ruime toepassingen, mocht ik verkeerd zitten, ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen😬

_shikantaza

Badass junkie
In mijn strijd tegen mijn verslaving, ben ik na wat scrollen op het web tegen de mindfulness oefening "Gevoelsurfen" aangelopen.

Dit is een oefening waarbij je als het ware niets doet tegen de craving, en het over je heen laat komen, en zoals ze omschrijven met de emotie/trek meesurft.

Zelf was ik er nog niet mee bekend, en heb de oefening ook nog niet gedaan, de zucht ontbreekt (gelukkig) nog op dit moment.

Zijn er mensen die deze oefening kennen en wellicht toepassen? Ik betrek hem specifiek op zucht, echter kan het ook op andere emoties worden toegepast.

@mods, ik heb het topic geopend hier in Spirualiteit vanwege de ruime toepassingen, mocht ik verkeerd zitten, ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen😬
Ik geloof hier niet zo in. Als ik triggers tegenkomen waarbij ik dingen voel dan bel ik iemand, of in ieder geval praat ik er over. Het liefst met een fellow/fella. Als ik tegen m'n moeder ofzo ga zeggen dat ik zin heb in drugs dan raakt ze van slag. Een andere herstellende verslaafde zal er samen met mij over praten en meestal lachen we er dan om.

Maar... ik mediteer iedere ochtend en avond. En dat is eigenlijk wel net zoiets - wennen aan het hebben van gedachten zonder er iets mee te hoeven doen. In feite zie ik dit als wennen aan m'n eigen hoofd. En dan hoef ik niet te gaan zitten afwachten als ik trek krijg. Dat voelt voor mij te risicovol. Maar als jij er wat aan hebt doe het vooral, probeer maar. En ik zou zeggen hou het klein. Ga niet meteen je dealer bellen zonder iets te kopen en dan kijken hoe je je voelt ofzo :wink:

En "vechten tegen verslaving" (of strijd zoals jij het noemt) geloof ik sowieso niet in, want mijn verslaving is veel sterker dan ik en ieder gevecht zal ik uiteindelijk verliezen. Ik kom er toch niet meer vanaf, dus het weg willeb ‘strijden’ is wmb zinloos. En door acceptatie dat dit onderdeel van wie ik ben is geworden en door de goede dingen te doen, houd ik mijn verslaving in slaap, maar dat is een persoonlijk ding hoor. Maar deze oefening is ook meer acceptatie-gericht.

Laatst bewerkt:

Manu76

Badass junkie
Ik heb er volgens mij wel ervaring mee. Vooral die extreme stress en pijn die wel eens bij ontwenningsverschijnselen hoort.
Ik ging dan even op bed liggen en kon dan de "pijn en stress" analyseren. Hele lichaam-scan en dan merkte ik meestal dat de pijn wel meeviel of helemaal niet zo dramatisch was als ik dacht.
Nog even verder scannen en dan werd ik vaak wakker na een dutje en was de pijn geheel verdwenen!

Bovenaan