Gesprekken Paars-plus stilgelegd

Oom Klaas

Badass junkie

Uitgegeven: 22 juni 2010 14:13
Laatst gewijzigd: 22 juni 2010 14:44

AMSTERDAM - De fractievoorzitters van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks hebben dinsdagmiddag de verkennende gesprekken over de vraag of een kabinet met deze partijen mogelijk is stilgelegd.

VVD-fractievoorzitter Mark Rutte ziet te weinig perspectief om te gaan onderhandelen over een Paars-pluscoalitie, zo concludeerde hij dinsdag na afloop van het gesprek bij informateur Rosenthal.

Volgens Rutte hebben de vier partijen uitgebreid de mogelijkheden voor samenwerking verkend.

"We hebben over een breed scala van onderwerpen gesproken, maar ik heb te weinig vertrouwen dat dit zal leiden tot vruchtbare onderhandelingen", aldus Rutte. Hij constateerde dat de sfeer tijdens de verkenning goed was en dat het ook met het onderlinge vertrouwen wel goed zit.

Cohen

Job Cohen (PvdA) verklaarde daarop meteen dat hij niet bereid is te onderhandelen over een midden kabinet van VVD, CDA en PvdA, een combinatie dat de voorkeur geniet van Rutte.

Het is aan Rosenthal om nu verdere stappen te zetten, gaven Cohen en Rutte aan.

Zeer teleurgesteld

Cohen toonde zich 'zeer teleurgesteld' over het uitblijven van onderhandelingen over Paars-plus. Femke Halsema van GroenLinks zei te balen 'als een gieter'.

Cohen wijt een en ander aan de VVD, die te weinig perspectief zou hebben geboden. Cohen wilde niet ingaan op de vraag wat er nu moet gebeuren, evenmin als Halsema.

Ook D66-leider Alexander Pechtold legt de bal bij de VVD neer. "D66 heeft geen taboes geformuleerd, maar de VVD ziet op dit moment geen perspectief. Dat vinden wij teleurstellend.”

Halsema

Halsema prees wel de sfeer tijdens de gesprekken. Ze zei verder dat het aan haar fractie niet heeft gelegen. GroenLinks wilde overal over praten.

De aankondiging van Cohen kwam voor Halsema niet als een verrassing. ''De PvdA heeft dit altijd buitengewoon helder gesteld. Dit is een probleem dat de VVD moet oplossen'', aldus de fractievoorzitter na afloop van het overleg.

Volgens Halsema zijn veel onderwerpen verkend en is gesproken over ''zowel de nabije als de verre toekomst''. Ze zei dat in ieder geval alle onderwerpen die te maken hebben met economische crisis zijn besproken.

Verschillen

Het werd dinsdagmiddag niet meteen duidelijk op welke onderwerpen de gesprekken tussen VVD, PvdA, GroenLinks en D66 precies zijn stukgelopen.

Maar al in de verkiezingscampagne benadrukte Rutte de enorme verschillen die bestaan met de PvdA, onder meer op financieel-economisch terrein. In het verkiezingsprogramma heeft de VVD bezuinigingsplannen opgenomen die oplopen tot ongeveer 20 miljard euro; bij de PvdA is dat 10 miljard.

'Onwaarschijnlijk'

Samenwerking in een nieuw paars kabinet, zoals dat ook in de jaren negentig gebeurde, heeft Rutte dan ook steeds ''buitengewoon onwaarschijnlijk'' genoemd.

Behalve over de aanpak van de tekorten op de overheidsbegroting verschillen VVD en PvdA flink van mening over onder meer de hypotheekrenteaftrek, de kilometerheffing, de WW, marktwerking in de zorg en ontwikkelingssamenwerking.
© NU.nl/ANP

Rip paars :P

langeman

Bewuste gebruiker
Arthur King zei:
Maar wat gaat het nu dan voor coalitie worden?

Misschien als je politiek analyseur bent dat je deze vraag goed kan benatwoorden. Ik weet het iig echt nog niet. Alle berichten en standpunten zijn allemaal nog erg strategisch, oftewel politieke spelletjes. Het echte onderhandelen is nog niet begonnen.

-tomz0r

Belezen gebruiker
Gelukkig, al die linkse zooi hoef ik niet. We moeten geen Griekenland worden omdat al die mensen die onterecht niet werken gewoon geld blijven krijgen. Ook al die milieu en zo kan me gestolen worden.

Angramar Temenos

Badass junkie
Bah, wat een teleurstelling. Ik hoopte echt op een paarsplus kabinet; Eigenlijk zou het nog beter zijn als we VVD gewoon konden weglaten, maar te veel idioten stemmen op ze..

Oom Klaas

Badass junkie
Oh, Cohen wilt dus echt niet met de VVD samenwerken....dit kan nu wel heel lastig gaan worden.

Herverkiezingen :grin:

@langeman:
politiek analyticus kan iedereen worden, je hoeft maar een twitter account en een column ergens te hebben

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Angramar Temenos zei:
Bah, wat een teleurstelling. Ik hoopte echt op een paarsplus kabinet; Eigenlijk zou het nog beter zijn als we VVD gewoon konden weglaten, maar te veel idioten stemmen op ze..

Een voorkeur hebben voor een partij is een persoonlijke keuze en recht voor iedereen. Om op basis daarvan mensen als idioten bestempelen zegt meer over jou dan over hun. Sneu.

-tomz0r

Belezen gebruiker
vode zei:
Angramar Temenos zei:

Een voorkeur hebben voor een partij is een persoonlijke keuze en recht voor iedereen. Om op basis daarvan mensen als idioten bestempelen zegt meer over jou dan over hun. Sneu.

Exact wat ik dacht. Bovendien gaat die reactie hoogstwaarschijnlijk gepaard met 0% kennis over de economische situatie in Nederland, anders zou hij ons echt geen idioten noemen. Al die linkse ideetjes zijn leuk en aardig, maar onbetaalbaar nu. Alle rapporten zeggen dat het in Nederland alarmfase is en dat er bezuinigd moet worden omdat er anders een gigantische onbetaalbare schuld wordt opgebouwd op den duur.

Met het beleid van de PVDA neemt de staatsschuld per jaar met tientallen miljarden toe. Daar wordt natuurlijk niemand vrolijk van. Beter nu bezuinigen dan over 20 jaar een probleemland zijn.

deadlock

Badass junkie
-tomz0r zei:
Exact wat ik dacht. Bovendien gaat die reactie hoogstwaarschijnlijk gepaard met 0% kennis over de economische situatie in Nederland, anders zou hij ons echt geen idioten noemen. Al die linkse ideetjes zijn leuk en aardig, maar onbetaalbaar nu. Alle rapporten zeggen dat het in Nederland alarmfase is en dat er bezuinigd moet worden omdat er anders een gigantische onbetaalbare schuld wordt opgebouwd op den duur.
Dat is niet helemaal waar. De VVD heeft een ronduit idiote kijk op economische situaties. Ze weten hun programma precies zo in elkaar te zetten dat het technisch gezien heel goed uit gaat komen in berekeningen van het CPB maar zoals al door meerdere topeconomen gezegd is gaan de plannen van de VVD heel veel banen kosten op korte en middellange termijn. Op lange termijn zijn de effecten nagenoeg hetzelfde als die van de linkse partijen. Een maatregel waar veel bij valt te halen is bijvoorbeeld het afschaffen van de HRA en huursubsidie maar daar wil de VVD niet aan, want die vinden het normaal dat het hebben van een villa voor rijken gesubsidieerd wordt en willen tegelijkertijd het beetje zorg wat er in Nederland nog is afbreken door de chaos groter te maken.

Met het beleid van de PVDA neemt de staatsschuld per jaar met tientallen miljarden toe. Daar wordt natuurlijk niemand vrolijk van. Beter nu bezuinigen dan over 20 jaar een probleemland zijn.
Ongefundeerde nonsens. De PvdA wil voorzichtig bezuinigen en dat zou inderdaad harder moeten kunnen, maar ze laten in ieder geval alle mogelijkheden open. Je bent nu gewoon Rutte aan het papegaaien.

De bezuinigingsmaatregelen zoals die er zouden moeten zijn:
- partiële immigratiestop voor onopgeleiden (ben je moslim en hoogopgeleid en is er een tekort in je vakgebied? kom alsjeblieft binnen zeg!)
- terugdraaien privatisering zorg
- afschaffen basisbeurs in hoger onderwijs
- omzetten studiefinanciering MBO in lening, de miljarden bij ROC's weghalen en terug laten vloeien naar de staat
- twee kerncentrales per provincie bouwen en de overbodige elektriciteit exporteren (dit levert de staatskas minimaal tien miljard op jaarbasis op)
- per direct afschaffing HRA voor huizen die meer dan 400.000 kosten, per jaar daarna met zo'n 20.000 terugbrengen, tegelijkertijd overdrachtsbelasting afschaffen
- vermogensbelasting afschaffen
- BTW naar 25%
- fiscaliseren AOW
- AOW-gerechtigde leeftijd direct naar 67, maar de mogelijkheid om op 65 jaar te stoppen behouden, met als nadeel dat je dan 20% minder krijgt, in 10 jaar tijd deze grenzen oprekken naar 70 resp 68 jaar, enkele zware beroepen uitgezonderd
- bankenheffing
- afschaffing wegenbelasting en extra heffing op brandstof invoeren; iedereen betaalt voor het milieu dat hij of zij verslindt.
- toptarief terug naar 60% met afschaffing vermogensbelasting + verlaging van vennootschapsbelasting
- STOPPEN MET DE JSF
- Defensieuitgaven met ongeveer 30% verminderen
- Ontwikelingssamenwerking opheffen, onder buitenlandse zaken een staatssecretaris van hetzelfde invoeren met hooguit 20% van dat budget
- Accijnzen op sigaretten en drank omhoog met 20%

En hoppa, binnen 10 jaar is de staatsschuld afgelost en kan de BTW weer naar 17,5% net als enkele jaren geleden. Zie je wel dat ik Grote Leider zou moeten zijn.

Immo

Badass junkie
deadlock zei:
Niet mee eens. Ieder kabinet met Wilders gaat zeer kort duren

Ja dat lijkt me dus niet echt de bedoeling of wel? vvd, cda en pvda zijn partijen met veel ervaring en zullen geen vreemde sprongen gaan maken in deze zware tijden. Ik denk dat dit de meest stabiele formatie is die mogelijk is op dit moment.

deadlock

Badass junkie
Ja dat lijkt me wel de bedoeling. Wilders zijn 'partij' decimeren en vervolgens weer echte politiek in plaats van symboolpolitiek bedrijven.

Readerbot

Experimenterende gebruiker
Wat deadlock zei eigenlijk, je verwoordt het echt veel beter. De tijd dat ik "LINKS!!" schreeuw ook als het niet functioneel is heb ik wel gehad. Het VVD heeft ook geen goede oplossing op de lange termijn - en slechtere op korte.

Ik kan me eig. het beste vinden bij de D66, en niet SP.. Midden-progressief zeg maar. Ik klier niet op het VVD omdat ze rechts zijn, maar omdat ze geen goede plannen hebben.

-tomz0r

Belezen gebruiker
deadlock zei:
-tomz0r zei:
Dat is niet helemaal waar. De VVD heeft een ronduit idiote kijk op economische situaties. Ze weten hun programma precies zo in elkaar te zetten dat het technisch gezien heel goed uit gaat komen in berekeningen van het CPB maar zoals al door meerdere topeconomen gezegd is gaan de plannen van de VVD heel veel banen kosten op korte en middellange termijn. Op lange termijn zijn de effecten nagenoeg hetzelfde als die van de linkse partijen. Een maatregel waar veel bij valt te halen is bijvoorbeeld het afschaffen van de HRA en huursubsidie maar daar wil de VVD niet aan, want die vinden het normaal dat het hebben van een villa voor rijken gesubsidieerd wordt en willen tegelijkertijd het beetje zorg wat er in Nederland nog is afbreken door de chaos groter te maken.

Ongefundeerde nonsens. De PvdA wil voorzichtig bezuinigen en dat zou inderdaad harder moeten kunnen, maar ze laten in ieder geval alle mogelijkheden open. Je bent nu gewoon Rutte aan het papegaaien.

De bezuinigingsmaatregelen zoals die er zouden moeten zijn:
- partiële immigratiestop voor onopgeleiden (ben je moslim en hoogopgeleid en is er een tekort in je vakgebied? kom alsjeblieft binnen zeg!)
- terugdraaien privatisering zorg
- afschaffen basisbeurs in hoger onderwijs
- omzetten studiefinanciering MBO in lening, de miljarden bij ROC's weghalen en terug laten vloeien naar de staat
- twee kerncentrales per provincie bouwen en de overbodige elektriciteit exporteren (dit levert de staatskas minimaal tien miljard op jaarbasis op)
- per direct afschaffing HRA voor huizen die meer dan 400.000 kosten, per jaar daarna met zo'n 20.000 terugbrengen, tegelijkertijd overdrachtsbelasting afschaffen
- vermogensbelasting afschaffen
- BTW naar 25%
- fiscaliseren AOW
- AOW-gerechtigde leeftijd direct naar 67, maar de mogelijkheid om op 65 jaar te stoppen behouden, met als nadeel dat je dan 20% minder krijgt, in 10 jaar tijd deze grenzen oprekken naar 70 resp 68 jaar, enkele zware beroepen uitgezonderd
- bankenheffing
- afschaffing wegenbelasting en extra heffing op brandstof invoeren; iedereen betaalt voor het milieu dat hij of zij verslindt.
- toptarief terug naar 60% met afschaffing vermogensbelasting + verlaging van vennootschapsbelasting
- STOPPEN MET DE JSF
- Defensieuitgaven met ongeveer 30% verminderen
- Ontwikelingssamenwerking opheffen, onder buitenlandse zaken een staatssecretaris van hetzelfde invoeren met hooguit 20% van dat budget
- Accijnzen op sigaretten en drank omhoog met 20%

En hoppa, binnen 10 jaar is de staatsschuld afgelost en kan de BTW weer naar 17,5% net als enkele jaren geleden. Zie je wel dat ik Grote Leider zou moeten zijn.

Leuk allemaal. Maar ik denk dat het niet helemaal klopt.
Ten eerste:
http://www.nu.nl/nieuws/2264118/staatss ... -pvda.html

Het CPB zegt het ook. Waar baseer jij je op? Ben wel benieuwd. Die HRA is inderdaad een punt om over te discussiëren, maar ach. Veel van die punten vind ik wel goed overigens. Maar veel benoemt de VVD ook. Sterker nog, jouw plan lijkt meer op de VVD dan op de PvdA.

-tomz0r

Belezen gebruiker
deadlock zei:
Niet mee eens. Ieder kabinet met Wilders gaat zeer kort duren en daarna verdwijnt hij grotendeels in de vergetelheid. De ministers die hij gaat aanleveren zijn echt gewoon simpelweg zwakzinnig.

Dat denk ik niet. Wilders heeft zijn breekpunten al laten vallen en stemt hij blind overal mee in. Over 4 jaar krijgen we dan te horen dat het met de PVV na 10 jaar eindelijk goed is gegaan met Nederland, met een mooi praatje eromheen dat het door de PVV komt, en het oppervlakkige tokkievolk is weer overtuigd.

deadlock

Badass junkie
-tomz0r zei:
Leuk allemaal. Maar ik denk dat het niet helemaal klopt.
Ten eerste:
http://www.nu.nl/nieuws/2264118/staatss ... -pvda.html
"Wij van WC Eend adviseren WC Eend" :rolleyes:

Het CPB zegt het ook. Waar baseer jij je op? Ben wel benieuwd. Die HRA is inderdaad een punt om over te discussiëren, maar ach. Veel van die punten vind ik wel goed overigens. Maar veel benoemt de VVD ook. Sterker nog, jouw plan lijkt meer op de VVD dan op de PvdA.
Ik baseer me op enkele artikelen uit dodeboommedia en diverse topeconomen http://www.depers.nl/UserFiles/File/DeP ... ei2010.pdf . Maar zo moeilijk is het ook niet om de effecten te bekijken van wat ze willen. De VVD heeft nooit een echt idee gehad van hoe economie in elkaar steekt.

deadlock

Badass junkie
-tomz0r zei:
Dat denk ik niet. Wilders heeft zijn breekpunten al laten vallen en stemt hij blind overal mee in. Over 4 jaar krijgen we dan te horen dat het met de PVV na 10 jaar eindelijk goed is gegaan met Nederland, met een mooi praatje eromheen dat het door de PVV komt, en het oppervlakkige tokkievolk is weer overtuigd.
Het hele punt van tokkievolk is nou juist dat ze nooit overtuigd zijn. En het economische programma van de PVV zal Nederland rampspoed brengen. Heel veel meer uitgeven aan holle kreten zonder dat ze willen bezuinigen. Dat werkt niet zo goed geloof ik.

Immo

Badass junkie
Toch denk ik dat we het beste af zijn met een stabiele regering, over 4 jaar zijn de meeste mensen die praatjes van de pvv wel zat en gaan ze weer ergens anders op stemmen. Kijk hoe hard ze zijn gefaald in de EU met hun enorme aantal stemmen, en nu gaat weer precies het zelfde gebeuren in de 2de kamer.

kaasbaas

Badass junkie
Oom Klaas zei:
Oh, Cohen wilt dus echt niet met de VVD samenwerken....dit kan nu wel heel lastig gaan worden.

Herverkiezingen :grin:

Stiekem hoop ik het echt! Dan kan ik ook stemmen bij de volgende verkiezingen :grin:. Maar dan denk ik dat de uitkomst sowieso wel rechts zou zijn wat mij dan minder lijkt.

kaasbaas

Badass junkie
Oom Klaas zei:
1 voordeel, zolang de onderhandelingen duren blijven de coffeeshops gewoon open :sunglasses:

Klopt, al hoewel ik het wel erg dwaas vind om ze te sluiten. Vooral in deze tijd van de "economische crisis" :rolleyes:, 't is en blijft toch een grote toeristische trekpleister.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Hervat en het loopt nog steeds, volgens mij gaat het er nog komen ook. Ze zijn al heel de week bezig.

Bovenaan