Gerechten

Dirkdirk

DF-koning
Heb jij creatieve gerechten die je graag wilt delen? Post ze dan hier.

Ik trap af met een simpele maar lekker eenpans-gerecht: de spinazietaart. Relatief simpel, niet te duur en je kan het makkelijk bewaren en opwarmen voor een brakke zondag middag. En je kan het in één pan bereiden (en daarna in de oven natuurlijk). Je kan natuurlijk eindeloos variëren en ingrediënten weglaten of toevoegen maar dit is zoals ik hem maak.

Voor 4 personen. Dit heb je nodig:

- Bladerdeeg, liefst 2 pakjes.
- Spinazie met boursin
- Geraspte kaas
- Kipfilet, ongeveer 300 tot 400 gram
- Spekreepjes, ongeveer 100 gram (anders gaat het teveel overheersen.
- Mais
- Paprika
- Champignons
- Ui
- Knoflook (2 tot 3 teentjes).
- Kruiden (peper, zout, Italiaanse kruiden)
- Eieren (2 stuks)
- Créme Fraiche

Voorbereiding:
  1. Snijd de ui en paprika in kleine blokjes. Snijd de champignons in plakjes (niet te klein, dan verbranden ze te snel).
  2. Snijd de knoflook in kleine korrels. (tip: wanneer je de knoflook hebt gesneden, voeg een snuf zout toe en plet met een koksmes een aantal keer tot een pasta achtige substantie. Het zout zal binden met de knoflook. Nu zal de knoflook beter en makkelijker verdeeld worden over het gerecht.)
  3. Snijd de kipfilet in kleine blokjes. Mijn theorie is hoe kleiner de blokjes, hoe groter het oppervlak hoe beter ze mengen met de saus en de groente.
  4. Ongeveer 10 tot 15 minuten voordat je de taart in de oven doet ontdooi je de plakjes bladerdeeg op een schoon aanrecht en verwijder je het folie.

Het gerecht:
  1. Fruit de ui en de knoflook voor ongeveer 3 minuten op hoog vuur tot ze mooi goudbruin zijn.
  2. Gooi de kipfilet en de paprika erbij. (paprika moet langer dan champignons of mais.) Blijf omscheppen.
  3. Wacht tot de kipfilet wit begint te worden maar nog niet helemaal gaar is. Voeg dan de champignons toe.
  4. Bak dit ongeveer voor 10 minuten op middelmatig vuur. Probeer grote stukken kipfilet kleiner te maken door ze te snijden met een spatel. Snijd in de lengte van de vezels.
  5. Voeg de mais toe en bak het geheel voor 5 minuten op middelmatig vuur.
  6. Zet het vuur laag. Voeg de spinazie toe (een pakje van 500 gram is meestal perfect.). Zet het deksel op de pan en laat pruttelen voor ongeveer 10 tot 15 minuten. Controleer regelmatig of de spinazie smelt.)
  7. Wanneer de spinazie is gesmolten voeg de Creme Fraiche toe en hussel alles door elkaar. Roer goed.

1. Vet een ovenschaal in met boter en verwarm de oven voor op 210 graden.
  2. Beleg de ovenschaal met de zojuist ontdooide plakken bladerdeeg. Zorg ervoor dat er geen gaten of scheuren ontstaan. Je vouwt de plakken een klein beetje over de rand, maar niet helemaal er overheen. Zorg dat de bodem en de randen compleet zijn bedekt.
  3. Zet de schaal in de oven op 210 graden voor ongeveer 3 minuten. Dit zorgt ervoor dat het deeg een klein beetje uitzet. Anders krijg je zo'n natte klefferige zooi.
  4. Haal de schaal uit de oven en vul deze met 1/3 van de saus. Voeg een nieuwe bodem bladerdeeg toe en vul deze opnieuw met saus. Herhaal tot je drie lagen bladerdeeg hebt. Voeg aan de laatste laag saus een flinke hoeveelheid geraspte kaas toe.
  5. Bak de schaal op 210 graden in de oven voor 15 tot 20 minuten.
  6. Wanneer je de schaal uit de oven haalt, wacht zeker 5 minuten. En nee, dit zorgt er niet voor dat je gerecht koud word. Deze schaal is teringtyfus heet, en ik heb me tientallen keren eraan verbrand. Het zorgt ervoor dat de taart heel blijft en niet als een pudding in elkaar zakt.
Zodra de schaal is afgekoeld, serveer en geniet.

Niet bepaald michelin ster waardig, maar toch. Ze hebben vele katers van mij verholpen.

Alakazam

Bewuste gebruiker
Zal dit topic zeker in de gaten houden, goed idee! Die spinazietaart ziet er in ieder geval al goed uit, ik ga die van de week maken :grin:

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
Wat als ik voor 1 persoon moet koken, kunnen de hoeveelheden dan gedeeld door 4?
en de bereiding tijd/ temperatuur?
Just kidding, gaaf topic, ik volg :)

Dirkdirk

DF-koning
Wat als ik voor 1 persoon moet koken, kunnen de hoeveelheden dan gedeeld door 4?
en de bereiding tijd/ temperatuur?
Just kidding, gaaf topic, ik volg :)

Bereiding duurt ongeveer 1 uur (30-45 minuten saus maken, en dan 20 minuten in de oven) op 210 graden (hetelucht).

en zoals de dunne zegt kan je het inderdaad invriezen. Of je kan een kleinere portie maken dan is het inderdaad gedeeld door4, maar dat is een beetje onhandig.

inner_search

Badass junkie
Pasta met zalm en roomsaus.

Sjalotje en look fruiten.
Moot zalm bakken en dan in grove stukken pletten.
Room busje room erbij , groenteboullion en visboullion erbij en aanbaksel losroeren.
Sprietsje ketchup en wat peper en zout.

Pasta naar keuze koken terwijl de roomsaus inkookt.

Pasta afgieten , alles samen de pot in en klaar.

Gemarineerde scampi met lookbrood.

Gepelde en gekuiste scampi in een tupperware en overgieten met olie , satekruiden , gesneden look en wat citroensap erbij , deksel erop en goed schudden en paar uur de ijskast in.

Daarna kort bakken langs bijde kanten
Terwijl je je stokbrood snijd en belegd met lookboter (Ik steek Ze nog even in de oven op 180° boor 3 minuutjes).

inner_search

Badass junkie
Maak je die boullion ook zelf? Vind dat altijd zo’n tijdrovende kut klus
Meestal wel , in houd de schalen en graten van alles bij en vries ze in tot ik genoeg heb om boullion van trekken.
Ik noem mezelf geen hobbykok maar kook wel graag en steek er graag tijd in als ik kan :relaxed:
Maar als je dan toch gekochte boullion neemt , raad ik wel zo een keteltje aan , en geen blokje.
https___static.gva.be_Assets_Images_Upload_she_2010_06_01_1047285_kopie-keteltje-vervangt-alou...jpg

Dirkdirk

DF-koning
Brownies

Ingredienten:
  • 200 gram pure chocolade
  • 125 gram boter
  • 125 gram witte kristalsuiker
  • 75 gram bruine rietsuiker
  • 3 eieren
  • Een snufje zout
  • Een paar druppels vanille extract (optioneel)
  • 75 gram bloem
  • 35 gram cacaopoeder

Het gerecht:

1. Zet een pan met water op het vuur tot het kookt en zet vervolgens laag.
  2. Hak de chocolade in kleine stukken en snijd de boter in blokjes
  3. Pak een hittebestendige schaal en zet deze op de de pan. (Au bain marie). Zorg ervoor dat de bodem het water niet raakt. Voeg in deze schaal de boter en de chocolade toe.
  4. Blijf roeren met een spatel totdat alle chocola is gesmolten. Wanneer helemaal gesmolten zet de schaal apart en laat afkoelen.
  5. Voeg de witte én bruine suiker toe aan een andere schaal.
  6. Voeg één voor één de eieren toe. Na elk ei goed roeren totdat er een luchtige substantie ontstaat.
  7. Voeg hier de bloem en cacaopoeder langzaam al roerend aan toe.
  8. Voeg de gesmolten chocolade toe aan de schaal. Blijf goed roeren en omscheppen met een spatel.
  9. Voeg dit aan een ingevette bakvorm toe. Zorg ervoor dat alle hoeken goed gevuld worden en er geen luchtbellen in zitten.
  10. Bak voor 30 minuten op 180 graden.
  11. Laat het ongeveer 45 minuten tot een uur rusten voordat je een stuk pakt.
  12. Geniet.
Erg lekker maar wel heel machtig. Je kan dit gerecht natuurlijk ook maken met wiet of hasj erin. In dit geval maak je van te voren de wietboter door deze op dezelfde au bain marie manier in de boter te laten smelten. Deze boter voeg je dan later aan de chocolade stukken toe.

Rivalrie

Badass junkie
Brownies

Ingredienten:
  • 200 gram pure chocolade
  • 125 gram boter
  • 125 gram witte kristalsuiker
  • 75 gram bruine rietsuiker
  • 3 eieren
  • Een snufje zout
  • Een paar druppels vanille extract (optioneel)
  • 75 gram bloem
  • 35 gram cacaopoeder

Het gerecht:

1. Zet een pan met water op het vuur tot het kookt en zet vervolgens laag.
  2. Hak de chocolade in kleine stukken en snijd de boter in blokjes
  3. Pak een hittebestendige schaal en zet deze op de de pan. (Au bain marie). Zorg ervoor dat de bodem het water niet raakt. Voeg in deze schaal de boter en de chocolade toe.
  4. Blijf roeren met een spatel totdat alle chocola is gesmolten. Wanneer helemaal gesmolten zet de schaal apart en laat afkoelen.
  5. Voeg de witte én bruine suiker toe aan een andere schaal.
  6. Voeg één voor één de eieren toe. Na elk ei goed roeren totdat er een luchtige substantie ontstaat.
  7. Voeg hier de bloem en cacaopoeder langzaam al roerend aan toe.
  8. Voeg de gesmolten chocolade toe aan de schaal. Blijf goed roeren en omscheppen met een spatel.
  9. Voeg dit aan een ingevette bakvorm toe. Zorg ervoor dat alle hoeken goed gevuld worden en er geen luchtbellen in zitten.
  10. Bak voor 30 minuten op 180 graden.
  11. Laat het ongeveer 45 minuten tot een uur rusten voordat je een stuk pakt.
  12. Geniet.
Erg lekker maar wel heel machtig. Je kan dit gerecht natuurlijk ook maken met wiet of hasj erin. In dit geval maak je van te voren de wietboter door deze op dezelfde au bain marie manier in de boter te laten smelten. Deze boter voeg je dan later aan de chocolade stukken toe.
+3gr wiet

Dirkdirk

DF-koning
Ik ga hier weer eens wat gerechten op posten binnenkort, maar voor nu ben ik echt als een kind zo blij dat ik weer sinds jááááren een wit bolletje met boter en pure ruijter hagelslag heb mogen eten.

0 voedingswaarde, maar ik had het verdiend. Het valt niet mee om de hele dag geen fuck te doen.

Bovenaan