Dirkdirk
DF-koning
Heb jij creatieve gerechten die je graag wilt delen? Post ze dan hier.
Ik trap af met een simpele maar lekker eenpans-gerecht: de spinazietaart. Relatief simpel, niet te duur en je kan het makkelijk bewaren en opwarmen voor een brakke zondag middag. En je kan het in één pan bereiden (en daarna in de oven natuurlijk). Je kan natuurlijk eindeloos variëren en ingrediënten weglaten of toevoegen maar dit is zoals ik hem maak.
Voor 4 personen. Dit heb je nodig:
- Bladerdeeg, liefst 2 pakjes.
- Spinazie met boursin
- Geraspte kaas
- Kipfilet, ongeveer 300 tot 400 gram
- Spekreepjes, ongeveer 100 gram (anders gaat het teveel overheersen.
- Mais
- Paprika
- Champignons
- Ui
- Knoflook (2 tot 3 teentjes).
- Kruiden (peper, zout, Italiaanse kruiden)
- Eieren (2 stuks)
- Créme Fraiche
Voorbereiding:
Het gerecht:
Niet bepaald michelin ster waardig, maar toch. Ze hebben vele katers van mij verholpen.
Ik trap af met een simpele maar lekker eenpans-gerecht: de spinazietaart. Relatief simpel, niet te duur en je kan het makkelijk bewaren en opwarmen voor een brakke zondag middag. En je kan het in één pan bereiden (en daarna in de oven natuurlijk). Je kan natuurlijk eindeloos variëren en ingrediënten weglaten of toevoegen maar dit is zoals ik hem maak.
Voor 4 personen. Dit heb je nodig:
- Bladerdeeg, liefst 2 pakjes.
- Spinazie met boursin
- Geraspte kaas
- Kipfilet, ongeveer 300 tot 400 gram
- Spekreepjes, ongeveer 100 gram (anders gaat het teveel overheersen.
- Mais
- Paprika
- Champignons
- Ui
- Knoflook (2 tot 3 teentjes).
- Kruiden (peper, zout, Italiaanse kruiden)
- Eieren (2 stuks)
- Créme Fraiche
Voorbereiding:
- Snijd de ui en paprika in kleine blokjes. Snijd de champignons in plakjes (niet te klein, dan verbranden ze te snel).
- Snijd de knoflook in kleine korrels. (tip: wanneer je de knoflook hebt gesneden, voeg een snuf zout toe en plet met een koksmes een aantal keer tot een pasta achtige substantie. Het zout zal binden met de knoflook. Nu zal de knoflook beter en makkelijker verdeeld worden over het gerecht.)
- Snijd de kipfilet in kleine blokjes. Mijn theorie is hoe kleiner de blokjes, hoe groter het oppervlak hoe beter ze mengen met de saus en de groente.
- Ongeveer 10 tot 15 minuten voordat je de taart in de oven doet ontdooi je de plakjes bladerdeeg op een schoon aanrecht en verwijder je het folie.
Het gerecht:
- Fruit de ui en de knoflook voor ongeveer 3 minuten op hoog vuur tot ze mooi goudbruin zijn.
- Gooi de kipfilet en de paprika erbij. (paprika moet langer dan champignons of mais.) Blijf omscheppen.
- Wacht tot de kipfilet wit begint te worden maar nog niet helemaal gaar is. Voeg dan de champignons toe.
- Bak dit ongeveer voor 10 minuten op middelmatig vuur. Probeer grote stukken kipfilet kleiner te maken door ze te snijden met een spatel. Snijd in de lengte van de vezels.
- Voeg de mais toe en bak het geheel voor 5 minuten op middelmatig vuur.
- Zet het vuur laag. Voeg de spinazie toe (een pakje van 500 gram is meestal perfect.). Zet het deksel op de pan en laat pruttelen voor ongeveer 10 tot 15 minuten. Controleer regelmatig of de spinazie smelt.)
- Wanneer de spinazie is gesmolten voeg de Creme Fraiche toe en hussel alles door elkaar. Roer goed.
- Vet een ovenschaal in met boter en verwarm de oven voor op 210 graden.
- Beleg de ovenschaal met de zojuist ontdooide plakken bladerdeeg. Zorg ervoor dat er geen gaten of scheuren ontstaan. Je vouwt de plakken een klein beetje over de rand, maar niet helemaal er overheen. Zorg dat de bodem en de randen compleet zijn bedekt.
- Zet de schaal in de oven op 210 graden voor ongeveer 3 minuten. Dit zorgt ervoor dat het deeg een klein beetje uitzet. Anders krijg je zo'n natte klefferige zooi.
- Haal de schaal uit de oven en vul deze met 1/3 van de saus. Voeg een nieuwe bodem bladerdeeg toe en vul deze opnieuw met saus. Herhaal tot je drie lagen bladerdeeg hebt. Voeg aan de laatste laag saus een flinke hoeveelheid geraspte kaas toe.
- Bak de schaal op 210 graden in de oven voor 15 tot 20 minuten.
- Wanneer je de schaal uit de oven haalt, wacht zeker 5 minuten. En nee, dit zorgt er niet voor dat je gerecht koud word. Deze schaal is teringtyfus heet, en ik heb me tientallen keren eraan verbrand. Het zorgt ervoor dat de taart heel blijft en niet als een pudding in elkaar zakt.
Niet bepaald michelin ster waardig, maar toch. Ze hebben vele katers van mij verholpen.