Geneesmiddelenwet

yellow2020

Belezen gebruiker
Zat even wat info op te zoeken over methylone en zag dat dat onder de Geneesmiddelenwet valt. Wat houdt dat precies in? Niet de wet zelf, daar is Wikipedia duidelijk over maar waarom valt een stof als methylone onder die wet?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
geneesmiddel: een substantie of een samenstel van substanties die bestemd is om te worden toegediend of aangewend voor dan wel op enigerlei wijze wordt gepresenteerd als zijnde geschikt voor:
1°. het genezen of voorkomen van een ziekte, gebrek, wond of pijn bij de mens,

2°. het stellen van een geneeskundige diagnose bij de mens, of

3°. het herstellen, verbeteren of anderszins wijzigen van fysiologische functies bij de mens door een farmacologisch, immunologisch of metabolisch effect te bewerkstelligen

Vermoed dat het al een doel heeft gevonden 'onder de radar' of als andere naam kan ook.

Theoretisch zou je het dan niet meer mogen aanschaffen als ik me niet vergis..

Het word als therapeutische toevoeging gezien nu blijkt, aangezien het 'MDMA2' (analoog van MDMA) is. Heb al wat studies gelezen erover namelijk.

Geen idee of je er wat aan hebt, enjoy!

Marcko

Belezen gebruiker
Een geneesmiddel is hetzelfde als een drug. Drug=geneesmiddel in het Engels remember.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
RC's vallen vaak onder de geneesmiddelenwet, dit betekend dat ze nog niet zijn opgenomen in de opiumwet.

Wanneer een middel onder de geneesmiddelenwet vat betekent het dat het verboden is om het middel zonder vergunning te produceren, bestellen of verhandelen. Je mag het dus wel gebruiken en bezitten.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Dus als ik het goed begrijp is het wel legaal om bijv. 2c-b te bezitten?

Gebruiken is trouwens altijd legaal, ook bij middelen die wel onder de opiumwet vallen.

Fool

Badass junkie
Nee, 2C-B is geen RC meer volgens de overheid. 2C-B is een tijdje geleden op de opiumlijst gezet en is daarmee harddrugs.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Volgens mij vallen vrijwel alle chemicaliën onder de geneesmiddelenwet op het moment dat je ze gebruikt voor 'human-consumption'. Daarom verkopen smartshops e.d. de middelen als plantenvoeding en cd-cleaner enzo. Het is dus niet persé een geneesmiddel in de definitie die 25 beschrijft, maar een middel wat je lichaam beïnvloed en daarom met zorg moet worden behandeld.

De geneesmiddelenwet zorgt ervoor dat bezit niet is toegestaan, mits je van een arts een recept hebt gekregen. Er wordt niet actief naar opgespoord (zoals dat bij de Opiumwet wel gebeurd), maar ze kunnen je dus wel de middelen afnemen als je niet kunt aantonen dat je een recept van een arts hebt. In theorie is je middel dus pas volledig legaal als je een recept bij je hebt.

2-CB is inderdaad een middel op de opiumlijst. Andere middelen (nog) niet zoals de welbekende Ketamine en middelen die je op internet kunt bestellen als Methylone, Methoxetamine enz. Je hebt dan ook nog lachgas, als je het gebruikt om een slagroombus op druk te brengen valt het product onder de voedsel- en warenwet. Als je het gebruikt in een ballonnetje valt het onder de geneesmiddelenwet. Winkels mogen het dus niet verkopen om in te nemen, daarom moet je nooit ballonnen en patronen bij dezelfde winkel halen want dan kunnen ze je de verkoop weigeren.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Helaas... ff snel bestellen nog! Gebeurt met alle middelen als ze gedurende een jaar of 2 a 2,5 een populaire RC zijn. Ach, we moeten blij zijn dat ze zo slecht zijn in schakelen. Anders had het er allang opgestaan.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Momenteel nog geneesmiddelenwet. 6-APB zou misschien gespaard kunnen blijven maar ik ben er wel van overtuigd dat 4-FA er binnen 2 jaar op staat. 4-FA is helaas veel te populair om niets mee te doen wat de overheid betreft.

Fool

Badass junkie
Zowel 6-APB en 4-FA vallen onder de geneesmiddelenwet, ómdat het psychoactieve stoffen zijn. Als ze verkocht worden als 'CD-cleaner' of 'onderzoekschemicaliën' is het natuurlijk een ander verhaal.

Pattern2

Newbie
Stel je staat in de rij voor een feest en je wordt er door de security/politie uitgepakt, ze vinden een twee capsules met 4fmp in je zak (150mg,50mg). Wat gebeurt er dan?

Krijg je een boete en aantekening op je strafblad of kan je er onderuitkomen omdat het niet onder de opiumwet valt en dus bezig gebruik niet strafbaar is?

Pattern2 zei:
Stel je staat in de rij voor een feest en je wordt er door de security/politie uitgepakt, ze vinden een twee capsules met 4fmp in je zak (150mg,50mg). Wat gebeurt er dan?

Krijg je een boete en aantekening op je strafblad of kan je er onderuitkomen omdat het niet onder de opiumwet valt en dus bezig gebruik niet strafbaar is?

Volgens mij pakken ze dat gewoon af, want jij kan niet aantonen wat er in die capsules zit. Het kan vitamine C zijn, 4-FMP, MDMA. Waarschijnlijk proberen ze je een strafblad aan te smeren want zo zijn ze wel. Kan je 't naar de rechter laten gaan en dan moeten zij aantonen dat er iets illegaals in die capsules zat?

yellow2020

Belezen gebruiker
2CBreakfast zei:
Pattern2 zei:

Volgens mij pakken ze dat gewoon af, want jij kan niet aantonen wat er in die capsules zit. ?

Maar zij kunnen ook niet aantonen wat er in die capsules zit. Heb een keer in een aflevering van Border Security gezien dat een kerel gefouilleerd werd en twee zakjes met wit poeder bij zich bleek te hebben. Ze wilden het analyseren met zo'n drugsapparaat maar het werd niet herkent als een drug dus hij mocht het gewoon meenemen.

Wat Fool zegt.

En daarbij, natuurlijk heb je gelijk yellow2020, zij kunnen dat misschien niet aantonen. Echter, als er 6 agenten om je heen staan en jij een paar witte gevulde capsules vast hebt, reken maar niet dat je binnen komt met die argumentatie. Festivalorganisatie zal dan waarschijnlijk (zekerheidshalve) volledig met de politie eens zijn ook.

Dit is een van die zaken waar het niks uit maakt hoe ontzettend gelijk je wel niet hebt.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
In principe kun je wachten op je advocaat en de stoffen in bewaring geven bij de politie. Uiteindelijk valt je straf dan wel lager uit omdat het niet een illegale drug is, je bent je stof sowieso kwijt omdat je het niet in bezit mag hebben zonder recept. Of je een boete krijgt? Ik denk het niet. Je mist alleen wel je festival, net als met gewone drugs als je wacht op een advocaat. Dat is dus ook al een straf...

Waarschijnlijk kun je als er een officier aanwezig is, het laten behandelen als een illegaal middel en dan kun je gelijk het feest weer op met een strafblad. Als je dat niet wilt zul je het voor de rechter moeten laten komen en zul je waarschijnlijk je hele feest missen, maar krijg je wel gelijk.

Fool zei:
Dikke kans dat 4-FA als amfetamines herkent wordt, hoor :P

Veel tests kijken inderdaad naar bepaalde groepen met stoffen, 4-FA is nauwgerelateerd aan speed en zal op sommige tests vergelijkbare resultaten geven. Marquis kleurt als ik het goed heb hetzelfde als bij speed (correct me if wrong!).

Die machines die ze bij border security gebruiken zijn belachelijk duur en kunnen echt het middel zelf herkennen. Hoe het precies werkt, no clue...

Bovenaan