Geen voldoening/spijt van xtc

B1997

Newbie
Yo,

afgelopen vrijdagnacht heb ik samen met mn beste vriend xtc genomen thuis. Dit was de eerste keer Xtc op een andere setting dan op een feest of festival.
Begonnen buiten in t zonnetje en Savonds/snachts afgemaakt. De avond was wel oké maar ik had geen hoge piek en heb me nooit echt geweldig gevoeld ofzo. Het was gezellig met mn maat maar we houden niet heel erg van de zelfde muziek dus op een gegeven moment gingen we onze eigen muziek luisteren met oortjes en ons eigen ding doen. Ook waren er toen wat irritaties naar elkaar omdat we niet de zelfde behoeftes hebben altijd.
Als ik xtc neem dan heb ik vaak heel erg dat ik wil bijpakken en kan de verleiding dan niet echt weerstaan. Met als resultaat dat ik deze keer 3 pillen van 220 mg heb weggetikt. Veel te veel achteraf gezien natuurlijk. Op het einde van de avond had ik ook wat lichte hallucinaties die ik nog niet eerder met xtc heb gehad.
Na afloop nu heb ik eigenlijk totaal geen voldoening gekregen uit de avond. Wat ik al zei het was wel oké maar niet meer dan dat. Weet ook niet of t nu ook zo’n goed idee was om thuis te nemen.
van de afgelopen 4 keren heb ik eigenlijk maar 1 echt vette xtc ervaring gehad dat t de hele avond leuk was en me geweldig heb gevoeld. De andere 3 waren maar zozo dat t weinig werkte of snel weer was uitgewerkt.
Ik heb me nu sowieso voorgenomen om minimaal 3á 4 maanden maar liefst langer te wachten met xtc want zoals t de laatste paar keer gaat was t niet echt heel tof ofzo. Tussen de laatste 4 zat respectievelijk 3.5, 2 en 2.5 maand. Maar ik neem per keer waarschijnlijk wel te veel dan goed is. Gemiddeld wel zo’n 400mg per keer.

zou t nog wel goed kunnen komen dat ik als ik echt een lange pauze neem dat die echte vette rush nog terug kan komen? Of zou het ook voornamelijk door de setting kunnen komen dat het minder goed werkt bij mij. Ik merk Sws dat dat wel erg afhankelijk is. Het is ook niet zo dat ik meerdere keren in een maand x gebruik.

Levensgenieter🌈

Badass junkie
Hey! Jammer dat de laatste keer tegenviel.

De echtw rush van die eerste keer krijg je bijna nooit meer terug. Dat hoort er een beetje bij bij xtc. Iedereen z'n eerste keer is altijd het lekkerst. Het kan wel dat het nog een paar keer voorkomt. Beter accepteer je dat het nieuwe eraf is en geniet van wat xtc je wel nog te bieden heeft.

Dat het dit keer zo tegenviel heeft zeker ook met de setting te maken. Als je het met 1 vriend doet, en jullie zitten niet echt op 1 lijn over wat jullie willen qua muziek enzo..

Toch kan het met vrienden thuis ook heel speciaal zijn. Er is dan echt gelegenheid voor persoonlijke gesprekken. Je wordt heel open en inlevend van xtc. Daarom werd het ook wel gebruikt bij relatietherapie en traumaverwerking.
Als je het nog eens thuis zou proberen, doe het dan met een groepje vrienden waarmee je close bent. Kleed de kamer leuk aan, met leuke kleurige lampjes, wierook, zo'n massagespin voor je hoofd klaarleggen. Of zoek hier een topic op met tips over leuke dingen die je kan doen onder invloed.
Bij xtc is het echt wat je er zelf van maakt. Het gaat niet vanzelf een topavond worden, alleen omdat je een pil gepakt hebt.

Je dosering was idd te hoog, gelukkig ben je hier zelf al bewust van. Ik zou beginnen met een dosis van 125 mg, nog 1 keer hetzelfde bijpakken, en het daarbij laten.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik zou beginnen met een dosis van 125 mg, nog 1 keer hetzelfde bijpakken, en het daarbij laten.
Is alsnog een erg hoge dosering. We weten het gewicht niet van ts. Als die maar 60 kg weegt of zo dan is 250 mg alsnog een mega dosis.

@B1997 lees dit eens door ivm dosering etc.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Setting is erg belangrijk. Dat kan veel invloed hebben op je als je aan de mdma zit.

Daarbij neem je ook veel te veel, wat zorgt voor meer bijwerkingen en vermindering van de leuke effecten. En zorgt voor veel meer potentiële hersenschade. Ik zou voor de zekerheid nu minimaal 6 maanden wachten want 660 mg mdma is niet niks. Je receptoren hebben een flinke optater gehad.

Het beste is om op maximaal 2mg per kilo lichaamsgewicht uit te komen. Dus ben je 100 kg dan max 200 mg mdma.

Levensgenieter🌈

Badass junkie
Was het lichaamsgewicht niet achterhaald?

Als ik voor mezelf spreek, ik weeg 60 kg, dan is een startdosis van 60 mg wel erg lafjes. Ik heb het weleens geprobeerd en kwam er niet goed in!

Op de verpakking van medicijnen staat toch ook nooit een dosis geadviseerd op basis van lichaamsgewicht?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
250 mg klinkt wellicht al redelijk vergeleken bij veel te hoge doseringen als 660 mg. 250 is natuurlijk ook al veel teveel als je van normaal gewicht bent.

Het ding met mdma... Je krijgt een "proefje" van die euforie en je wilt natuurlijk 'meer van dat'. Maar meer nemen geeft doorgaans helemaal niet meer euforie en toch blijven heel veel mensen maar meer nemen, in de hoop dat het terugkomt. Zelfs wanneer eerdere ervaringen keer op keer hebben bewezen dat het geen zin heeft de euforie van het begin te achtervolgen.

Wat je beter kunt doen is je ipv te richten op de euforie, te richten op voldoening. Tevreden zijn met/genieten van wat je wél voelt, ook al is dat minimaal. Ten eerste val je dan niet voor de valstrik om die euforie na te jagen en jezelf schade te berokkenen met veel te hoge doseringen en ten tweede, is dát niet het effect dat we écht willen? Content zijn in het hier en nu? De mdma rush/euforie is fijn, maar dat chasen is hopeloos joh. Je zult áltijd teleurgesteld worden als je dat gevoel achtervolgt en eraan vast wilt houden. Het is nu eenmaal tijdelijk. Maar gewoon genieten van het moment is dat niet. De kunst is om content te zijn met minder. Dan komt er na de high ook geen echte down en heb je een geslaagde avond en geen spijt dat het niet aan je verwachtingen voldeed.

B1997

Newbie
Is alsnog een erg hoge dosering. We weten het gewicht niet van ts. Als die maar 60 kg weegt of zo dan is 250 mg alsnog een mega dosis.

@B1997 lees dit eens door ivm dosering etc.

Ja ik heb gemerkt dat ik wel meer nodig heb dan de ‘normale’ dosering van 1-1.5 mg per kilo. Ik ben zelf 75 kilo maar ik heb altijd wel minstens 150 mg nodig om er echt goed iets van te voelen. Ook de keren dat het wel chill was.

Daarbij neem je ook veel te veel, wat zorgt voor meer bijwerkingen en vermindering van de leuke effecten. En zorgt voor veel meer potentiële hersenschade. Ik zou voor de zekerheid nu minimaal 6 maanden wachten want 660 mg mdma is niet niks. Je receptoren hebben een flinke optater gehad.

Ik denk dat ik dit ook ga doen. Komende tijd zijn er toch geen leuke festivals. Het leukste van xtc vind ik ook dat je lekker kan viben met mensen die je niet kent en lekker opgaan en los kan gaan op de muziek.
In een thuissituatie is dit toch iets anders en misschien iets minder voor mij.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ja ik heb gemerkt dat ik wel meer nodig heb dan de ‘normale’ dosering van 1-1.5 mg per kilo. Ik ben zelf 75 kilo maar ik heb altijd wel minstens 150 mg nodig om er echt goed iets van te voelen. Ook de keren dat het wel chill was.

Ik denk dat ik dit ook ga doen. Komende tijd zijn er toch geen leuke festivals. Het leukste van xtc vind ik ook dat je lekker kan viben met mensen die je niet kent en lekker opgaan en los kan gaan op de muziek.
In een thuissituatie is dit toch iets anders en misschien iets minder voor mij.
Zou ik ook doen. Als je graag op festivals gebruikt en je hebt nog niet heel vaak gebruikt is het zonde om nu het nu thuis te doen. Er komen vanzelf weer wat festivals op de planning.

Ik heb zelf ook altijd wat meer nodig dan de 2mg per kilo lichaamsgewicht. Maar ik ben dan ook bijna 100kg. Probeer echter altijd onder de 300 mg te blijven toen ik nog xtc deed.

Misfit

Belezen gebruiker
Wat je zou kunnen doen is volgende keer MDMA kristallen halen. Ik heb zelf nu 4x pillen gebruikt waarvan de laatste 3x steeds tegen vielen. Mijn laatste, 5e keer, had ik kristallen afgewogen op basis van mijn lichaamsgewicht en heb toen een ervaring gehad die beter beviel dan alle voorgaande keren.
Daarnaast zou ik voorlopig niet gebruiken gezien je een aantal keer een flinke dosis hebt genomen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
De beste tip die je kan geven is dat je heel erg moet opletten met wie je MDMA/XTC neemt.

De echte meerwaarde van MDMA is als je openhartig kan zijn over jezelf en als iemand anders dat ook kan doen. Zoiets creëert of versterkt een band. Als de setting niet goed is, of als je alleen maar een korte roes najaagt, dan heb je achteraf eigenlijk niet zoveel aan die ervaring. Je kunt dan last krijgen van schuld en schaamte. Dat lees ik nu ook in je post.

Het is goed om je te realiseren dat je niet zo handig MDMA hebt genomen. Maar het is niet constructief om in die gevoelens te blijven hangen. Je kan er beter van leren. Dus liever een paar maanden wachten voordat je het weer doet. Dat is sowieso verstandig, want MDMA is niet zo goed voor je hersenen. Als je het vaak gebruikt kun je last krijgen van je geheugen, concentratiestoornissen of psychische problemen. Vanwege die mogelijke gezondheidsproblemen kun je beter ook geen hoge dosissen MDMA nemen.

Als je het fijne gevoel van MDMA wil houden dan kun je per keer beter ergens tussen de 80 - 160 milligram nemen op een avond en niet meer. De setting helpt dan om de kwaliteit van de ervaring te bepalen. Het is belangrijk dat je op je gemak voelt bij andere personen en dat het op een plek gebeurt waar je de tijd kunt nemen om van die opwellingen van emoties uit te spreken en elkaar daarin te ondersteunen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Wat je zou kunnen doen is volgende keer MDMA kristallen halen. Ik heb zelf nu 4x pillen gebruikt waarvan de laatste 3x steeds tegen vielen. Mijn laatste, 5e keer, had ik kristallen afgewogen op basis van mijn lichaamsgewicht en heb toen een ervaring gehad die beter beviel dan alle voorgaande keren.
Daarnaast zou ik voorlopig niet gebruiken gezien je een aantal keer een flinke dosis hebt genomen.
Dan moet je ook wel een milligramweegschaal hebben om je dosis mee af te wegen. Zulke apparaten zijn niet zo heel duur; een paar tientjes. Maar als je op gevoel in MDMA-kristallen gaat dippen dan neem je al snel te veel.

Neo-Shulginist

Badass junkie
@Natozlato
Wat mij betreft is dat niet achterhaald.

Overigens, een arts bepaalt de hoogte van de dosering van medicijnen en bij veel medicijnen speelt gewicht daar wel degelijk een rol in.
Als je het aan mij vraagt dan is de maximaal 1-2 milligram MDMA per kilogram lichaamsgewicht niet goed genoeg wetenschappelijk onderbouwd om daar zo stellig in te zijn.

De 1-2 milligram is (volgens mij) gebaseerd op dierproeven met muizen, ratten eekhoorns en rhesus aapjes. Aan die beesten worden doseringen gegeven die theoretisch kunnen corresponderen met menselijke doses. Daarin zit verschil, omdat het metabolisme van verschillende diersoorten anders is. Hun hart klopt veel sneller of ze hebben in verhouding meer spierweefsel, ze transporteren bepaalde stoffen misschien gemakkelijker over de bloed-hersenbarrière; dat soort verschillen. Als je zulke data uit dieronderzoek gebruikt om een voor mensen geschikte dosis te vinden, dan is dat altijd nattevingerwerk.

Inmiddels heeft de non-profit organisatie MAPS al best wat studies gedaan naar de veiligheid en effectiviteit van MDMA-assisted psychotherapie bij mensen. MAPS beschikt dus wel over data van het effect van verschillende doseringen. Daaruit trekt de onderzoekend psychiater Ben Sessa de conclusie dat 125 milligram MDMA de meest effectieve dosering is, met een eventueel aanvullend supplement van 62,5 milligram. In de onderzoeken van MAPS blijkt dat patiënten dan optimaal in staat zijn om te praten over zwaar beladen emotionele onderwerpen, zonder dat ze last krijgen van al te veel bijwerkingen zoals geheugenverlies, hallucinaties, trillende ogen of een dinsdagdip.

Daarbij moet wel vermeld worden dat MAPS de dosis meet in MDMA.HCl. Dat is dus anders dan de testuitslag die je krijgt als je XTC-pillen laat testen. De testpunten vermelden alleen de base van het kristal, dus niet het totale gewicht. Dat is een beetje verwarrend. Dus als het DIMS zegt dat je XTC-pil 125 milligram MDMA bevat, dan weegt de MDMA in die pil eigenlijk (125 mg / (84/100) ) 149 milligram.

Maar al die rekensommen maken het dus ingewikkeld. Daarom denk ik dat je misschien het best gewoon de dosis van 125 milligram kunt adviseren. Die grens is wetenschappelijk onderbouwd met onderzoek bij mensen (en niet dieren). Bovendien is dat een helder advies voor iedereen en kun je geen foutjes maken met rekensommen die je dan op de dansvloer gaat staan maken.

Laatst bewerkt:

Levensgenieter🌈

Badass junkie
Inmiddels heeft de non-profit organisatie MAPS al best wat studies gedaan naar de veiligheid en effectiviteit van MDMA-assisted psychotherapie bij mensen. MAPS beschikt dus wel over data van het effect van verschillende doseringen. Daaruit trekt de onderzoekend psychiater Ben Sessa de conclusie dat 125 milligram MDMA de meest effectieve dosering is, met een eventueel aanvullend supplement van 62,5 milligram. In de onderzoeken van MAPS blijkt dat patiënten dan optimaal in staat zijn om te praten over zwaar beladen emotionele onderwerpen, zonder dat ze last krijgen van al te veel bijwerkingen zoals geheugenverl

Hierover heb ik al eens gelezen. Daarom adviseer ik ook 125 mg.
Iemand een lage startdosis van 1 mg per kg lichaamsgewicht adviseren, loopt in veel gevallen uit op een teleurstellende ervaring! Ik heb daar zelf ervaring mee, na adviezen te hebben gelezen hier.
Stap er gelijk goed in, de startdosis is gewoon belangrijk bij mdma.

TripJess

Bewuste gebruiker
Ja, beter je startdosering een hogere en bijpakken minder hoge, liever niet andersom. Ik had laatste keer 1,5 keer mijn lichaamsgewicht en ik voelde m niet eens opkomen dat was echt unsatisfying. Wel leuke avond gehad hoor daar niet van maarja dan is het keuzes maken, echt hard gaan maar ook eruit zien als een debiel of rustig aan met eventueel nog drankje erbij

heyol

Bewuste gebruiker
Snap ik. XTC werkt volgens mij nu eenmaal het beste op een feestje. De muziek triggert bij mij just die sensatie.
En ge doseert ook veel te veel.

Te hoge doseringen + vaak gebruik = vermindert XTC gevoel.

Chillax

Bewuste gebruiker
Xtc is net als alcohol. Een beetje is wel leuk, nog meer is fantastisch maar te veel is niet leuk meer. Die grens ligt lager dan de meeste denken. Bij te veel gebruik worden de lekkere effecten weggedrukt door de negatieve en de energie. Het echt "lekker gaan" is volgens mij nauwelijks mogelijk als je meer dan ~200mg neemt.

Daarnaast bepaalt setting en je mood het effect enorm. Vergeet ook niet dat wanneer je op een feestje met iemand staat waarmee je niet klikt, je zo contact hebt met iemand anders waarmee je wel klikt. Thuis is dat niet zo, dus beter zorg je er van te voren voor dat je op het zelfde level zit en dezelfde verwachtingen hebt.

Bovenaan