Geen ID kaart, andere pasjes

Hallo,

Onlange ben ik 18 geworden, maar ik ben mijn ID kaart kwijt geraakt en kan mijn passpoort niet vinden.

Een nieuwe aanvragen kost 50 euro, en heb niet het geld om dat op dit moment te betalen.

Ik wil dit weekend wat wiet halen in een coffeeshop, maar zonder ID gaat dit natuurlijk niet lukken, ik zie er ook redelijk jong uit, zeker nadat ik me geschoren heb :rolleyes:

Wat ik wel heb is een pasje van Zorg en Zekerheid waar mijn naam en geboortedatum op staat en mijn ROC pasje waar mijn naam en foto opstaat.

Mijn vraag was, gaan de mensen moeilijkdoen omdat ik niet een officiele identificatiebewijs heb.

Ikzelf hoop dat ze niet moeilijk gaan doen, aangezien mijn naam, geboortedatum en foto op deze pasjes staan. Maar jullie mensen hebben hier vast wel wat meer ervaring mee, ik kom uit Leiden.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mijn vermoeden is dat als ze om legitimatie vragen ze wel moeilijk gaan doen. Je bent tegenwoordig natuurlijk verplicht dat het een officeel legitimatie bewijs is, ID, paspoort, rijbewijs. Dan zullen ze met andere pasjes waarschijnlijk moeilijk gaan doen aangezien die makkelijker na te maken zijn.

Maargoed de enige manier om er echt achter te komen is, is door gewoon de shop binnen te lopen natuurlijk. In het slechtste geval doen ze moeilijk, maar heb je wel antwoord op je vraag.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Legitimatie is legitimatie. Zorg- en schoolpas zijn geen legitimatie.

Misschien dat geld even bewaren en sparen voor een nieuwe ID.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Psychedelibee zei:
Mijn vermoeden is dat als ze om legitimatie vragen ze wel moeilijk gaan doen. Je bent tegenwoordig natuurlijk verplicht dat het een officeel legitimatie bewijs is, ID, paspoort, rijbewijs. Dan zullen ze met andere pasjes waarschijnlijk moeilijk gaan doen aangezien die makkelijker na te maken zijn.

Maargoed de enige manier om er echt achter te komen is, is door gewoon de shop binnen te lopen natuurlijk. In het slechtste geval doen ze moeilijk, maar heb je wel antwoord op je vraag.

En dan als je geweigerd wordt, die walk-of-shame naar buiten terwijl er 3/4 mensen achter je staan :tearsofjoy:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
kokosmakroon900 zei:
En dan als je geweigerd wordt, die walk-of-shame naar buiten terwijl er 3/4 mensen achter je staan
Blijkbaar een enorm probleem voor velen... Als je je druk gaat maken over wat anderen van je denken kun je beter niet gaan blowen joh, wordt je alleen maar para en onzeker van dan.

MeejheM

Badass junkie
je moet wel eerst nog een aangifte bij de politie halen dat je je id-kaart kwijt bent. tegen die tijd heb je dat ding of je paspoort echt wel teruggevonden...

kun je niet gewoon een vriend vragen wat voor je te kopen? veel makkelijker.

Een ID kaart of paspoort bij je dragen is trouwens toch verplicht in de openbare ruimte, die boete wil je ook niet betalen. dus ik zou eerst een goed zoeken of langs de politie gaan, anders duurt het nog wel even voordat je de coffeeshop weer in mag.

xEmilyy

Experimenterende gebruiker
Nog nooit problemen gehad met politie?
Zou toch even doorsparen, je hebt immers toonplicht, ...

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Exceptional Insight zei:

Inderdaad, een poosje geen wiet kopen dan kun je een paspoort/id bewijs betalen. Daarna heb je dit probleem niet meer. Plus het feit dat het sowieso verplicht is je te legitimeren als daar door bevoegden om gevraagd wordt. Kost ook €50 die boete.

JackHerrer

Bewuste gebruiker
Psychedelibee zei:
kokosmakroon900 zei:
En dan als je geweigerd wordt, die walk-of-shame naar buiten terwijl er 3/4 mensen achter je staan
Blijkbaar een enorm probleem voor velen... Als je je druk gaat maken over wat anderen van je denken kun je beter niet gaan blowen joh, wordt je alleen maar para en onzeker van dan.

Precies dit. Zo kan je nooit relaxt genieten van het schone groen :grin:!

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
En nog verder van de grens af naar een coffeeshop? Kun je daar niet zonder pasje halen? Hier in het midden van het land bij de shop moet je wel een pasje hebben maar dat is alleen zodat je niet meer dan 5 gram kunt kopen op 1 dag. En als je dan je pasje bent "vergeten" zeggen ze alleen: "volgende keer meenemen hoor!" En je krijgt gewoon je wiet mee. Misschien te simpel bedacht van mezelf maar ik woon niet in een grensgebied. Half uurtje doorrijden met de auto?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Dunnetjess33 zei:
En nog verder van de grens af naar een coffeeshop? Kun je daar niet zonder pasje halen? Hier in het midden van het land bij de shop moet je wel een pasje hebben maar dat is alleen zodat je niet meer dan 5 gram kunt kopen op 1 dag. En als je dan je pasje bent "vergeten" zeggen ze alleen: "volgende keer meenemen hoor!" En je krijgt gewoon je wiet mee. Misschien te simpel bedacht van mezelf maar ik woon niet in een grensgebied. Half uurtje doorrijden met de auto?
Volgens mij ging het meer om de leeftijd.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Oja, sorry. Tot je 25e ben je natuurlijk verplicht je te kegitimeren. Ik ben al ietsje ouder dus dat probleem heb ik niet meer.
En als je zo een pasje neemt, heb je geen id meer nodig. Dan is zo een pasje voldoende. Althans hier is dat zo. Dus als je eenmalig zo een pasje aanvraagt, wat denk ook wel zonder GELDIG id kan, dan krijg je gewoon mee.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Geen legitimatie kan je zo veel gezeik opleveren als je wel een keer wordt aangehouden. Als je niet eens 50 euro kunt missen voor een nieuw paspoort, ga dan alsjeblieft niet blowen maar leg je prioriteiten even op de juiste plaats. Je bent nog niet in staat om verantwoord met wiet om te gaan als je dit soort keuzes maakt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Dunnetjess33 zei:
Oja, sorry. Tot je 25e ben je natuurlijk verplicht je te kegitimeren. Ik ben al ietsje ouder dus dat probleem heb ik niet meer.
En als je zo een pasje neemt, heb je geen id meer nodig. Dan is zo een pasje voldoende. Althans hier is dat zo. Dus als je eenmalig zo een pasje aanvraagt, wat denk ook wel zonder GELDIG id kan, dan krijg je gewoon mee.
Tot je 25e legitimeren geldt alleen voor alcohol of sigaretten. In de shop is het meer wat ze zelf hanteren, maar de TS is 18 dus dan is de kans natuurlijk groot dat ze om legitimatie vragen.

Hier in Amsterdam heb je trouwens geen pasjes systeem gelukkig.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Psychedelibee zei:
Dunnetjess33 zei:
Tot je 25e legitimeren geldt alleen voor alcohol of sigaretten. In de shop is het meer wat ze zelf hanteren, maar de TS is 18 dus dan is de kans natuurlijk groot dat ze om legitimatie vragen.

Hier in Amsterdam heb je trouwens geen pasjes systeem gelukkig.

Bij ons de ene wel en de andere niet. En waar ze pasjes hanteren zijn ze totaal niet streng. Dus heeft t geen enkel nut. Gewoon legaliseren die zooi! :)

MeejheM

Badass junkie
in eindhoven vaak even een nederlands identiteitsbewijs tonen, eigen kijken ze er meestal niet eens naar. geen wietpas oid.

je moet je overal in de openbare ruimte kunnen legitimeren van je 16e tot je dood dacht ik, 25 jaar is de leeftijd waarboven supermarkt cassieres je moeten schatten...

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
MeejheM zei:
in eindhoven vaak even een nederlands identiteitsbewijs tonen, eigen kijken ze er meestal niet eens naar. geen wietpas oid.

je moet je overal in de openbare ruimte kunnen legitimeren van je 16e tot je dood dacht ik, 25 jaar is de leeftijd waarboven supermarkt cassieres je moeten schatten...

In Nederland moet een ieder vanaf 14 jaar zich kunnen legitimeren.

Purple haze

Bewuste gebruiker
Ik heb in een slijterij gewerkt, lijk je jonger dan 25 en heb je geen id, helaas, dan krijg je geen alcohol. Werkt hetzelfde met wiet/hasj.

Purple haze

Bewuste gebruiker
Dunnetjess33 zei:
Exceptional Insight zei:

Inderdaad, een poosje geen wiet kopen dan kun je een paspoort/id bewijs betalen. Daarna heb je dit probleem niet meer. Plus het feit dat het sowieso verplicht is je te legitimeren als daar door bevoegden om gevraagd wordt. Kost ook €50 die boete.
100 euro. En je loopt het risico ok aangehouden te worden.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ach ja de meeste bekeuringen vind ik ook onzin, betutteling. De overheid probeert steeds meer controle over de burger te krijgen met identificatieplicht, camerabewaking enzovoorts. Straks eindigen we met een GPS chip in onze nek zodat ze weten waar iedereen uithangt.

Bekeuringen zijn voor kleine overtredingen, dat zou op basis van fatsoen moeten worden gehandhaafd. Niet met een geldboete.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
SkittlesAndMe zei:
Ach ja de meeste bekeuringen vind ik ook onzin, betutteling. De overheid probeert steeds meer controle over de burger te krijgen met identificatieplicht, camerabewaking enzovoorts. Straks eindigen we met een GPS chip in onze nek zodat ze weten waar iedereen uithangt.

Bekeuringen zijn voor kleine overtredingen, dat zou op basis van fatsoen moeten worden gehandhaafd. Niet met een geldboete.

Theoretisch ben ik het met je eens. Praktisch gezien onmogelijk.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Nee hoor, dat is zeker niet onmogelijk. Uitsluiten zou zonde zijn. In de gemeente hollands kroon zijn bij wijze van onderzoek en geroot deel van de regels geschrapt. Gaat prima. Veel regels zijn gewoon overbodig

Purple haze

Bewuste gebruiker
SkittlesAndMe zei:

Wat wil je dat de politie gaat doen als ze zien dat iemand een overtreding pleegt? Foei, meneer/mevrouw, u mag dat niet doen, ga u schamen..... Lijkt me beter dat er dan een consequentie op staat, soms is dat misschien niet nodig, dat is aan de agent/boa om dat zelf in te schatten.

Bovenaan