Foto mijn set

sipan

Experimenterende gebruiker
Beste lezers
Ik maak me zorgen om mijn setje. Het is nu de 10de dag en wat paddestoelen zijn vanaf de 7 of 8ste dag te zien. Ze zijn vrijwel klein gebleven. Ik had gehoord dat ze per dag een cm of 4 kunnen/moeten groeien.
Ik heb mijn set niet gesoakd, volgens de instructies van mij set moest ik 200 mm water in de zak doen, na zesde dag twee gaatjes (net zo groot als een euro munt) aan de zijkant prikken en vanaf dag 8 om de dag besproeien. Er zijn nu een stuk of 14 paddestoelen te zien en heel veel kleine knoopjes. Ik wil ze voor zaterdag 26ste graag oggsten. De temp. is bij mij constant tussen de 20.5 en 22 graden. het zijn trouwens cubbensis amazonian. Waarom worden de paddestoelen niet groot/groeien niet zo.
Heeft iemand tips ? gaa alles goed komen?

Bijlagen

• set.jpg
    set.jpg
    9,8 KB · Weergaven: 1.622

Tigg

Belezen gebruiker
Ik twijfel aan de luchtvochtigheid, het is de bedoeling dat deze tegen de 100% aan zit, dit zie je als er condens vormt op de zak. Volgens mij is dit bij jouw niet het geval. Spuit met een plantenspuit wat water tegen de randen aan de binnenkant van de zak. Herhaal dit als het opdroogt.

Als de paddo's pas 2 a 3 dagen geleden op zijn gekomen dan is de grootte die ze nu hebben redelijk normaal. Ze groeien naar mijn idee het hardst als ze eenmaal over de 4-5 centimeter heen zijn. Vanaf dan groeien ze rond de 2 centimeter per dag.

Tigg

Belezen gebruiker
Gaatjes ter grootte van een euromunt lijken me redelijk groot trouwens, frisse lucht is wel goed, maar de vochtige lucht ontsnapt hierdoor ook makkelijker. Misschien kan je iets als een schoon dun doekje over de gaatjes hangen, zodat er wel wat lucht uitgewisseld wordt maar niet te veel.

KoxBox

Badass junkie
Gaten in de zak? Big mistake! Niet gesoaked? Biggest mistake!!
Ik weet niet waar die mensen het van halen maar het is echt nodig om je kit eerst te soaken anders is het substraat veel te droog en dat kan je niet meer redden met wat sproeibeurtjes...

En die gaten in je zak zijn absoluut overbodig want er zit een luchtfilter op die voor voldoende verse lucht zorgt. Met zo'n gaten in je zak heb je veel meer kans op contaminatie. Ik hoop dat je kit niet voor de vuilbake is, ik zou zeggen wacht nog een 10 tal dagen als ze dan nog steeds niet oogstklaar zijn dan pluk je ze gewoon, soak je de kit en begin weer helemaal opnieuw.

sipan

Het gekke is, de paddestoelen ruiken heerlijk, dus geen ze zijn niet geinfecteerd ofzo. Wel zijn op de hoedjes witte strepen/punten/stippen te zien. Ergens heb ik gelezen (andere topic) geloof ik dat dit door te hoge luchtvochtigheid (kan) komen? Klopt het? Ik besproei de zak/kit om de twee dagen. Ze groeien erg traag. Bijv. Eentje is sinds woensdag misschien 1 cm gegroeid.
Ik baal ervan. Bestaat er nog een kans dat ze groeien om niet meer?

KoxBox

Badass junkie
Normaal gezien moet de zak helemaal beslagen zijn. En op jouw foto is dat niet het geval dat komt doordat je niet gesoaked hebt. Ik kan alleen zeggen dat je moet afwachten...

sipan

Is wel goed beslagen (het zak) hoor, op die eerste foto zie je het niet zo goed, omdat ik de foto van heel dichtbij genomen had, nu plaats ik een foto waarop de druppels goed te zien zijn.
Vanaf het moment dat de milimeter grote paddestoelen te zien zijn, hoe lang zou het normaal gesproken moeten duren voordat ze plukbaar zijn? (van een klein puntje tot een volwassen paddo).

Bijlagen

• set2.jpg
    set2.jpg
    11,9 KB · Weergaven: 1.525

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik vind het er prima uitzien. Groeien ze echt niet meer? Het ziet er gewoon uit alsof je over een paar dagen kunt oogsten. Normaal zou het een week moeten duren tussen de eerste beginnetjes, en rijpe paddenstoelen, maar soms groeien ze ook sneller.

Dat van die gaatjes prikken vind ik gek klinken, in zo'n zak hoort gewoon een luchtfilter te zitten. Zit dat er niet in? Dan moet je inderdaad voor gaatjes zorgen, of gewoon 2-4x per dag de zak goed open doen, en flink wat frisse (beetje schone) lucht erin wapperen, en kijken of dat verschil maakt. Een vorm van luchtverversing is nodig, anders stoppen ze zeker met groeien. [edit]: op de laatste foto zie ik volgens mij een luchtfilter zitten, bovenaan.

Maar voor mij ziet dit er dus uit alsof er niks aan de hand is. De stoeltjes hebben ook een prima formaat voor als ze 3 dagen oud zijn.

sipan

Hallo allemaal. Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nu mijn setje boven mijn cv-ketel gezet. Die is iets warm. In de zak zit 200 mm water (vanaf dag 1) en het water voelde iets koud aan. Nu die boven de ketel staat (de zak) voelt het water ook iets warmer aan (zal dit de groei bevorderen?).
Bij mijn ketel schijnt helaas geen zon, maar ik heb de licht aan laten staan. Is dat ook goed of moet het perse zonlicht zijn?
Ik zie ook dat er nog veel meer kleine hoedjes/knoopjes gevormd worden, zeer kleine paddestoelen met bijna onzichtbare hoedjes. Ik moet denk ik dat sommige stoelen eerder oogsten dan anderen?
Ik wil ze graag a.s vrijdag nuttigen of zaterdag. Denken jullie dat ze in 5, 6 dagen oogstrijp zullen worden?

endor

Badass junkie
sipan zei:
Hallo allemaal. Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nu mijn setje boven mijn cv-ketel gezet. Die is iets warm. In de zak zit 200 mm water (vanaf dag 1) en het water voelde iets koud aan. Nu die boven de ketel staat (de zak) voelt het water ook iets warmer aan (zal dit de groei bevorderen?).
Bij mijn ketel schijnt helaas geen zon, maar ik heb de licht aan laten staan. Is dat ook goed of moet het perse zonlicht zijn?
Ik zie ook dat er nog veel meer kleine hoedjes/knoopjes gevormd worden, zeer kleine paddestoelen met bijna onzichtbare hoedjes. Ik moet denk ik dat sommige stoelen eerder oogsten dan anderen?
Ik wil ze graag a.s vrijdag nuttigen of zaterdag. Denken jullie dat ze in 5, 6 dagen oogstrijp zullen worden?

Een gewoon lichtje zal zeker niet helpen.
De zon is dan ook veel warmer dan gewoon een licht.
Dat leek me nu toch wel heel logisch.

JJJ

Bewuste gebruiker
^toch is dat niet zo, voor paddenstoelen maakt het niet uit hoe veel licht er is. In tegenstelling tot planten hebben ze geen licht nodig om te groeien. Alleen een beetje, om te weten welke kant ze op moeten groeien. Daarvoor is kunstlicht prima geschikt.

Op deze warmere plek zullen ze iets sneller groeien, maar het maakt verder niet zo veel uit. Ik denk dat er tegen volgend weekend vast wel wat te oogsten is. Het is inderdaad meestal slim om de grootste paddenstoelen eerst te plukken, en later de rest. Maar op een bepaald moment moet je wel alles er af halen, zodat je de boel een nachtje onder water kunt zetten voor de volgende vlucht.

Forest-Gnome

Ik schaam me eigenlijk om het te vragen, maar wat precies is ´soaken´?
Ik heb een kweekset van Inner Visions gekocht, en er staat in de gebruiksaanwijzing niks over iets dergelijks... Puur dat je ongeveer 2 cm. water in de zak moet doen, de bak mag niet drijven, en dat het op 24 graden C moet staan. Daarnaast maar een paar uur licht per dag ofzo, dus kan ik ze gewoon de hele dag bij een raam zetten ofzo?
Volgensmij heeft mijn gebruiksaanwijzing een gebrek aan informatie ofzo :P.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Forest-Gnome zei:
Ik schaam me eigenlijk om het te vragen, maar wat precies is ´soaken´?

Soaken = engels voor weken.

De bak in water laten weken dus.
Zo'n 12-24 uur voor het in de zak te plaatsen naar mijn weten, misschien kan het ook in de zak zelf?

Forest-Gnome

Moet ik de bak dan helemaal doe onderdompelen in water ofzo? Ik weet niet precies hoe het in z'n werk gaat, gezien de instructies op de doos van de kweekset maar wazig zijn, en kort...

Forest-Gnome

Zeker leuke informatie, maar inderdaad heb ik nog geen flauw idee wat ik nu met m`n kweeksetje aan moet :P.

JJJ

Bewuste gebruiker
Forest-Gnome zei:
Moet ik de bak dan helemaal doe onderdompelen in water ofzo? Ik weet niet precies hoe het in z'n werk gaat, gezien de instructies op de doos van de kweekset maar wazig zijn, en kort...
Het is dus vooral zo, dat je dit moet doen na afloop van de eerste, tweede enz. pluk. Dat vergroot je oogst enorm. Vóór de eerste pluk is het volgens mij onduidelijk of het nuttig is om te 'soaken'.

Bovenaan