Fluor Witte-Lampen

toooz

Belezen gebruiker
Hey,

Heb effe op het forum gezocht maar vondt nix dus....

Ik wil 5 plantjes wiet ten leven brengen, ben aan projekt bezig om goede kast met klein ventilatie systeempje enzo voor te berijden.

Ik denk aan witte verlichting ,
ik heb een shop op inet gevonden waar ik een spaarlamp-setje met groei en bloei lampen in kan kopen.
- groei 2x 55WATT lampen
- bloei 2x 55WAT lampen (of kan ook 2x 80WAT lampen)

Hoe lang zou dat dan duuren onder z'on lampen?
Heb gehoort dat dat alleen voor de groei goed is (7cm/10cm)
Maar kan ik met zo'n bloeilamp dan ook gewoon laten bloeien
in een korte tijd

Ben van plan om het in mijn douche te doen, de kanten met wit papier vol plakken, ventilatortje er naast (niet te harde wind) zou ik dan ook voor verwarming moeten zorgen of niet, en wat nog... groetjesss

(2maand ofzo gaat dat, maxi 3maand)

LINK :

https://www.leafman.nl/fluor-watt-groei ... -2902.html

130 EUROS

Ow ja en ik ben op dit idee gekomen omdat het dan gewoon goedkoper is, die zwaare lampen kosten zogezegt veel aan elektriciteit.......??!!!!
Kenners geef me wat info over de goeie goedkoope lampen.

Overbodig

Newbie
Geen antwoord

Ik heb geen antwoord jou vraag, maar wel een vraag voor jou (of jullie). Zou je zo'n lamp ook kunnen gebruiken voor de groei van peyote zaden?

toooz

Belezen gebruiker
Re: Geen antwoord

Overbodig zei:
Ik heb geen antwoord jou vraag, maar wel een vraag voor jou (of jullie). Zou je zo'n lamp ook kunnen gebruiken voor de groei van peyote zaden?

Int begin zal dat wel groeien denk ik

mattskovic

Wijs gebruiker
dat word dan een tijdje niet douchen :grin:

en over dat zo'n tl-lampen goedkoper zijnvoor elek is wel beetje waar , een tl-lamp verbruikt veel opstartstroom maar als je ze dan laat branden is het wel goedkoper

good luck zou ik zeggen :)

greetz mattskovic

davie

Wijs gebruiker
Het is te proberen toch. Ik geloof dat spaarlampen wel 6x meer licht opbrengen. Dus dat zal dan net als een 300W HPS zijn. Maar is wel minder, maar het zal wel werken denk ik. Het draaid verder niet alleen om licht en warmte, maar ook om kleuren en lumen. Een plant neemt niet elke kleur op. Op de mavo bij biologie, hoofdstuk over fotosynthese, leerde ik ook dat de plant groen is omdat het deze kleur weerkaatst. Ook zag ik in mijn boek dingen aangegeven in rood/blauw, maar eigenlijk nooit over nagedacht.

Ik schreef al eens eerder in een ander topic iets over kleuren. Is wel een interessant stukje. Ik heb het even opgezocht. http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... ht=kleuren

davie zei:
De zon straalt elke kleur, alleen dat zie je niet direkt. Dus ook blauw en rood. Licht is plantenvoedsel, de voedingsmiddelen zijn slechts bouwstenen voor de plantencellen, maar juist het licht is het die de energie aan de planten geeft. Een plant zet licht om in energie, en licht bestaat uit golven.

Licht bestaat uit heel veel kleuren, volgens het zogenaamde kleurenspectrum lopend van ultraviolet (golflengte kleiner dan 380 nm) tot infrarood (golflengte groter dan 780 nanometer). Al deze kleuren hebben een eigen aparte golflengte. Het zichtbare spectrum gaat van violet (golflengte ongeveer 380 nm) tot donker rood (golflengte ongeveer 780 nm).

Planten hebben voornamelijk blauw en rood licht nodig.
blauw licht (350 - 500 nanometer) stimuleert chlorofyl productie, stimuleert dat cellen actief worden en zorgt ervoor dat de plant de energie krijgt om te groeien.
groen/geel lichte (500 – 650 nanometer) veroorzaken niet veel bij planten.
rood licht (600 - 700 nanometer) maakt suikers van Co2, stimuleert chloroplast productie en zorgt ervoor dat de plant de energie krijgt om te bloeien.

Het heeft weinig zin om andere lichtkleuren op planten te laten stralen. De elektronen op de bladeren kunnen de energiepakketjes die meeliften op andere golflengtes, bijvoorbeeld geel, namelijk niet opvangen. ‘Gele energiepakketjes’ schieten de plant dus gewoon voorbij of worden door het blad weerkaatst.

Onze ogen vangen het meeste licht op uit het groengele gebied. Het komt er dus op aan de juiste kleurencombinatie naar de planten te sturen. Licht zet de fotosynthese in gang en er wordt bladgroen gevormd. Planten zien groen omdat ze het groene licht weerkaatsen en de andere (basis)-kleuren als energie absorberen. Licht uit de rode en blauwe spectrumgebieden vergroot het fotosyntheseproces.

Oranje is ook niks mis mee, maar het is wel belangrijk om te weten hoe een plant groeit of bloeit. Met een 400 watt lamp die van dat oranje licht geeft zal je plant het ook wel doen.

Of een ander topic. http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... ight=lumen

davie zei:
Hallo Crystalice,

Aangezien je experimenteel bent aangelegd is het interessant om te kijken naar kleuren en lumen. Daar gaat het tenslotte om. Een blad is groen omdat het deze kleur weerkaatst en dus niet nodig heeft. Een plant heeft voornamelijk blauw nodig voor groei en rood voor bloei.

Daarnaast dien je ervan uit te gaan dat 1m2 minimaal 25.000 lumen nodig heeft. Een 400Watt lamp geeft ongeveer 55.000 lumen.

Het is de kunst om de juiste hoogte in te schaten. 40cm is een richtlijn, want daarboven heb je veel lichtverlies (omgekeerde kwadraat regel) en daaronder loopt de warmte op. De lamp zal ze tussen de 30 en 40 cm hangen, maar ik meet niet echt de hoogte. Ik bepaal de hoogte op een andere manier, namelijk kijken naar de lichtopbrengst. In het begin hang ik de lampen wat hoger om ze te laten wennen. Daarna hang ik ze lager.

Hoe lang zou dat dan duuren onder z'on lampen?
Ligt eraan, wat voor soort het is. Op internet zijn er verschillende te vinden. Kijk maar eens bij bloeitijd. http://www.azarius.nl/headshop/cannabis ... ite_label/

Maar kan ik met zo'n bloeilamp dan ook gewoon laten bloeien
in een korte tijd
Een plant gaat bloeien door 2 dingen. Door de natuur of door jezelf. Het in bloei schieten komt door verandering van licht. Ja kan kiezen voor voorgroei, maar je kunt ze ook snel in bloei zetten. Kies dan maar voor een plant die een korte bloei tijd heeft. Korte voorgroei en snelle bloei.

Ben van plan om het in mijn douche te doen, de kanten met wit papier vol plakken, ventilatortje er naast (niet te harde wind) zou ik dan ook voor verwarming moeten zorgen of niet, en wat nog... groetjesss
Waarom pak je geen folie? Iets dat reflecteerd. Dan heb je een hogere licht opbrengst. Ventilator is wel goed. Als je de plant laat bewegen dan krijgen ze een sterke stam en dat is beter voor het transport van voedingsstoffen. Idd nie te hard. Vaak brengen lampen voldoende warmte op en is het soms zelfs noodzakelijk om de warmte af te voeren. De temp. bijhouden kan ook geen kwaad. Te warm is ook niet goed.

Die lampen kosten wel meer aan stroom, maar valt nog wel mee. Als voorbeeld;
lamp 600W + afzuiger+ ventilator is voor het gemak 1000 Watt p/u
Zal ik uitgaan van 2 weken groei (18 uur) en 8 weken bloei (12 uur).
het goedkoopst zal je uit zijn met groene stroom van nuon, totaal € 70,41 voor deze 10 weken
het duurst met enkeltarief (dacht in z-holland, 17,65 eurocent, nuon), totaal € 162,62.
Heb je een dubbele meter (dag/nacht) dan kan je dit bedrag met ong €50-60 verlagen

De gemiddelde prijs voor 1 kilowattuur stroom inclusief ecotax en transportkosten is ongeveer 20 eurocent. Maar mogelijk zijn de tarieven momenteel hoger. Dit is wat oudere info. Als je nu een senior kast neemt zoals http://igrow.nl/PrDetail.aspx?id=16055 zijn de energie kosten voor 24 planten, 2 x 400 watt = 40 euro per maand.

Aan te raden is om dit ‘s nachts te doen, meestal van 23.00 u – 11.00 u want dan is de stroom goedkoper en je bent aanwezig voor het geval er iets met de lamp gebeurd. ‘s nachts daalt de temp, dit vang je dus op met deze uren licht. Kan ook van 19.00-7.00 u ivm werktijden energiebedrijf ed, met het oog op mogelijk onverwacht bezoek. Zal het voordeel nog overblijven dat als de lampen uit zijn tijdens werktijden/bezoektijden, het ook niet opvalt dat je een kweekje draai als er één of andere controleur langs komt. Dat wiel draait als een wezenloos rond met alles aan.... vervelend als ze net de meterstanden komen opnemen of voor een algemene storing in de meterkast moeten wezen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en het is zeker het proberen waard. Maar laat maar weten of het is gelukt. Er zijn ook spaarlampen van 200W maar ik weet niet of die echt goed zijn. En de nieuwe generatie lampen LED's make things better http://www.lighting.philips.com/nl_nl/i ... l#heading4 maar dat zal nog even duren voordat LED voldoende licht opbrengen. Voorlopig dus nog niet, maar de ontwikkeling gaat vrij snel.

Bovenaan