Flashbacks van truffels?

ERGENS

Newbie
Hallo

Ik heb een half jaar terug truffels gepakt & ik had een beetje een bad trip.
Ik ben sinds dien nog een paar keer weed gerookt en dat ging allemaal goed.
Nu vorige nacht rookte ik een dikke op een feest en OPEENS kwam ik weer in die truffel trip terecht
Ik zat dan in zo een 'cirkel' vast zoals in die truffel trip. Op een drukke fuif!!!, egt zwaar klote. Ik dacht dat ik ging blijven hangen. Een vriend van mij had meegerookt en zat in het midden van de party op een stoel te staren naar 1 punt, hierdoor werd ik nog banger. Toen ik thuis kwam heb ik nog een paar uur ZWAAAR liggen trippen in mn bed. Totaal had ik zo'n 5-6uur liggen trippen en ik voel me nu nog steeds raar.

Daarstraks zei mijn moeder zo:
En wat wil je eten?
Ik: Ja buuh wa dag is het eigk? (zondag frietdag, ik wou even bevestiging of we frieten aten)
Mn moeder: Zaterdag!!, morge moet je nog niet naar school, en straks moet ge naar ***** zijn feest
Ik flipte meteen en kwam WEER in die truffel trip totdat ik besefte dat het zondag is

Ik ben nu bang dat dit zich ZEER frequent gaat voordoen. Ook las ik iets op dit forum, maar kan dit ook bij truffels? Mijn vrienden zeggen dat het echt NIET normaal is dat zo iets gebeurt:

Flashbacks

Flashbacks zijn herbelevingen van LSD- trips (of vervormingen in de waarneming) terwijl je op dat moment niets genomen hebt. Flashbacks worden losgemaakt door herinneringen, stress, vermoeidheid, blowen of "zo maar door iets". Een verklaring voor het optreden van van flashbacks is, dat door het gebruik van LSD er een soort herinnering in de hersenen aan de trip is ontstaan. Deze sluimerende herinnering kan af en toe actief worden en tripachtige verschijnselen geven. Er ontstaan dan chemische processen in de hersenen die sterk lijken op wat er gebeurt als je wel drugs hebt genomen. Als de flashback leuk is en als men het uit kan zetten, vindt men het meestal niet zo'n probleem. Sommigen vinden het een meevaller dat er een gratis trip is. Als de flashbacks je overvallen en je kunt het niet uitzetten, wordt het afhankelijk van de persoon, situatie en sterkte van de flashback als licht onaangenaam tot kwellend ervaren. In de meeste gevallen vermindert de frequentie en hevigheid van de flashbacks na enige tijd. Soms verdwijnen de flashbacks niet snel en duurt het lang voordat er herstel of een duidelijke vermindering optreedt. Medische behandeling is dan zeker nodig. Naast eventuele medicatie krijgt men informatie over hoe men de flashback en eventuele angsten beter onder controle krijgt. Onderzoekers geven verschillende antwoorden over hoe vaak flashbacks voorkomen. Tijdelijke en kortdurende flashbacks komen tamelijk vaak voor. 15 - 25 % van de LSD gebruikers krijgt ermee te maken. In 5 - 10 % van de gevallen ziijn de flashbacks extreem angstopwekkend. De helft van de flashbacks vindt men wel prettig. In een studie wordt gemeld dat 4% van alle onderzochte LSD gebruikers hulp zocht in verband met flashbacks. Bij LSD loopt men het risico op een zeer storende vorm van flashbacks: HPPD (=Hallucinogen Persisting Perception Disorder). Bij deze stoornis kan men jarenlang visuele storingen hebben zoals vormen, lichtflitsen, heftige kleuren, bewegende of trillende objecten, staarten, schaduwen, verstoringen in het zien, ringen rondom objecten etc.. Mentaal is men helder. Men tript niet. Deze aandoening ontstaat als de hersenen prikkels niet meer goed "zeven"en verwerken. De successen met medicatie zijn beperkt. Soms helpen anti-depressieve medicijnen van het SSRI-type enigszins. Deze ernstige vorm van HPPD komt voor bij een minderheid van de mensen met flashbacks. Het aantal patienten is is niet bekend.

reverb

Bewuste gebruiker
Hoe oud ben je?

En eerst maar dieper op de materie ingaan, met wat vragen:
Wat bedoel je met zwaar trippen? En, waarom heeft dit een negatieve lading?

Je voelt je nu nog steeds raar. Vanzelf, je hebt een nacht doorgehaald, je bent een ervaring aan het verwerken. Wat is er nu nog raar, volgens jou? Je kunt een verhaal schrijven, observeren, etc.

ERGENS

Newbie
Ik ben 2 weken terug 18 geworden.
Zwaar trippen: Kamer in minecraft stijl, Mensen in mijn kamer, opgezogen worden in muren. Gevoel dat de muren bewegen, en draaien, Honden die op de muren lopen, etc...

Ik vindt het niet erg, alleen ben ik bang dat dit mijn toekomst gaat beinvloeden & dat het vaak zal voorkomen. Het hallucineren is niet erg, maar de 'cirkel' zoals ik het noem is doodseng. wat ik daarmee bedoel: Naar iemand kijken, die praat, andere persoon kijken die praat, zo net de toekomst voorspellen gewoon precies zoals bij de truffels. Zo een momenten heb ik vandaag een paar keer gehad, bang dat dit elke dag zich gaat herhalen :(

Ik ben heledag misselijk en heb het gevoel dat alle muren zo wiebelen en ik wiebel en tril ook heletijd. Mijn ogen zijn trouwens nog steeds groot, rood enz als ik in de spiegel kijk en heb het gevoel dat mijn ogen toevallen. Deze dingen schrijven enzo vergt concentratie. Als ik nu ga rondlopen en praten begint ik weer lichtjes te trippen. Ik zit nu dus hele dag op de PC en muziek te luisteren om afgeleid te raken.

Het zou me gerust stellen moest ik weten dat dit over gaat.

**edit: Wanneer ik ga praten met mn ouders ofso en als het dan druk is of ik beweeg veel dan gaat heel mijn lichaam tintelen (net alsof je hele lichaam slaapt) en dan trip ik even, maar tot nu toe geraakte ik zowat meteen uit de cirkel, ik ben bang in die cirkel te blijven.

reverb

Bewuste gebruiker
Ok. Wat je beschrijft klinkt heftig.

Wat kun je doen? Neem aan goede nacht rust en slaap. Zoek iets te doen dat geen stress oplevert en doe wat je rustig maakt. Je bent uit de 'cirkel' gekomen gisterenavond, dat is winst.
Probeer dit gevoel nu even van je af te zetten en morgen of later deze week, mag je dit opnieuw analyseren en een balans opmaken.

En natuurlijk, geen weed, geen truffels. :wink:

Ik ken geen voorbeelden dat truffels flashbacks veroorzaken. Ik heb wel herinneringen. Zonder verder ook maar iets van je te weten, is mijn inschatting dat je (over)gevoelig bent voor dit type drugs. Dat wist je waarschijnlijk ook, niets mis mee. Dit gevoel gaat zeker over!

Even een pas op de plaats, morgen of overmorgen een balans opmaken.
:)

ERGENS

Newbie
Ok mooi. Ben blij dat jullie ook gewoon 'herinneringen' er aan over hebben. En ik ben zeker overgevoelig door zo'n dingen. Ik heb dan ook besloten om NOOIT meer drugs aan te raken :) En hopelijk voel ik me over een paar dagen stukken beter ^^
Die eerste keer truffelen wou ik ook NIETS doen (niet lopen of opstaan) omdat ik bang was om te trippen toen. Ik was blij toen ik weer nuchter was en wou deze hel niet nog eens door. Nu door weed gerookt te hebben kreeg ik het terug, dus ik zal nooit meer drugs doen :tongueout:

ERGENS

Newbie
Vandaag had ik school en tot het laatste uur ging het goed, toen opeens zei iemand: "naam persoon" bestaat niet. Terwijl ik hem zag zitten, dit bracht me in de war en ik kwam in die 'cirkel'
Nu net stuurde iemand mij een bericht: Wa was dr met u? ik zag u ogen rood worden, gy trilde helemaal en u ogen trilde ook.

Ik vraag me af HOE kunnen mn ogen rood worden terwijl ik 3 dagen clean ben nu.....
Ik geef de moed niet op en hoop dat dit snel over gaat :)

reverb

Bewuste gebruiker
Je hebt verder de hele dag wel de lessen kunnen volgen? Als ik het goed begrijp, had je een sterke lichamelijke reactie op een situatie die je in verwarring bracht. Geen idee hoe dat kan.

Hoe lang denk je, duurde die 'cirkel' reactie/gedachte? Wat zou je kunnen doen, volgens jou, om die reactie te breken? Hoe is je ademhaling op zo'n moment?

Precies geef de moed niet op, dit gaat zeker over!
Nog een dag aanzien lijkt mij ...

ERGENS

Newbie
reverb zei:
Je hebt verder de hele dag wel de lessen kunnen volgen? Als ik het goed begrijp, had je een sterke lichamelijke reactie op een situatie die je in verwarring bracht. Geen idee hoe dat kan.

Hoe lang denk je, duurde die 'cirkel' reactie/gedachte? Wat zou je kunnen doen, volgens jou, om die reactie te breken? Hoe is je ademhaling op zo'n moment?

Precies geef de moed niet op, dit gaat zeker over!
Nog een dag aanzien lijkt mij ...

Alles ging goed tot nu toe. Alleen soms raar gevoel datk stoned ben bv: gevoel dat je door een stoel zakt of alsk op trap loop de trap achter mij wegvalt. Maar daar valt mee te leven

De cirkel duurt maar een paar seconde en gebeurt als ik in verwarring geraak of als ik op mezelf ben en heel diep ga nadenken OF bij HELE drukke situaties.

Sinds de laatste post ging alles goed na een paar dagen alleen ben ik bang op nieuwe situaties of ik dan ook zo ga reageren. In school leren we OPEENS ook over emoties en over psychoses en drugsgebruik en de negatieve dingen aan drugs. waardoor ik het HEEL moeilijk krijg in de klas en soms de cirkel optreed. Nu na 2weken van de cirkel af te zijn geraakt kwam het in de klas weer op vandaag. wanneer ik een film keek, niet oplette en diep ging nadenken

(IK KAN NIET IN MEZELF DENKEN ZONDER AAN TRUFFELS TE DENKEN. ELKE KEER ALS MIJN GEDACHTEN AFDWALEN DENK IK DAT IK GA TRUFFELEN EN GEBEURT HET OOK ECHT 9/10keer IK BEN BANG OM DIEP NA TE DENKEN OMDAT IK DAN BANG WORDT DAT IK IN DE CIRKEL KOM.)

Ik weet dat als ik die gedachtes op zij kan zetten alles weer normaal gaat zijn maar dit is moeilijker dan het lijkt. Dus vandaag kreeg ik die cirkel weer even. Ik probeer op mijn ademhaling te letten (rustig in en uit ademen in de buik) maar ik heb gemerkt dat mijn handen altijd HEEL koud worden

(doordat ik VREES voor het truffel gebeuren. Omdat ik deze emotie voel gaat mijn bloed naar de grote botten en daardoor worden mijn handen koud. geleerd op school)

Omdat ik dit weet, weet ik automatisch dat er kans is dat ik in de cirkel ga geraken omdat ik de kenmerken er van oppik en wordt ik bang en gebeurt het soms, maar meestal kan ik het tegengaan.

Hoe ik het doorbreek. Simpel dat gaat niet! Als ik het doorbreek gaat mijn hartslag omhoog omdat ik dan bang ben en alle andere fysiologische processen treden op (zweten, koude handen, bleek zien, ....) en treedt die cirkel gewoon elke 5 minuten op totdat ik rustiger wordt of naar buiten ga. Ik moet even uit de drukte ontsnappen en naar buiten gaan meestal om het volledig te doorbreken. (maar dat gaat moeilijk in de klas).

Ik hoop dat ik het zelf op een rijtje kan gaan zetten en GEEN hulp nodig heb van een psychiater ofso omdat mijn ouders dr niet zo blij mee zullen zijn.... Dat is ook iets waar ik bang voor ben. Dat ik alles ga moeten opbiechten aan mijn ouders, maar dan maak ik er liever een eind aan dan zo iets ergs toe te geven aan hun...... Dat is dus geen optie 'vertellen aan ouders en psychiater zoeken'. Natuurlijk niet egt datk er een eind aan wil maken maar bij wijze van spreken maar :tongueout:

Ik twijfelde af en toe ook of dit wel allemaal egt is en ik niet in coma lig in het ziekenhuis en daar ieder moment kan wakker worden maar gelukkig ben ik er nu uit dat dat 100% niet klopt :tongueout: tog eng toen ik dat dacht!

Kheb nog wat beschrijvingen die ik had gemaakt over de cirkel enzo wat ik zag en voelde:

die cirkel is zo dat ik kan voorspellen wie dr gaat praten
ik kijk naar die
die praat
iedereen doet hetzelfde bewegingen enzo
net alsof ik mijn eigen lichaam/denken en doen NIET controleer
maar dat het afspeelt als een film
en dat ik weet hoe het afloopt
dat noem ik een 'cirkel'

andere situatie:
zo toen bel ging iedereen liep gelijk, evensnel en precies hetzelfde de trap af
ik hoorde heel stil iedereen door elkaar praten op de achtergrond

Note:
en alsk op me gsm kijk verzwakt dat effect of alsk dan met mn hoofd schud of gewoon in mezelf zeg dat het niet waar is

NOG EVEN IETS HEEL BELANGERIJK. DE AANLEIDING VAN DIE CIRKEL KWAM OPEENS IN ME OP. soms lijkt het alsof voorwerpen, kamers,... groter of kleiner zijn/worden dan ze waren. Wanneer dit gebeurt voel ik mn hartslag stijgen en komt de cirkel op. Ik snap niet hoe het komt, soms lijken voorwerpen HEEEL dichtbij en soms lijken ze heeeel ver weg van me af. Als dit opgelost kan worden zal ik er HEEEEL veel minder last van hebben. Alleen raar hoe dit kan gebeuren....

reverb

Bewuste gebruiker
Hoi Ergens,

Ik heb je post twee keer gelezen en wat je doormaakt is werkelijk vervelend en dit kun je niet negeren. Je zult iets moeten gaan ondernemen om die angsten die je nu voelt te kunnen gaan beheersen (cirkel). Je staat soms los van de werkelijkheid, heel beangstigend. Mijn conclusie is, dat je hier niet alleen uitkomt en dat je professionele hulp nodig hebt. (Klinkt zwaarder dan het is.)

Je stelt dat je ouders dit niet aankunnen. Geloof mij, dat kunnen zij aan, het is niet leuk voor ze, maar ik denk dat zij het vele malen erger vinden als je je leven kapot maakt en vergooid. Het is niet noodzakelijk dat je alles in een gesprek vertelt aan je ouders (zeker niet!). Je wil teveel in een keer. Zeg dat je in de knoop zit en je voelt dat je angsten hebt. Hou het daarbij. Dat truffel gebruik komt later wel, dat is alleen maar aanleiding en een stoorzender. Doe dit stap voor stap.

Ik ken je ouders niet, maar in het uiterst zeldzame geval, dat je ouders volkomen begriploos zijn, dan nog, zijn niet je ouders verantwoordelijk voor jouw welzijn, nee, dat ben jij. Besef ook, dat je ouders iets langer meegaan en meer begrip hebben dan jij denkt.

Kortom, ik zou naar de huisarts of vertrouwenspersoon op school gaan en jouw cirkel idee en gevoelens en vrees voorleggen. Spreek dit uit. Desnoods print je deze post uit en laat je dit lezen. Iemand anders toelaten tot deze emoties, is vreselijk moeilijk, maar helaas is het de enige manier om verder te komen. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen! Het helpt echt om het objectieve pespectief van een buitenstaander te horen.

Wat denk je nadat je dit hebt gelezen? Wat zie jij als mogelijke opties?

ERGENS

Newbie
reverb zei:
Hoi Ergens,

Ik heb je post twee keer gelezen en wat je doormaakt is werkelijk vervelend en dit kun je niet negeren. Je zult iets moeten gaan ondernemen om die angsten die je nu voelt te kunnen gaan beheersen (cirkel). Je staat soms los van de werkelijkheid, heel beangstigend. Mijn conclusie is, dat je hier niet alleen uitkomt en dat je professionele hulp nodig hebt. (Klinkt zwaarder dan het is.)

Je stelt dat je ouders dit niet aankunnen. Geloof mij, dat kunnen zij aan, het is niet leuk voor ze, maar ik denk dat zij het vele malen erger vinden als je je leven kapot maakt en vergooid. Het is niet noodzakelijk dat je alles in een gesprek vertelt aan je ouders (zeker niet!). Je wil teveel in een keer. Zeg dat je in de knoop zit en je voelt dat je angsten hebt. Hou het daarbij. Dat truffel gebruik komt later wel, dat is alleen maar aanleiding en een stoorzender. Doe dit stap voor stap.

Ik ken je ouders niet, maar in het uiterst zeldzame geval, dat je ouders volkomen begriploos zijn, dan nog, zijn niet je ouders verantwoordelijk voor jouw welzijn, nee, dat ben jij. Besef ook, dat je ouders iets langer meegaan en meer begrip hebben dan jij denkt.

Kortom, ik zou naar de huisarts of vertrouwenspersoon op school gaan en jouw cirkel idee en gevoelens en vrees voorleggen. Spreek dit uit. Desnoods print je deze post uit en laat je dit lezen. Iemand anders toelaten tot deze emoties, is vreselijk moeilijk, maar helaas is het de enige manier om verder te komen. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen! Het helpt echt om het objectieve pespectief van een buitenstaander te horen.

Wat denk je nadat je dit hebt gelezen? Wat zie jij als mogelijke opties?

Kop op de spijker maakt mijn vriendin het uit ook nog. #Zelfmoord neigingen steken op.. Ik hou tog vol en zie hoe het gaat over een maand, daarna hulp zoeken als het niet beter is

edit** Alst over maand nog is zegk tege me ouders datk het had gedaan omdat mn vriendin het uit maakten. Dat zullen ze makkelijker begrijpen. Lekkere uitvlucht.

reverb

Bewuste gebruiker
Rot voor je, dat het uit is! :cry:

Je hebt een plan, hartstikke goed. Vergeet niet, je kunt hier altijd terecht (of pm-en) als je uit koers raakt.

oja ik heb trouwens het zelfde dat ik die cirkel steeds opnieuw heb maar als je er nie bang voor bent is t nie erg
ps. als je in die cirkel zit en dan zie je eerst iets gebeuren en da gebeurd krijg jij dan ook altijd da te lichaam een soort schok maakt ?

Heb het zelfde gehad, flashback's van truffels/paddo's. Erg apart! Vooral wanneer je gewoon een jointje wil roken en je zit ineens op een compleet ander level. (Schrok de eerste keer ook ontzettend).

Bekijk het is op een positieve manier als het zich weer voordoet. Je bereikt een heel ander level door middel van blowen, een super-weed trip! Hoe positiever jij je opstelt, hoe positiever de uitwerking!

Bovenaan