Fijnste festivaldrug?

Waterkan01

Experimenterende gebruiker
Ik plaats dit voor het gemak even onder xtc.

Ik bezoek regelmatig technofestivals. Op die festivals heb ik de laatste jaren verschillende drugs geprobeerd: van xtc en mdma tot speed en 4fmp. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik nu het fijnst vind.

Xtc vind ik vaak te heftig en te spannend. Mdma (de poedervorm van xtc dus) heb ik denk ik één keer op een festival gebruikt. Was toen wel lekker, maar ik vond het wel een gedoe met doseren (likje, dan weer afwachten, dan weer likje, etc). Speed is soms wat saai, maar opzich chill voor wat extra energie. Het effect van 4f kan bij mij alle kanten opgaan: van subtiel tot extreem (tot paranoia en slecht gaan aan toe).

Wat vinden jullie nou de fijnste festivaldrug? En wat zouden jullie mij adviseren? Ik hou niet van te heftig, mag van mij allemaal subtiel blijven omdat ik erg gevoelig ben voor prikkels. Xtc in combinatie met harde muziek is voor mij vaak al een no-go. Mdma zou dan misschien een betere optie zijn omdat je dat wat rustiger kunt opbouwen, maar nog te weinig ervaring mee. Ik hou ook van connecties maken met mensen; ben niet iemand die de hele dag alleen maar staat te stampen o.i.d. Hou ervan om tussendoor regelmatig te chillen en de wat rustigere stages op te zoeken.

Oh en ik ben niet zo’n fan van hallucineren. Ben op massale festivals een beetje een control freak, dus het is fijn als de dingen blijven zoals ze zijn.

Ben benieuwd!

Laatst bewerkt:

Hippie Langwaus

DF-koning
Niet fijn als festivaldrugs zijn 'likjes' als dosering. Het is beter om vooraf nauwkeurig af te wegen wat je wilt gebruiken. Laat XTC tabletten en MDMA poeder ook testen als dat kan.

Als je erg gevoelig bent voor prikkels, niet enorm gestimuleerd wilt zijn en met mensen wilt kunnen kletsen, zou ik je adviseren om bij MDMA te blijven, maar lager te doseren.

Bij lage doseringen, zijn die gesprekken en interactie al veel intenser en zorgen deze op een 'natuurlijker' manier vaak voor nog meer effect.

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Je zou ook kunnen gaan voor een medium dosering 6-APB. Bij een middelmatige dosering wel de euforie, leuke connecties leggen met mensen, niet de hoge pieken van MDMA, goed te sturen zonder visuals (bij niet te hoog doseren), langere stabiele werking, je hoeft niet bij te pakken.

Alleen even zoeken naar je sweet spot en naar wat je zelf het prettigst vindt.

Waterkan01

Niet fijn als festivaldrugs zijn 'likjes' als dosering. Het is beter om vooraf nauwkeurig af te wegen wat je wilt gebruiken. Laat XTC tabletten en MDMA poeder ook testen als dat kan.

Als je erg gevoelig bent voor prikkels, niet enorm gestimuleerd wilt zijn en met mensen wilt kunnen kletsen, zou ik je adviseren om bij MDMA te blijven, maar lager te doseren.

Bij lage doseringen, zijn die gesprekken en interactie al veel intenser en zorgen deze op een 'natuurlijker' manier vaak voor nog meer effect.
Klinkt inderdaad als een fijne optie!
Wat voor dosering zou je mij adviseren? Ik ben 1.65 m (klein dus).

Waterkan01

Je zou ook kunnen gaan voor een medium dosering 6-APB. Bij een middelmatige dosering wel de euforie, leuke connecties leggen met mensen, niet de hoge pieken van MDMA, goed te sturen zonder visuals (bij niet te hoog doseren), langere stabiele werking, je hoeft niet bij te pakken.

Alleen even zoeken naar je sweet spot en naar wat je zelf het prettigst vindt.
Oeh, klinkt ook zeker als een optie! Kende het nog niet. Is dit legaal te koop in NL?

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Oeh, klinkt ook zeker als een optie! Kende het nog niet. Is dit legaal te koop in NL?
Ja is een RC dus bij diverse vendors online aan te schaffen. Die moet je wel zelf opzoeken aangezien vermelding hier niet mag. Maar Trustpilot kan je een hoop over betrouwbaarheid vertellen.

OtherShore

Badass junkie
Ik hou niet van te heftig, mag van mij allemaal subtiel blijven omdat ik erg gevoelig ben voor prikkels.
Xtc vind ik vaak te heftig en te spannend.
Speed is soms wat saai, maar opzich chill voor wat extra energie.
Als je xtc te heftig vindt en speed te saai dan kom je waarschijnlijk uit op iets wat ertussen in zit, dus bijvoorbeeld 4-fma of 3-mmc — stimulantia met een entactogeen (verbinding bevorderend) randje. Zoals @MarcieMarc al zei is 6-apb ook een optie (dat kun je zien als een iets mildere form van xtc/mdma).

Maar het klinkt ook alsof je je niet helemaal bewust bent van het belang van dosering. Te veel xtc/mdma kan te heftig zijn, maar de juiste dosis weer niet, zoals @Hippie Langwaus al aangaf. Omdat dosering essentieel is, zou het misschien goed zijn om het onderstaande overzicht van de belangrijkste harm reduction regels te lezen. Dan ga je een volgende drugservaring beter geïnformeerd tegemoet.

Laatst bewerkt:

Waterkan01

Als je xtc te heftig vindt en speed te saai dan kom je waarschijnlijk uit op iets wat ertussen in zit, dus bijvoorbeeld 4-fma of 3-mmc — stimulantia met een entactogeen (verbinding bevorderend) randje. Zoals @MarcieMarc al zei is 6-apb ook een optie (dat kun je zien als een iets mildere form van xtc/mdma).

Maar het klinkt ook alsof je je niet helemaal bewust bent van het belang van dosering. Te veel xtc/mdma kan te heftig zijn, maar de juiste dosis weer niet, zoals @Hippie Langwaus al aangaf. Omdat dosering essentieel is, zou het misschien goed zijn om het onderstaande overzicht van de belangrijkste harm reduction regels te lezen. Dan ga je een volgende drugservaring beter geïnformeerd tegemoet.
Thanks! Ik ben me er op zich van bewust, maar ik doe er meestal niks mee (extra dom misschien 😂). Vaak gaat het namelijk zo dat een vriend(in) de drugs voor de hele groep bestelt, en dan zit je toch al snel met een ‘vaste’ dosering (denk aan een 4-fma capsule). Op die manier heb ik al regelmatig op festivals gestaan met te hoge doseringen op, wat natuurlijk allesbehalve prettig is.

OtherShore

Badass junkie
@Waterkan01 aangezien je redelijk gevoelig lijkt te zijn voor drugs is het voor jou juist belangrijk om een lage dosis te kiezen. En dat is een kwestie van opzoeken en testen. Hoeveel 4-fma zit er in mijn capsule en wat is een gemiddelde dosis? Laat ik daar wat onder gaan zitten, want ik ken mezelf en het wordt me snel iets te heftig. Op die manier.

Sorry als dit wat kinderachtig klinkt 🙂 maar gewoon meedoen met je vrienden werkt voor jou blijkbaar niet.

Laatst bewerkt:

Waterkan01

@Waterkan01 aangezien je redelijk gevoelig lijkt te zijn voor drugs, lijkt het me voor jou juist belangrijk om een lage dosis te kiezen. En dat is een kwestie van opzoeken en testen. Hoeveel 4-fma zit er in mijn capsule en wat is een gemiddelde dosis? Laat ik daar wat onder gaan zitten, want ik ken mezelf en het wordt me snel iets te heftig. Op die manier.

Sorry als dit wat kinderachtig klinkt 🙂 maar gewoon meedoen met je vrienden werkt voor jou blijkbaar niet.
Helemaal gelijk hoor. Na een vervelende ervaring op een festival vorig jaar (veel te hard gegaan op 4f) wil ik nu ook actief op zoek naar een drug die bij me past en waarvan ik de perfecte dosering voor mijn lichaam weet. Lijkt me heerlijk om met zo’n ‘zeker’ gevoel een festival in te gaan.

Waterkan01

Dan heb ik nog een vraag, die denk ik belangrijk is bij het kiezen van een nieuwe partydrug.

Ik heb een paar keer gehad dat ik met amfetamine-achtige drugs (speed, 4f) paranoïde word. Het lijkt dan alsof iedereen op het festival naar me kijkt en soms zelfs over me praat (echte para gedachtes heb ik gelukkig niet; het blijft bij waarnemingen). Tegelijkertijd ben ik me er op die momenten (inmiddels) van bewust van dat dat niet echt zo is. De eerste keer raakte ik er nog van in paniek, daarna niet meer. Ik merkte het dan wel op, maar besteedde er verder geen aandacht aan.

Nu vraag ik me wel af of paranoíde worden onder invloed misschien verband houdt met een psychosegevoeligheid. De keren dat ik para was, had ik wel echt teveel gebruikt. Ik ging dan veel te hard en alles vloog me aan, dus ook de mensen. Dit gaat in de toekomst absoluut niet meer gebeuren. Maar stel nou dat ik op een feestje een (veel) kleinere hoeveelheid speed neem, bestaat dan alsnog het gevaar dat dat een psychose in mij zou triggeren?

Op 'gezonde' doses drugs heb ik nooit last gehad van paranoïde waarnemingen, eerder juist heel veel liefde en verbondenheid met iedereen. In het dagelijks leven is er ook niks in mij wat wijst op een bepaalde psychosegevoeligheid. Ik denk nooit kwaad over mensen, zie juist altijd het goede van elke persoon in. Ook nooit iets heftigs meegemaakt op dat gebied (mensen die me iets aangedaan hebben o.i.d.), dus er is naar mijn idee ook niet iets uit het verleden dat een psychose zou kunnen triggeren. Daarnaast zitten psychoses niet in de familie.

Wat denken jullie?

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Op 'gezonde' doses drugs heb ik nooit last gehad van paranoïde gevoelens, juist heel veel verbondenheid met iedereen.
Ik vraag me meteen af waarom je die "gezonde" dosis bewust zou overschrijden als je eigenlijk al weet dat je daar mee nadeel dan voordeel uit haalt. Dan kun je meteen je eigen vraag al beantwoorden lijkt mij.

Waterkan01

Ik vraag me meteen af waarom je die "gezonde" dosis bewust zou overschrijden als je eigenlijk al weet dat je daar mee nadeel dan voordeel uit haalt. Dan kun je meteen je eigen vraag al beantwoorden lijkt mij.
Ik heb dat nooit heel bewust overschreden, het was meer dat ik nooit helemaal wist welke dosis ik nam en er vervolgens achter kwam dat het veel te veel was. De momenten dat het wel goed viel, wist ik ook niet hoeveel ik had genomen. Heel dom, ik weet het.

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Ik heb dat nooit heel bewust overschreden, het was meer dat ik nooit helemaal wist welke dosis ik nam en er vervolgens achter kwam dat het veel te veel was. De momenten dat het wel goed viel, wist ik ook niet hoeveel ik had genomen. Heel dom, ik weet het.
Als je dan nu het tij keert en eens begint met bewust doen wat je doet. Testen en wegen, dan kom je er snel genoeg achter wat welke substantie voor jou in persoon doet.
Gelukkig bestempel je het zelf als domme acties gelukkig. Ik zou er ook nog gevaarlijk aan hangen maar dat terzijde.

OtherShore

Badass junkie
Stimulerende middelen, zoals cocaïne of amfetaminen, kunnen een kortstondige psychotische reactie veroorzaken, vooral bij hoge doseringen. Op zichzelf is dat geen indicatie van een onderliggende aanleg voor schizofrenie of psychose gevoeligheid.

Laatst bewerkt:

Waterkan01

Stimulerende middelen, zoals cocaïne of amfetaminen, kunnen een kortstondige psychotische reactie veroorzaken, vooral bij hoge doseringen. Op zichzelf is dat geen indicatie van een onderliggende aanleg voor schizofrenie of psychose gevoeligheid.
Dit is fijn om te horen

Waterkan01

Als je dan nu het tij keert en eens begint met bewust doen wat je doet. Testen en wegen, dan kom je er snel genoeg achter wat welke substantie voor jou in persoon doet.
Gelukkig bestempel je het zelf als domme acties gelukkig. Ik zou er ook nog gevaarlijk aan hangen maar dat terzijde.
Is het ook. Het is toch mee willen doen met de rest denk ik, we nemen met de vriendengroep altijd dezelfde xtc- of 4f-pillen/capsules en niemand vraagt zich daarbij of hoeveel erin zit. Bij iedereen lijkt het ook altijd goed te gaan, behalve bij mij. Ik streed daar altijd tegen, zo van: als zij het kunnen hebben moet ik dat ook. Maar kom er nu steeds meer achter dat ik gewoon gevoeliger ben dan de gemiddelde persoon.

Lijkt trouwens ook een ouderdomsdingetje te zijn. Eerste jaren met drugs nooit problemen gehad, kon met gemak 1,5 xtc-pil naar binnen werken zonder daar veel van te voelen. Nu kan een kwartje al veel zijn.

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Eerste jaren met drugs nooit problemen gehad, kon met gemak 1,5 xtc-pil naar binnen werken zonder daar veel van te voelen. Nu kan een kwartje al veel zijn.
Wil niet zeuren maar dit is dus precies wat ik bedoel.
1.5 pil van 70mg per stuk? Een kwart van hoeveel? Testen/wegen,dat is de enige juiste opmerking.
Gelukkig heb je het zelf ook al door. Succes met jouw zoektocht naar wat je prettig vindt. Hoop dat je behouden blijft van nare ervaringen.

Curieuze89

Ritalin (recreatief) en wat biertjes… lekker aan-staan zonder meteen “vaag” te worden. Ik vlinder zo lekker door een festivalletje heen!

ljuv

DF-koningin
Ritalin (recreatief) en wat biertjes… lekker aan-staan zonder meteen “vaag” te worden. Ik vlinder zo lekker door een festivalletje heen!
Das nog saaier dan pep.

Ben op massale festivals een beetje een control freak, dus het is fijn als de dingen blijven zoals ze zijn.
Waarom overweeg je niet gewoon… geen… drugs… te nemen op een festival…?
RADICAAL misschien hoor maar ik snap echt geen kont van mensen die niet lekker gaan op drugs maar zichzelf opleggen dat dat nodig is? Je bent stoerder als je dit aan jezelf kan toegeven en het kan laten staan, hoor.

Klinkt inderdaad als een fijne optie!
Wat voor dosering zou je mij adviseren? Ik ben 1.65 m (klein dus).
Je gewicht is belangrijker dan je lengte. Vuistregel is 1,5*lichaamsgewicht in mg. Je kan er iets onder gaan zitten voor een mildere ervaring, maar mdma heeft ook ten threshold dosis dus te laag is ook niet handig. Daarvoor moet je dus wel weten wat er in je pillen zit.

dan zit je toch al snel met een ‘vaste’ dosering
Los van dat je dus zelf inderdaad in de hand hebt wat je inneemt, en je dus onder deze vaste dosering kan zitten: wat zegt dit nou. Zeker als iemand anders besteld heeft… maar bijvoorbeeld in het geval van xtc: er is geen vaste dosering. En de hoeveelheid die ze zeggen dat er in je pil zit, zit er meestal niet in. Alleen met testen kun je deze dingen zeker weten. Thuis wegen en capsules maken lijkt me niet al te moeilijk voor een controlefreak.

Dan heb ik nog een vraag, die denk ik belangrijk is bij het kiezen van een nieuwe partydrug.

Ik heb een paar keer gehad dat ik met amfetamine-achtige drugs (speed, 4f) paranoïde word. Het lijkt dan alsof iedereen op het festival naar me kijkt en soms zelfs over me praat (echte para gedachtes heb ik gelukkig niet; het blijft bij waarnemingen). Tegelijkertijd ben ik me er op die momenten (inmiddels) van bewust van dat dat niet echt zo is. De eerste keer raakte ik er nog van in paniek, daarna niet meer. Ik merkte het dan wel op, maar besteedde er verder geen aandacht aan.

Nu vraag ik me wel af of paranoíde worden onder invloed misschien verband houdt met een psychosegevoeligheid. De keren dat ik para was, had ik wel echt teveel gebruikt. Ik ging dan veel te hard en alles vloog me aan, dus ook de mensen. Dit gaat in de toekomst absoluut niet meer gebeuren. Maar stel nou dat ik op een feestje een (veel) kleinere hoeveelheid speed neem, bestaat dan alsnog het gevaar dat dat een psychose in mij zou triggeren?

Op 'gezonde' doses drugs heb ik nooit last gehad van paranoïde waarnemingen, eerder juist heel veel liefde en verbondenheid met iedereen. In het dagelijks leven is er ook niks in mij wat wijst op een bepaalde psychosegevoeligheid. Ik denk nooit kwaad over mensen, zie juist altijd het goede van elke persoon in. Ook nooit iets heftigs meegemaakt op dat gebied (mensen die me iets aangedaan hebben o.i.d.), dus er is naar mijn idee ook niet iets uit het verleden dat een psychose zou kunnen triggeren. Daarnaast zitten psychoses niet in de familie.

Wat denken jullie?
Ja ik denk eigenlijk dat drugs misschien niet voor je weggelegd zijn (of iig niet alle drugs), zeker niet in een festivalsetting en dat als je jezelf blijft voeden met dit soort angsten, je drugservaringen niet leuker worden.

ljuv

DF-koningin
Okay okay okay sorry sorry sorry wacht wacht wacht
Laat ik iets minder oordelend dezelfde vraag stellen:

Als je het zo moeilijk vindt de controle los te laten, snel overprikkeld bent op festivals en het idee hebt dat verschillende drugs erg psychotisch op je werken, waarom wil je dan alsnog drugs gebruiken? Welk doel/ gevoel streef je na?

Waterkan01

Dank voor jullie reacties, het wordt alleen misschien een beetje uit z'n verband gerukt allemaal nu.

Van de pakweg 20 keer dat ik drugs op een festival heb gebruikt, ben ik drie keer slecht/te hard gegaan. Dat kwam inderdaad door roekeloos gedrag omtrent dosering, wat ik in de toekomst dus wil voorkomen. Vandaar deze post. De andere keren heb ik het met drugs op prima tot súper fijn gehad. Als drugs bij mij goed vallen, dan ben ik de meest blije persoon die er op een feestje rondloopt. Ik ben dan wel gevoelig aangelegd en heb dus sneller last van prikkels en angsten, maar die gevoeligheid betekent ook dat ik extreem kan genieten van wanneer dingen wel goedgaan. Ik kan op een festival echt intens genieten van goede gesprekken met mensen, dansen en lekker op avontuur gaan (rondjes lopen :hearteyes:). Maar omdat ik ook de andere kant van de 'drugsmedaille' heb meegemaakt, waarvan de laatste keer nog vrij recent was, wil ik er nu alles aan doen om daar in de toekomst niet meer doorheen te hoeven.

Dat ik op festivals moeilijk de controle loslaat is denk ik niet per se een reden om geen drugs te gebruiken. Er zijn genoeg drugs die in de juiste dosering niet overweldigend en onvoorspelbaar zijn. Die overprikkeling is meestal ook een gevolg van een te hoge dosering, net als de psychotische symptomen. Denk dat het bij mij niet per se een drugsprobleem maar meer een doseringsprobleem is.

OtherShore

Badass junkie
Denk dat het bij mij niet per se een drugsprobleem maar meer een doseringsprobleem is.
Nou, dat is in ieder geval een mooi inzicht! Dan is het nu vooral een kwestie van de regie houden over je eigen dosering: inlezen, testen, wegen en klaarleggen. Dan kun je met een gerust hart van je festival of feestje genieten 😊

Laatst bewerkt:
Bovenaan