Hey Peptalk,
Weggegooide inverstering van geld en tijd vind ik het op het moment dat ik er geen plezier aan beleef om ze te hebben en te onderhouden.
Ik heb inmiddels een aantal planten.
Enkele zijn slechts weken oud, andere al 4 jaar.
Nu heb ik niet alleen coca planten maar ook san pedro en peyote cactus, zowel als kratom.
Mn salvia heb ik laten afsterven en uit m'n collectie laten vallen. Deze planten groeien zo hard dat ik tegen het eind van het jaar een soort salvia kerstboom in huis had staan.
Heb heb vorige jaren ook wel eens vaker paddos gekweekt. Zeer interresant maar er komt een hoop bij kijken.Dus ook dat heb ik maar achterwegen gelaten.
Je hebt gelijk dat ze het over het algemeen niet super doen op de vensterbank. Maar dat heeft eerder te doen met temperatuur dan de hoeveelheid licht.
Overigens geld dat voornamelijk voor de winter. In de zomer doen ze het goed op de vensterbank. Alleen is het dan nog beter ze gewoon buiten in half schaduw te plaatsen. Bij voorkeer dicht bij een muur die nog wat langer warmte afgeeft nadat de zon onder is.
Volle zon zorgt ook al snel voor het verbranden van de bladeren.
Ik beschik over 2 soorten: e.coca en e.novogratense.
Ze zijn allemaal uit zaad opgekweekt.
Ik heb de zaden dan ook niet besteld via cocagrowers want daar kosten ze een fortuin.
Nu ben ik onlangs in het bezit van de novogratense, maar merk nu al een behoorlijk verschil tussen de 2 soorten.
De Novogratense groeit vanaf begin af aan al een stuk sneller.
Ik vermoed dan ook dat deze het een stuk beter gaan doen dan de e.coca variant.
Op het moment staan ze ook niet op de vensterbank omdat het er te koud is in de winter.
De kou van het raam gemengd met de warmte en droogte van de cv zorgt voor een ongunstig klimaat voor de plant.
Ze staan op het moment in een opbouwkas die ik in een slaapkamer geplaatst heb, met een 80w tl5 zeeaquarium lamp met nog een klein armatuur met wat simpele tl balkjes erin.
Natuurlijk beide spatwaterdicht.
De kas staat tegen de cv aan maar houdt door de hoeveelheid planten een redelijk vochtig klimaat aan en ik kan als nodig de luchtbevochtiger aan zetten.
Ik blijf het alsnog een interessante plant vinden, en hoop dan ook op een dag er af en toe een lekkere thee van te zetten of eens wat bladeren te kunnen kauwen, en af en toe een wodka fles wat op te peppen met wat blaadjes.
De Novogratense die ik bezit komt uit Indonesie.
Dat is de soort die daar ooit door Nederland verbouwd is toen wij nog s'werelds grootste producent van cocaine waren.
Ze zullen het vast goed doen onder een 600 watter. Maar wanneer je dat doet ben ik het geheel met je eens dat het dat zeker niet waard is.
Misschien snap je dat ik daarom dit topic geopend heb. Weinig mensen die ze thuis hebben, en dus weinig mensen om ervaringen mee te delen.
Ondanks dat deze plant met zijn rijke geschiedenis toch eigenlijk best heel interessant is.
En eigenlijk onmisbaar in een collectie van entheogene planten.