[Equivalentielijst] Benzodiazepines

Pammer

Bewuste gebruiker
Een lijst van Benzodiazepines overeenkomstig met 10mg Diazepam (Valium)

Opmerking: De halveringstijd is breed genomen. Het minimum wordt meestal aangegeven tot en met het maximum.
Meeste benzodiazepines worden voor zowel angst, slaap & epilepsie voorgeschreven maar de ene meer voor de andere indicatie. Daarom staan ze elk nog voor wat ze voorgeschreven worden.

Opmerking 2: Deze lijst is gemaakt door Pammer aan de hand van een reeks farmaceutische bronnen. Het kan zijn dat er fouten in de lijst staan, daarom kan je eventuele fouten melden. Ik probeer deze lijst zo accuraat mogelijk te maken, maar het is daarom niet altijd correct.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Winehouse zei:
Staat 5mg Diazepam dan gelijk aan 15 of aan 100mg Oxazepam? want dat is een beetje vaag.

Ja, het is inderdaad een beetje vaag... Tussen 15 en 100 mg zit toch wel een groot verschil...

Spor

Wijs gebruiker
Wat een waardeloze lijst.

Om te beginnen zijn de marges absurd. 15 of 100mg oxazepam is echt een belachelijke verlijking met "10mg diazepam".

Daarbij is 0,5 - 2mg flunitrazepam dat helemáál. Om te beginnen is het appels met peren vergelijken. (hypnotische benzo's met anxilotische benzo's) maar daarbij word 10mg diazepam her en der funktioneel voorgeschreven voor dag in dag uit om mensen van te laten funktioneren. Zo voelt het ook als je het op hebt (heb toevallig 5mg diazepam op vandaag). Lekker rustig, geen haast, maar wel orde in de kop.

Met 2mg flunitrazepam kan ik letterlijk niet meer in staan voor mijn daden. Behalve dat ik er letterlijk meestal niets meer van weet de dag erna, heb ik mezelf al regelmatig belachelijk gemaakt bij andere met het spul op. Iets wat me met valium niet zou overkomen.

8mg lorazepam is ook ongelofelijke bullshit. Toevallig nog niet zo lang geleden een keer gedaan. Eerst 6 en evenlater nog 2. Nou toen die 2 gingen werken ben ik snel naar huis gefietst voordat ik kieperde.

En zo kan ik nog wel even doorgaan... Niet om iemand af te kraken ofzo maar die lijst zijn echt random waardes. Behalve appels en peren worden er ook nog appels met bloemkool vergeleken: diazepam is een (extreem) langwerkend anxiloticum, waar deels van het effect nog word veroorzaakt door metabolisatie in andere werkzame stoffen, waar midazolam een (extreem) kortwerkend hypnoticum is.

Ik vind het echt nergens over gaan...

Pammer

Bewuste gebruiker
Spor zei:
Wat een waardeloze lijst.

Om te beginnen zijn de marges absurd. 15 of 100mg oxazepam is echt een belachelijke verlijking met "10mg diazepam".

Daarbij is 0,5 - 2mg flunitrazepam dat helemáál. Om te beginnen is het appels met peren vergelijken. (hypnotische benzo's met anxilotische benzo's) maar daarbij word 10mg diazepam her en der funktioneel voorgeschreven voor dag in dag uit om mensen van te laten funktioneren. Zo voelt het ook als je het op hebt (heb toevallig 5mg diazepam op vandaag). Lekker rustig, geen haast, maar wel orde in de kop.

Met 2mg flunitrazepam kan ik letterlijk niet meer in staan voor mijn daden. Behalve dat ik er letterlijk meestal niets meer van weet de dag erna, heb ik mezelf al regelmatig belachelijk gemaakt bij andere met het spul op. Iets wat me met valium niet zou overkomen.

8mg lorazepam is ook ongelofelijke bullshit. Toevallig nog niet zo lang geleden een keer gedaan. Eerst 6 en evenlater nog 2. Nou toen die 2 gingen werken ben ik snel naar huis gefietst voordat ik kieperde.

En zo kan ik nog wel even doorgaan... Niet om iemand af te kraken ofzo maar die lijst zijn echt random waardes. Behalve appels en peren worden er ook nog appels met bloemkool vergeleken: diazepam is een (extreem) langwerkend anxiloticum, waar deels van het effect nog word veroorzaakt door metabolisatie in andere werkzame stoffen, waar midazolam een (extreem) kortwerkend hypnoticum is.

Ik vind het echt nergens over gaan...

Sorry. Ik dacht dat het een goede lijst was en functioneel ging zijn en het kwam van een betrouwbare bron.. Ik denk dat de laagste dosis die erbij staat voor mensen zijn die klein/mager zijn terwijl de hoogste dosis voor mensen is die 90+ kg zijn?

Winehouse

Badass junkie
Pammer zei:
Sorry. Ik dacht dat het een goede lijst was en functioneel ging zijn en het kwam van een betrouwbare bron.. Ik denk dat de laagste dosis die erbij staat voor mensen zijn die klein/mager zijn terwijl de hoogste dosis voor mensen is die 90+ kg zijn?

Ze vergelijken benzo's met elkaar, geen mensen (in gewichtsklasse).

Pammer

Bewuste gebruiker
Winehouse zei:
Pammer zei:

Ze vergelijken benzo's met elkaar, geen mensen (in gewichtsklasse).
Ik heb het over links en rechts, de hoeveelheid die ingenomen moet worden.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Heb je de originele link nog ? Want ik ken de site wel maar het zou me verbazen als ze zo een vage lijst zouden produceren, er zal op zen minst nog een hoop uitleg bij hebben gestaan.

Mischien dat je daarom de originele link eens zou kunnen posten hier ? :) Ben wel benieuwd wat voor uitleg zij erbij geven.

Spor

Wijs gebruiker
Pammer zei:

Geen sorry nodig. Ik zei het puur om mensen die hun dosis aan de hand van die lijst vast zouden stellen, dan zullen ze namelijk nog verrast worden. Was geen uithaal naar jou, maar naar de schrijver van de lijst.

Daarbij is 10mg diazepam, 10mg diazepam. Voor iemand van 40 kilo net zo goed als voor iemand van 90 kilo. Als wat jij zegt, links voor lichte mensen, en rechts voor zware mensen zou zijn, voor wat voor mensen is 10mg diazepam dan ?

Als een 90kg persoon 10mg diazepam neemt, heeft ie daarvan een bepaald effect, waarschijnlijk minder als iemand die 45kg weegt. (even oxazepam als voorbeeld genomen) Dan zou het volgens jou betekenen dat de 45kg persoon 15mg oxazepam zou moeten nemen voor het zelfde effect als 10mg diazepam, en de 90kg persoon 100mg voor het zelfde effect als 10mg diazepam. Wat me brengt naar mijn oorspronkelijke punt: 10mg diazepam = 10mg diazepam.

Kort gezegd, als de waardes op de lijst zouden kloppen zou het bijvoorbeeld een vergelijking moeten zijn met 2,5 - 10mg diazepam, niet 10mg...

Pammer

Bewuste gebruiker
Spor zei:
Pammer zei:

Geen sorry nodig. Ik zei het puur om mensen die hun dosis aan de hand van die lijst vast zouden stellen, dan zullen ze namelijk nog verrast worden. Was geen uithaal naar jou, maar naar de schrijver van de lijst.

Daarbij is 10mg diazepam, 10mg diazepam. Voor iemand van 40 kilo net zo goed als voor iemand van 90 kilo. Als wat jij zegt, links voor lichte mensen, en rechts voor zware mensen zou zijn, voor wat voor mensen is 10mg diazepam dan ?

Als een 90kg persoon 10mg diazepam neemt, heeft ie daarvan een bepaald effect, waarschijnlijk minder als iemand die 45kg weegt. (even oxazepam als voorbeeld genomen) Dan zou het volgens jou betekenen dat de 45kg persoon 15mg oxazepam zou moeten nemen voor het zelfde effect als 10mg diazepam, en de 90kg persoon 100mg voor het zelfde effect als 10mg diazepam. Wat me brengt naar mijn oorspronkelijke punt: 10mg diazepam = 10mg diazepam.

Kort gezegd, als de waardes op de lijst zouden kloppen zou het bijvoorbeeld een vergelijking moeten zijn met 2,5 - 10mg diazepam, niet 10mg...

Ik begrijp het :). Ik zei sorry omdat ik wel degelijk een nutteloze post heb gemaakt zoals jullie zien.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Toch verbaast het me dat het van die site afkomt, meestal staat daar niet zoveel rotzooi op.

Ik heb het eens zeer kort gelezen en ik denk dat de bedoeling ervan was dat het een lijst is voor mensen die moeten overstappen van een valiumpje naar een andere benzo.

Maar ook in die situatie heeft de lijst weinig nut vind ik, vooral omdat de marges zo enorm uit mekaar liggen.

Uiteindelijk lijkt het me gewoon verstandig om alles te houden voor wat het is, zoals Spor al zei.

De benzo's hebben dan ook allemaal nog een andere werking, de ene bestrijdt meer de angst en de andere is meer kalmerend bijvoorbeeld. Flunitrazepam is bijvoorbeeld echt voor te slapen, diazepam meer om te kalmeren. Dus het lijkt me sowieso raar om die met mekaar te vergelijken.

Pammer

Bewuste gebruiker
Deze lijst is helemaal aangepast aan de hand van zeer veel bronnen. De totale lijst is opgesteld door mijzelf. Ik heb geprobeerd om zo correct mogelijke informatie te geven, maar fouten zijn natuurlijk menselijk. Daarom kan je deze altijd melden.
Ik hoop dat het nu beter is :).

Winehouse

Badass junkie
Pammer zei:
Deze lijst is helemaal aangepast aan de hand van zeer veel bronnen. De totale lijst is opgesteld door mijzelf. Ik heb geprobeerd om zo correct mogelijke informatie te geven, maar fouten zijn natuurlijk menselijk. Daarom kan je deze altijd melden.
Ik hoop dat het nu beter is :).

Je heb d'r flink je best op gedaan! Duidelijk schemaatje! :hearteyes:

Misschien een kleine wijziging?

Bron: Drugsinfoteam.nl
(Vragen daar worden beantwoord door artsen)

5 mg oxazepam komt overeen met 1,5 mg diazepam ( valium)

Dus 10 mg diazepam komt overeen met c.a. 33 mg oxazepam (volgens hun)

Tips:
Je kunt bijvoorbeeld een * zetten achter de benzo met een actief metaboliet.
Wat ook leuk is: hoe snel wordt de benzo in het bloed opgenomen? wanneer merkbaar effect? top van de roes, ect.
Wil ik je best bij helpen. :wink:

Dan verdiend dit zeker een stickie !

Pammer

Bewuste gebruiker
Winehouse zei:
Je heb d'r flink je best op gedaan! Duidelijk schemaatje! :hearteyes:

Misschien een kleine wijziging?

Bron: Drugsinfoteam.nl
(Vragen daar worden beantwoord door artsen)

5 mg oxazepam komt overeen met 1,5 mg diazepam ( valium)

Dus 10 mg diazepam komt overeen met c.a. 33 mg oxazepam (volgens hun)

Tips:
Je kunt bijvoorbeeld een * zetten achter de benzo met een actief metaboliet.
Wat ook leuk is: hoe snel wordt de benzo in het bloed opgenomen? wanneer merkbaar effect? top van de roes, ect.
Wil ik je best bij helpen. :wink:

Dan verdiend dit zeker een stickie !

Ik zal het proberen aanpassen. Ik heb het niet gesaved, domme ik -__-, ik ga het proberen recoveren en dan eventueel aanpassen.
Wat je zegt over actief metaboliet is een goed idee, maar de opname in bloed hangt altijd af van persoon tot persoon, ook hoe vol je maag zit, etc...
Top van de roes is wel goed idee vind ik :).

Bedankt dat je hieraan wil meewerken. Alleen hopen dat'k et nog terug vind!

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Alleen valium (diazepam) en rivotril (clonazepam) worden nog gebruikt bij epilepsie, de rest niet meer.

Verder is het een mooie lijst geworden, het is nu alleen geen equivalentielijst meer maar een lijst met de indicatie van gebruikelijke dosissen.

Spor

Wijs gebruiker
Goed je best gedaan :) dat lijkt er al meer op !

Heb er even snel overheen gekeken, het enige wat ik aan te merken heb is dat diazepam geen hypnoticum (=slaapmiddel) is. Het word net zoals andere benzo's er soms wel voor voorgeschreven, maar ik denk dat je als je een lijst maakt beter rekening kan houden met de daadwerkelijke farmaceutische werking. Voor zover ik weet zijn de voornamelijkste werkingen van diazepam; tegen spanning, tegen toevallen (epilepsie enzo) en spierverslappend.

Verder een opmerking: de dosissen die er staan zijn gewoon beschikbare dosissen, niet perse vergelijkbaar met elkaar.

maar ziet er goed uit !

Prinz

Experimenterende gebruiker
Sublimo zei:
In feite is dit topic onzin, je vergelijkt appels toch ook niet met peren ?

Een banaan met een citroen vergelijken (bijv. speed met ghb) is minder relevant dan appels met peren vergelijken (verschillende benzo types).

Benzodiazepines doen in feite allemaal ongeveer hetzelfde, en werken op dezelfde receptoren, angstverminderend/kalmerend/slaapverwekkend/hypnotisch. alleen heeft de ene een krachtigere, snellere, langere werking op een van m'n aangegeven punten en/of een sterk verschillende halfwaardetijd van de andere. Mijn lijstje is bedoeld om aan te geven welke dosis van de ene benzo overeenkomt met eenzelfde dosis Diazepam in het geval van het eventueel afkicken van Diazepam welke een belachelijk lange halfwaardetijd heeft die wel op kan lopen tot 100 uur. (check de omrekenfactor). Ik ondersteun Pammer.

dus, + 1 .. nee.. maar ook geen -1 want meningen kunnen hierover verschillen imho.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
De ene werkt bij beter bij angst, de ander is om te slapen, enz... Dus daarmee bedoel ik dat je het niet kunt vergelijken.

Je kunt diazepam niet vergelijken met flunitrazepam omdat ze niet voor hetzelfde gebruikt worden. Hun uitwerkingen verschillen te sterk.

Bovenaan