• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Eerste keer xtc op festival

Wie: Ik, jongen van 17 jaar
Wat: XTC
Waar: op een hip hop festival (Woo Hah!)
Wanneer: vrijdag & zaterdag

Ik ben altijd een erg nieuwsgierig persoon geweest, ook op het gebied van drugs. Daarom wilde ik altijd al een keer xtc gebruiken. Ik heb alleen ervaring met alcohol, wiet, hasj, en eenmaal mdma in poedervorm. Dat was twee maanden geleden; ik nam toen één likje, en voelde vrij weinig. Mijn vrienden gebruiken xtc regelmatig, en de afgelopen weken heb ik meerdere keren de kans gekregen om xtc te gebruiken. Alleen dit wilde ik zelf nog niet, omdat ik niet het gevoel had dat ik er klaar voor was. Dit omdat erg druk bezig was met school en we naar openbare uitgaansgelegenheden gingen waar ik wist dat ik veel bekenden zou tegenkomen. Ik wil namelijk niet dat iedereen het weet (in de stad waar ik woon, wordt er voor over elkaar gepraat en geroddeld).

Daarom heb ik twee weken geleden besloten om de eerste keer xtc te doen op het festival Woo Hah!. Dit omdat ik op een plek ben waar mensen mij niet kennen en een goede vertrouwde vriendengroep bij me had, waarvan ik wist dat ze altijd zullen helpen. Het was de bedoeling om het alleen de zaterdag te gebruiken, dat is niet gelukt; zie het report. ik was me niet echt bewust van de tijden, dus de tijden die gegeven zijn, zijn schattingen.

Vrijdag:
14:00: We zijn inmiddels al een paar uurtjes in Tilburg, we hebben alles klaargezet op de camping en zijn ondertussen naar de coffeeshop gegaan om een grote hoeveelheid wiet en hasj in te slaan. Daarna zijn we naar het festival zelf geweest, en begon ik al vroeg met het drinken van bier en het roken van mijn jointjes. We hadden zoveel wiet & hasj, ik denk dat we dit gehele festival om de kwartier/halfuur een jointje aan het roken waren. Ondertussen hebben we meerdere optredens gezien.

18:30/19:00: Rond deze tijd was ik al goed stoned van al de joints, en voelde ik me ook al een beetje aangeschoten van de vijf biertjes die ik had gedronken. Ondertussen namen enkele vrienden het besluit om xtc te nemen, dit werd ook aan mij gevraagd. Ik twijfelde heel kort, en nam daarna het besluit om het gewoon te doen. Ik nam een kwartje van de xtc pil (het was een driehoekige paarse pil. Ik had geen idee hoeveel erin zat en mijn vrienden ook niet, maar ze beschreven het als een goede pil. Weet iemand misschien welke pil het is?) Daarna gingen we naar het optreden van playboy carti kijken, en die was erg goed!

20:30: Mijn vrienden gaven aan dat ik er al wat anders uitzag, mijn kaak stond strakker en mijn pupillen waren groter. Zelf voelde ik niet echt heel veel, ik voelde me alleen wat blijer. Een halfuur later besloot ik om een kwartje bij te pakken, dit was weer een andere pil van een andere vriend van me. Daarna hebben we nog wat optredens meegepakt van Post Malone en MHD. Ik begon me al een stuk anders te voelen, wat energieker en blijer.

22:00: We gingen naar Hucci, die snelle trap draaide. Dit vond ik erg mooie muziek en de lichtjes die op het podium stonden vond ik erg mooi, vooral met een zonnebril op. Ook voelde me ik een stuk blijer, en had ik af en toen last van lichte tintelingen. Mijn vrienden gaven aan dat ik er erg 'space' uitzag, vooral door mijn ogen. Daarom had ik grotendeels een zonnebril op en dat maakte het alleen maar mooier. Alleen voelde ik me niet heel 'space'. Ik voelde me wel lekker gaan, alleen had ik er wel iets meer van verwacht als ik al die verhalen hoorde van de eerste keer. Wat later kreeg ik nog de kans om nog een kwartje te pakken, dit heb ik overgeslagen omdat ik morgen ook nog fit wil zijn.

00:30: Het festival was afgelopen, we liepen nog even mee met een vriend (F)die overnachtte in Tilburg. De bedoeling was dat we de stad in zouden gaan, dit leek me erg leuk. Alleen waren de rest van mijn vrienden hier niet mee eens, en zijn we terug naar de camping gegaan. Hier hebben we nog wat gepraat en zijn we rond 2:00 gaan slapen.

Ik heb trouwens de gehele tijd joints gerookt, ik merkte dat mijn space daardoor versterkte en dat gaf me een erg chil gevoel. Daarnaast heb ik alleen maar water gedronken.

Zaterdag:
10:00: Ik werd vroeg wakker, en mijn lichaam voelde erg moe. Omdat ik eigenlijk van plan was om één dag xtc te nemen, besloot ik om vandaag niks te doen en alleen te drinken en te smoken.

14:00: We zijn weer langs de coffeeshop gegaan om wiet & hasj te halen, en daarna zijn we rustig aan naar het festival vertrokken. Daar heb ik, net als gister, weer enkele biertjes gedronken en vele joints gerookt. De middag heb ik erg genoten van de optredens en de vele mosh pits.

18:00 Het was tijd om te eten, want ik had erge honger. Ik nam een frietje en later een halve pizza, wat erg duur was! Een vriend (J)van mij vroeg meerdere malen of ik xtc wilde nemen vandaag, waar ik antwoorde met een nee. Dit vond hij erg teleurstellend, maar op een moment stopte hij gelukkig met vragen. Toen de avond vorderde begon ik steeds meer te twijfelen, en een andere vriend (M)(die eigenlijk niks zou nemen) zei ineens dat hij ook wilde nemen. Dit zette mij nog meer aan het twijfelen, omdat ik heel graag een keertje xtc met hem wilde nemen. Hij besloot om de één volledige pil in mijn portemonnee te stoppen, zodat ik zelf de keuze kon maken.

19:30;Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt: Ik ga weer xtc nemen. Ik wilde net als gisteren weer beginnen met een kwartje van de paarse driehoekjes, ondanks dat ik weinig voelde toen. Ik wilde geen risico nemen. Een vriend (M)van me brak de pil, en gaf een stukje aan mij. Zonder goed te kijken nam ik dit stukje in mijn mond en slikte ik het door. Niet veel later zei die vriend dat hij mis was met het breken, en dat hij mij een halve had gegeven ipv van een kwartje. Hier schrok ik eerst van, maar niet snel daarna accepteerde ik het en ging door met feesten.

20:00/20:15: Ik voelde nog niet veel en we besloten om even te zitten. Vlak voordat ik wilde zitten voelde ik ineens tintelingen, en voelde ik een soort gloei opkomen. Dit begon in het onderste deel van mijn lichaam, en ging steeds verder naar mij. Dit vond ik best eng, ik had dit gevoel nog nooit eerder gehad. Hierdoor werd ik een beetje angstig en werd ik duizelig en ademde ik zwaar. Dit duurde slechts een minuut. Dit was volgens mij het moment dat het inkickte, ik begin me ineens zo lekker te voelen. We gingen daarna naar het optreden van G-eazy, één van mijn favoriete artiesten. Ik kon zo genieten van de muziek en de lichten waren zo mooi.

21:15: Het optreden van G-eazy zou een uur duren, maar na een halfuur hadden J en ik een ontzettende dorst dat we wel weg moesten gaan. We kregen te horen als we eruit gaan, dat je er niet meer in mag. Maar de dorst was veel belangrijker dan G-eazy op dat moment. Ik vond het wel erg jammer om de helft te missen. Daardoor raakte we ook onze vrienden kwijt, en waren we met zijn tweetjes. Ik was heerlijk aan het spacen, en ik voelde me zo lekker. Op een moment had ik de behoefte om met andere mensen te praten (dit heb ik normaal NOOIT). J en ik trokken een beetje rond op het festivalterrein en we leerde zoveel nieuwe mensen kennen, niet normaal. We hadden super interessante gesprekken, en we hadden veel gelachten. Ondertussen hadden we zin in een lekkere joint, alleen hadden onze vrienden alle wiet & hasj op zak. We vroegen aan de eerste mensen die we een joint zagen draaien, of wij een paar pofjes mogen. Ineens gaf hij ons een joint, en ik moest er niks voor betalen. Deze hebben J en ik samen opgerookt, en wat is dat lekker! Ik kan wel aan één stuk door smoken, en ik het gevoel dat het mijn space versterkt. Heerlijke combinatie! We hebben trouwens ook nog 10 minuten met zijn tweeën gepraat, over hoe goede vrienden we zijn en hoeveel we voor elkaar betekenen.

22:30: Na veel mensen te hebben leren kennen, besloten we om met zijn tweeën naar suicide boys te gaan. Dit was super, ik had zoveel zin om te dansen en ik deed mee aan elke mosh pit (terwijl ik dit nooit doe).

23:00: Na meerdere malen onze vrienden te hebben gebeld en berichtjes hebben gestuurd, besloten we om samen naar Travis scott te gaan. Hier voelde ik weer iets terug komen, en was ik de hele tijd aan het springen en dansen. Het was echt een geweldig optreden, zonder twijfel de beste. Iedereen ging helemaal los. Ik merkte dat er echt veel mensen xtc gebruiken op dit festival, ik zag gelijk wie er ook gebruikte en ging hier mee dansen en maakte er een praatje mee.

23:45: We wilde samen heel graag stormzy zien, alleen was de zaal al vol. We gingen naar een optreden van een dj, die erg goede muziek draaide. Daarna besloten we om onze vrienden te zoeken. We liepen op een groot terrein, en ik dacht M te zien in de vertel. Ik liep hier naar toe en ineens kwam M van de andere kant. Dit vond ik erg raar, en ik voelde me nogal verward. De rest van onze vrienden waren daar ook. We rookten even snel een joint, en we besloten daarna met z'n drieën om nog een kwartje te nemen. Hierna rookte we nog een joint en liepen we naar de uitgang

00:30: We liepen net het terrein af, en ik voelde me nog steeds space. Vijf minuten later dacht ik dat we nog op Woo Hah waren, maar we liepen gewoon op straat... Komt waarschijnlijk door alle mensen die daar liepen en de lichten. Ik vond het ontzettend jammer dat het klaar was, maar had nog genoeg energie om de nacht door te gaan. J en M waren het hiermee eens, de rest niet (zij hadden geen xtc gebruikt).

1:30: We liepen met z'n drieën over de camping, de rest was gaan slapen. Al snel maakte we kennis met een groepje die ook overduidelijk onder invloed was van xtc. We zaten samen aan een tafel, en de rest besloot om nog een kwartje te doen. Ik deed niet mee (achteraf wel spijt, omdat ik daarna niet zoveel meer voelde en de rest wel.

2:30: We waren non-stop joints aan het roken. We zaten met ongeveer 15 man, en op elk moment was er wel een joint en iemand die er eentje draaide. dit was zo'n 2/3 uur lang, het maakte me extra space en ik vond het heerlijk om te smoken. Ik had toen ook meerdere malen het gevoel dat ik nog op Woo Hah was, erg vreemd. Rond 5:00 besloten we om naar onze tent te gaan en te gaan slapen.

Die zondag voelde ik me totaal niet moe, en was ik nog erg energiek. Ik voelde de space nog een beetje, vooral wanneer ik een joint rookte. Mijn vrienden voelden zich precies hetzelfde, ik had zelfs nog grote pupillen! Die zondag ben ik vroeg gaan slapen en vandaag werd ik rond half 2 wakker. Ik merkte wel dat ik lichamelijk gesloopt was, maar geestelijk niet. Ik heb niet last van een zogenaamde dip, ik voel me gewoon net als altijd. Dit komt misschien omdat ik best gezond eet en sport, en daarnaast nooit ziek ben en last heb van iets.

PS; ik voelde me erg space die zaterdag, maar ik heb het gevoel dat het nog beter kan. Zo heb ik mensen veel harder zien gaan, en had ik niet het zogenaamde love gevoel. Ook tijdens de space merkte ik dat ik nog harder kon, maar dat durfde ik weer niet aan. Achteraf heb ik daar wel spijt van. Nu wil ik eigenlijk binnenkort nog eens gebruiken, en dan wat meer. Heeft er iemand tips? Ik zit erover na te denken om het over twee weken te doen. Ik weet dat je eigenlijk 2/3 maanden rust moeten nemen, maar omdat ik niet al te hard ging en geen last heb van een dip, ben ik aan het overwegen om het over twee weken weer te doen bij een feest. Als dit niet door zou gaan, wil ik het na mijnvakantie doen (over 6 weken ongeveer).

Sorry voor het lange bericht trouwens, ik wist niet dat ik zoveel zou schrijven.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Het is ten eerste niet echt verstandig om - onervaren - verschillende drugs te gaan combineren, maar oké, dat heb je nu al gedaan.

Over de dosering valt niet zoveel te zeggen aangezien je pillen niet getest waren of in ieder geval niemand wist wat erin zat, maar ik kan je alvast vertellen dat bij XTC niet geldt 'hoe harder hoe beter'. In hoeverre ik het uit je beschrijving kan opmaken heb je gewoon een prima XTC-ervaring gehad, en ik zou je dus ook afraden om voor een volgende keer voor (veel) meer te gaan.

En doe dit zeker niet over twee weken.

Het is ten eerste niet echt verstandig om - onervaren - verschillende drugs te gaan combineren, maar oké, dat heb je nu al gedaan.

Over de dosering valt niet zoveel te zeggen aangezien je pillen niet getest waren of in ieder geval niemand wist wat erin zat, maar ik kan je alvast vertellen dat bij XTC niet geldt 'hoe harder hoe beter'. In hoeverre ik het uit je beschrijving kan opmaken heb je gewoon een prima XTC-ervaring gehad, en ik zou je dus ook afraden om voor een volgende keer voor (veel) meer te gaan.

En doe dit zeker niet over twee weken.

Ik vond de combinatie van xtc en wiet/hasj juist heerlijk! Het maakte mijn space veel lekkerder. Daarnaast heb ik tijdens het gebruik van de xtc, geen druppel alcohol gedronken. Alleen water, veel water haha. Ik had de hele tijd zin om water te drinken.

Ik heb ook voor mezelf besloten om het toch maar niet over twee weken te doen, ook al heb ik er erg veel zin in. Daarna ga ik zo'n drie weken op vakantie, dus kan ik het sowieso niet doen. Ik wil het wel echt nog een keer doen in de vakantie, zou het goed zijn om het na 6/7/8 weken weer te doen? zal mijn space dan vergelijkbaar (of zelfs beter) zijn dan de vorige keer.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik kan me voorstellen dat die combi lekker is, al heb ik er zelf geen ervaring mee, maar zou me er zelf niet aan gewaagd hebben bij de eerste keer XTC. :) Goed plan om geen alcohol maar water te drinken, al moet je daarbij wel weer goed uitkijken dat je niet teveel drinkt, want dat is gevaarlijk.

Verstandige keuze om het niet over twee weken te doen. Ik snap de neiging wel - toen ik voor het eerst X deed vond ik dat ook zo leuk dat ik dacht, ah nee, moet ik nu echt zo lang wachten tot het weer mag... Maar als je XTC te vaak gebruikt, verliest het de 'X-factor', want je verliest het euforische/love-gevoel. Daarom is het in de eerste plaats voor je gezondheid, maar ook zeker voor de intensiteit van je ervaring belangrijk om pauzes in te lassen.

Drie maanden is de regel, maar ik zou minstens twee maanden wachten. Of je space vergelijkbaar is, is moeilijk te zeggen. Dat ligt ten eerste al aan de dosering, maar ook op een zelfde dosering kun je iedere keer een totaal verschillende ervaring hebben omdat er allerlei factoren meespelen (wanneer je gegeten hebt, stemming, setting, etc.).

Je hoort vaak dat de eerste keer XTC de beste was, voor mij persoonlijk was dit niet zo, ik heb latere ervaringen gehad die ik de eerste keer vond overtreffen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik vond de combinatie van xtc en wiet/hasj juist heerlijk! Het maakte mijn space veel lekkerder. Daarnaast heb ik tijdens het gebruik van de xtc, geen druppel alcohol gedronken. Alleen water, veel water haha..

Je weet nu nog niet hoe mdma voelt. Je had al vet veel wiet op en ook nog redelijk wat alcohol. (Ja dat was echt nog niet uit je systeem toen je de pil nam).
MDMA alleen voelt heel anders als gecombineerd met andere drugs. Dus hoe weet je dan of het je space lekkerder maakt? Je hebt niets om mee te vergelijken.
De handleiding uit de link al helemaal door gelezen?

Ik kan me voorstellen dat die combi lekker is, al heb ik er zelf geen ervaring mee, maar zou me er zelf niet aan gewaagd hebben bij de eerste keer XTC. :confused:mile: Goed plan om geen alcohol maar water te drinken, al moet je daarbij wel weer goed uitkijken dat je niet teveel drinkt, want dat is gevaarlijk.

Ik kan me wel identificeren met de TS. Hij blowde waarschijnlijk al regelmatig en was dus al bekend met dit gevoel. Een jointje icm met XTC is inderdaad heerlijk. Ik deed het vrijwel altijd op die manier. Alcohol icm XTC valt amper te combineren vind ik.

En tja, 2 dagen achter elkaar XTC gebruiken is niet slim. Aan de andere kant; je bent jong, je experimenteert wat en hebt een mooie ervaring gehad. Mooi toch! Volgens mij ben je wel in staat er verantwoordelijk mee om te gaan.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Het ging me ook niet zozeer om het combineren opzich, maar om het onervaren combineren van drugs. Zelf zou ik eerst de op zichzelf staande effecten van drugs willen kennen.

En incidenteel 2 dagen achter elkaar XTC gebruiken zal je hersenpan niet direct frituren, maar TS overwoog om het over twee weken weer te doen. Ik zou dan persoonlijk even wachten om het voor mezelf leuk te houden. :)

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@superman2308 Leuk dat je een mooie ervaring hebt gehad. Mooie ervaringen wil je echter wel graag blijven houden, dus vandaar dat het slim is om een paar adviezen ter harte te nemen. De heren hierboven waarschuwen je al, en daar is goede reden voor.

- Zorg ervoor dat je weet wat je doet wanneer je verschillende soorten drugs combineert. Het draait er niet alleen om of iets chill is, maar ook hoe verantwoord het is en hoeveel risico je loopt. Dat klinkt natuurlijk allemaal saai, maar juist de gebruikers die nadenken voordat ze wat mixen en begrijpen welke soorten drugs gemixt kunnen worden hebben er jarenlang profijt van. Dat is iets waar je nu het beste al bij stil kunt gaan staan, mocht je in de toekomst andere drugs willen gaan combineren. In dit geval is het allemaal niet zo ontzettend erg, maar ik wil het meer even duidelijk maken omdat je misschien nog wel met andere drugs in aanraking komt en dan echt moet weten wat je doet, voordat er iets ergs gebeurt.

- Je kunt het beste je XTC pillen laten testen. Zo weet je hoeveel milligram erin zit en hoeveel je het beste kunt gebruiken op een avond. Juist omdat je net begint is dat belangrijk, want zo bouw je geen tolerantie op voor een al te hoge dosering. Daarbij voorkom je dat je de enkeling bent die een stukje pil weg slikt, neervalt en nooit meer op staat door de toevoeging van een dodelijk bijproduct. Gebeurt niet vaak, but it happens, dus pillen testen is the way to go. Dit kan onder andere bij Jellinek in Amsterdam.

- Geadviseerd wordt om tussen 1mg en 1.5mg te nemen voor elke kilo die je weegt. Voor een man van 80kg is dit dus een dosering tussen de 80 en 120 milligram. Als je daar boven wilt gaan zitten dan is dat je eigen keuze, maar als je dan ooit terug wilt schroeven naar een 'gezonde' dosering zul je altijd blijven hunkeren naar het gevoel wat overdoseringen je geeft. Zeker nu je net begint is dat gewoon heel raadzaam.

- Zodra je xtc/mdma neemt, komt de stof serotonine vrij. Dat is het gelukshormoon waardoor je je zo ontzettend euforisch en hecht met anderen voelt. Er druppels als het ware een flink aantal uur een glas serotonine leeg. Als dat eenmaal leeg is, dan heeft het ook weinig zin meer om bij te nemen. Twee dagen achter elkaar gebruiken maakt dus weinig sense en zorgt ook alleen maar dat je steeds toleranter wordt voor de drug en steeds hogere doseringen nodig zal moeten hebben. Daarbij beschadigt het je serotonine receptoren. Om deze reden is het raadzaam om pauzes van drie maanden te houden tussen gebruik. Dat is de ideale richtlijn, als je daar van af wilt wijken is dat wederom aan jou. Elk weekend of om het weekend gebruiken is in ieder geval niet de bedoeling, tenzij je de drug dus eigenlijk kapot wilt gebruiken en er straks geen plezier meer van wil hebben.

Aantal adviezen, hopelijk kan je er wat mee.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Leuk geschreven rapportje.

Probeer je de volgende keer wel wat beter te informeren, maar positief dat je het voor zover mogelijk rustig aan hebt gedaan met kwartjes en het bij water hebt gehouden.

De eerste paar keer MDMA zijn voor de meeste mensen relatief een stuk heftiger dan de daarop volgende ervaringen.

Bovenaan