• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Eerste keer XTC - Appart effect?

Spankie

Newbie
Ik ben een jongen van 18 jaar, weeg 60 kilo, heb recentelijk voor het eerst XTC gebruikt, ik heb dit gedaan op een redelijk nuchtere maag en heb alleen water gedronken.
De locatie waar ik het had genomen was op een festival.

Toen we aankwamen bij de stad waar het feest was nam ik een halve roze redbull in, na circa 1 uur voelde ik opeens een soort "golf" door mijn hoofd gaan en werd ik echt moe.
Ik kreeg een heel stoned relaxt gevoel, en terwijl ik met mijn vrienden verder liep genoot ik van het luisteren na wat er werd gezegd.
Eenmaal aangekomen bij het feest voelde ik mij nog steeds heel relaxt maar minder moe.
We gingen ergens zitten en ik voelde mijn pupillen af en toe van links en rechts trillen, maar ik controlleerde dit en deed dit heel af en toe, het voelde wel fijn om te doen.

Toen we de dansvloer op gingen, danste al mijn vrienden, en deed ik mee, ondanks ik normaal niet graag dans was dit wel fijn, maar van gewoon zitten en niets doen vond ik ook leuk. Mijn handen begonnen heel erg te trillen maar ik had er weinig last van. Mijn hartslag was redelijk normaal (voor op een feest) en mijn mond was een beetje droog.
Op websites heb ik gelezen dat plassen moeilijk zou gaan, maar daar heb ik zelf niets van gemerkt, ik ging met gemak een paar keer na het toilet. Twee uur na het innemen van die halve pil voelde ik bijna niets meer, en had ik de andere helft bijgenomen, deze kickte veel sneller in. Vrienden en ik waren een paar keer gaan dansen en dan terug weer buiten zitten om de hitte te ontsnappen. Terwijl we buiten waren staarde ik vaak na voor en zei helemaal niets, mensen dachten dat ik het niet naar mijn zin had, maar ik genoot van niets te doen. Ik vond het een heel gelijkaardig gevoel aan wiet roken.

Later toen we na huis gingen, rond een uur of tien 's ochtends (Ik was om 8 uur 's ochtends de vorige dag opgestaan) was het effect uitgewerkt maar was ik totaal niet moe. Ik heb geen ADHD of dergelijke aandoeningen, maar nergens vind ik mensen die hetzelfde effect als mij hadden. Vrienden van mij hadden dezelfde genomen en werden er veel energieker van.

De dag erna had ik twee uurtjes gedut, en werd ik wakker met pijn aan mijn tong door het "vacuum" zuigen van mijn mond, ik had geen sneetjes in mijn wangen en had geen last van pijn aan mijn kaken. Is dit soort reactie normaal, want ik had nooit gedacht dat ik er rustig, relaxt en stil van zo worden, maar juist het compleet omgekeerde.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Is denk ik niet zo uitzonderlijk als jij denkt, hoor! Ik word zelf ook niet perse druk of heel erg energiek van XTC. Zit vaak liever aan de kant van de dansvloer te chillen of met iemand te praten dan dat ik echt helemaal los ga (al sta ik soms ook wel even lekker op de dansvloer). En hoor dit ook wel eens regelmatig van anderen.

Ik heb éénmalig van MDMA (kristallen) gehad dat ik er zo duf als een konijn van werd. Was gewoon getest en zelfde kristallen als die ik eerder had genomen. Hele avond loom en chill maar ook vrij apathisch op de bank gelegen, als mijn ex vroeg of ik wilde doen of ergens over wilde praten antwoordde ik de hele tijd 'weet ik niet', 'geen idee'. Voelde me relaxt, en zeker niet onprettig, maar ook een beetje afgevlakt en ongezellig. We hebben die avond ook een paar foto's gemaakt en daar zag ik er eerder stoned op uit dan alsof ik X had gehad. :laughing: Heb ik daarna nooit meer zo erg gehad, is achteraf misschien toch vermoeidheid geweest.

Kan bij jou ook eenmalig zijn, maar het kan ook zijn dat dit gewoon een beetje de manier is waarop jij op MDMA reageert. De tijd zal het leren! Fijn dat je het in ieder geval wel naar je zin hebt gehad.

MDMAap

Belezen gebruiker
Hallo Spankie,

Goede omschrijving van je ervaring en wat mij betreft zeker herkenbaar.

Zoals je wellicht weet activeer je met de inname van MDMA de afgifte van serotonine in de hersenen. Deze stof regelt naast je geluksgevoel nog een aantal andere zaken (waaronder slaap).

Zo kun je hier lezen: "Serotonine is de tegenhanger van de neurotransmitters adrenaline, dopamine en endorfine. Deze neurotransmitters zorgen ervoor dat je in beweging komt of blijft, terwijl serotonine je rustiger maakt, zodat je bijvoorbeeld kwalitatief goed kunt slapen."

Nou geeft de hoeveelheid serotonine bij MDMA vaak een tegengesteld effect op je slaap, maar wel een overload aan geluk en zoals ik het ervaar 'tevredenheid'. Het is naar mijn idee die tevredenheid die het maakt dat je alles wel prima vindt. Ook ervaar ik dat een hoop zaken veel intenser binnenkomen. Denk bijvoorbeeld aan muziek en licht, maar ook aanraking, warmte (douche / zon) en smaak: persoonlijk zwaar fanaat van koude sappen en waterijs tijdens een avondje wausen.

Wat het verschil naar mijn mening maakt tussen compleet los voor een lasershow en chillen in het gras is puur een kwestie van mindset: wat ben je aan het doen en hoe voel je je op dat moment.

Ik heb zelf een aantal keer in een huiselijke setting gechillt met XTC en die gemoedelijke toestand is dan prima, omdat je juist al lekker rustig bezig bent. Op een festival wacht ik echter meestal met het innemen tot ik (ook nuchter) al in de feeststemming ben; het genieten van de muziek of lichtshow wordt net als je energie vertienvoudigd op het moment dat de MDMA z'n intreden maakt en lijkt pas op te houden als je in bed ligt, i.p.v. voor het einde van je festival.

Ook dan zul je nog steeds de 'golven' hebben die je omschrijft, maar met periodes van rust/dansen/drinken/feest afgewisseld is dat prima te behappen.

Shroomery

Experimenterende gebruiker
Ligt echt aan de setting inderdaad en hoe jij je op dat moment voelt. Never the same trip met XTC blijkt maar weer :) Je verhaal lijkt deels op mijn ervaring van vorig weekend. Was ook erg rustig en ook ik kon plassen, dus blijkbaar kan het :grin:

M3OW

Newbie
Dit heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt, ik ga nog altijd best wel waus op XTC tot nu toe... Moet wel zeggen dat ik het met minimale tussenpozen van 5-6 maanden gebruik. Maar goed, voor je eerste keer vind ik het wel apart, mijn eerste keer was mijn allermooiste ervaring en die heb ik nooit meer opnieuw kunnen beleven zoals die eerste keer was..!

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Mijn eerste keer was ook niet mijn mooiste keer. Ik denk mijn derde keer. Maar dat komt misschien omdat ik toen met iemand samen op dat festival was die ik leuk vond :hearteyes:
Mijn eerste keer heb ik gewoon te weinig gehad, dat is eigen schuld. Mijn tweede keer was geweldig! Maar haalde het niet bij de derde keer.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ligt echt aan de setting inderdaad en hoe jij je op dat moment voelt. Never the same trip met XTC blijkt maar weer :confused:mile: Je verhaal lijkt deels op mijn ervaring van vorig weekend. Was ook erg rustig en ook ik kon plassen, dus blijkbaar kan het :grin:

Dat plassen is idd deels setting denk ik. Als ik in een thuissetting xtc neem kan ik meestal redelijk makkelijk maar op een festival niet..

Spankie

Newbie
Update:
Het is nu ongv. 1 week verder, ik slaap verschrikkelijk slecht, de eerste dag helemaal niet, ik ben me geleidelijk aan slechter beginnen te voelen. Ik heb volgens mij ook een te hoge dosis genomen. Aangeraden 1,5mg/kg lichaams gewicht, weeg 60 en nam een pil van geschat bruto 270mg. En sinds dat ik iemand heb geknuffeld op dat feest heb ik heel erg de neiging om te knuffelen nu, terwijl ik normaal niet echt een knuffel iemand ben.

Spankie

Newbie
Dat plassen is idd deels setting denk ik. Als ik in een thuissetting xtc neem kan ik meestal redelijk makkelijk maar op een festival niet..

De setting waarbij ik moest plassen was ook niet ideaal, op een heet festival met een duizendtal mensen, en op het toilet meerdere urinoirs waar geen tussenhokje vrij werd gelaten. Maar ik voelde mij wel vrij op het gemak.

Shroomery

Ik had zelf erg het idee dat het lag aan het feit dat ik het op een buitenfestival deed, waar nagenoeg geen hitte was (en ik ook daardoor een stuk minder 'waus' was. Geen idee of dat invloed heeft, maar interessant om te zien hoe een setting bepaalde bijwerkingen kan late n 'verdwijnen'

Shroomery

Update:
Het is nu ongv. 1 week verder, ik slaap verschrikkelijk slecht, de eerste dag helemaal niet, ik ben me geleidelijk aan slechter beginnen te voelen. Ik heb volgens mij ook een te hoge dosis genomen. Aangeraden 1,5mg/kg lichaams gewicht, weeg 60 en nam een pil van geschat bruto 270mg. En sinds dat ik iemand heb geknuffeld op dat feest heb ik heel erg de neiging om te knuffelen nu, terwijl ik normaal niet echt een knuffel iemand ben.

Dat is idd een flinke dosis voor jouw lichaamsgewicht. Het heeft ook verder geen enkele toegevoegde waarde om zo'n hooggedoseerde pil in te nemen, behalve dat de negatieve bijwerkingen (kunnen) toenemen en het slaat een stuk harder in op je receptoren dan een pil waarbij je de richtlijn voor doseren aanhoudt. Neem Vitamine c-1000 caps, helpen om oxidatieve stress te verminderen, goed rusten (voor zover dat kan) gezond eten en dan moet het wel ok komen. Het hoort er eenmaal bij :)

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik had zelf erg het idee dat het lag aan het feit dat ik het op een buitenfestival deed, waar nagenoeg geen hitte was (en ik ook daardoor een stuk minder 'waus' was. Geen idee of dat invloed heeft, maar interessant om te zien hoe een setting bepaalde bijwerkingen kan late n 'verdwijnen'

Zelf heb ik nooit gemerkt dat wel/niet goed kunnen plassen setting-afhankelijk is. Bij mij is dat echt gewoon 'sec' een kwestie van spierspanning. Die spierspanning (die zich verder ook vaak uit in andere bijwerkingen zoals trillende ledematen, kramp in voet of been) is trouwens de ene voor de andere keer wel veel erger of minder erg, dat is wel maf. Deels dosisafhankelijk maar deels ook helemaal niet. Heb een keer op een feestje gehad dat mijn been echt scheef was van de kramp, na een half pilletje. Auchhhh! (Nu ben ik nuchter ook al vrij gevoelig voor kramp.) Daarentegen kan ik me ook herinneren dat ik ooit thuis bij een vriend - waar ik me prima op m'n gemak voelde - gewoon vrolijk met een boekje op de plee ben gaan zitten. Geduld is een schone zaak. :confused:mile: Maar ja op een festival gaat dat wat lastig haha.

Nuria

Newbie
Bij mij is dat echt gewoon 'sec' een kwestie van spierspanning.

Ik dacht dat plassen zo lastig gaat doordat je hersenen een signaaltje sturen naar je nieren dat er niet genoeg vocht in het lichaam is, terwijl dit in principe niet zo is, en dat je nieren daarom het vocht vasthouden om uitdroging te voorkomen. Gevaar aan de mdma is over het algemeen groter als je teveel drinkt, dan als je te weinig drinkt. Heb dat ooit eens in een voorlichtings filmpje gehoord van, ik geloof, Jelinek.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik dacht dat plassen zo lastig gaat doordat je hersenen een signaaltje sturen naar je nieren dat er niet genoeg vocht in het lichaam is, terwijl dit in principe niet zo is, en dat je nieren daarom het vocht vasthouden om uitdroging te voorkomen. Gevaar aan de mdma is over het algemeen groter als je teveel drinkt, dan als je te weinig drinkt. Heb dat ooit eens in een voorlichtings filmpje gehoord van, ik geloof, Jelinek.

Het is beide zo, volgens mij. MDMA stimuleert het antidiuretisch hormoon waardoor je tijdens de roes vocht vasthoudt in je lichaam, in plaats van dit uit te plassen. Dat is inderdaad zoals jij zegt ook de reden dat watervergiftiging op de loer ligt wanneer je teveel drinkt: in combi met de stimulatie van ADH wordt dit gevaarlijk.

Echter, als je ondanks bovenstaande op een gegeven moment toch moet plassen en het lukt niet, dan is de urine al in je blaas. De reden dat plassen dan niet lukt kan dan dus niet 'vocht vasthouden' meer zijn maar komt bij mijn weten door het onbewust aanspannen van de spieren. Vaak als je even blijft zitten en/of ontspant lukt het even later vanzelf.

Anderemaan

Wijs gebruiker
Plassen heb ik ook nooit last van, wat gek is, want ik heb het wel heel erg op wiet en andere psychedelica. Ik word er up van, maar mijn dealer word van het zelfde spul bijvoorbeeld rustig. Drugs werken bij iedereen anders en je hoeft ook zeker niet alle effecten te ervaren. Ik ken zelfs mensen die alleen strak gaan staan zonder euforie.

Neo-Shulginist

Badass junkie
MDMA is officieel wel een stimulant; maar de stof geeft een beetje een paradoxaal effect. Je krijgt er namelijk een kalmerende euforie van. Dus het is heel logisch als je er helemaal niet zo uitzinnig energiek van wordt, maar juist een beetje loom en tevreden.

Je kán wel uitzinnig en energiek losgaan. Als je gaat staan en springen dan word je niet zo snel moe als normaal. Maar zeker in hogere doseringen is MDMA toch wel wat meer sederend.

Als je ogen gaan trillen van MDMA, dan heb je eigenlijk een beetje te veel genomen. Tenminste, ik vind dat wel een aardige richtlijn. De trillende ogen gaan vaak wel gepaard met euforische piekeffecten, maar de hoge doseringen die ervoor nodig zijn kunnen (flinke) schade aanrichten aan het brein. Dat kan bijvoorbeeld geheugenklachten veroorzaken, een flinke dip of zelfs depressiviteit en het Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD).

Ik vind het zelf daarom meestal een beter plan om wat minder MDMA te nemen, tussen de 80 - 120 milligram op een hele avond. Bij die dosis krijg je meestal geen trillende ogen, heb je een wat energieker en vreugdevol effect en is de dip ook niet zo sterk.

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
MDMA is officieel wel een stimulant; maar de stof geeft een beetje een paradoxaal effect. Je krijgt er namelijk een kalmerende euforie van. Dus het is heel logisch als je er helemaal niet zo uitzinnig energiek van wordt, maar juist een beetje loom en tevreden.

Je kán wel uitzinnig en energiek losgaan. Als je gaat staan en springen dan word je niet zo snel moe als normaal. Maar zeker in hogere doseringen is MDMA toch wel wat meer sederend.

Als je ogen gaan trillen van MDMA, dan heb je eigenlijk een beetje te veel genomen. Tenminste, ik vind dat wel een aardige richtlijn. De trillende ogen gaan vaak wel gepaard met euforische piekeffecten, maar de hoge doseringen die ervoor nodig zijn kunnen (flinke) schade aanrichten aan het brein. Dat kan bijvoorbeeld geheugenklachten veroorzaken, een flinke dip of zelfs depressiviteit en het Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD).

Ik vind het zelf daarom meestal een beter plan om wat minder MDMA te nemen, tussen de 80 - 120 milligram op een hele avond. Bij die dosis krijg je meestal geen trillende ogen, heb je een wat energieker en vreugdevol effect en is de dip ook niet zo sterk.

Eens! Ik ervaar MDMA ook eerder als ‘ontspannend’ dan als energiek, moet wel zeggen dat ik dat tot nu toe eigenlijk bij alle stimulanten heb.

Overigens krijg ik zelf vaak al trilogen op lage dosering. Het is ook een beetje persoonlijk hoe gevoelig je voor bepaalde bijwerkingen bent. Maar de kans op dit soort klachten en de intensiteit ervan wordt inderdaad beduidend hoger met de dosis.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Grappig dat de definitie van 'energiek' beweeglijk, actief, geanimeerd, et cetera is, maar ik (in thuissetting) op mdma juist heel rustig ben, maar me toch heel energiek voel. Alsof ik me klaar voel om heel actief te zijn mocht ik dat willen, maar dat ik dat helemaal niet zo nodig hoef te doen. Klopt die definitie van energiek dan wel? :thinking:

Overigens krijg ik zelf vaak al trilogen op lage dosering.
Heb ik ook.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Grappig dat de definitie van 'energiek' beweeglijk, actief, geanimeerd, et cetera is, maar ik (in thuissetting) op mdma juist heel rustig ben, maar me toch heel energiek voel. Alsof ik me klaar voel om heel actief te zijn mocht ik dat willen, maar dat ik dat helemaal niet zo nodig hoef te doen. Klopt die definitie van energiek dan wel? :thinking:

Heb ik ook.

Zoiets ja. Ik krijg er mentale energie van, niet perse lichamelijke. Lichamelijk zelfs echt een soort luiheid vaak. Terwijl mijn geest overal zin in heeft. ^^ Maar ik associeer ‘energiek’ ook automatisch met fysiek inderdaad, terwijl het woord dat eigenlijk opzich niet zegt.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Grappig dat de definitie van 'energiek' beweeglijk, actief, geanimeerd, et cetera is, maar ik (in thuissetting) op mdma juist heel rustig ben, maar me toch heel energiek voel. Alsof ik me klaar voel om heel actief te zijn mocht ik dat willen, maar dat ik dat helemaal niet zo nodig hoef te doen. .
Precies zoals ik het beschreven zou kunnen hebben! Ik ervaar mdma net zo. Zo zalig dat rustige in je hoofd (mijn adhd staat zo goed als uit met mdma) en toch niet zo helder als speed, anders. Zeker in een thuissetting maar op festivals ook wel. Al heb ik daar wel weer meer de drang, naja drang is het niet echt maar zin om wel fysiek te bewegen. Dansen vooral! Heel veel dansen. Rondje lopen ook wel en kan tussendoor ook relax zitten, niet té lang dan.

Mijn eerste paar keer xtc op een festival kón ik niet stilstaan. Ik bleef bewegen, ook al konden mijn benen eigenlijk niet meer. Als echt dansen niet meer ging even dan een soort zacht stampen/wiebelen. Dat rustige in de kop was toen ook niet zo sterk aanwezig als daarna. Ook was ik meer waus als tegenwoordig. Dus meer van de kaart. Geen idee waar dat aan ligt. Jij?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
80 - 120 milligram op een hele avond. Bij die dosis krijg je meestal geen trillende ogen, heb je een wat energieker en vreugdevol effect en is de dip ook niet zo sterk.
Als ik 120mg mdma zou nemen gaan niet alleen mijn ogen en zicht trillen maar alles! Ik gebruik meestal zo een 80-85mg per keer. En dan ook in tweeën innemen anders word ik beroerd bij inslaan. Ik zelf weeg meestal 55kg soms een kilogrammetje minder of meer. Ik heb in het verleden (toenik nog een onbezonnen beginner was) wel een keer iets van 200mg op een hele dag (12 uren) genomen.
Man man... Meerdere keren die dag soort kotsneigingen zonder echt misselijk te zijn, strakke soms zelfs pijnlijke spieren, niet kunnen plassen terwijl ik MEGA nodig moest! Kauwen, ogen draaide soms helemaal weg zeiden anderen en zweetten als een gek, zelfs nog toen we weer thuis waren. En een kater van 3 dagen met duf zijn, moe, saggo en hoofdpijn. Never nooit meer!
In thuissetting alleen neem ik ook wel eens maar 50mg. Is echt een lekker chill dosisje.

Laatst bewerkt:

Slown

Mijn eerste keer was bij mijn ex thuis 6-7 jaar geleden met zijn tweeën op een vrijdagavond. Ik viel binnen 30 minuten in slaap. Vond hij niet zo gezellig. Het was gewoon teveel op een iets te lege maag en tsja ik woog 42 kilo bij een lengte van 183:thumbsdown:. Hij had me naar bed gedragen en me maar verder laten tukken voor de nacht. :grin:
Pas later, bij wat lagere doseringen (op feesten) en een wat hoger gewicht voel ik mij vaak zo energiek dat ik wil blijven dansen.:hearteyecat:
Toch lager gaan doseren is t beste denk ik!

Bovenaan