Amfetamine heeft een halfwaardetijd van 12 uur. Dat betekent dat 12 uur nadat je het hebt ingenomen, nog de helft van alle amfetamine in je bloed aanwezig is. De stimulatie van speed is wel wat eerder verdwenen, omdat je zenuwstelsel zichzelf in de tussentijd minder gevoelig maakt voor dopamineprikkels.
Wat ik wel een handige tip vind is om te zeggen dat elke keer dat je een nieuwe dosis neemt, je aan jezelf moet vragen: 'wil ik nog 12 uur wakker blijven?' Dat kost een beetje terughoudendheid en voortschrijdend inzicht en je zal dat jezelf actief moeten afvragen want je wordt een beetje impulsief van pep.
Verder is het de vraag wat je precies wil bereiken met speed. Wil je een functionele stimulatie dat je gewoon wakker en actief blijft? Of wil je toch een wat meer recreatief effect met een flinke dopamineboost?
Als je de vermoeidheid gewoon niet zo wilt voelen, maar verder niet echt 'strak' wil staan, met overmatig zweten, grote pupillen, overmatig praten, en veel meer kans op vervelende gezondheidseffecten (hieronder meer), dan kan je beter gewoon een klein sleutelpuntje (20 - 40 milligram) gedroogde amfetamine nemen, en dan mogelijk na 4 - 6 uur nog zo'n klein beetje. Een hoge dosis is ergens tussen de 60 - 120 milligram. Sommige mensen zeggen (een) gram(men) weg te snuiven op een avond/weekend, maar dat is echt nergens voor nodig (ik vraag me dan ook af of ze hun dosis echt afwegen en of het dan wel om gedroogde en zuivere speed gaat).
Ik neem zelf het liefst amfetamine oraal. Dan gaat één dosis veel langer mee en sta je niet belachelijk strak (dus ook minder vervelende bijwerkingen zoals zweten enzo). Je krijgt niet zo'n vieze snotrochel na het snuiven en na een avondje doorhalen is niet heel je huig uitgedroogd. Het nadeel is dus dat je een minder sterke 'rush' krijgt van een korte dopamineboost (wat je van cocaïne mogelijk meer gewend bent).
Er zitten wel flinke gezondheidsrisico's aan gebruik van amfetamine. Het meest voorkomende is de vervelende kater waarin je moe, lusteloos, verdrietig, depressief, afwezig en misselijk bent en moeilijk kunt eten. Maar je loopt ook kans op serieuze aandoeningen zoals overhitting, uitdroging, acute hart- en vaatziekten (waaronder hartstilstand, embolie, beroerte). Je krijgt een droge mond en gaat kaakklemmen of kaakschaatsen (medische term: bruxisme), wat schadelijk is voor je tanden. Bovendien kan (overmatig) gebruik van stimulanten psychoses uitlokken, zeker als er sprake is van gecombineerd cannabisgebruik en wanneer er sprake is van een stressvolle leefomgeving. Chronisch gebruik van amfetamine vergroot de kans op een seksuele dysfunctie (impotentie, geen zin in seks). Chronisch gebruik van amfetamine kan ook de ziekte van Parkinson ontwikkelen, je kunt stoornissen oplopen aan de motoriek (zwalkend lopen en overmatig zwaaien met de armen).
Dusja, een flinke bijsluiter
Dan moet ik er wel direct bij zeggen dat cocaïne ongeveer dezelfde risico's oplevert (wel wat meer cardiotoxiciteit), en wat meer incidentie van agressiviteit (hoewel je van amfetamine ook agressief kunt worden).