Is het handig om nuchter te blijven qua mogelijke misselijkheid, of maakt dat weinig uit?
Combineren met alcohol is zeker af te raden. Als je het al op recreatieve doseringen wilt gebruiken verhoogt dit de risico's aanzienlijk. Maar het is simpelweg ook veel minder plezierig onder andere omdat dit de vaak al aanwezige misselijkheid nog verder versterkt. Als je niet uitkijkt bij het doseren van opioiden op zichzelf ga je al snel over je nek.
Hoe gevaarlijk is het combineren met speed? Als in, dat je na de coming down van speed de Oxycodon neemt bijvoorbeeld.
De combinatie van opiaten met stimulanten is vrij berucht. Ten eerste omdat het zeer euforisch kan wezen en ten tweede omdat het zeer gevaarlijk kan wezen. Nu worden de risico's van drugs vaak in koeienletters uitgespeld maar bij het gebruik van een 'speedbal' gaat dit toch wel extra op.
Zelf heb ik wel eens wat geëxperimenteerd hiermee op lage doseringen maar zelfs wanneer ik dit voorzichtig benader met lage doseringen begon mijn hartslag al snel als een debiel op en neer te gaan. Vriend waarmee ik dit deed was vrij lyrisch over de combinatie en had minder hartslag problemen met deze combinatie. Als je het in de nasleep van amfetamine effecten gebruikt zal dit het risico waarschijnlijk wel iets doen afnemen maar het is geen combinatie waarmee ik teveel zou ouwehoeren mocht je nog genieten van het leven.
Ik ben zelf geen heilige en ik heb wel eens dingen gecombineerd maar persoonlijk vind ik opioiden veel prettiger om op zichzelf te gebruiken. Het liefst doseer ik een beetje aan de stevige kant met een opioiode waarmee ik enige ervaring heb, leg ik mezelf lekker neer op bed en snooze ik lekker weg in de algehele ontspannende effecten.
Die slechte naam heeft het toch (vooral) omdat mensen het voorgeschreven krijgen en verslaafd raken?
1. Mijn persoonlijk ervaring met mijzelf en anderen is toch wel dat opioiden de rationele gedachtegang kunnen verbuigen, benzodiazepines eveneens maar dan in iets mindere mate. Bij benzodiazepine gebruik bijvoorbeeld vaak dat mensen zeiden dat ze extreem angstig zijn van zichzelf en ze benzodiazepines 'MOETEN HEBBEN' omdat ze anders niet normaal kunnen functioneren. Terwijl mensen die gevoelig zijn voor angsten natuurlijk juist beter van de benzos af kunnen blijven. Dit is een duidelijk voorbeeld maar dit is ook wel een gevoel die mijn in algemene lijnen vaak bij bleef.
Toen ik zelf met gebruik van opioiden begon was dit iets dat slechts sporadisch om de zoveel weken voor kwam. De meeste mensen zijn vaak niet in een klap van de een op de andere dag verslaafd aan een middel. Voor mij met opioiden (en in mindere mate met andere drugs) was het pas na meerdere maanden sporadisch gebruik dat ik vrij plots door bliksem werd geraakt en dat mijn gebruik een drastische toename ondervond.
Verslaving is iets dat geleidelijk aan je eigen instinct tegen je gebruikt en in tegenstelling tot wat de meeste mensen denk is er geen rigide zwart wit lijn tussen instinctief en rationeel denken. Nu moet ik hieraan toevoegen dat deze toelichting ook vrij zwart wit is. Mensen zijn immers geen ratten in een skinnerbox waarbij het handelen enkel wordt bepaald door eenzijdige conditionering.
Ik geloof niet dat een gedwongen of repressief beleid effectief is op de lange termijn, ieder persoon met basis kennis op psychologisch of pedagogisch gebied zal dit kunnen onderstrepen. Mensen zijn echter wat minder sterk in het lange termijn redeneren. Uiteindelijk zal ieder persoon op eigen kracht moeten leren omgaan met zijn eigen hebzucht wat een fundamentele drijfveer van ieders bestaan is, in ieder mens schuilt immers overlevingsdrang en het verlangen naar levenszekerheid.
2. Ik heb op dit forum ook een paar keer genoemd dat benzodiazepine ontwenning relatief heftiger is dan opioide ontwenning. Ik ben er nog steeds wel van overtuigd dat dit objectief gesteld kan worden. De kans op overlijden naar aanleiding van benzodiazepine ontwenning ligt in ieder geval hoger.
Maar dat de ontwenning heftiger is betekend absoluut niet dat een middel 'slechter' of 'beter' is. Een middel met minder bijwerkingen is immers vanzelfsprekend verslavender. En een middel dat verslavender is zal langer en op hogere doseringen gebruikt worden. Ik ben er eveneens van overtuigd dat opioiden meer verslavingspotentieel hebben dan benzodiazepines juist omdat de ontwenning relatief minder ingrijpend is, in ieder geval op de lange termin dus. Persoonlijk geloof ik ook dat middelen met een tragere opkomst en langere duratie op de lange termijn verslavender zijn dan middelen met een sneller opkomst en korte duratie. Simpelweg omdat gebruikers minder snel met de bijwerkingen / neveneffecten worden geconfronteerd.
Oxycodon wordt net als (diacetyl)Morfine uit opium verrijkt waardoor het eveneens onder de familie der opiaten valt. Wetenschappelijk onderzoek heeft ook aangetoond dat het overgrote deel van de receptoren die Oxycodon aangrijpt gelijk is aan de receptoren die (diacetyl)Morfine aangrijpt. Er kan dus waarschijnlijk wel vrij objectief gesteld worden dat de effecten op zichzelf sterk gelijkend zijn aan elkaar.
Oxycodon is mijn god, dat mijn redmiddel is en is geweest. Dankzij dit medicijn van mijn depressie af, functioneer als een normaal mens en mijn productiviteit op het werk gigantische omhoog gegaan.
Maak je je geen zorgen over tolerantie vorming? Uiteindelijk komen deze prettige effecten natuurlijk ook weer omlaag en zal de klap des te groter wezen. Als je zoveel last hebt van depressie is het met oog op verslaving en je gezondheid niet verstandig om schommelingen in je gemoedstoestand te voorkomen? Persoonlijk denk ik ook niet dat het verstandig is dat je je richt op je tijdelijk functioneren aangezien drugs op de lange termijn eigenlijk nooit oplossing bieden.
Als je al zo'n potent middel op dagelijkse basis gebruikt lijkt het mij verstandiger om je energie te richten op je herstel en de onderliggende oorzaak van je depressie en lijden. En waarom denk je dat de vergelijking met heroïne overdreven is? Heroïne kun je toch ook op lagere doseringen gebruiken? 20 - 30mg doseringen heroïne gaven mij altijd een prima effect. Persoonlijk zou ik even tevreden zijn met Oxycodon als met Heroïne. Ik kan verder prima tegen alle soorten drugs maar opiaten staan toch wel het hoogst op mijn lijst voor dagelijks gebruik.
Ik loop hier gigantisch azijn te zeiken en neem het met een korrel zout maar ik krijg de indruk dat je een niet helemaal realistisch beeld hebt van Oxycodon. Ik ben zelf ook geen heilige en ik ga er niet vanuit dat je je gebruik van de een op de andere dag stop kunt of wilt leggen, maar ik zou wel proberen je doseringen zo lang mogelijk stabiel te houden en niet te verhoren. En wanneer je de dosering wel verhoogt om welke reden dan ook, en ik heb een onderbuik gevoel dat je de doseringen uiteindelijk zult verhogen, hoop ik dat je op dat moment wel eerlijk naar jezelf kunt wezen.