• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

eerste keer heroine

mindtravler

Newbie
beste mede drugs enthousiasten,

ik ben 30 jaar en heb 15 jaar ervaring met drugs en heb altijd al iets gehad van "ik wil alles eens gedaan hebben".
er zijn maar weinig drugs zijn die ik niet geprobeerd heb (of verslaafd aan geweest ben) en heb al veel reports gelezen hier en heb beslist om er ook eens een paar te schrijven.
al heel lang had ik ook de zin om heroine eens te proberen maar toch niet aangedurfd (ook nooit de kans gekregen om het te kopen).
ik wilde weten of de rush zo goed voelde als ze beschreven, maar ik had altijd wel schrik omdat je veel leest dat je na 1 keer verslaafd bent.
op een dag heb ik toch de beslissing gemaakt om het te proberen samen met mijn vrouw (die niet zo veel ervaring heeft met drugs).
ik had 1 gr heroine bemachtigd en we besloten deze te roken.
ik had een dmt pijpje en zilver folie om te zien welke manier het beste en gemakkelijkste was.
0.1 gr afgewogen en in het pijpje gedaan, nerveus voor de ervaring omdat het toch spelen met vuur is en ik besefte dit heel goed.
het plan was ook heel duidelijk om dit 1 avond te proberen en daarna nooit meer.
vlam aan het pijpje en ik begon de rook te inhaleren, de geur van de heroine en de smaak van de rook was verschrikkelijk,
instand voelde ik mijn ogen samentrekken en voelde ik mijzelf stoned worden zoals bij weed.
na een paar trekken wachtte ik even het effect af en het deed mij enorm aan een weed high denken.
mijn vrouw die deed ook een paar trekken en vond de smaak verschrikkelijk, ze merkte er niet zo veel van zij ze.
ik probeerde dan wat te chinezen wat ik om eerlijk te zijn verschrikkelijk moeilijk vond en ik vond de pijp veel effectiever,
dus ik deed nog wat poeder in de pijp en rookte verder.
vanaf een bepaald moment voelde ik een xtc-achtige high samen met de weed high.
ook voelde ik mij heel rustig, had geen last van warmte of koud.
we beslote daarna om even in de zetel te liggen en "sliepen" even samen knuffelend.
alleen was het niet echt slapen, gewoon een gevoel van vrede en rust.
af en toe (want ik heb mij heel goed ingelezen over de gevaren van heroine) merkte ik dan mijn adem stopte uit zichzelf door zodanig rustig te zijn, alsof ik op somige momenten niet automatisch ademde en er op moest letten.
mijn vrouw werd heel erg misselijk en heeft het meeste van haar trip zitten overgeven en had er alles behalve nog zin in.
de rest van de gram heroine heb ik zelf opgerookt en zodra de gram op was, probeerde ik zeker alles uit de pijp te halen wat nog mogelijk was om te roken.
als de gram op was ging ik met de hond gaan wandelen en ik voelde helemaal niets van de koude buiten (het was winter) en was heel rustig.
daarna thuis gekomen alles opgeruimd en uiteindelijk nog een gram ketamine opgedaan omdat ik ergens toch zin had om mijzelf verder te verdoven.
dag daarna niets van last gehdad.
al bij al vond ik de ervaring zeker niet zo goed als beschreven word, ik heb al veel grotere gelukken gevoeld met bepaalde psychedelische ervaringen, en mijn vrouw na al het overgeven had er zeker geen zin of geen goede ervaring mee.
ik kan mij wel heel goed voorstellen dat eens je verslaafd bent aan dit gevoel dat het voeld als een dekentje over je, of als je iemand bent met veel problemen dat dit heel gevaarlijk is om na 1 keer verslaafd te worden.
dit is ondertussen enkele maanden geleden en daarna nooit geen zin meer gehad of geen gravings om dit nog eens te doen.
het 1 x experimenteren is dus (gelukkig) gelukt en ik vond het eigelijk niet te moeite waard.

Sophie8876

Newbie
Volgens mij komt de verslaafdheid vooral direct te pas bij mensen die het injecteren. En van wat ik begrepen heb van andere ervaren gebruikers is de heroïne die in Nederland verkocht wordt niet zo zuiver, dus kan allemaal invloed hebben gehad op de ervaring. Verder leuk rapport, ben zelf wel mega nieuwsgierig naar dit soort drugs, maar zal er niet aan beginnen, dus zo kan ik me dan iets inleven over hoe het is.

Paranoize.

Badass junkie
Mensen begrijpen volgensmij vaak niet zo goed wat heroïne is en doet.
Het is opium, en als je je er eens in verdiept besef je dat het geen drug is zoals coke, xtc en speed. Want het is een downer geen upper

Heroïne verdoofd net als alcohol en andere downers, maar dan een stuk sterker, een analgesia wat pijn-dodend is bijvoorbeeld bij operaties of kanker of heftige ongelukken.

Het is geen bijzondere roes maar wat heroïne zo verslavend maakt is de ultieme ontsnapping aan de realiteit. Zelf medicatie. Het is niet alleen pijndodend voor het lichaam maar ook voor de geest en dat warme ultieme comfortable gevoel wat het geeft is juist wat het zo verslavend maakt voor mensen die hun problemen proberen te ontlopen plus opiaten veranderen het DNA, het is de drug met het hoogste terugval percentage omdat het herstellen van zo'n verslaving jaren kan duren en soms nooit meer terug naar het oude. (Lichamelijke, geestelijke blijvende symptomen)

Kort samengevat: heroïne is niet bijzonderd, opium (heroïne) is net als alcohol en pammetjes middelen die je gebruikt om de realiteit te ontsnappen het zijn geen partydrugs

Dub Soldier

Experimenterende gebruiker
Volgens mij komt de verslaafdheid vooral direct te pas bij mensen die het injecteren. En van wat ik begrepen heb van andere ervaren gebruikers is de heroïne die in Nederland verkocht wordt niet zo zuiver, dus kan allemaal invloed hebben gehad op de ervaring. Verder leuk rapport, ben zelf wel mega nieuwsgierig naar dit soort drugs, maar zal er niet aan beginnen, dus zo kan ik me dan iets inleven over hoe het is.
klopt wel ja. Die dope van tegenwoordig is superslecht. Ik was eerste helft jaren 80 verslaafd aan hero, en die dope van toen was echt veel beter dan tegenwoordi. Als je die spoot klapte je echt bijna uit je stoel. En als het uitgewerkt was werd je megaziek. Das met die dope (helaas weer addict geworden...) van nu echt heel anders

Paranoize.

Badass junkie
klopt wel ja. Die dope van tegenwoordig is superslecht. Ik was eerste helft jaren 80 verslaafd aan hero, en die dope van toen was echt veel beter dan tegenwoordi. Als je die spoot klapte je echt bijna uit je stoel. En als het uitgewerkt was werd je megaziek. Das met die dope (helaas weer addict geworden...) van nu echt heel anders
Er is gewoon nog goeie dope te vinden hoor net zoals vroeger dat is echt een keiharde fabel wat in NL rondgaan zelfs hiero
Tuurlijk niet zoals de jaren 80 en 90 toen was het heroïne in HCL vorm, dat noemen ze Heroin #4 het eindproduct (bijna) pure heroïne. (Gewoon bruine afghaanse heroïne maar ook China white aka witte poeder uit andere regios)

Tegenwoordig hebben wij alleen nog maar Heroïne in basevorm dat noemen de heroin #3 dat is eigenlijk 1 stap minder in het productieproces om pure heroïne in HCL vorm te maken (eindproduct) en dat is opzich alsnog goeie heroïne kan zelfs tot 60% puurheid oplopen maar als je nu nog zuivere heroïne in Nederland koopt is dat meestal rond de 40% en dat is gewoon sterk voorral voor de beginners die het altijd het beste ervaren

Komt omdat de markt in Nederland minder is je hebt andere Europese landen waar de priori eigenlijk meer op licht en daarzo gaat de beste afghaanse dope naartoe. In Australië hebben ze zo'n beetje de laatste echte Pure #4 HCL dope. Verder heeft Fentanyl voorral de markt in Ameriks overgenomen en de Mexicaanse kartels maken daardoor al heel lang geen heroïne meer. Die maakte ook HCL heroïne

Als laatste #3 heroïne basevorm is eigenlijk een oplossing van restanten opium en stofjes zoals 3MAM, 6MAM, diacetylmorphine (daardoor ook de bruine kleur)

Als je veel af weet van een bepaalde stof en ook van hoe de markt en geschiedenis weet snap je waarom hier dat nu niet meer is en ken je ook gelijk zo'n spreekbeurt houden zoals ik net deed

Sniffle88

Bewuste gebruiker
Dus is heroine nou wel of niet het oxycodon zonder recept?.
Zo heb ik er altijd naar gekeken namelijk zat docu's dat ze er na de voorgeschreven oxy's op de heroine over gaan. Dus die echte rush zul je misschien alleen hebben als je dit dus voor veel pijn gebruikt aangezien je dan aardig opgelucht bent als de pijn weer weg trekt. Kan het mis hebben maar zo dacht ik er altijd over.
Heb het nooit gebruikt.

Paranoize.

Badass junkie
Daar zit papaverine, morfine, codeine, en noscapine in, maar eigenlijk wil je alleen de morfine, de rest is niet bijster interessant.
Neehoor de andere alkaloïden voegen toe aan het effect. Ruwe opium is een andere ervaring dan morfine. Soms meer stimulerend, soms meer dromerig.

Thebaine was je vergeten en die voegt t meeste toe aan het verschil in roes

De Zandman

DF-koning
Ik heb een afspraak gemaakt met een herstellende verslaafde toen ik in de ontwenningskliniek van een benzo verslaving aan het herstellen was.
Geen heroïne!
Doe het nooit was zijn uitspraak.
En ik zal me aan die afspraak houden.

Paranoize.

Badass junkie
Ik heb een afspraak gemaakt met een herstellende verslaafde toen ik in de ontwenningskliniek van een benzo verslaving aan het herstellen was.
Geen heroïne!
Doe het nooit was zijn uitspraak.
En ik zal me aan die afspraak houden.
Is natuurlijk wel een beetje bangmakerij he. Kan je ook over crystal meth en andere drugs zeggen, en alles. Maar tis wel 1 vn de verslavendste en slopende da zkr

De Zandman

DF-koning
De man zelf had bijna geen tand meer in zijn mond staan..... allemaal weggerot.
Hij had veel meegemaakt, helaas vertrok hij voortijdig omdat de cravings van die heroïne te sterk voor hem waren.
Ik vond het geen bangmakerij, integendeel.
Handen af van die rotzooi die heroïne heet en ja, zo zijn er nog wel meer slopende drugs natuurlijk maar nu heb ik het over horse....
Het gesprek met hem zal ik nooit vergeten!

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Paranoize heeft helemaal gelijk, ik verbaas me ook altijd over de mythische status die heroine heeft. Weinig drugs waar zoveel onzin over rond gaat. Ik heb het jaren dagelijks gebruikt zonder enige serieuze gezondheidsprobleem te ondervinden en ben al die tijd gewoon werkzaam geweest in een veeleisende baan. De ontwenning toen ik eenmaal stopte met behulp van methadon (pro-tip: niet doen, methadon ontwennng is veel erger dan die van heroine en houdt eindeloos lang aan. Nooit aan beginnen, gewoon je eigen opiate of choice afbouwen, of buprenorphine als je nog niet zo ver heen bent dat dat een optie is) was niet leuk maar ook lang zo erg niet als altijd wordt beschreven (dit was na ruim 12 jaar dagelijks opiaten-gebruik, voornamelijk heroine maar ook verschillende medische opiaten, in het begin met name oxycodon en later veel hydromorfon en Fentanyl). Ik vond ontwenning van GHB en benzo's allebei VEEL erger. Met name GHB, dat was echt een hel van maanden (psychoses en niet meer weten of ik wakker was of sliep). Vergeleken daarmee was opiaten ontwenning echt peanuts, meer een vrij heftig buikgriepje en wat spierpijn.

Het effect van heroine (en alle andere opiaten), is niet bijster bijzonder, ik zou het effect zelfs vrij subtiel noemen vergeleken met veel andere hard drugs. Het is absoluut geen party drug en maakt feestjes er echt niet leuker op. Als je het gebruikt zoals je XTC zou gebruiken dan snap je het echt niet helemaal.

@De Zandman, het is op zich prima advies hoor en wil je zeker niet aan de heroine praten, zo fantastisch is het niet en het is het risico zeker niet waard. Maar die man liep je wel een beetje bang te maken met onzin. Van Heroine gaan je tanden bijvoorbeeld niet uitvallen, dat gebeurd over het algemeen door jaren niet naar de tandarts te gaan, zoals bij veel dakloze heroine-gebruikers het geval is, Ze nemen dagelijsk enorme dosis pijnstillers du veel last hebben ze er niet van en dan lopen ze er maar mee door totdat hun tanden uitvallen. Dat soort gebruikers zijn er altijd van overtuigd dat ze geen keus hadden en dat de drug hun leven heeft gesloopt. Terwijl ze toch echt zelf uit huis gezet worden en jaren niet naar de dokter of tandarts gaan.. Ik ben er van overtuigd dat er veel meer gebruikers va opiaten zijn zoals ik was, die gewoon functioneren en het voor hun omgeving geheim houden, dan daklozen zonder tanden. Als je zo eindigt zijn opiaten nog wel het minste van je problemen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: XMR

Dirkdirk

DF-koning
Paranoize heeft helemaal gelijk, ik verbaas me ook altijd over de mythische status die heroine heeft. Weinig drugs waar zoveel onzin over rond gaat. Ik heb het jaren dagelijks gebruikt zonder enige serieuze gezondheidsprobleem te ondervinden en ben al die tijd gewoon werkzaam geweest in een veeleisende baan. De ontwenning toen ik eenmaal stopte (met behulp van methadon) was niet leuk maar ook lang zo erg niet als altijd wordt beschreven (dit was na ruim 12 jaar dagelijks opiaten-gebruik, voornamelijk heroine maar ook verschillende medische opiaten, in het begin met name oxycodon en later veel hydromorfon en Fentanyl). Ik vond ontwenning van GHB en benzo's allebei VEEL erger. Met name GHB, dat was echt een hel van maanden (psychoses en niet meer weten of ik wakker was of sliep). Vergeleken daarmee was opiaten ontwenning meer een vrij heftig buikgriepje en wat spierpijn.

@De Zandman, het is op zich prima advies hoor en wil je zeker niet aan de heroine praten, zo fantastisch is het niet en het is het risico zeker niet waard. Maar die man liep je wel een beetje bang te maken met onzin. Van Heroine gaan je tanden bijvoorbeeld niet uitvallen, dat gebeurd over het algemeen door jaren niet naar de tandarts te gaan, zoals bij veel dakloze heroine-gebruikers het geval is, Dat soort gebruikers zijn er altijd van overtuigd dat ze geen keus hadden en dat de drug hun leven heeft gesloopt. Terwijl ze toch echt zelf uit huis gezet worden - een heroine verslaving onderhouden is helemaal niet zo duur als wel eens werd beweerd in van die horror-spotjes van Jellinek enzo. Ik ben er van overtuigd dat er veel meer gebruikers va opiaten zijn zoals ik, die gewoon functioneren en het voor hun omgeving geheim houden, dan daklozen zonder tanden. Als je zo eindigt zijn opiaten nog wel het minste van je problemen.
Ik denk dat het probleem ook zit in het verwaarlozen van oprecht gelukmakende dingen zoals liefde, leuk werk, reizen, feesten, vriendschappen, kennis vergaren, en in plaats daarvan je geluk halen uit een middel.

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Ja dat is de kern van elke verslaving. Niemand raakt aan de drugs omdat z'n leven zo leuk is.

In mijn geval was het met name prestatiedruk. ik had/heb een goede baan en had een ambitieuze (inmiddels ex-)vrouw die een bepaald leven voor zich zag, inclusief een bepaalde positie met prestige voor mij. Daar kon of wou ik niet aan voldoen, wat tot steeds meer spanning in mijn huwelijk leidde. Combineer dat met de stress van jonge kinderen en regelmatig lang overwerken en dan snap je wellicht mijn neiging tot escapisme. Heb van alles geprobeerd (ook qua drugs) tot ik uiteindelijk door een sportblessure een recept oxycodon kreeg en ik merkte dat al mn problemen er ineens niet meer toe deden. Ik weet nog dat ik dacht "ow dit is hoe normale mensen zich dus voelen". Dat is het moment dat mijn liefde voor opiaten begon. Zonder al deze omstandigheden denk ik dat ik het meteen na de eerste keer had afgeschreven als een saaie drug.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
beste mede drugs enthousiasten,

ik ben 30 jaar en heb 15 jaar ervaring met drugs en heb altijd al iets gehad van "ik wil alles eens gedaan hebben".
er zijn maar weinig drugs zijn die ik niet geprobeerd heb (of verslaafd aan geweest ben) en heb al veel reports gelezen hier en heb beslist om er ook eens een paar te schrijven.
al heel lang had ik ook de zin om heroine eens te proberen maar toch niet aangedurfd (ook nooit de kans gekregen om het te kopen).
ik wilde weten of de rush zo goed voelde als ze beschreven, maar ik had altijd wel schrik omdat je veel leest dat je na 1 keer verslaafd bent.
Je beschrijft het zelf hierboven ook al, maar inderdaad, heroïne veroorzaakt helemaal niet zo'n spectaculaire roes. Dat is juist de valkuil van heroïne. De drug wordt zó gedemoniseerd dat iedereen een totaal schrikbeeld erbij heeftt. De mensen die het desondanks proberen hebben daarom de eerste keer vaak zoiets van 'huh, was dat alles? Nou, dat is echt niet zo bijzonder dat ik mijn hele leven ervoor ga vergooien hoor.'

En dan komt dus de ultieme valkuil: 'als heroïne niet zo bijzonder is.. dan kan ik het gewoon wel vaker gebruiken.'
Zo weten opiaten je er dus in te luizen.

Dat je na één keer verslaafd zou zijn raken is echt lulkoek. Zo werkt verslaving helemaal niet. Verslaving is een sociaal-psychologisch leerproces in respons op stressoren. Iets simpeler gezegd: je leert langzaamaan verslaafd te worden doordat je drugs gebruikt als ontsnapping voor gevoelens waar je niet op een gezonde, nuchtere, manier mee leert omgaan.
En juist daar is heroïne perfect voor. Die zorgeloze roes waarin je alles wel okee vindt; dat is hetgeen wat dus perfect is om moeilijke emoties mee te ontsnappen. Als je dus last hebt van een moeilijke sociaal-psychologische setting (denk aan trauma's, angstklachten, moeite met rondkomen, ruzies met familie of geliefden), dan is heroïne de ultieme ontsnapping, maar ook de ultieme valkuil. Omdat je dus leert om dat soort problemen niet meer aan te pakken maar te ontvluchten. En als de drug uitwerkt, dan heb je er nog meer problemen bij gekregen (zeker als je lichamelijk afhankelijk bent geraakt). Maar die problemen ontvlucht je dan gewoon opnieuw met heroïne, want je brein heeft in de tussentijd geleerd dat dat een goede remedie is.

Deze beschrijvingen van @MindTraveler raken dus precies de kern van waarom heroïne zo verslavend kan zijn.

vanaf een bepaald moment voelde ik een xtc-achtige high samen met de weed high.
ook voelde ik mij heel rustig, had geen last van warmte of koud.
we beslote daarna om even in de zetel te liggen en "sliepen" even samen knuffelend.
alleen was het niet echt slapen, gewoon een gevoel van vrede en rust.

ik kan mij wel heel goed voorstellen dat eens je verslaafd bent aan dit gevoel dat het voeld als een dekentje over je, of als je iemand bent met veel problemen dat dit heel gevaarlijk is (..).

Paranoize.

Badass junkie
Ja dat is de kern van elke verslaving. Niemand raakt aan de drugs omdat z'n leven zo leuk is.

In mijn geval was het met name prestatiedruk. ik had/heb een goede baan en had een ambitieuze (inmiddels ex-)vrouw die een bepaald leven voor zich zag, inclusief een bepaalde positie met prestige voor mij. Daar kon of wou ik niet aan voldoen, wat tot steeds meer spanning in mijn huwelijk leidde. Combineer dat met de stress van jonge kinderen en regelmatig lang overwerken en dan snap je wellicht mijn neiging tot escapisme. Heb van alles geprobeerd (ook qua drugs) tot ik uiteindelijk door een sportblessure een recept oxycodon kreeg en ik merkte dat al mn problemen er ineens niet meer toe deden. Ik weet nog dat ik dacht "ow dit is hoe normale mensen zich dus voelen". Dat is het moment dat mijn liefde voor opiaten begon. Zonder al deze omstandigheden denk ik dat ik het meteen na de eerste keer had afgeschreven als een saaie drug.
Nadeel van opiaten is ook hoe heftig het je brein veranderd. Er zijn vele verslavende drugs maar zelfs de gene die het sterkts middelen in bedwang kan houden raakt toch zwaar verslaafd aan heroïne. Je hoort ze zelfs zeggen dat ze uiteindelijk van de andere middelen af kunnen blijven maar het meeste moeite hebben met heroïne.
Opiaten fucken je lichaam echt heftig op en is iets wat je nooit jezelf toe zou moeten dienen. (Zoals in het ziekenhuis als ze je morfine geven)

Neo-Shulginist

Badass junkie
Nadeel van opiaten is ook hoe heftig het je brein veranderd. Er zijn vele verslavende drugs maar zelfs de gene die het sterkts middelen in bedwang kan houden raakt toch zwaar verslaafd aan heroïne. Je hoort ze zelfs zeggen dat ze uiteindelijk van de andere middelen af kunnen blijven maar het meeste moeite hebben met heroïne.
Opiaten fucken je lichaam echt heftig op en is iets wat je nooit jezelf toe zou moeten dienen. (Zoals in het ziekenhuis als ze je morfine geven)
Het punt is meer dat opiaten ingrijpen op onbewuste delen van het brein. Dat zijn dus inderdaad processen waarmee je rommelt waarover je nauwelijks bewuste controle hebt. Langdurige beïnvloeding van die delen in het brein kan ertoe leiden dat er automatische angst- en stressresponses worden getriggerd die leiden tot het controleverlies van verslaving en het daarbij horende patroon van gebruiken, spijt hebben, beterschap beloven, en dan toch weer gebruiken.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het punt is meer dat opiaten ingrijpen op onbewuste delen van het brein. Dat zijn dus inderdaad processen waarmee je rommelt waarover je nauwelijks bewuste controle hebt. Langdurige beïnvloeding van die delen in het brein kan ertoe leiden dat er automatische angst- en stressresponses worden getriggerd die leiden tot het controleverlies van verslaving en het daarbij horende patroon van gebruiken, spijt hebben, beterschap beloven, en dan toch weer gebruiken.
Het ironische is dat heroïne best wel veilig is. Tuurlijk, je kan overlijden aan een overdosis. Maar verder kan je er eigenlijk alleen nierstenen van krijgen.

En natuurlijk schade aan het lichaam die het gevolg is van toedieningswijze (voornamelijk naalden maar ook rook), of vervuilingen van de drug.

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Dit vind ik dan weer wat overdreven. De mentale verslaving is zeker het zwaarste aspect van je herstel maar ZO veel verslavender dan andere drugs is het nou ook weer niet. Zit ook veel mythologisering en placebo achter. Zoals ik hierboven al zei vond ik persoonlijk ontwennen van benzo's en GHB veel zwaarder.
Sorry maar dit is gewoon niet waar. Heroine veroorzaakt amper fysieke schade. Het is vrijwel niet neurotoxisch en is ook niet bijzonder slecht voor je organen. Ik heb persoonlijk ook niet echt fysieke lange termijn schade ondervonden na meer dan een decennium dagelijks gebruikt. Opiaten zijn - afgezien van het verslavende effect en potentieel gevaarlijke CNS onderdrukking - relatief veilige geneesmiddelen met een hoge therapeutische index. De voornaamste dingen die mensen associëren met "heroine-junkies" zijn feitelijk het gevolg van de levensstijl van veelal dakloze gebruikers en/of bij-effecten van de ROA. Ik snap dat je mensen wilt ontmoedigen maar dit soort overdrijvingen helpt daar niet bij. Want als het dan mee blijkt te vallen zijn mensen al die angst in 1 keer kwijt. Terwijl een gedeelte van de angst weldegelijk terecht is. Ik denk dat het belangrijk is en het beste effect geeft om gewoon eerlijk, realistisch en genuanceerd te zijn over dit soort middelen.

Laatst bewerkt:

Paranoize.

Badass junkie
Dit vind ik dan weer wat overdreven. De mentale verslaving is zeker het zwaarste aspect van je herstel maar ZO veel verslavender dan andere drugs is het nou ook weer niet. Zit ook veel mythologisering en placebo achter. Zoals ik hierboven al zei vond ik persoonlijk ontwennen van benzo's en GHB veel zwaarder.

Sorry maar dit is gewoon niet waar. Heroine veroorzaakt amper fysieke schade. Het is vrijwel niet neurotoxisch en is ook niet bijzonder slecht voor je organen. Ik heb persoonlijk ook niet echt fysieke lange termijn schade ondervonden na meer dan een decennium dagelijks gebruikt. Opiaten zijn - afgezien van het verslavende effect en potentieel gevaarlijke CNS onderdrukking - relatief veilige geneesmiddelen met een hoge therapeutische index. De voornaamste dingen die mensen associëren met "heroine-junkies" zijn feitelijk het gevolg van de levensstijl van veelal dakloze gebruikers en/of bij-effecten van de ROA. Ik snap dat je mensen wilt ontmoedigen maar dit soort overdrijvingen helpt daar niet bij. Want als het dan mee blijkt te vallen zijn mensen al die angst in 1 keer kwijt. Terwijl een gedeelte van de angst weldegelijk terecht is. Ik denk dat het belangrijk is en het beste effect geeft om gewoon eerlijk, realistisch en genuanceerd te zijn over dit soort middelen.
Lijkt wel alsof je het aan het verdedigen bent?

Heroïne is echt niet te vergelijken met een oxycodon verslaving, het is erger.
Het is zowel sterker als dat de roes mentaal verslavender is voorral als je spuit of echt goeie kwaliteit chineest.

En tuurlijk zijn er andere drugs die net zo, of misschien nog wel verslavender & schadelijker zijn voor je.

Maar heroïne is zeker wel fysiek schadelijk voor het lichaam dat moet je echt niet onderschatten.
Het is niet de toxiteit zoals alcohol die zo schadelijk voor je is en kwa je gezondheid is het ook vrij ontschadelijk, maar het doet wel schade aan
Niet alleen aan je dopaminesysteem maar het is bewezen dat ernstig gebruik van opoïden het dna veranderen.
Het tast ook je endorfine systeem in je lichaam aan wat een natuurlijk ontwikkeld pijnregulatie systeem is, en ook andere functies heeft.
Daarnaast tast het je testosteron aan en dan net zoals andere drugs je serotonine systeem & dopamine systeem.

Ik snap je gedachtengang wel als je het vergelijken met bepaalde drugs die veel meer schade aandoen maar dat heroïne onschadelijk voor het lichaam is dat is een fabel

_shikantaza

Badass junkie

Heroïne is echt niet te vergelijken met een oxycodon verslaving, het is erger.
Het is zowel sterker als dat de roes mentaal verslavender is voorral als je spuit of echt goeie kwaliteit chineest.

En tuurlijk zijn er andere drugs die net zo, of misschien nog wel verslavender & schadelijker zijn voor je.

Maar heroïne is zeker wel fysiek schadelijk voor het lichaam dat moet je echt niet onderschatten.
Het is niet de toxiteit zoals alcohol die zo schadelijk voor je is en kwa je gezondheid is het ook vrij ontschadelijk, maar het doet wel schade aan
Niet alleen aan je dopaminesysteem maar het is bewezen dat ernstig gebruik van opoïden het dna veranderen.
Het tast ook je endorfine systeem in je lichaam aan wat een natuurlijk ontwikkeld pijnregulatie systeem is, en ook andere functies heeft.
Daarnaast tast het je testosteron aan en dan net zoals andere drugs je serotonine systeem & dopamine systeem.

Ik snap je gedachtengang wel als je het vergelijken met bepaalde drugs die veel meer schade aandoen maar dat heroïne onschadelijk voor het lichaam is dat is een fabel
Aan de heroïne zelf ligt het niet. Daar kun je oud mee worden. Versnijdingsmiddelen, levensstijl en risicovolle ROAs zijn vaak het echte probleem en op den duur slopend. Het hangt een beetje af van je definitie of je deze zaken rekent onder Heroïne of niet, maar de toxiciteit van (zuivere) Heroïne zelf is zeer klein mits de dosis klopt uiteraard.

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Het lijkt wel alsof je selectief leest? Ik heb meerdere keren heel duidelijk aangegeven dat opiaten en heroine in het bijzonder het risico absoluut niet waard zijn. Ik probeer alleen wat overdrijvingen recht te zetten die me altijd storen als ervaringsdeskundige. Er is een reden dat ik gestopt ben. Uiteindelijk lossen opiaten je problemen niet op, ze maskeren ze en maken je leven alleen maar moeilijker. Maar niet elke heroine verslaafde is een dakloze junk, DAT was mijn punt.
.Heroïne is echt niet te vergelijken met een oxycodon verslaving, het is erger.

Nogmaals, lees je mijn posts überhaupt wel? Mijn verslaving is BEGONNEN met oxycodon maar ik heb meer dan 10 jaar dagelijks heroine gebruikt, later vaak in combinatie met palladon en fentanyl toen mijn tolerantie uit de hand begon te lopen. Als ik het heb over opiaten ontwenning weet ik echt wel waar ik het over heb. Mijn instellingsdosis methadon was 225mg, minstens 2x zo hoog als elke andere client in die inrichting. Dus ik heb het echt niet over "afkicken" van wat oxycodon na een paar maandjes.
Ja dat is mijn hele punt. Een voorbeeld van beide (tabak qua verslaving en alcohol qua schadelijkheid) ligt gewoon in de supermarkt. Lijkt me nuttiger voor de volksgezondheid om daar wat aan te doen. En het feit dat heroine gebruikers vaak aangezien worden voor de tandeloze junk die Dirk Jan noemde, terwijl het merendeel gewoon functionerende gebruikers zijn zoals ik er jaren een was.
Die DNA en RNA studies staan nog in de kinderschoenen en zijn op flinterdun bewijs gebaseerd. Tot nu toe is voornamelijk correlatie bewezen, niet causaliteit. En correlatie is niet heel gek gezien de levensstijl van de onderzoekspopulatie.

En dat lange termijn gebruik van endorfine-achtige substanties je brein verandert moge duidelijk zijn. Maar dat doet sex of een relatie ook. Het probleem onstaat vooral als je alleen nog maar endorfinen produceert met behulp van opiaten en gewone dingen je niet meer boeien. Opiaten ontwenning lijkt daarin wel wat op depressie, met name nadat de ergse eerste ontwenning voorbij is. Dat vond ik zelf het lastigste punt: alles is ineens zo saai. Daarvoor ben je bezig met een heftig proces, dat is idd heftig maar is ergens ook nog redelijk spannend. Maar doorgaan na je behandeling is om leren gaan met saaiheid en langzaam weer plezier uit normale dingen leren halen
Onschadelijk? Nee natuurlijk niet. Maar de schade en het bewijs ervoor staan TOTAAL niet in verhouding tot de reputatie van het middel.

Ben je overigens zelf (ex)gebruiker van opiaten of zit je gewoon theoretische kennis op te lepelen? Oprechte vraag, ik klink wellicht wat negatief in deze comment maar was het volledig eens met je eerdere bijdragen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Eik

PapaverMan

Bewuste gebruiker
We hebben het over de schadelijkheid van heroïne, en in welke mate en op welke manier. Maar aan de heroïne ligt het niet?

Klopt. Het gaat om het merk aansteker voor het chinezen of het matras waar je je roes uitslaapt.
Nou daar valt best over te discussiëren hoor. Neem het voorbeeld van die man zonder tanden. Die tanden zijn niet uitgevallen door de heroine, maar zonder die heroine was de pijn waarschijnlijk zo erg geworden dattie eerder naar een tandarts was gegaan en had ie zn tanden nog gehad. Of bijv de effecten van dakloosheid. Reken je die het middel toe of niet? Zonder heroine verslaving was die waarschijnlijk niet uit huis gezet, maar er zijn ook tal van heroine gebruikers die WEL een baan weten vol te houden en die niet dakloos worden. Dus er was waarschijnlijk sprake van meervoudige problematiek naast de verslaving. Dat soort effecten zijn moeilijk uit elkaar te trekken dus wat reken je de drug aan?

Paranoize.

Badass junkie
Het lijkt wel alsof je selectief leest? Ik heb meerdere keren heel duidelijk aangegeven dat opiaten en heroine in het bijzonder het risico absoluut niet waard zijn. Ik probeer alleen wat overdrijvingen recht te zetten die me altijd storen als ervaringsdeskundige. Er is een reden dat ik gestopt ben. Uiteindelijk lossen opiaten je problemen niet op, ze maskeren ze en maken je leven alleen maar moeilijker. Maar niet elke heroine verslaafde is een dakloze junk, DAT was mijn punt.

Nogmaals, lees je mijn posts überhaupt wel? Mijn verslaving is BEGONNEN met oxycodon maar ik heb meer dan 10 jaar dagelijks heroine gebruikt, later vaak in combinatie met palladon en fentanyl toen mijn tolerantie uit de hand begon te lopen. Als ik het heb over opiaten ontwenning weet ik echt wel waar ik het over heb. Mijn instellingsdosis methadon was 225mg, minstens 2x zo hoog als elke andere client in die inrichting. Dus ik heb het echt niet over "afkicken" van wat oxycodon na een paar maandjes.

Ja dat is mijn hele punt. Een voorbeeld van beide (tabak qua verslaving en alcohol qua schadelijkheid) ligt gewoon in de supermarkt. Lijkt me nuttiger voor de volksgezondheid om daar wat aan te doen. En het feit dat heroine gebruikers vaak aangezien worden voor de tandeloze junk die Dirk Jan noemde, terwijl het merendeel gewoon functionerende gebruikers zijn zoals ik er jaren een was.

Die DNA en RNA studies zijn nog erg nieuw en op flinterdun bewijs gebaseerd. Tot nu toe is voornamelijk correlatie bewezen, niet causaliteit. Niet heel gek gezien de levensstijl van de onderzoekspopulatie.

En dat lange termijn gebruik van endorfine-achtige substanties je brein verandert moge duidelijk zijn. Maar dat doet sex of een relatie ook. Het probleem onstaat vooral als je alleen nog maar endorfinen produceert met behulp van opiaten en gewone dingen je niet meer boeien. Opiaten ontwenning lijkt daarin wel wat op depressie, met name nadat de ergse eerste ontwenning voorbij is. Dat vond ik zelf het lastigste punt: alles is ineens zo saai. Daarvoor ben je bezig met een heftig proces, dat is idd heftig maar is ergens ook nog redelijk spannend. Maar doorgaan na je behandeling is om leren gaan met saaiheid en langzaam weer plezier uit normale dingen leren halen

Onschadelijk? Nee natuurlijk niet. Maar de schade en het bewijs ervoor staan TOTAAL niet in verhouding tot de reputatie van het middel.

Ben je overigens zelf (ex)gebruiker van opiaten of zit je gewoon theoretische kennis op te lepelen? Oprechte vraag, ik klink wellicht wat negatief in deze comment maar was het volledig eens met je eerdere bijdragen.
Ik ben ex gebruiker ja. En ik leesde voorral indd selectief had niet al je berichten helemaal gelezen.

Dan zijn we het over bepaalde dingen eens en over bepaalde dingen oneens das prima toch 👍🏻

Meeste verslaafden zijn indd geen tandloze, daklozen, werklozen mensen

Dat zijn of degene die niet functionerend kunnen zijn met opiaten of mensen die door iets hun baan en inkomen verliezen en op die manier in de shit en op straat eindigen.

Wat je zegt dat heroïne zo'n stigma heeft is inderdaad waar, de peuken en alcohol die je in de winkel koopt veroorzaken op een veel groter schaal problemen en doden.

Dat stigma is gekomen doordat vroeger drugsgebruik zoveel meer gecriminaliseerd werd en de afhankelijkheid/ontwenning van heroïne gewoon zo heftig is dat er tijdens de heroïne epidemie in de jaren 70 zoveel verslaafden in de problemen kwamen en moesten stelen voor hun drugs en onverzorgd en dakloos waren waardoor het beeld van heroïne zo geschept werd door de maatschappij

Men weet al eeuwen dat opium een vrij schone drug is voor het lichaam in tegenstelling tot alcohol.

Felis

Belezen gebruiker
Het enige probleem met heroïne is fysieke afhankelijkheid, maar als je de dosering langzaam afbouwt, wordt het niet zo erg.
Terugtrekking uit benzos of alcohol is erger.

De meeste mensen die als tandeloze en dakloze heroïneverslaafden op straat leven, zijn het slachtoffer van het verbod.
Vanwege de illegaliteit wordt heroïne door meerdere dealers verhandeld en iedereen mengt er iets in, waardoor het spul vies wordt. De illegaliteit ervan maakt het ook erg duur, waardoor mensen het injecteren om geld te besparen in plaats van het te roken en te snurken.

Door de illegaliteit zijn consumenten gedwongen de hele dag naar geld te zoeken, hebben ze geen tijd en energie voor andere dingen en raken ze werkloos. Of je wordt betrapt, krijgt een strafblad en verliest je baan.
De vrouwen worden prostituees, wat hen psychologisch zo kapot maakt dat ze geen nuchter leven meer kunnen verdragen, enz.

Sinds een zekere liberalisering van het drugsbeleid zijn zulke volkomen hopeloze heroïnegebruikers vrij zeldzaam geworden.
De mensen die er zo ellendig uitzien, zijn bijna altijd gemengde gebruikers, zoals B voor crack.

Ja, ik gebruik Subutex en heb momenteel geen plannen om te stoppen. Ik voel me er gewoon veel beter mee dan zonder, omdat ik bepaalde psychische problemen heb. Toen ik clean was, om zo te zeggen, was ik niet echt clean, ik slikte voortdurend antidepressiva, die veel meer bijwerkingen hadden dan Subutex (antidepressiva zijn ook verslavend, maar ook vet en emotieloos).
Ik heb mijn tanden (op één na die kapot ging toen ik op de fiets viel, nu heb ik een implantaat), ik werk en leef een heel normaal leven.
Misschien zelfs te burgerlijk.

Als ik dertig jaar eerder geboren was, zou ik de klassieke sociale achteruitgang met straatprostitutie , dakloosheid en hiv hebben meegemaakt.
Telkens als ik lees over oude moordzaken op drugsverslaafden in de jaren ’80 en ’90, denk ik: “Als ik ouder was, zou mij dit ook kunnen overkomen.”
Voor mij zijn deze vrouwen het slachtoffer van het verbod

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Het enige probleem met heroïne is fysieke afhankelijkheid, maar als je de dosering langzaam afbouwt, wordt het niet zo erg.
Nou dat kan vies tegenvallen hoor. Verschilt heel erg per persoon en de omstandigheden. En in mijn ervaring is het mentale aspect veel erger dan de fysieke verslaving. Van decennia leven met een brein vol endorfines naar een 'gewoon' bestaan is best pittig. Ik vond de saaiheid en het onvermogen plezier uit dingen te halen het zwaarste stuk van de verslaving. Normale mensen krijgen een boost endorfines als ze een belangrijke overwinning boeken of bijv. uit sociaal contact. Dat werkte bij mij allemaal niet meer de eerste tijd na ontwennen van opiaten. Dat was het zwaarste, om al je passies in 1 keer kwijt te raken, niks te voelen als je vrouw iets liefs zegt of iedereen schatert van het lachen als je kind iets grappigs doet en ik als vader een nep-grijns op een gezicht moest dwingen, etc. Was gelukkig tijdelijk, anders had ik mezelf voor een trein gegooid,.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Waarom je nou voor de trein gooien? Dan zadel je de machinist op met een heel vervelend trauma. en jezelf, moet je niet doen joh!
Opiaten verslaving is vreselijk, mooi dat je daarvan af bent, of gebruik je nog?

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Waarom je nou voor de trein gooien? Dan zadel je de machinist op met een heel vervelend trauma. en jezelf, moet je niet doen joh!
Opiaten verslaving is vreselijk, mooi dat je daarvan af bent, of gebruik je nog
Was bij wijze van spreken, zou idd nooit machinist zoiets aandoen. Duikmaskertje met helium eerder. Maar laten we hier geen discussie over zelfmoord methodes van maken, punt lijkt me duidelijk.

Tweemaal afgekickt van zware opiaten verslaving, waarvan 1 cold turkey, laatste tijd wel weer terugvalletje gehad door nare persoonlijke omstandigheden (zelfmoord van een naaste, niet de eerste helaas) maar is gelukkig weer onder controle.

Laatst bewerkt:

Paranoize.

Badass junkie
Nou dat kan vies tegenvallen hoor. Verschilt heel erg per persoon en de omstandigheden. En in mijn ervaring is het mentale aspect veel erger dan de fysieke verslaving. Van decennia leven met een brein vol endorfines naar een 'gewoon' bestaan is best pittig. Ik vond de saaiheid en het onvermogen plezier uit dingen te halen het zwaarste stuk van de verslaving. Normale mensen krijgen een boost endorfines als ze een belangrijke overwinning boeken of bijv. uit sociaal contact. Dat werkte bij mij allemaal niet meer de eerste tijd na ontwennen van opiaten. Dat was het zwaarste, om al je passies in 1 keer kwijt te raken, niks te voelen als je vrouw iets liefs zegt of iedereen schatert van het lachen als je kind iets grappigs doet en ik als vader een nep-grijns op een gezicht moest dwingen, etc. Was gelukkig tijdelijk, anders had ik mezelf voor een trein gegooid,.
Fysiek afkicken is inderdaad het makkelijke gedeelte, mensen moeten dit goed begrijpen

De mentale afhankelijkheid is vele malen erger dan het ziek worden, in feite nadat de lichamelijke pijn stopt begint de strijd pas echt, depressie, nergens meer plezier uit halen. Plus je brein vergeet hoe intents de ontwenning was dus gaat je lichaam het weer romantiseren en craven en voor je het weet zit je weer aan de dope

Hier ook ex opiaholic.

Paranoize.

Badass junkie
Fysiek afkicken is inderdaad het makkelijke gedeelte, mensen moeten dit goed begrijpen

De mentale afhankelijkheid is vele malen erger dan het ziek worden, in feite nadat de lichamelijke pijn stopt begint de strijd pas echt, depressie, nergens meer plezier uit halen. Plus je brein vergeet hoe intents de ontwenning was dus gaat je lichaam het weer romantiseren en craven en voor je het weet zit je weer aan de dope

Hier ook ex opiaholic.
Maar ik ben dankbaar dat ik verslaafd ben geweest aan oxycodon, heroïne, kratom

Alsof ik in een martel container ben geplaatst (zo voelt WD)

Er is iets positiefs uit gekomen

• Like
Waarderingen: XMR

Felis

Belezen gebruiker
Mensen zijn heel verschillend.
Toen ik stopte met heroïne voelde ik me heel gelukkig.
Alleen al het feit dat ik het deed, maakte me erg trots op mezelf.
Toen kwam de tijd dat ik het ene succes na het andere boekte, zowel persoonlijk als professioneel.
Ik had geen heroïne nodig.

In 2020 viel ik in een zwart gat en viel terug met Subutex, beter Subutex dan zelfmoord.
Ik heb geen heroïne meer aangeraakt, ik gebruik Subutex alleen op recept.
Als ik merk dat ik me mentaal beter voel, stop ik.
Op dit moment is Subutex het medicijn dat mij een normaal leven garandeert

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Mensen zijn heel verschillend.
Toen ik stopte met heroïne voelde ik me heel gelukkig.
Alleen al het feit dat ik het deed, maakte me erg trots op mezelf.
Toen kwam de tijd dat ik het ene succes na het andere boekte, zowel persoonlijk als professioneel.
Ik had geen heroïne nodig.

In 2020 viel ik in een zwart gat en viel terug met Subutex, beter Subutex dan zelfmoord.
Ik heb geen heroïne meer aangeraakt, ik gebruik Subutex alleen op recept.
Als ik merk dat ik me mentaal beter voel, stop ik.
Op dit moment is Subutex het medicijn dat mij een normaal leven garandeert
Suboxone is idd veelbelovend op dat gebied. Dat een medicijn potentieel gevaarlijke bijwerkingen of verslavingsgevaar heeft moet worden afgewogen (door een arts) tegen de posiitieve effecten en de risico's van niet behandelen. Niets doen kan namelijk net zo gevaaarlijk zijn bij suicidaliteit.
Helaas is de solide wetenschappelijke onderbouwing om die afweging te kunnen maken er nog niet dus suboxone zal voorlopig vrees ik alleen als uitzondering voor depressie gebruikt worden of als 'bijvangst' bij verslaafden. Maar voor de toekomst veelbelovend. Fijn dat het je helpt, wellicht dat jouw geval zal bijdragen aan de normalisering van dit middel.

Paranoize.

Badass junkie
Suboxone is idd veelbelovend op dat gebied. Dat een medicijn potentieel gevaarlijke bijwerkingen of verslavingsgevaar heeft moet worden afgewogen (door een arts) tegen de posiitieve effecten en de risico's van niet behandelen. Niets doen kan namelijk net zo gevaaarlijk zijn bij suicidaliteit.
Helaas is de solide wetenschappelijke onderbouwing om die afweging te kunnen maken er nog niet dus suboxone zal voorlopig vrees ik alleen als uitzondering voor depressie gebruikt worden of als 'bijvangst' bij verslaafden. Maar voor de toekomst veelbelovend. Fijn dat het je helpt, wellicht dat jouw geval zal bijdragen aan de normalisering van dit middel.
Suboxone wordt juist al breed toegepast voor het behandelen van opiaten verslaving, misschien in nederland wat onbekender maar in Amerika is het veel makkelijker om aan suboxone te komen dan methadon

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Suboxone wordt juist al breed toegepast voor het behandelen van opiaten verslaving, misschien in nederland wat onbekender maar in Amerika is het veel makkelijker om aan suboxone te komen dan methadon
Voor opiaat ontwenning ja, ook als antidepressiva? Want daar ging het over.

Bovenaan