Wat is dit voor domme praat?
Ik heb echt nog nooit iemand meegemaakt die zei dat hij aan "derealisatie/depersonalisatie" leed. - Mijn punt: dat is je verteld door een of andere GGZ-pief, waarschijnlijk in opleiding. Want die vinden "diagnostizeren" erg leuk! ( En lachen je uit tijdens de patiënt-besprekingen. ) Dat je er in gelooft, dat maakt jou wel heel erg zwak van geest. - Kom voor jezelf op.
Ik vermoed dat jimcp misschien te weinig mensen kent die al heel lang in het hulpverleningscircuit verkeren; op den duur gaan die mensen het vakjargon overnemen, of veel op internet aan het zelfdokteren zijn.
b.v.:
Iemand heeft flink heeft doorgehaald, nét iets te lang en teveel veel ingenomen, en als extraatje veel te weinig, of totaal geen slaap. Dan is het het redelijk normaal als dit persoon paranoia trekjes krijgt, para begint te worden.
Plots en Scenarios gaat zien in je normaliter vetrouwde omgeving(en) / relaties, je vriendenkring, familie etc.
'ze rodellen achter m'n rug om' 'ze lachen me uit' 'ik voel me zo raar omdat ze iets in mijn drankje gedaan hebben' dat soort shit.
Of 'ik wordt in de gaten gehouden' ik wordt achtervolgd' íedereen keek naar mij' , ze ze tappen je telefoon af, incl. verstopte camera's...
Door b.v. politie/geheime dienst , of de illuminati, new world order , 'de joden' (want die beheersen de wereld, lol) het kan allerlei vormen aannemen,
Als jimcp van een vriend hoort dat ie helemaal para was na 3 dagen feesten, dingen begon te zien die er niet zijn, en op den duur zelfs rare gedachtes kreeg ( plots en scenarios) over z'n beste maten -naar hem toe- is hij gewoon flink para geweest. klaar.
Als die zelfde vriend b.v. lachend, na een zware ketamine-pcp-analoog (o.i.d.) trip verteld dat ie echt bizar vreemde gedachtes kreeg/ gevoelens had, dat ie helemaal niet meer kon denken, niet meer wist wie hij was (egodead), toeschouwer was van zijn eigen leven; gevoelens, dat de wereld zoals wij hem kennen eigenlijk niet echt is 'ik dacht echt dat ik in de matrix leefde' of dat onze wereld eigenlijk één grote simulatie is in een aliencomputer ( ik noem maar wat)
Dan was zijn maat helemaal de weg kwijt / van het padje af.
Helaas zijn er mensen die exact deze gevoelens ook hebben, echter zonder drugsgebruik, of (ver) na drugsgebruik
Denk dan aan b.v. Schizofrenie, Bipolaire stoornissen, borderline, schizofrene episodes, kort of lang, enz.
Stap 1 van een hulpverlener zijn core business is een diagnose stellen. labeltjes hangen, in hokjes stoppen. (en dan later graven in je verleden, op zoek naar de oorzaak/ oorzaken)
Dan kan deze hulpverlener in zijn rapport schrijven dat patient regelmatig para is, en af en toe helemaal de weg kwijt is , of van het padje af is.
Maar ze gebruiken andere terminologie hiervoor, zoals derealisatie of depersonalisatie.
Maar helaas weet ik uit eigen ervaring (relaties/ scharreltjes met maatschappelijk werkers / psychologen ; maar b.v. ook vertrouwenspersonen binnen bedrijven) inderdaad ook gewoon mensen zijn, niet proffesioneel genoeg of te weinig gevoel van respect hebben, en die (te) graag roddelen (of lachen om vreemde issues waar mensen last van hebben) en mensen bespotten omdat ze janken om niks, zichzelf veel te zielig vinden enz. ; uitzonderingen daargelaten.