Drugs heeft een slechte naam.

Spirit Wolf

Experimenterende gebruiker
Beste DF'ers,

Weet je waar ik steeds meer een schijthekel aan begin te krijgen. Dat drugs zo een enorm slechte naam heeft. Ik wist dat drugs een slechte naam had en was redelijk bewust van de negatieve kanten van drugs maar aaghh...een 17-jarige die dit zelfs spuugzat is.

Artikel Men's Health Juni 2015

Ik als fitness-fanaat lees de Men's Health. Leuk blad om door te lezen...ik vergelijk het gewoon met "Lekker even een slechte Hollywood film kijken...zo'n wegkijkertje". Zo denk ik dus ook over het blad...lekker even doorlezen. "Mmm....een artikel over Drugs...intressant". De pagina's opgezocht en meteen gekeken of MDMA er tussen zat. Ja hoor...en wat een bullshit.

"De xtc-pillen van nu bevatten tot wel vijf keer zo veel MDMA als een paar jaar geleden. Een stadaardpil van 100 mg kan je al een overdosis bezorgen. De conclusie is dan ook simpel: gewoon niet doen dus"

Of ik heb het gewoon helemaal mis of is de xtc-pil nu 400 mg per pil (als ik er vanuit ga dat het paar jaar geleden rond de 80 mg lag). Ook is het niet een beetje zot dat 100 mg al een overdosis kan bezorgen? Ik snap dat als je 100 mg heb genomen en 7 uur op de dansvloer staat zonder een druppel water te drinken het niet goed gaat maar een overdosering?

----------​

Ook zijn mensen er gewoon niet over ingelicht. Ik hoor verhalen van "1 keer cocaïne en je komt er nooit meer van af...nooit meer" en zelf verhalen "1 keer xtc en je bent verslaafd...alleen maar narigheid". Zelfs verhalen over Truffels en of Lsd waar je gewoon insta-psychoses krijgt.

Ik heb altijd zulke mensen als verstandige mensen gezien, ze zullen nooit drugs doen en dat is goed maar nu...nu vind ik sommige mensen echt onwetend. Ze weten er niks over, nooit gebruikt...nooit belezen en ze praten de grootste onzin. Wat triest.

"Er is laatst weer iemand overleden door een overdosering xtc". Ja, als je onbelezen 3 pillen van een wildvreemde aanneemt en 7 uur gaat dansen op de dansvloer zonder water te drinken snap ik het ook wel.

-------------------------------------------------------------

Ik weet niet of ik de enigste ben...zal vast niet maar agh wat vind ik het erg dat drugs zo een slechte naam heeft gekregen door de media en nieuws. Ben oh zo blij dat forum's zoals deze bestaan voor de mensen die zich er wel over willen belezen en vragen willen stellen het hier kunnen doen. Als ik nooit hier was gekomen wilde ik misschien op mijn 14-jarige leeftijd truffels gaan doen met mijn vrienden toen ik alleen thuis was. Ik met m'n stomme kop hier op het forum gekomen en toch maar bedacht te wachten. Nu op 17-jarige leeftijd (bijna 1:sunglasses:...3 en een half jaar gewacht tot ik dacht "Ja ik ben er klaar voor". Door dit forum gerealiseerd dat wachten en verstandig gebruiken het belangerijkste is. Nogmaals bedankt (hoe sullig het ook klinkt :flushed: )

Ik ben benieuwd...wat vinden jullie ervan dat Drugs zo een slechte naam heeft?

Bobsacamano

Badass junkie
Euhm ja hier ben ik het heel erg mee eens. Het frustreert me vooral omdat alles wat in een blad staat of op internet meteen als waar word aan genomen. De reden dat het mis gaat heeft vaak met slechte kennis te maken. Ik geloof er niet zo in dat je van één pilletje op een feestje dood neervalt (mits je pil getest is en je je houd aan de regels die MDMA met zich mee brengen)

Zelf ben ik behoorlijk open in mijn gebruik en hierdoor zijn mijn vrienden om me heen ook een stuk bewuster geworden. De enige reden dat ik niet of nog niet helemaal transparant ben in mijn gebruik heeft te maken met mijn relatie omdat ik haar niet in een lastig pakket wil brengen. Laatst vertelde ik een goede vriendin van me die mega openminded is maar zelf amper gebruikt dat ik LSD had gedaan. Ze reageerde mega bezorgd en zij dat nu ik het een keer gedaan had het niet nog een keer hoefde te doen en dat het vet gevaarlijk was. Ik werd toen een beetje geïrriteerd en boos. Ik antwoordde dat ze niks van LSD wist of van trippen for that matter en dat ze zich eerst maar is in moet lezen voor ze dat soort dingen roept.

Misschien was het niet zo aardig van me maar het wringt een beetje.

Zelf ben ik ook bezig met een project een andere kant van drugs te laten zien. Kost nog wel een paar jaar.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Weet je, dat soort mensen/meningen kun je het beste gaan negeren (weet je zelf natuurlijk ook wel). Bijvoorbeeld dat men's health. Aan de ene kant zullen ze best gelijk hebben dat je beter geen enkele drugs kunt nemen, maar hun doelgroep is dan ook mensen die fysieke gezondheid/fitheid vaak boven álles stellen. Zelf vind ik het persoonlijk bijvoorbeeld weer compleet gestoord dat iemand bewust een enorm strikt dieet volgt om maar een (zichtbaar) sixpack te hebben, maar ja dat ben ik... Er is dus simpelweg een compleet andere interesse en kijk op wat belangrijk is.

En je gaat zo'n anti-drugs persoon dus niet overhalen om meer open-minded te zijn tegenover drugs, omdat zo iemand die mening wíl vasthouden. Willen dat die ander meer open-minded wordt zorgt alleen maar voor ergernis.

Spirit Wolf

Mindless, zeker geef ik je gelijk in dat mensen aan hun mening willen blijven vasthouden maar in de Fitness wereld is het ongekend (echt ongekend) hoe vaak steroïden wordt gebruikt. Volgens hun weet de buiten wereld weer niet dat het helemaal niet zo slecht voor ze is...er wordt ook (soms) redelijk open gesproken over steroïden. Ik zelf zal er nooit aan beginnen.

Over het stukje van een dieët voor een six-pack. Tja ik zelf zit ook aan een dieët. Ik eet waarschijnlijk dubbel zoveel eiwitten als een gemiddeld persoon en 150% meer kcal. Toch heb ik een laag vetpercentage. Vet hebben is meestal omdat men op z'n luien reet zit. Ik ken veel jongeren die gewoon niet sporten wat ik niet vind kunnen.

bobsacamano:
Precies wat je zegt over Lsd hoor ik vaker, ik zelf ben nog niet gezegend om een ervaring mee te maken en ik ben er ook nog lang niet klaar voor. Ik hoop dat ik er ooit klaar voor zal zijn maar dat is nooit met zekerheid...maar Lsd wordt gewoon soms in het zelfde hokje geplaats als Heroïne, Crack Cocaïne (Base coke voor de mensen die het willen, dankje voor de informatie SirErick :) ) Crystal Meth (pervetine). Ze zien het als even verslavend, even schadelijk terwijl het precies het tegenovergestelde van is.

Jammer dat je vriendin zo reageerde, ik zelf zou er ook denk ik geïriteerd door raken. Misschien is trip middelen niet haar ding...

En oee...je maakt me nu wel heel benieuwd met wat je bedoeld met "Zelf ben ik ook bezig met een project een andere kant van drugs te laten zien. Kost nog wel een paar jaar"

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Spirit Wolf zei:
Ik ken veel jongeren die gewoon niet sporten wat ik niet vind kunnen.
En hoe is dat anders dan mensen die drugs niet vinden kunnen?

"Opinions are like assholes. Everyone has one and they all stink."

Iedereen mag zijn mening hebben, begrijp me niet verkeerd. Meningen heb je toch. Het wordt pas eng als we onze mening op willen dringen aan anderen. Dat is dan wel weer iets waar ik fel op tegen ben (en ja dat is ook een mening en die stinkt ook :P ).

Spirit Wolf

Mindless zei:
Spirit Wolf zei:
Ik ken veel jongeren die gewoon niet sporten wat ik niet vind kunnen.
En hoe is dat anders dan mensen die drugs niet vinden kunnen?

"Opinions are like assholes. Everyone has one and they all stink."

Iedereen mag zijn mening hebben, begrijp me niet verkeerd. Meningen heb je toch. Het wordt pas eng als we onze mening op willen dringen aan anderen. Dat is dan wel weer iets waar ik fel op tegen ben (en ja dat is ook een mening en die stinkt ook :P ).

Wauw, sorry dat ik dit zeg maar wat was dat een heerlijk geschreven tekst (niet sarcastisch bedoeld). Nu onder invloed van een jointje maar het stukje tekst was erg prettig om te lezen en vooral om over na te denken. Een kleine breinkraker (die normaal waarschijnlijk makkelijk te snappen valt) die ik even moest snappen, toen het gelukt was een grote glimlach op m'n gezicht. Ik blow totaal niet vaak, maar dit vind ik toch wel erg leuk.

Bedankt :)

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Spirit Wolf zei:
Ben benieuwd wat jij hierover vind, als ik dat kan vragen?
In de kringen waarin ik mij begeef heeft dope die naam niet. En wat er in de kranten staat, kan ik ook weinig over zeggen, want die lees ik niet.

Maar misschien moet ik beter m'n best doen me in jouw situatie te verplaatsen. Maakt het feit dat het niet maatschappelijk geaccepteerd is het niet extra leuk?

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Exceptional Insight zei:
Maakt het feit dat het niet maatschappelijk geaccepteerd is het niet extra leuk?

Oh jazeker wel! :tongueout: voor mij in ieder geval... Lekker die pillen verstoppen in een doosje achter in je bureau. Vind ik een van de leuke kanten eraan :grin:

Spirit Wolf

MusicIsLife zei:
Exceptional Insight zei:
Maakt het feit dat het niet maatschappelijk geaccepteerd is het niet extra leuk?

Oh jazeker wel! :tongueout: voor mij in ieder geval... Lekker die pillen verstoppen in een doosje achter in je bureau. Vind ik een van de leuke kanten eraan :grin:

Nee bij mij niet, ben het sneaky gedrag alleen maar zat. Hier ben ik heel eerlijk in, ik vind het belangerijk wat mensen van mij vinden. Is het een onzekerheid of heeft het met mijn leeftijd te maken dat weet ik zelf ook nog niet maar ik vind het niet leuk als iemand weet (die er fel tegen op is) erachter komt dat ik wel eens drugs heb gebruikt. Ik had bij truffels al dat ik meteen een stempel kreeg.

ooscaar

Wijs gebruiker
Tja, vervelend inderdaad dat veel mensen zonder enige kennis zulke sterke standpunten over drugs hebben. Ik kan mezelf er ook wel eens flink aan ergeren als mensen, zelf drugsgebruikers, zo onwetend zijn over drugs. Zelf ken ik mensen die maandelijks xtc gebruiken die het raar (onverantwoordelijk) vinden dat je truffels gebruikt of 2C-B neemt tijdens het uitgaan. Hun proberen uit te leggen dat maandelijks xtc gebruik niet handig is, lijkt ook niet te werken, want deze mensen ondervinden geen negatieve gevolgen dus zal het wel niet slecht zijn.

Ook hoor je wel eens argumenten zoals dat er batterijen in je drugs zitten (gebaseerd op dat er wel eens accuzuur wordt gebruikt tijdens het bereiden van meth) en dat je nooit weet wat je neemt, zelfs als je je drugs hebt laten testen. Hier ga ik niet eens op in.

Het beste lijkt me om je van de standpunten van dit soort eigenwijze mensen niets van aan te trekken. Ze blijven toch geloven dat alle drugs superslecht zijn en in een keer verslavend zijn, behalve alcohol, cafeïne, nicotine en wat de dokter voorschrijft. Als je hun adviseert zich in te lezen, lezen zij vaak selectief en komen ze op dit soort websites terecht. In hun ogen ben je alleen maar onwetend als je hun tegen spreekt en kom je nog wel achter de waarheid. Er zijn ook genoeg mensen die wel voor rede vatbaar zijn, maar waarschijnlijk kun je zelf wel inschatten welke mensen dat wel en welke mensen dat niet zijn.

Geen beginnen aan dus. Zorg er gewoon voor dat je je zelf goed voelt met je levensstijl. Ikzelf houd mijn drugsgebruik geheim voor kortzichtige mensen. Hoe kortzichtiger, hoe minder ik hun vertel.

Leonina

Dat drugs een slechte naam heeft vind ik nog wel acceptabel. Het moet geen gewoonte/normaal zijn. Er zijn zoveel mensen die het anders gaan zien.
Maar ik snap wat je bedoeld, het wordt wel overdreven.

Dat drugs slecht en gevaarlijk voor je is, dat weet iedereen wel. Zelfs 'junkies' en verslaafden weten dat. Ik moet zelf toegeven dat ik zelf ook één van die mensen ben geweest die niet open stond voor drugs, en dat ik heb gedacht dat de mensen die dat wel gebruiken gewoon niet slim bezig waren.
Dat kwam gewoon omdat ik vroeger jong, en simple minded was. Ik nam alles aan wat mij aangeleerd was en had ook geen interesse om verder over na te denken. (Dom he :P).

Nu ben ik wat ouder en sta ik meer open voor nieuwe dingen. Ik ben nieuwsgieriger geworden.
Sinds ik voor het eerst PARTY-DRUG had gebruikt (Wat niet geplanned was btw), begrijp ik waarom. :hearteyes:
Ik ben zeker geen slachtoffer, maar ik zie verschillende redenen waarom mensen het gebruiken. En ik ben blij dat ik de speciale ervaring met mijn eigen vrienden heb mogen meemaken.
Friendship en vertrouwings level worden verhoogd :hearteyes: Ook er na, in het nuchtere leven.

Ik zie wel eens online artikel voorbij komen over dat MDMA slecht is en dat niet alle info waar kan zijn of niet alles erover wordt verteld.. alleen de ergste gebeurtenissen worden verteld, maar niet in details hoe dat kwam.

http://axed.nl/tiener-loopt-ernstige-he ... nde-video/

Zo overdreven, dit kan nooit (alleen) MDMA zijn. Sowieso heeft zij andere troep gekregen, aangezien haar vrienden ook naar t ziekenhuis moesten. Zij zijn ook veelstejong op die leeftijd om zoiets te gebruiken, hun hersenen zijn nog in de groei.

Meer info over de gebeurtenissen in artikelen zoals deze zou natuurlijk welkom zijn! :P Dan zouden mensen ook kunnen begrijpen WAAROM het mis ging. En niet gewoon zoals in de laatste zin geschreven staat: "Dus zeg maar beter NEE tegen tegen MDMA!".

MeejheM

Badass junkie
Dat drugs een slechte naam hebben begrijp ik wel, er kleven een hele hoop risico's aan. nou zijn veel van die risico's gemakkelijk te voorkomen door eerlijke voorlichting. dus niet iets in de richting dat je er gewoon nooit aan moet beginnen, daar heeft niemand wat aan.

1 op de tien nederlanders is alcoholist, maar sigarettenreclame is verboden...
ook 1 op de tien nederlanders gebruikt erg regelmatig benzodiapinen voorgeschreven door de huisarts. dan heb je nog een hele hoop "nieuwe tijdskinderen" die allerhande pepmiddeltjes krijgen.

eigenlijk zit iedereen al aan de drugs, maar ze verafschuwen de drugs die de overheid op een lijstje gezet heeft als verboden. dingen als drugs op lijst 1 van de opiumwet plaatsen heeft ook niet veel zin, want elke stof daarop is al flink misbruikt voordat hij op de lijst kwam, en er zijn constant nieuwe middelen verkrijgbaar, omdat je een molecuul maar een klein beetje hoeft te veranderen en hij is weer legaal.

of je je er druk om moet maken weet ik niet, je veranderd zo'n beeld pas op zijn vroegst als wij allemaal bejaard zijn, en iedereen wel enigzins bekend is met drugs.

het is makkelijker om gewoon uit de problemen zien te blijven, en mensen maar laten denken wat ze willen.

dewilde

Ik kan er eigenlijk prima mee leven dat veel mensen tegen drugs zijn, net zo als ik er prima mee kan leven dat niet iedereen dezelfde politieke voorkeur als ik heeft.
Natuurlijk vind ik het ook jammer dat het gros van de tegenstanders geen flauw idee heeft waar ze over praten, maar ik denk niet dat dit echt te vermijden is. Mensen zijn nu eenmaal snel bang (en daardoor afkeurend) voor het onbekende. Dat, in combinatie met luiheid of een gebrek aan interesse om onderzoek te doen, leidt per definitie tot een negatieve houding.
Tel daarbij op dat de drugs waar we hier op doelen verboden en dus een taboe zijn en je zit met een situatie die in onze levens niet meer hard veranderd zal worden.

In mijn eigen kring merk ik dat door mijn gebruik en dat van enkele vrienden steeds meer interesse ontstaat. Dat leidt vooralsnog niet tot meer gebruik(ers), maar heeft er wel voor gezorgd dat mensen wat genuanceerder zijn dan een paar geleden.

Helenas

Bewuste gebruiker
Ik vind het ook echt super jammer. De media laat alleen maar negatieve berichten zien. Ik vind het ook jammer dat ik er nooit met mijn ouders over zou kunnen praten omdat zij ook alleen de negatieve kant kennen en mij zouden veroordelen :(

Narayani

Bewuste gebruiker
Voor sommige mensen is het ook maar beter om te denken dat alle drugs megaverslavend en levensgevaarlijk en moeilijk verkrijgbaar zijn, voordat ze maar al te makkelijk van alles gaan slikken, snuiven of weet ik het wat, en compleet doordraaien. Het ergste aan het taboe vind ik de onwetendheid die daardoor in stand wordt gehouden. Waarom zou je jezelf informeren over drugs, als alles wat je erover moet weten is, dat het slecht voor je is en je het nooit moet proberen?

Door de onwetendheid over wat drugs nou überhaupt is, los van het bespottelijke beeld dat wordt geschetst dat je als je blowt al een vieze junk bent die op weg is naar een heroïneverslaving, krijg je vervolgens van die stakkers die de eerste keer gelijk 3 pillen naar binnen gooien terwijl ze al dronken zijn, vervolgens op de eerste hulp belanden of tussen zes planken en is dit hun eigen schuld? Nee, het waren de drugs... :confused: Net als spookverhalen van mensen die paddo's gebruiken en dan van een gebouw af springen. Mensen zijn daadwerkelijk zo dom om te denken dat het niet lag aan onverantwoordelijk gebruik, combineren met andere middelen of dat de persoon in kwestie al hartstikke kierewiet was zonder 6 verschillende soorten drugs in z'n systeem.

Als men beter geïnformeerd zou worden had ook de dood van dat meisje laatst, en van vele anderen, in mijn ogen voorkomen kunnen worden. En daar kan ik me aardig over opfokken. Haar vriendin en huisgenoten waren kennelijk ook slecht op de hoogte, anders had al lang iemand eerder naar de huisartsenpost gebeld. Of desnoods gegoogled wat te doen, verdorie, zo moeilijk is het niet. Maar weer heeft niemand gefaald in dit verhaal. Het was het enge 'vingertopje' MDMA, de harddrugs die wederom zijn reputatie als levensgevaarlijke rotzooi hoog weet te houden.

Zo, en nu steek ik m'n joint weer aan.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Schrijf een brief/mail aan de Mens Health. Als jij ze niet verbetert, wie doet het dan wel? :wink: Een betere wereld begint bij jezelf.

Ik probeer er zelf trouwens ook altijd zo veel mogelijk tegenin te gaan als mensen onwaarheden over drugs vertellen, afhankelijk voor hoe ver dat mogelijk is in de context en met de mensen met wie ik dan ben natuurlijk.

Skirre

Bewuste gebruiker
Of drugs een slechte naam hebben is moeilijk te zeggen; het gaat er vooral om in welk kader je het ziet. Mensen die geen flauw benul hebben over de effecten, werking, werkingsduur, risico's of doseringen worden veel te makkelijk beïnvloed door de media, bijv "2 doden door xtc op festival blabla", komt misschien wel door watervergiftiging of iets dergelijks maar het enige dat vermeld word is XTC.

Als iedereen dezelfde kennis zou hebben, zouden veel drugs als een stuk minder gevaarlijk gezien worden. Je hoort inderdaad vaak mensen zeggen dat 1x xtc/speed/coke al mega slecht is en verslavingen komen eraan als diegene geen hulp zoekt.
De media brengt het in een kwaad daglicht terwijl drugs juist zoveel plezier te bieden hebben.

Zich dom houden brengt vaak verder dan zich slim tonen. Lekker doorgaan en je niet meer ergeren aan de onwetendheid van de meerderheid :wink: Mensen die wel drugs gebruiken en er weinig vanaf weten wel even informeren natuurlijk ^^

MeejheM

Badass junkie
Dat is ook vaak het probleem, als iedereen zvan te voren zou weten hoe het is af te kicken van een bepaald middel of medicijn zouden ze wel beter nadenken voor ze eraan beginnen.

met de middelen die minder verslavingspotentieel hebben, maar veel van je lichaam vragen is het grootste probleem ook dat mensen er niet over kunnen of durven praten. en dat degene die dan ergens mee begint de basisiregels eigenlijk nooit gehoord heeft. dat kan fout gaan, en komt dan steevast negatief in de media.

duursporten is vergelijkbaar in de zin dat je erg veel van jelichaam vraagt, maar die mensen hebben sportkeuringen, sportartsen etc. ook is er overal te vinden wat je vooraf, tijdens en na een marathon(om maar iets te noemen) vooral moet doen en laten.

als drugs meer bespreekbaar zouden zijn denk ik dat er weinig ernstige ongelukken mee zouden gebeuren. gratis en betrouwbaar testen hebben we al, ehbo is gelukkig verplicht, nu gratis water nog, en dan zijn we een heel eind de goede weg op, op de voorlichting na.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Spirit Wolf zei:
MusicIsLife zei:
Exceptional Insight zei:

Nee bij mij niet, ben het sneaky gedrag alleen maar zat. Hier ben ik heel eerlijk in, ik vind het belangerijk wat mensen van mij vinden. Is het een onzekerheid of heeft het met mijn leeftijd te maken dat weet ik zelf ook nog niet maar ik vind het niet leuk als iemand weet (die er fel tegen op is) erachter komt dat ik wel eens drugs heb gebruikt. Ik had bij truffels al dat ik meteen een stempel kreeg.

Heel begrijpelijk. Dit heb ik ook jaren lang gehad. Ik heb de afgelopen 2 jaar echter geleerd een aardige portie schijt te hebben aan wat andere mensen van me denken. Misschien komt het nooit, misschien pas over een paar jaar (je bent nog erg jong), maar ik kan je verzekeren dat het leven wel een stukje makkelijker wordt als je niet constant probeert mensen te 'pleasen'. Het zit natuurlijk in je karakter, maar probeer daar iets aan te veranderen. Tis heel vermoeiend om iedereen je aardig te laten vinden.

Bovenaan