Drugs filosofie

Little Monk

Experimenterende gebruiker
Goedemiddag drugsgebruikers, geïnteresseerden, junks, psychonauten en aanverwanten,

ik kom nu al lange tijd op het Drugsforum en wordt altijd vrolijk en nieuwsgierig van de reports, theoriën, ideeën en informatie over drugs die jullie hier neerzetten. Ik ben zelf ook bezig met tripreports maar door mijn nieuwe studie vlot het niet erg. Door mijn studie (sociologie) kom ik nu dagelijks in Amsterdam en de Oudemanhuispoort en daar kwam ik een poster tegen van een programma waar jullie denk ik ook wel intresse in hebben. Vandaar dat ik het hieronder even post (ik hoop dat dit niet als reclame geldt).
Het betrefd namelijk een serie lezingen over filosofie van drugsgebruik, experimenten, DJ's, wetenschappers en schrijvers van boeken over drugs (denk aan Hans Plomp) en discussie! Ik ga er sowieso heen en dacht jullie hiermee te kunnen verblijden. Toegang voor studenten is noppes en voor anderen 5 euro per avond. Check het hieronder! Ben benieuwd wat jullie vinden!

met vriendelijke stoner groetjes,

Little Monk

Dit programma is georganiseerd in samenwerking met MAMA

Dit programma gaat over de wondere wereld van de stimulerende en verdovende middelen. Hoe werden drugs traditioneel gebruikt, en welke vormen van (re)creatief drugsgebruik zien we in de huidige maatschappij? Wat zijn de werkingen van de verschillende middelen, welke gevolgen kunnen ze hebben voor de gebruiker?

Bekende Nederlandse en buitenlandse deskundigen zullen hun visie geven op het gebruik van drugs op dit moment, en hun verwachtingen over de toekomst formuleren: wat zal de rol van drugs zijn in de komende tijd?.

Twee internationaal bekende experts zullen optreden: Christian Rätsch uit Hamburg, antropoloog en etnofarmacoloog, en schrijver van het standaardwerk “Encyclopedie van de psychoactieve plant” , en Jeremy Narby (Zwitserland), antropoloog en schrijver van o.a.” The Cosmic Serpent” (199:sunglasses:.

De avonden duren van 20.00 uur tot 23.00 uur, met in de pauze een speciaal pauzeprogramma met film/geluidsfragmenten en experimenten.
De voertaal op de eerste twee avonden is Nederlands; op de beide avonden met een buitenlandse gast zal Engels gesproken worden.
Meer informatie over het programma is te vinden op de weblog:

www.lezingseriedrugs.blogspot.com

Programma

maandag 26 november 20.00 uur
De sociale geschiedenis van recreatief druggebruik

maandag 3 december 20.00 uur
Facts and Fiction - (On)waarheden over drugs

maandag 10 december 20.00 uur:
Into the Abyss - Ervaringen met ongebruikelijke drugs

maandag 17 december 20.00 uur:
The future of recreational drugs - Filosoferen over het gebruik van drugs in de toekomst

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Leuk dat je dit even vermeld.
De 2e avond lijkt mij persoonlijk wel de moeite waard, en in mindere mate de laatste avond.
Helaas moet ik dan eerst 2 uren met de trein reizen. Is die Turfdraagstraat dicht bij het centraal station?

Ik denk er nog even over na.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
o ja, 't is in de buurt van de dam als ik het goed zie. Het heet trouwens het Turfdraagsterpad.

Hans

Wijs gebruiker
Lijkt me heel interessant.. is wel een beetje ver. Als ik ga.. ga ik op de 10e. (Ik vraag me af wat ze onder ongebruikelijke drugs rekenen.)

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
weeeen :cry: Waarom woon ik in België ??

Binnen een jaar of 2 organiseer ik dit in Brussel! Basta! :rolleyes: :P

Greetz, Argulas

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
10-12: Into the Abyss
Anekdotes over ongebruikelijke drugs
Met een inleiding door: Christian Ratsch "Encyclopedie van de psychoactieve plant"
Verder gebruikerservaringen over ketamine-injectie, ayahuasca, ibogaine en atropine (doornappel) van onder meer Arno Adelaars, Hans Plomp, George Beentjes

Kan iemand die daar naartoe gaat geen camera meenemen en het hele gebeuren filmen en daarna online zetten ???
Dit lijkt me een vreselijk interessante avond! Zoo enorme spijt dat ik hier niet aanwezig kan zijn :cry:

Agonist

Wauw, dat is super tof zeg! En nog dichtbij ook :P . Wie weet ben ik er!

Stond er trouwens niet bij voor hoeveel man er plaats is? Zometeen passen we er allemaal niet meer bij. :mrgreen:

jcp

Bewuste gebruiker
Ik ga de 10e die kant op.

Als er nog mensen mee willen rijden en het is niet te ver uit de buurt... (ik vertrek uit ermelo).

jcp

Bewuste gebruiker
Dat is zuur ja, waarom hebben ze je dan ook helemaal daar bovenin nederland weggestopt? :grin:

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Kan iemand die daar naartoe gaat geen camera meenemen en het hele gebeuren filmen en daarna online zetten ???
Dit lijkt me een vreselijk interessante avond! Zoo enorme spijt dat ik hier niet aanwezig kan zijn :cry:

jcp

Bewuste gebruiker
Haha, m'n vader komt uit friesland en m'n moeder uit gelderland, en omdat m'n moeder meer overwicht had op de situatie zit ik nu in gelderland :wink:

Little Monk

Tof al dat enthousiasme! Als ik meer tegenkom zal ik het posten!

Allemaal iets herkenbaars doen die avond (de 10e van de 12e?), in de zin van t-shirt (is er een drugsforum t-shirt o.i.d.?), iets subtielers als pet of muts, of in de pauze allemaal een joint te voor schijn toveren?

jcp

Bewuste gebruiker
mmm, iets zegt me dat een joint in je klauwen geen herkennings punt is op zo'n avond :wink:

jcp

Bewuste gebruiker
O die hele grote joint kan voor gezorgd worden, maar die wordt zo snel weer klein he :grin:

Northawke

Wijs gebruiker
jcp zei:
Haha, m'n vader komt uit friesland en m'n moeder uit gelderland, en omdat m'n moeder meer overwicht had op de situatie zit ik nu in gelderland :wink:

Mijn ouders zijn echt rasechte Groningers. Resultaat: ik zit in de middle of nowhere. Hier is echt helemaal nooit iets te doen. Die boerendorpen, he? :grin:

jcp

Bewuste gebruiker
Mwah, ik ben geboren in een gelders gat met alleen maar refo's dat is ook geen zegen :wink:

Little Monk

Wilde ik reageren (op dat van die joints die kleiner worden) komt er in ene een gedichtje op me beeldscherm (mooi sinterklaas rijmpje)...

Alle grote joints worden klein,
Al het poeder dat is fijn,
Pillen breken en raken op,
Paddo's fucken met je kop,
LSD dat trekt je lichaam binnen,
over alcohol hoef ik niet te beginnen,
drugs laten de wereld zien zoals zij is,
uiteindelijk verlaten ze je lichaam via je zweet
en je pis

:stoned:

jcp

Bewuste gebruiker
Haha, super!

Als ik nou ook nog een familie had waarbij ik dit gedichtje zonder problemen kon gebruiken met sinterklaas! :grin:

Little Monk

Ik kwam erachter dat het de 17e een druk programma wordt, antropologie organiseerd die middag namelijk het volgende:

Geplaatst: 23 Nov 2007 14:41 Onderwerp: LEZING 17-12-2007: Ayahuasca and Antropology

--------------------------------------------------------------------------------

LEZING 17-12-2007: Ayahuasca and Antropology, Amazonian shamanism and Western science

Beste mensen, ik zal jullie allemaal graag willen uitnodigen voor onze eerste lezing! Wij hebben Jeremy Narby zover gekregen om voor ons een lezing te geven. Arno Adelaars zal het voorwoord op zich nemen. Het beloofd een mooi middag te worden. Komt u allen! De lezing zal engels talig zijn, en de entree is gratis!

Ayahuasca is een plantenbrouwsel uit het Amazonegebied dat voor een veranderde bewustzijnsstaat zorgt. Het valt in de categorie 'psychedelica' (net zoals paddo's en mescaline).

De werking wisselt van mild stimulerend tot extreem visionair, en het wordt primair gebruikt als medicijn. Daarnaast gebruiken medicijnmannen dit middel om te communiceren met andere werkelijkheden, meestal in een ceremoniele setting onder leiding van een ervaren gebruiker. Ayahuasca wordt al duizenden jaren gebruikt door verschillende stammen in het Amazonegebied.

Jeremy Narby behaalde zijn doctoraal in de antrolopologie aan de universiteit van Stanford University en schreef o.a. The Cosmic Serpent (net vertaald in het Nederlands!), Intelligence in Nature en schreef me aan Shamans Through Time. Narby bracht enkele jaren door met de Ashaninca Indianen in het Peruaanse Amazonegebied, waar hij zich bezighield met manieren om het leefgebied van de Indianen te behouden, onder meer door tradities te behouden. Hij heeft tevens een expeditie naar het regenwoud georganiseerd zodat wetenschappers konden leren hoe de Indianen kennis krijgen van de werking van planten, door het gebruik van Ayahuasca.

Arno Adelaars is een Nederlandse expert op het gebied van Ayahuasca en auteur van o.a. Ayahuasca: Rituale, Zaubertränke und visionäre Kunst aus Amazonien (samen met de etno-botanicus Christian Rätsch) en Alles over Paddo's.

Bekijk ook onze website voor meer informatie:www.stichtingopen.nl

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Idd, stichting O.P.E.N., ben ik 'lid' van, niet actief spijtiggenoeg, sinds ik in belgie woon , en alle interessante dingen hierrond in amsterdam te doen zijn .. :(

Is er trouwens iemand die beeldmateriaal zou kunnen verzamelen ? of audiomateriaal? Ik heb een correspondent in Amsterdam nodig :hearteyes:

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik ben wel benieuwd of er ook mensen van het df naar een lezing zijn geweest. Ik hoor graag even een korte impressie. Maar er komen natuurlijk ook nog twee lezingen. Het is voor mij te ver reizen, althans zo laat op de avond.

Ik hoorde dat afgelopen maandag Simon Vinkenoog een soort van mystery guest was :sunglasses:

Klanzus

Newbie
kapitein-x zei:
Ik ben wel benieuwd of er ook mensen van het df naar een lezing zijn geweest. Ik hoor graag even een korte impressie. Maar er komen natuurlijk ook nog twee lezingen. Het is voor mij te ver reizen, althans zo laat op de avond.

Ik hoorde dat afgelopen maandag Simon Vinkenoog een soort van mystery guest was :sunglasses:

Ik ben afgelopen maandag geweest. Was best aardige zaal vol, schat toch wel zo'n 100 mensen. De eerste lezing ging over de link tussen kunstenaars (en dan vooral schilderkunst) en LSD. Was op zich best een interessant verhaal, maar voor mij persoonlijk niet super boeiend. Als tweede gast was er een heel aparte man die me een beetje aan Emiel Ratelband deed denken, en constant stond te schreeuwen, maar verder weinig interesants had te melden op het gebied van drugs. Was al een oudere man en had het idee dat ie elk moment dood neer kon vallen maar da gebeurde gelukkig niet :P
Toen was het pauze en ben ik naar huis gegaan omdat ik nog schoolwerk had te doen en het dus niet echt interessant vond. Dus over de laatste gast kan ik niks vertellen. Vanavond kan ik helaas niet, maar hoop voor degene die wel gaan dat het interesanter is....

Bovenaan