Drugs en psychische gezondheid

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Hoi pipeloi! In het kort: ik ben 4 jaar geleden depressief geweest, ik ben pas na die periode begonnen met af en toe drugs gebruiken. Nu heb ik afgelopen paar maanden weer een soort terugval gehad, ik heb dan ook sinds begin september bijna geen drugs meer gebruikt (tot aan december 3x ritalin, 1x in de 2 maanden geblowd, paar x poppers) maar in ieder geval geen hardcore shit dus.

Ik had al eerder iets gepost over dat ik pillen gebruik met kruiden erin, o.a. sintjanskruid, ter verbetering van mijn stemming. Dat gaat, na wat onderzoek van mezelf, niet samen met drugs dus daar waag ik me sws niet aan. Volgende maand wil ik hiermee wel gaan afbouwen, omdat ik me inmiddels stukken beter voel, en van de zomer weer eens wat drugs doen. En ja, ik ben voorzichtig, en nee, ik doe het niet als ik me niet goed genoeg voel, en nee, ik ga ook niet te veel en vaak doen, en ja, ik weet waar ik het over heb (inb4 de preek :wave: ).

Nu was ik me vandaag tijdens m'n werk aan het bedenken wat eigenlijk de beste drugs is om dan te nemen als ik weer eens wat ga doen, dus eigenlijk die het minst invloed zou hebben op m'n stemming (+serotoninelevel). Ik bedoel, dan lijkt me 4fa beter dan xtc, maar speed eigenlijk nog handiger. En bijvoorbeeld, truffels zou ik wel weer een keer willen doen, 2ci heb ik nog liggen, heb met mijn vriendje afgesproken een keer samen ghb te doen, en ketamine staat ook nog op m'n to do list (en wordt notabene in behandelingen voor ernstige depressie gebruikt). Dus: ik weet het eigenlijk niet, welke zou het minst 'erg' zijn?

Wat is jullie opinie?

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ik zou rustig beginnen, dus zoals je zelf al aangaf met speed. Kijken hoe dat gaat, daarna eventueel een keer 4-fa. En ga zo maar door. Ondertussen goed met jezelf evalueren en heel goed in de gaten houden hoe het met je stemming staat.

Hij zal het waarschijnlijk uit zichzelf ook wel doen, maar vraag je vriend ook goed op je te letten en dan met name ook tussen het gebruik in.

Vooral heel goed naar jezelf luisteren/kijken dus. Maar denk dat dat wel goed komt want volgens mij ben jij op het gebied van drugs 1 van de verstandigere mensen op deze wereld :tongueout:

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Zoals je zelf aan aangeeft heb je een verleden met psychische problematiek, is het daarom niet verstandig om helemaal geen drugs meer te gebruiken? Ik zit zelf ook aardig in de knoop en mij is het advies meegegeven om ook na stabilisatie ervan af te blijven. Al kan dit natuurlijk helemaal per persoon verschillen, heb je voorheen wel eens het gevoel gehad dat harddrugs je psychische gesteldheid belemmeren? Aan de andere kant vul ik nu al helemaal het plaatje voor jou in, ik weet natuurlijk niet precies hoe het bij jou werkt in je bovenkamer en de kans is natuurlijk aanwezig dat je in geestelijk stabiele episodes je naar hartenlust kan gebruiken. :P

Als je zeker weet dat je wat gaat gebruiken, dan zou ikzelf voor GHB gaan. Je schijnt er totaal geen lichamelijke of psychische kater van de krijgen, al kan ik mis zitten wat betreft het laatste. Ben je van plan maar één drug te doen of meer?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Tsja de dempende middelen hebben minder invloed op depressies dan de uppers heb ik altijd de indruk. Ik denk dat je dus van Speed, MDMA, 4-FA enz waarschijnlijk meer last zult hebben.

Niet gebruiken is het verstandige advies, maar daar ga ik verder niet over uitwijden want dat is niet het gewenste advies denk ik.

GHB kun je relatief makkelijk en zonder kater eens proberen, of het invloed heeft op je stemming durf ik niet te zeggen. Bij mij maakt het meestal niet zo veel uit.

Ketamine wordt gebruikt voor depressies, dat zou dus zomaar eens een positief effect kunnen hebben. Mijn ervaringen met ketamine zijn dat ik me altijd helemaal gereset vol de week erna, net of de zon opkomt en de wind door je kop gaat en alles weer even terug naar fabrieksinstellingen is. Ook met MXE had ik datzelfde effect. Ik voel me altijd weer helemaal als nieuw.

Uiteraard is dat geen garantie dat dat voor jou gaat werken, maar als ik zou moeten kiezen in jouw situatie? Keta!

Fool

Badass junkie
Voor mijn gevoel kunnen stimulanten na uitwerking veel meer depressies triggeren dan downers/psychedelica/dissociatieven. Nadeel van de laatste twee is wel dat je nooit zeker weet wat voor gedachtes die achter kunnen laten, maar dat lijkt me bij een ex-depressie minder van belang dan bij een ex-psychose. :)

ooscaar

Wijs gebruiker
En mocht je toch aan de uppers gaan, dan zou ik zodra de drugs uit je lichaam zijn gewoon l-tyrosine en 5-htp nemen om de serotonine/dopamine/noradrenaline voorraadjes weer aan te vullen. Het is niet heel verstandig om deze stofjes altijd in te blijven nemen, maar laten we zeggen, 14 dagen vanaf het moment dat de drugs uit je lichaam zijn is een aardig plan lijkt me. Als je het wilt doen, dit lijkt mij de beste manier: viewtopic.php?f=37&t=54695&p=1169858&hilit=tyrosine#p1169858

Fool

Badass junkie
Ik denk niet dat je 14 dagen na normaal gebruik nog neurotransmitter moet aanvullen. :wink:

ooscaar

Wijs gebruiker
Fool zei:
Ik denk niet dat je 14 dagen na normaal gebruik nog neurotransmitter moet aanvullen. :wink:
Hoogstwaarschijnlijk niet, maar veel kwaad kan het 14 dagen gebruiken van 5-htp en l-tyrosine niet. Na een dag of 5 tot hooguit 7 vind ik het slikken van 5-htp en l-tyrosine zelf ook niet veel nut meer hebben, maarja, het kan voor een ander net iets anders liggen en baat het niet, schaadt het niet, toch? :wink:

Persoonlijk wil ik ook gewoon dat mijn neurotransmitters op pijl zijn, ik merk duidelijk verschil door 5-htp en l-tyrosine de dagen na stimulerende middelen. Ik denk als je net een depressie achter de rug hebt dat de voordelen van 5-htp en l-tyrosine best nog wel eens wat groter kunnen zijn na drugsgebruik.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
ooscaar zei:
Na een dag of 5 tot hooguit 7 vind ik het slikken van 5-htp en l-tyrosine zelf ook niet veel nut meer hebben, maarja, het kan voor een ander net iets anders liggen en baat het niet, schaadt het niet, toch?

Jawel.

Alle 5-HTP wordt omgezet in Serotonine in je lichaam. Een teveel aan 5-HTP levert dus een teveel aan serotonine en dan ben je nog verder van huis dan wanneer je tekort hebt.

Je moet het dus nooit te lang of te veel gebruiken. Ik gebuik het persoonlijk het liefst helemaal niet, dan loop je ook geen risico. Wat minder risico's heeft is L-Tryptofaan, dat kan je lichaam ook omzetten in 5-HTP als het dat nodig heeft maar kan ook in andere dingen worden omgezet. Daarvan is een overschot dus geen groot risico, bij 5-HTP wel.

ooscaar

Wijs gebruiker
5-htp wordt sowieso niet volledig in de hersenen omgezet naar serotonine, het meeste gebeurt in het lichaam en komt vervolgens de bloed-hersenbarrière niet eens door. Dat is dan ook het grootste risico van 5-htp, maar zo lang je geen hart- of vaatziekten hebt, kan een beetje extra serotonine in het bloed niet echt veel kwaad. 5-htp werkt veel directer dan l-tryptofaan, wat als een voordeel kan worden gezien. Bij 14 dagen gebruik komt er sowieso genoeg serotonine in de hersenen terecht en ook iets meer dan normaal in het bloed, wat licht vaatvernauwend kan werken. Als je hart en je bloedvaten in orde zijn, zijn de risico's hiervan (na 14 dagen 100 tot 200 mg 5-htp) zeker wel te overzien.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Een serotonine-overschot in je bloed is ook niet echt wenselijk, al zal het in de meeste gevallen niet direct problematisch zijn. Je hebt niet alleen in je brein serotoninereceptoren, ook in de rest van je lichaam komen die voor. Er is niet voldoende over bekend om daar een goede uitspraak over te doen, daarom vind ik dat je die systemen juist na XTC gebruik lekker met rust moet laten en lijkt het me niet verstandig iets wat al uit balans is verder te gaan beïnvloeden.

5-HTP werkt inderdaad directer dan tryptofaan, echter kan tryptofaan voor meerdere dingen ingezet worden. Het risico daarvan is dus minder groot.

Zolang je goed eet en goed slaapt komt alles wel weer goed en zijn supplementen als 5-HTP in mijn optiek overbodig. Zelfs een klein beetje risico is al teveel voor iets wat overbodig is.

ooscaar

Wijs gebruiker
Ik snap echt wel je punt Smartie, maar de reden van 5-htp en l-tyrosine inname na het gebruik van uppers is gewoon het aanvullen van de neurotransmitters. De dagen na het gebruik van uppers kun je echt wel voelen dat je een tekort hebt aan serotonine/dopamine/noradrenaline en vooral het tekort aan serotonine vul je niet in enkele dagen aan met normale voeding. l-tryptofaan komt voor in je voeding (op deze pagina een tabel met de hoeveelheden), maar niet echt in grote hoeveelheden. Ik vind het in ieder geval een stuk prettiger om mijn voorraden weer snel aangevuld te hebben en ik heb ook het idee dat een tekort aan bijvoorbeeld serotonine ook niet echt goed voor je is.

Het eventuele overschot na normaal gebruik van 5-htp en l-tyrosine, gedurende maximaal 14 dagen, is echt wel te overzien. En tuurlijk, voor jou is het gebruik van 5-htp en l-tyrosine misschien overbodig. Voor mij misschien ook, maar ik vind het toch wel prettig na het gebruik van uppers en veel kwaad kan het dus niet. Maar als je uit een depressie komt zoals Zero en je wilt weer een keertje gaan gebruiken, lijkt het mij eerder onverstandig om geen 5-htp en l-tyrosine na gebruik in te nemen. Wat telt dan zwaarder, dat hele kleine beetje extra schade of het risico weer terug te vallen in een depressie? Dan moet je je ook nog bedenken dat iemand die net uit een depressie komt en iemand die misschien ook gevoeliger is voor depressies hoogstwaarschijnlijk ook een stuk gevoeliger is voor schommelingen in serotonine-/dopamine-/noradrenaline-spiegels.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja zo kun je het ook bekijken, ik zie het liever precies andersom. Als iemand gevoelig is voor depressies is degene dus gevoelig voor schommelingen in o.a. de neurotransmitter Serotonine. XTC gebruiken is dan al enorm onverstandig omdat je daarmee de schommeling creëert, daarna nog eens 5-HTP gebruiken is nóg een invloed van buitenaf op een systeem wat al fragiel en wiebelig is.

Als ik gevoelig voor depressies zou zijn, zou ik dus uberhaubt geen XTC durven gebruiken.

ooscaar zei:
Ik vind het in ieder geval een stuk prettiger om mijn voorraden weer snel aangevuld te hebben en ik heb ook het idee dat een tekort aan bijvoorbeeld serotonine ook niet echt goed voor je is.

Ieder z'n ding toch? :wink: Een tekort zal ook niet goed voor je zijn want depressie = stress = slecht voor je lichaam. Ik weet echter bij mezelf hoe gevoelig ik daarvoor kan zijn en laat het liever zo veel mogelijk met rust. Ik neem één a twee keer per jaar XTC en daar merk ik geen klachten van verder en dus geen aanleiding voor 5-HTP. De klachten had ik alleen bij frequenter gebruik, ik heb over 5-HTP gedacht maar minder vaak gebruiken vond ik een prettiger idee.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Bedankt voor al jullie antwoorden! Daar heb ik zeker wat aan. :) Zoals Smartie zegt is het risico inderdaad dat het dipje van de drugs een trigger kan zijn voor een terugval. Maar af en toe eens drugs gebruiken maakt me echt ontzettend blij, ik vind het wel een zodanige belangrijke toevoeging in mijn leven dat ik af en toe dat risico wel wil nemen. Daarnaast heb ik afgelopen 3 jaar prima gefunctioneerd met regelmatig drugsgebruik, van drugsdipjes heb ik bijna nooit last gehad zelfs. Dus ik weet dat het mogelijk is om af en toe wat te doen, maar moet voorlopig nog even heel goed gaan letten op hoe ik me voel. Natuurlijk is het niet alleen drugs die er ineens voor kunnen zorgen dat ik weer depressief word, maar het kan wel wat meespelen dus moet in dat opzicht wel voorzichtig blijven. M'n psycholoog had er in ieder geval wel vertrouwen in dat het weer helemaal goed gaat komen zolang ik op de signalen let. :)

Ik had zelf al het idee dat uppers in dat opzicht wat minder verstandig zijn, dus dat ga ik echt pas in juli weer een keer doen. Eventueel kan ik dan ook 5-htp nemen naderhand, maar dat moet ik dan maar zien, of ik me goed voel bij dat idee. Misschien doe ik voor die tijd wel helemaal niks, ben toch nog druk zat met m'n studie, maar ghb en ketamine staan beiden nog op m'n bucketlist dus als ik me in mei of juni nog steeds prima voel is dat misschien een idee. Psychedelica ben ik niet zo bang voor tbh, maar dat komt op z'n tijd ook wel weer een keer.

Bovenaan