Dromen en research benzo's

Dirkdirk

DF-koning
Ik ben al een tijd gestopt met het nemen van benzo's en ik voel me prima. Wat ik wel heb ervaren, meerdere keren, is dat ik bij relatief krachtige RC benzo's zoals bromazolam, clonazolam en pyrazolam er iets merkwaardigs kan gebeuren. Zelfs bij korte periodes en bij normale doseringen.

Ik weet niet hoe jullie een normale nachtrust ervaren maar meestal ga ik liggen, tot ik steeds meer wegzak en de volgende ochtend wakker wordt. Ik droom wel maar ben me er vaak niet bewust van, en áls ik me bewust wordt van dromen, wanneer ik dus lucide droom, wordt ik vaak snel erna wakker. Maar als ik RC benzo's gebruik of heb gebruikt die week gebeurd er iets naars.

Ik voel meestal hoe ik heel plotseling van de normale wereld de "droomwereld" in wordt gekatapulteerd. En vaak heel lucide. Hele intense dromen waar ik achterna wordt gezeten, met veel paniek, angst, paranoia etc... dromen waar ik plotseling onder enorme druk sta. De laatste keer dat ik bromazolam had genomen droomde ik dat ik in de Albert Heijn werkte achter de service balie. Ik werk daar helemaal niet. Het slaat echt nergens op. En ik droomde dat ik de hele tijd achter de kassa mensen moest helpen maar het was zo raar en realistisch en ik kon er steeds niet uit. Het was alsof ik twee levens tegelijkertijd leefde, één in bed, en één in de Albert Heijn, een beetje een soort Matrix gevoel (dat je eigenlijk in je normale leven in een kokon in een robot dystopie ligt).

Kent iemand dit? Ik weet niet veel van slapen maar dit kán toch niet goed zijn lijkt me?

GroenRook

Experimenterende gebruiker
Ik weet niet of je hier wat aan zou hebben...

Zelf heb ik na het stoppen met alcohol en ketamine hetzelfde ervaren.
Hele rare levendige dromen (lucide) gehad, die alles behalve aangenaam zijn geweest.
Situaties waarin je je bedreigd voelt, moet vluchten, alles fout gaat of dat je jezelf moet verdedigen maar wanneer je bijv. van je af wil slaan dit niet lukt.

Zelf denk ik dat dromen toch veel te maken heeft met verwerken van alledaagse dingen, situaties en emoties.
Als ik het goed heb remmen benzo´s ook de REM slaap en val je vooral in de diepe slaap zonder dromen.
Het lijkt me dan ook niet raar dat achteraf, bij een periode van onthouding dit heftiger terugkomt.
Aangezien je hersenen tijdens REM slaap druk bezig zijn met verwerken en je hier tekort in komt bij gebruik van verdovende middelen.

1 vraag, houd dit langer aan of is het vooral een korte peripde na gebruik?

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Klinkt als een typische benzo afkick verschijnsel. 1-2 weken afhankelijk van frequentie en dosering.

Dit is alleszins niet gezond, pas op met wat je doet en stop niet abrupt

GroenRook

Experimenterende gebruiker
Meestal gebeurt dit tot 1 week na de laatste benzo, daarna verdwijnt het meestal.
Denk toch dat het een soort gemiste REM slaap is waardoor het ineens veel heftiger terugkomt.
Zeker omdat het maar een week aanhoud zou ik me er niet te druk om maken.

Is alleen een keus of het je t dan nog waard is.

Kitty Katt

Wijs gebruiker
Bij laat nachtje, nakje, en dan broma , dan droom ik soms dat niet kan lopen en praten, kruip.Teveel troep wat pas later het sterkst is en je dan slaapt.

Geen benzo is sowieso top. Succes

Fisherman's friend

Badass junkie
Ik herken wat je zegt over het matrix gevoel .. twee levens.
Ik word wakker tijdens het dromen en dan besef ik pas dat het niet echt is , maar als ik dan twee minuten later weer in slaap val dan kom ik weer op het zelfde punt in de droom.
Zo gaat het de hele nacht ... dromen, wakker worden, in slaap vallen en weer dromen .

Gelukkig is het nu minder aan het worden.
Ja ik heb ook wat extra benzos genomen in mijn vakantie.

Ik droom dan dat ik in m'n oude schoolgebouw loop , of een winkelcentrum en dan kan ik de uitgang niet vinden .

_shikantaza

Badass junkie
Klinkt naar :( Zelf droomde ik tijdens benzogebruik niet of nauwelijks, en kwamen de dromen twee keer zo hard terug tijdens de afbouw. Bij mij gebeurde ook iets weirds, ik droomde namelijk over oude bekenden en werd dan wakker met het idee om het contact weer te herstellen (wat in sommige gevallen echt een absurd idee was).

Hopelijk herstelt je slaap zich snel @Dirkjan

TheRealKoekert

Bewuste gebruiker
Slaap opzichzelf is al een lastig onderwerp en we weten er gewoon nog niet genoeg vanaf. Vroeger dacht men dat er in je slaap weinig tot niks gebeurde want je slaapt en slapen is rusten. Maar later kwamen ze erachter dat er toch behoorlijk veel hersenactiviteit plaatsvindt tijdens je slaap. Dus er gebeurt wel degelijk van alles. Maar wat precies? En met welk doel? Ik denk persoonlijk (al kan ik ernaast zitten) dat je het een beetje kan vergelijken met het defragmenteren van een hardeschijf. Dingen moeten verwerkt en gesorteert worden. Als dit niet goed gebeurt heeft dit effect op bijvoorbeeld je fitheid, geheugen of concentratie.

Drugs en slapen zijn nooit een goede combinatie eigenlijk. Je kan wel het idee hebben dat je lekker kan slapen op alcohol of wiet of benzos enzo. Maar waarschijnlijk is de kwaliteit van je slaap behoorlijk achteruit gegaan en zijn bepaalde noodzakelijke processen niet of in mindere maten uitgevoerd. De REM slaap schijnt vooral belangrijk te zijn. En dit is de periode waarin je normaal heftige dromen hebt. (Meerdere keren per nacht) Die lijk je gedeeltelijk of helemaal over te slaan onder invloed van alcohol,wiet of benzos.

Ik heb zelf vooral ervaring met slapen op cannabis. Dit doe ik jaren zo een beetje elke dag. Al ben ik mij er zeker van bewust dat het je slaap niet ten goeden komt. (Je bent eigenlijk nooit echt uitgerust als je wakker wordt ondanks hoeveel uur je slaapt) Maar het ding is dat een regelmatige blower gewoon niet meer goed in slaap kan komen zonder cannabis. Je kan goed een halve nacht wakker liggen dan. En als het dan eenmaal lukt krijg je zeer zeker hele heftige en vaak onprettige dromen. Alsof je hersenen nog wat achterstand te verwerken hebben. Dit is volgens mij precies hetzelfde voor benzos.

Laatst bewerkt:

Aartsbok

Bewuste gebruiker
Ik ben al een tijd gestopt met het nemen van benzo's en ik voel me prima. Wat ik wel heb ervaren, meerdere keren, is dat ik bij relatief krachtige RC benzo's zoals bromazolam, clonazolam en pyrazolam er iets merkwaardigs kan gebeuren. Zelfs bij korte periodes en bij normale doseringen.

Ik weet niet hoe jullie een normale nachtrust ervaren maar meestal ga ik liggen, tot ik steeds meer wegzak en de volgende ochtend wakker wordt. Ik droom wel maar ben me er vaak niet bewust van, en áls ik me bewust wordt van dromen, wanneer ik dus lucide droom, wordt ik vaak snel erna wakker. Maar als ik RC benzo's gebruik of heb gebruikt die week gebeurd er iets naars.

Ik voel meestal hoe ik heel plotseling van de normale wereld de "droomwereld" in wordt gekatapulteerd. En vaak heel lucide. Hele intense dromen waar ik achterna wordt gezeten, met veel paniek, angst, paranoia etc... dromen waar ik plotseling onder enorme druk sta. De laatste keer dat ik bromazolam had genomen droomde ik dat ik in de Albert Heijn werkte achter de service balie. Ik werk daar helemaal niet. Het slaat echt nergens op. En ik droomde dat ik de hele tijd achter de kassa mensen moest helpen maar het was zo raar en realistisch en ik kon er steeds niet uit. Het was alsof ik twee levens tegelijkertijd leefde, één in bed, en één in de Albert Heijn, een beetje een soort Matrix gevoel (dat je eigenlijk in je normale leven in een kokon in een robot dystopie ligt).

Kent iemand dit? Ik weet niet veel van slapen maar dit kán toch niet goed zijn lijkt me?
Mijn theorie is dat bepaalde middelen, zij het antidepressiva of benzo's met bepaalde indrigiënten je rem slaap verlengen of zelfs vertraagd in stand brengen, wat de luciditeit zou verklaren. Iedereen droomt maar dromen bestaan als filter/vent voor de zaken waar we het moeilijk mee hebben en ons brein beschermt ons tegen wat we zelf als traumatisch zouden ervaren (geloof het of niet, vaak door onze eigen acties in dromen) door deze te filteren en/of te censureren en maar bepaalde delen aan de herrinneringen over te laten. Zie het als omver gereden worden door een moto, je blijft bij bewustzijn en je ziet je been letterlijk in 3 stukken liggen maar het eerste half uur voel je niets. Je lichaam lost ter bescherming zoveel mogelijk endorfines om shock tegen te gaan.

Begrijp jij "lucide" op dezelfde manier als ik dat doe? Ik dacht dat lucide niet alleen "bewust" betekent maar ook "in controle", je kan je droom dus sturen. Je kan jezelf dit trainen (mij is het. nooit gelukt, maar ik heb er ook al gehad), dus hoe meer in controle je bent, hoe lichter je slaapt, hoe gemakkelijker je wakker wordt en je kan zelfs beslissen wanneer je wakker wordt als de droomwereld rondom jou je niet aanstaat of je nog niet door hebt dat je eigenlijk alles kan sturen. Klinkt spiritueel allemaal maar het is wel degelijk demonstreerbare wetenschap.

Bromazolam kan je helpen in slaap vallen als je al moe bent maar ook in een kunstmatige slaap brengen, waardoor je inderdaad het gevoel kan hebben in 2 werelden tegelijk te zijn en verward kan geraken welke er nu realiteit is.... de een, de ander, of geen van beide? Toen ik zo'n dromen had was mijn truuk om altijd iets in controle te nemen. Bv de bus die in het water terecht komt, ik zeg tegen mezelf dat het maar een droom is omdat ik het weet en ik sla een ruit in met m'n elleboog. Het kost wat moeite maar zodra het raam gebroken was kon ik wakker worden.

Als ik daarentegenover droom dat ik kan vliegen of het weer kan controleren of zo dan hou ik mezelf het liefst zo lang mogelijk in slaap :wink:

So, long story short... hoe lichter je slaap, hoe langer je REM, enkel in de REM fase droom je, en als die al licht is of kunstslaap droom je heel intensief. slaapmiddelen en antidepressiva kunnen daar heel sterk aan bijdragen, probleem is dat je je dan vaak ook niet uitgerust voelt want heel echt sliep je niet he?

Herkenbaar? Of lijk ik weer nonsense te spuien met m'n veel te lange monologen :) Excuses, ik weet echt niet hoe ik die dingen korter kan uitleggen.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Bij mijn clonazepam werkt het zo dat als ik ergens aan denk , of heb meegemaakt droom ik daar over. Kan het soms bizar goed bepalen waar ik over droom. Had/ heb dat bij rc benzo's ook.

De Zandman

DF-koning
Ik heb een slaapstoornis, ik denk dat ik juist teveel REM slaap momenten in een nacht heb...en daarom moet Tanja mij regelmatig uit de droom halen. Die vaak hetzelfde zijn, en herbeleven van heikele momenten als onderwerp hebben.
Maar Tanja is er vrijwel altijd op tijd bij.
Gelukkig maar..

Bovenaan