Hoe sterk het effect van methylfenidaat (bekend onder merknamen Ritalin, Rilatine, Medikinet, etc) is op je is voornamelijk afhankelijk van je geslacht (vrouwen hebben minder lichaamsvocht per kilo lichaamsgewicht) en gewicht.
Methylfenidaat wordt werkzaam na zo'n 15min, na 1uur zijn de merkbare effecten het hoogst (en kun je je licht euforisch voelen) en neemt daarna langzaam in effect af, het verschilt per persoon hoe lang de effecten aanblijven maar meestal zijn deze zo'n 3 a 4uur aanwezig in totaal.
Mijn huisarts heeft mij verteld dat ik het beste binnen 3 uur kan bijnemen omdat zodra methylfenidaat uit gewerkt is en je weer opnieuw neemt het effect aanzienlijk minder zal wezen.
Overigens zijn de bijwerkingen van methylfenidaat voor het overgrote deel veel sterker aanwezig op de eerste keren (zoals koude zweterige handen), in klinische settings zijn de eerste 3 maanden 'testfase' om te zien of de bijwerkingen zijn verdwenen, zo heb ik zelf ondertussen geen moeite meer met eten met methylfenidaat in het bloed en heeft het vrijwel geen negatieve invloed meer op mijn slaap en de dip acheteraf is lang zo vervelend niet meer.
Ik zelf heb al aardig lang methylfenidaat gebruikt en ben iets minder gevoelig voor de effecten maar als man van zo'n 75kg merk ik bij 1 pil (10mg) vrijwel niets en heb zeker 20mg nodig om een beetje gewenst effect te krijgen.
Voor de meeste 'lichtgewicht' dames is 10mg voldoende om bijvoorbeeld goed te kunnen studeren, bij de wat zwaardere mannen zal dit al snel 20mg wezen, het is echter voor ieder persoon anders en zul je zelf een beetje moeten aftasten.
Zodra je 40mg neemt zul je je aardig euforisch en hyper voelen en zal het al een beetje als amfetamine aanvoelen, als je meer dan 40mg neemt zul je het effect niet versterken en alleen de duur van het effect verlengen.
Ik ken bijvoorbeeld een meisje dat dacht dat het grappig zou wezen om 4strips methylfenidaat weg te werken en ze kon vervolgens meer dan een week niet kon slapen en zag zichzelf geforceerd zag om bij de huisarts langs te gaan voornamelijk i.v.m. buikkrampen.
Het is niet aan te raden om ooit meer dan 40mg te nemen, methylfenidaat heeft een twee keer zo hoge leverbelasting als amfetamine dus als je al leip wilt gaan doe het dan met amfetamine, is een stuk minder ongezond.
Als je het tijdens het stappen wilt proberen is het ook aan te raden om je alcohol consumptie in de gaten te houden, normaal gesproken ga je wel tegen de vlakte als je teveel drinkt maar met methylfenidaat op niet, het is dus uitkijken dat je niet onbewust gigantische hoeveelheden alcohol naar binnen werkt, methylfenidaat en alcohol werken ook beiden aardig lever belastend dus het valt niet aan te raden om deze combo al te vaak toe te passen als je lever je lief is.
Waarschuwingen ter zijde, ik heb in het verleden wel aardig wat plezier gehad met deze combo.
Dexamfetamine is amfetamine met een rechtsdraaiend steroisomeer, dit houdt in dat het precies hetzelfde molecuul is als gewone amfetamine maar dat de atomen in andere volgorde staan. Dit zorgt er voor dat bepaalde eigenschappen van de stof/amfetamine versterkt worden en dat andere eigenschappen verzwakt worden, bij dexamfetamine is er bijna geen verschil qua werking met gewone amfetamine behalve dat deze ongeveer twee keer zo potent is.
De meeste mensen zullen moord en brand roepen maar als je het in (verantwoorde/) lage hoeveelheden gebruikt is amfetamine veel wenselijker dan methylfenidaat. Bij amfetamine heb je 50% minder nodig van dezelfde stof als methylfenidaat voor hetzelfde effect en zal de lever dus slecht de helft aan methylgroepen af te hoeven breken en is dan dus 'gezonder', verder komt amfetamine qua ervaringsbeleving en gewenste effecten (zoals beter studeren) in vrijwel ieder wetenschappelijk onderzoek beter uit de bus. Dit is logisch aangezien amfetamine veel dichter qua structuur op de lichaamseigenstof fenylethylamine lijkt.
De reden echter dat (dex)amfetamine in europa (bijna) niet wordt voorgeschreven (in de VS wordt dexamfetamine standaard voor geschreven en gebruikt vrijwel niemand methylfenidaat) is omdat (dex)amfetamine een veel negatievere naam heeft en veel misbruik gevoeliger is, als je je huisarts verteld dat je in het verleden drugs hebt gebruikt of dat je veel alcohol gebruikt zal deze dan ook niet worden voorgeschreven.
Ik loop te ratelen hier dus ik stop hier, hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie en zijn jullie vragen beantwoord, zo niet laat het maar weten.
PS: Alleen de meeste hyperactieve ADHDers merken een aanzienlijk ander verschil van methylfenidaat, over het algemeen werkt methylfenidaat voor iedereen hetzelfde.