Dood door XTC?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik vroeg mij af of er ooit wel eens iemand is overleden door xtc zelf? Als je de (kranten)berichten leest over iemand die is overleden na xtc gebruik is het eigenlijk door bijvoorbeeld te veel water, oververhitting, vieze pillen of combinaties van drugs. Is er ooit wel eens iemand overleden puur door de xtc zelf?

ooscaar

Wijs gebruiker
Dit is natuurlijk erg lastig vast te stellen. Als je een hartaanval krijgt onder invloed, kun je je ook afvragen of je de hartaanval anders ook niet gekregen zal hebben, en of deze dus echt een gevolg is van MDMA. MDMA heeft net zoals elke andere stof een LD50 en is dus dodelijk in bepaalde hoeveelheden. Uiteraard gaan er dus mensen dood aan MDMA. Of het in een specifiek geval een rechtsstreeks gevolg is van MDMA-inname is dan niet bekend, maar uiteraard gaan er mensen dood door MDMA, en uiteraard maken bepaalde omstandigheden die jij ook al noemt die kans groter.

Fool

Badass junkie
Een oververhitting als gevolg van MDMA komt niet meer door MDMA?

Van teveel MDMA kun je een serotonine-syndroom krijgen, een potentieel dodelijke staat, die onder andere tot oververhitting leidt.

ooscaar

Wijs gebruiker
Fool zei:
Een oververhitting als gevolg van MDMA komt niet meer door MDMA?

Van teveel MDMA kun je een serotonine-syndroom krijgen, een potentieel dodelijke staat, die onder andere tot oververhitting leidt.
Klopt, maar in veel dodelijke gevallen, denk aan de incidenten tijdens de afgelopen ADE, is het toch niet echt mogelijk om te zeggen dat xtc de rechtstreekse doodsoorzaak was. Voor een specifiek geval is het natuurlijk erg moeilijk of iemand is gestorven onder invloed van MDMA of is gestorven door MDMA. Uiteraard weten we dat er best mensen dood gaan door MDMA.

Fool

Badass junkie
Nouja, in gevallen zoals bij het ADE was het natuurlijk een combinatie van factoren. Neemt alleen inderdaad niet weg dat het geen kinderspeelgoed is. :P

cheiron

Bewuste gebruiker
ooscaar zei:
MDMA heeft net zoals elke andere stof een LD50 en is dus dodelijk in bepaalde hoeveelheden.

Hoever de LD50 (de dosis waarbij 50% van de proefdieren een Lethal Dosis heeft, dus doodgaat) afligt van de effectieve dosis bepaalt meestal hoeveel risico een gebruiker loopt. Zie plaatje

Van MDMA is dat niet zo rooskleurig, uit mn hoofd zo rond de 1:10 tot 1:20. In dezelfde range als heroine en alcohol. Kortweg: 1 pil werkt, 10 pillen tegelijkertijd laten je op de intensive care belanden. Wat dat betreft ook weer interessant om te zien wat er helemaal links staat: paddo's, LSD en wiet zijn inderdaad zo veilig dat er nog nooit iemand aan een overdosis is gestorven.

Omdat er nu eenmaal af en toe mensen zijn die zoveel nemen, gaan er inderdaad mensen direct aan MDMA dood: serotonine-syndroom is dan het meest voor de hand liggend.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Net de beste/meest interessante drugs zijn ook het minst schadelijk.

:wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mindless zei:
Net de beste/meest interessante drugs zijn ook het minst schadelijk.

:wink:
De uitzondering is dan wel Mescaline, valt me op dat die qua effectieve dosis in verhouding tot dodelijke dosis wel redelijk hoog scoort. Dan zie je toch denk ik dat het een fenetylamine is en dat die daarmee toch wat eigenschappen van andere stimulerende fenetylamines overneemt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben nog steeds wel hartstikke nieuwsgierig naar mescaline. Maar dat moet dan wel heel geweldig zijn, mocht het me van mijn tryptamine fanboyisme afhelpen. :wink: Ik kijk nog steeds op tegen 30 a 40 cm cactus opeten. :( Zeker ook omdat het bij veel mensen niet eens lukt om genoeg mescaline binnen te krijgen en een echte trip dan uitblijft.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mindless zei:
Ik ben nog steeds wel hartstikke nieuwsgierig naar mescaline. Maar dat moet dan wel heel geweldig zijn, mocht het me van mijn tryptamine fanboyisme afhelpen. :wink: Ik kijk nog steeds op tegen 30 a 40 cm cactus opeten. :( Zeker ook omdat het bij veel mensen niet eens lukt om genoeg mescaline binnen te krijgen en een echte trip dan uitblijft.
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar Mescaline. Zo'n enorme cactus eten staat mij ook een beetje tegen, helemaal ook omdat het nogal afwachten is hoe potent die cactus uiteindelijk is. Ben zo gelukkig dat ik pure Mescaline heb weten te bemachtigen na jaren zoeken :hearteyes:, hoop daar ergens dit jaar een mooi moment voor te vinden.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Mescaline? Ik zag op wiki dat het een tripmiddel is? Ik had er nog nooit van gehoord! Ik ben aan 1 kant nieuwsgierig naar tripmiddelen om eens te gebruiken. Maar ik ben wat voorzichtig daarmee omdat ik van mijzelf weet dat ik snel (nou ja snel, ietwat dan) gevoelig ben om angstig te worden met drugs. Ik heb nog maar weinig verwchillende drugs genomen in mijn leven. De eerste keer dat ik xtc nam was in 2007 en op t moment dat ie in ging slaan vloog ik totaal in de stress! Ik wilde het graag en had mij goed ingelezen en geïnformeerd. Ook was ik met ervaren vrienden en een nuchter persoon. Kleine dosis genomen, nog minder dan 1 mg per kg lichaamsgewicht. Toch zat ik mezelf gek te maken van: zie je? Straks lig ik op de ehbo, al mijn vrienden en familie weten dan dat ik DRUGS heb genomen! ComA, hersenbeschadiging, ik zag alles voorbij komen. Gelukkig heeft een vriendin mij apart genomen en rustig een babbeltje gemaakt over andere onderwerpen. Daarna een super eerste x gehad! Daarna er nooit meer last van gehad. Ook niet toen ik wel eens wat meer als de juiste dosis had gemomen. Dus ik weet niet of zoiets voor mij is weg gelegd. Al ben ik wel nieuwsgierig.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Als je snel in de stress raakt dat alles mis gaat zou ik tripmiddelen lekker overslaan. Daarbij moet je je er echt aan over geven en je hebt gewoon ook veel minder leuke maar wel leerzame momenten. Bij XTC heb je eigenlijk (bijna) gegarandeerd een positieve ervaring.

Dunnetjess33 zei:
Ik vroeg mij af of er ooit wel eens iemand is overleden door xtc zelf? Als je de (kranten)berichten leest over iemand die is overleden na xtc gebruik is het eigenlijk door bijvoorbeeld te veel water, oververhitting, vieze pillen of combinaties van drugs. Is er ooit wel eens iemand overleden puur door de xtc zelf?
Die oververhitting is natuurlijk wel een directe oorzaak van de xtc (alsmede het vele dansen in een hete club). Er gaan gemiddeld zo'n 5 nederlanders per jaar dood na het gebruik van mdma, volgens een onderzoek van het trimbos instituut (heb even geen link).

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Psychedelibee zei:
Mindless zei:
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar Mescaline. Zo'n enorme cactus eten staat mij ook een beetje tegen, helemaal ook omdat het nogal afwachten is hoe potent die cactus uiteindelijk is. Ben zo gelukkig dat ik pure Mescaline heb weten te bemachtigen na jaren zoeken :hearteyes:, hoop daar ergens dit jaar een mooi moment voor te vinden.
Haha jij hebt het meeste ook wel in huis hè! Ik ben nu al benieuwd naar je tripreport! :wink: En als je dan ook nog eens san pedro en/of peyote probeert, kun je ook mooi kijken of daar echt zo'n verschil in zit, vergeleken met pure mescaline. :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ja wil dan later zeker nog eens San Pedro of peyote proberen, ben ook benieuwd of het heel anders is dan pure mescaline.

ooscaar

Wijs gebruiker
Ik snap dat er kwaliteitsverschil in elke cactus kan zitten, maar ik heb begrepen dat wanneer je de cactus naar behoren voedt en verzorgt en voor consumptie het cactusvlees droogt, dat de droge stof dan min of meer een voorspelbare sterkte moet hebben. Klopt dit of kan ook de sterkte hiervan behoorlijk variëren?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Thuis kun je daar zelf voor zorgen ja, maar bij smartshops kun je van die cuttings kopen en die schijnen nogal te variëren qua mescaline gehalte. Als ze heel snel zijn gegroeid, bevatten ze vaak veel minder mescaline.

Het is trouwens een leuke gedachte, je eigen cactus kweken voor consumptie. Maar het duurt allemaal wel erg lang en na een tijdje ga je je er ook een beetje aan hechten haha. :P Ik heb hier een San Pedro staan en die wil ik nu liever niet meer opeten. :tearsofjoy: Ik had eerst ook een peyote, maar die is doodgegaan. :( Als ik dus een (waarschijnlijk San Pedro) mescaline trip ga doen, dan bestel ik gewoon een cutting van (hopelijk) goede kwaliteit.

ooscaar

Wijs gebruiker
Haha ik snap wel wat je bedoelt, je let er toch best regelmatig op hoe het gaat en hoe het zit met het wateren en voeden en ik kan me voorstellen dat je hem niet wilt opeten als hij eindelijk groot is geworden na een aantal jaar. Ik dacht alleen wel dat hij na een aantal jaar vanzelf gaat clusteren, klopt dat? En kun je dan niet gewoon een deel van de hele plant opeten? Over een peyote heb ik het dan.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik weet niet of dat clusteren altijd vanzelf gebeurd bij peyotes. Maar die peyotes groeien echt heel langzaam. En voor een normale trip heb je geloof ik 4 a 5 van die dingen nodig (peyotes met een diameter van rond de 5 cm dacht ik). Dus dat wordt oftewel een dure trip, of een trip waar je heel lang op kan wachten. De meeste mensen gebruiken dus ook San Pedro of de varianten daarvan. Je kunt ook zo'n peyote op een san pedro zetten (enten heet dat geloof ik?), zodat 'ie sneller groeit. Maar wat een gedoe zeg...

Of je moet naar midden-Amerika gaan, naar zo'n sjamaan. Die lui plukken ze daar gewoon in het wild. :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Zo'n San Pedro cactus groeit dan wel redelijk snel voor een cactus maar dan nog duurt het echt jaren voor die groot genoeg voor consumptie. Je moet echt een gigantische cactus kweken. Dan kun je inderdaad beter naar Latiijns Amerika gaan waar die dingen gewoon jaren in het wild de kans hebben gekregen om mooie grote en potente cactus te worden.

dubbel0seven

Bewuste gebruiker
On topic please. San Pedro heeft niets met dit onderwerp te maken :stoned:

Ja je kunt overlijden door xtc inname. Maar voordat jij deze hoeveelheid hebt ingenomen loop je al het eveneens dodelijke serotonine syndroom op.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
dubbel0seven zei:
On topic please. San Pedro heeft niets met dit onderwerp te maken :stoned:

Ja je kunt overlijden door xtc inname. Maar voordat jij deze hoeveelheid hebt ingenomen loop je al het eveneens dodelijke serotonine syndroom op.
Ja sorry we dwaalden een beetje af :mrgreen:.

Maargoed, bij serotonine syndroom kun je toch ook stellen dat je door de XTC bent doodgegaan. XTC is op dat moment immers de veroorzaker van het serotonine syndroom. Kijk het is natuurlijk een beetje het kip en het ei verhaal, maar zaken als oververhitting, watervergiftiging en serotonine syndroom zijn in principe direct te herleiden naar het XTC gebruik en als zodanig kun je dan stellen dat iemand overleden is als gevolg van XTC inname. Uiteraard zijn omgevings-factoren en gedrag daar wel op van invloed.

dubbel0seven

Bewuste gebruiker
Ik vindt puntje van discussie....dat een serotonine syndroom niet altijd leidt tot de dood. Hoe ver ontwikkeld die zich? Tot de dood of herstel je nog?

En bij welke hoeveelheid is de xtc zelf duidelijk? Niet kijkend naar het serotonine syndroom. Geen idee.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Serotonine is niet perse dodelijk, dat is er ook in meerdere gradaties.

Maar wat versta je dan precies onder dood aan de xtc zelf? Voor elke drug geldt toch dat het bepaalde reacties in gang zet, die in grotere hoeveelheden dodelijk kunnen zijn. Mijn inziens is serotonine syndroom zo'n reactie die xtc in gang zet.

ooscaar

Wijs gebruiker
Maar wat best vaak echt voor de dood zorgt is toch een hartaanval/-stilstanden/-probleem? In zo'n geval kun je toch eigenlijk niet zomaar stellen dat het met xtc te maken heeft, tenzij je iets weet over hoeveel mensen gedurende hoeveel tijd onder invloed zijn en hoeveel er daarvan in die periode sterven en je dus gekeken hebt naar of het waarschijnlijk is dat er zoveel mensen sterven? Ik vraag me vaak af of deze mensen niet misschien al met hartproblemen liepen, eventueel ongemerkt. In dat geval zouden ze ook kunnen overlijden bij de sportclub, en dan zou de sportclub ook niet de schuld hebben gekregen.

Een serotoninesyndroom is inderdaad specifieker, dus daarbij ligt het meer voor de hand dat xtc de boosdoener is. Het punt is dat je dat bij een aantal andere omstandigheden en doodsoorzaken eigenlijk niet echt kunt weten. Dan snap ik ook heel goed dat xtc kan leiden tot een hartaanval en zo tot de dood, maar mijn punt is meer dat xtc wellicht te vaak als schuldige aan wordt gewezen.

'Dood gaan door xtc' moet je opvatten als 'dood gaan door de complicaties van xtc' en dat kun je schatten door naar de LD50 te kijken bij ratten. Uiteraard ligt deze dosis hoog, maar je wilt ook niet een hoeveelheid nemen met 50% kans op dood gaan. Bij een dosis van 1000 tot 1500 mg zal er bijvoorbeeld ook een relatief grote kans zijn om dood te gaan, terwijl je hier best wel eens hoort dat er zo veel wordt genomen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Op deze manier kun je alle middelen onschuldig maken maar als je een hartaanval krijgt tijdens XTC-gebruik komt dat gewoon door de XTC. Het kan zijn dat je een zwak hart had en dat je daardoor iets getriggerd hebt maar het komt door de XTC.

Als je sterft aan oververhitting, is dat omdat de XTC je temperatuurbalans verstoort heeft... Het komt uiteindelijk toch door het middel...

MeejheM

Badass junkie
als je in een trip uit het raam spring, ga je dan dood door het middel, slecht inzicht, de stoep, de zwaartekracht of slechte techniek bij het landen? ik vind het niet zo belangerijk of je rikketik het begeeft, of dat je uitdrogingsverschijnselen krijgt of wat dan ook.

als je thuis in bed lag was er waarschijnlijk niks gebeurd.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
als je in een trip uit het raam spring, ga je dan dood door het middel, slecht inzicht, de stoep, de zwaartekracht of slechte techniek bij het landen? ik vind het niet zo belangerijk of je rikketik het begeeft, of dat je uitdrogingsverschijnselen krijgt of wat dan ook.

als je thuis in bed lag was er waarschijnlijk niks gebeurd.
Alleen is dit niet helemaal een goed vergelijk, omdat wat jij noemt alleen met gedrag te maken heeft en de oorzaken bij XTC altijd verbonden zijn aan lichamelijke bijwerkingen. Bij lichamelijke bijwerkingen is de oorzaak toch een stuk duidelijker aan de drugs toe te schrijven.

MeejheM

Badass junkie
als je niet in de zon zit, danst of te weinig drinkt kom je ook niet snel bij de ehbo, dat is ook gedrag.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
als je niet in de zon zit, danst of te weinig drinkt kom je ook niet snel bij de ehbo, dat is ook gedrag.
Dat is wel waar, laten we het er op houden dat het bij xtc vaak een combinatie van gedrag en lichamelijke bijwerkingen is. Maar door de factor lichamelijke bijwerkingen is de oorzaak bij xtc daar makkelijker op toe te schrijven.

MeejheM

Badass junkie
Helemaal mee eens.

Dus, wil je xtc gebruiken maar niet dood dan let je een beetje op je gezonde gewoontes, en die van je vrienden natuurlijk ook.

Bovenaan