Discussie verslaving

Gabbertje

Wijs gebruiker
Hay,

Ik ben helaas niet zo goed in goede titels verzinnen, maarja het gaat uiteindelijk om de inhoud van de topic.

Een vriend en ik waren gister tot de conclusie gekomen. Dat 9/10 drugs gebruikers eigenlijk al verslaafd zijn.

Wat ik daarmee bedoel, iedereen die bijvoorbeeld 1x een pilletje heeft gebruikt. En dit ook vaker gebruikt (recreatief) heeft al een enige vorm van een verslaving. Niet dat het een ernstige iets is waar je je zorgen over hoeft te maken.

Maar als je je is bedenkt, bijna iedereen zegt bij zijn eerste pilletje: dit doe ik maar 1x . En toch doen bijna iedereen het toch vaker. Omdat het zo ontzettend leuk is.

Ik hoor graag jullie mening hoe jullie hier over denken.

-HardstyleGabber

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Ik zie het zelf niet altijd als zozeer een verslaving, dat klinkt voor mij zoals ik roken zie. Daaraan ben ik wel echt verslaafd. Iets heel leuk vinden en het daardoor vaker willen doen is wat mij betreft niet direct een verslaving. Ik heb periodes gehad dat ik high/stoned worden door middel van hasj erg leuk vond, maar kon het daarna ook weer net zo makkelijk maanden tot jaren niet doen, zonder dat ik het ook maar miste.
Ik kijk op dit moment wel heel erg uit naar o.a MDMA en speed. Ik kan feitelijk haast niet wachten tot ik weer "mag" en betrap mezelf er zeker wel af en toe op dat ik denk, ach, waarom niet wat eerder.... Ondanks dat ik goed weet dat het (zeker in geval van MDMA) slecht voor me is. Toch is dat wat mij betreft geen verslaving maar vergelijkbaar met iedere andere "extreem leuke bezigheid" waar je naar uit kunt kijken, zoals een festival, een feest, een vakantie, een leuke date of wat het dan ook is wat in de toekomst ligt en je naartoe leeft. En zeker als je dan in een "leeg" moment in je leven zit dan trekken die verlangens ook harder aan je.
En dan is het maar net hoe best je wilskracht is of je "laat meeslepen" door de gedachte; Ik wil het nu.
Voor mij is het pas een verslaving als je hele leven erom gaat draaien, en alles om dat moment gaat draaien en je je dus totaal ingeeft aan het willen gebruiken wanneer dan ook. Het niet meer zonder kunnen.
Als ik morgen een hartaanval krijg, en iedere vorm van drugs gebruiken niet meer mogelijk gaat zijn, ga ik daar zeker een traan om laten. Dat zeker wel. Maar het is niet zo dat ik me een leven zonder de drugs niet kan voorstellen.

Ik vind dat het beetje hetzelfde als met Second Life, dat is een virtuele wereld waar mensen "verslaafd" aan kunnen raken. In Amerika zijn er zelfs afkickklinieken voor. Ik heb er ook 1,5 jaar doorgebracht (dag en nacht) en toch mezelf niet als verslaafd gezien. Ik gebruikte Second Life omdat mijn gewone leven leeg was, en ik daar kon zijn wie ik wilde, zonder mijn sociale problemen in real life. Toen mijn gewone leven weer inhoud kreeg, kon ik ook gemakkelijk stoppen bij Second Life in te loggen. Mensen die een leuke "First Life" hebben, zul je niet in Second Life vinden. Dat is in ieder geval mijn gevoel nadat ik er lange tijd kwam.

Ondanks dat je iets met regelmaat doet, zou ik het dus niet altijd direct een verslaving noemen.

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Misschien handig om erbij te vermelden, ik heb het hier dus niet over drugs die lichamelijk verslavend zijn in grote mate, maar over geestelijke verslaving.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Maar als je je is bedenkt, bijna iedereen zegt bij zijn eerste pilletje: dit doe ik maar 1x . En toch doen bijna iedereen het toch vaker. Omdat het zo ontzettend leuk is.
Dat is wel een beetje simpel geredeneerd als je het mij vraagt. Omdat je iets vaker wilt doen ben je toch niet meteen verslaafd. Ben ik dan ook verslaafd aan vakanties, omdat ik dat vaker heb gedaan en weer uitkijk naar mijn volgende?

Naar mijn idee is een verslaving iets waar je obsessief mee bezig bent en wat steeds meer je leven begint te beheersen. En zeker ook iets waar je niet zomaar meer mee kunt stoppen terwijl je dat ergens van binnen eigenlijk wel wilt.

Ik heb ruim 6 jaar dagelijks geblowd en hoewel ik niet stoned ging werken beheerste het wel mijn hele vrije tijd. Ik blowde zelfs als ik er eigenlijk geen zin in had, puur uit gewoonte. Dat vind ik allemaal echt wel wat anders dan een drug vaker willen gebruiken omdat het leuk is.

GroenRook

Experimenterende gebruiker
"
Naar mijn idee is een verslaving iets waar je obsessief mee bezig bent en wat steeds meer je leven begint te beheersen. En zeker ook iets waar je niet zomaar meer mee kunt stoppen terwijl je dat ergens van binnen eigenlijk wel wilt.
"

Wat ik dus had na mijn 1e pilletje. Ik vond het zo geweldig dat ik het meteen nog een keer wou doen. Op een donderdag(vrijdag school) voor de 2e keer pil gehad. Die vrijdag nog een keer aan de pillen en die zaterdag ook.

Je snapt wel welke kant dit op gaat. Het is niet perse een verslaving als je het vaker gaat doen omdat het leuk is. Maar het kan wel gebeuren dat dat gebeurd. Ik was hier 15 jaar.

Met blowen precies hetzelfde, was eind mijn 12e. Toen heb ik op een avond mijn eerste joint gerookt en geen dag meer zonder sindsdien!

Zelf blow ik nu 8 jaar vast, elke dag, alle vrije tijd. Ook regelmatig voor school, werk of stage soms. Ik weet dat dit niet goed gedrag is, dat ik verslaafd ben. Maar ik ondervind geen hinder van mijn verslaving in mijn dagelijks leven, ook zonder niet. Laatst ben ik een keer 3 weken gestopt en een keer 1 week. Weet niet of dat lang genoeg is om verschil te merken na 8 jaar dag in dag uit blowen maar ik had totaal nergens last van.
Alleen weer drukker zoals vroeger.

Ik denk dat pas het leven erom draait wanneer die dingen in je leven misgaan of verkeerd lopen en je toch de wiet daarboven kiest en liever een joint opsteekt, dan je problemen oplossen. Benieuwd hoe ik dit doe

transformated

Badass junkie
Naar mijn mening ben je al verslaafd als je het middel regelmatig gebruik. Ga je stoppen zal je niet veel problemen hebben anders wel of je moet iemand zijn dat geen ontwenning voel dan kan je stoppen wanneer je wilt.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Naar mijn mening ben je al verslaafd als je het middel regelmatig gebruik. Ga je stoppen zal je niet veel problemen hebben anders wel of je moet iemand zijn dat geen ontwenning voel dan kan je stoppen wanneer je wilt.

Dus volgens jouw definitie is drie vierde van de bevolking alcoholverslaafd? De meeste mensen drinken regelmatig een glaasje. Een verslaving is meer dan een middel regelmatig gebruiken, dat is inderdaad zoals al gezegd steeds met je gedachten bij het middel zijn, je leven steeds meer gedomineerd zien worden daardoor, je niet meer goed kunnen voelen zonder, diep van binnen weten dat het niet is wat je wil maar moeten blijven gebruiken vanwege de craving naar het middel. Geestelijke ontwenning bij stoppen (waarnaast dan bij sommige middelen nog lichamelijke ontwenning).

transformated

Badass junkie
Sorry had het wat verkeerd gezegd maar ik geloof wel dat je een middel meerdere keren gebruikt in de week dat je verslaafd kan worden. Al is het maar 2 maanden zal je wat down voellen en slecht. Dat is mijn mening en ik heb het al genoeg gezien bij mensen.

Bovenaan