Depressief gevoel na alcohol

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Beste mede forumgenoten, ik heb een vraag die me al een tijd bezighoudt met betrekking tot alcohol. Elke keer na een avondje goed drinken ben ik de volgende dag nogal depressief. Ik doel hiermee dan ook echt op het geestelijke aspect, al ben lichamelijk vaak ook volledig in deugen. Heeft iemand enig idee waar zo'n depressieve stemming vandaan komt tijdens de kater? Ik kom zelf niet verder dan de theorie dat tijdens een alcohol roes emoties worden gedempt, je zit tijdelijk in een high. Als je dan de volgende dag wakker wordt is de high weg, en zit je eigenlijk weer op je oude niveau. Misschien bemerk ik tijdens mijn kater dan het verschil tussen deze 2 werelden, wat weer een depressief gevoel geeft? Is het voor de rest ook mogelijk dat alcohol op bepaalde neurotransmitters werken, die uitputten, en ik daarom een down gevoel ervaar?

Fool

Badass junkie
Waarschijnlijk dempt alcohol gewoon de sombere gevoelens die na gebruik weer terugkomen. Zal ook wel niet meewerken dat je op dat moment lichamelijk niet zo lekker in je vel zit en daardoor futloos bent. :wink:

ooscaar

Wijs gebruiker
Ik heb altijd met een alcoholkater ook een bepaalde sombere manier van denken. Ik zou het overigens niet echt beschrijven als depressief omdat een ongelukkig gevoel ontbreekt, maar ik heb altijd een beetje het gevoel dat alles nutteloos lijkt. Het heeft er denk ik mee te maken dat als je pittig doorzuipt, dat je dan meestal veel plezier hebt op de avond maar dat de details toch redelijk snel weer wegzakken. Dan heb je jezelf dus naar de klote gewerkt zonder echt een mooie, duidelijke herinnering (dan doel ik overigens niet op een black-out, meer dat de herinnering onder invloed van alcohol veel minder blijft hangen dan een normale herinnering). Ik denk dat dit nogal een ontevreden gevoel kan geven, vooral samen met het slechte lichamelijke gevoel dat je hebt en de vermoeidheid, omdat je slaapkwaliteit laag ligt na zo een nacht.

Edit: en ik kan er dan ook enorm van balen dat ik de hele dag niet echt iets leuks kan doen maar ook niets nuttigs door die kater. Daarom drink ik eigenlijk ook altijd met mate en het liefst zo min mogelijk. Maar goed, drinken kan en mag op een hoop gelegenheden waardoor je toch vaker drinkt dan je anders had gedaan :rolleyes:

Komt me bekent voor. Als ik veel drink word ik vaak snachts wakker om te pissen. Dan al realiseer ik mezelf vaak dat ik me kut voel waardoor ik niet meer verder slaap. Hierdoor voel ik me nog kutter. Omdat je kwaliteit van slaap met alcohol een stuk minder is (je komt minder in je REM slaap) voel je je sowieso al minder uitgerust. Daarnaast voel je je lichamelijk rot. Dit helpt allemaal niet mee. Maar echt depressief voelen doe je vooral zelf. Wat je het beste kunt doen is zorgen dat je niet teveel drinkt (saaie oplossing ik weet het). Verder helpt bewegen erg goed. Ook al heb je er misschien geen zin in. Eet een goed ontbijt en ga daarna het huis opruimen en daarna sporten. Je stofwisseling word versnelt en de gifstoffen gaan sneller het lichaam uit. Daarnaast geeft tijdens het sporten je brein meer dopamine af waardoor je meer happy zult zijn. Wat sowieso de beste oplossing is, is weer een paar biertjes drinken. Je depresieve gevoel zal als sneeuw voor de zon verdwijnen. Echter krijg je op deze manier kei snel een alcohol verslaving aan je broek.

Wat ik zelf de beste combinatie vind is eerst voor het slapen gaan nog even een kwartiertje te zitten en zoveel mogelijk water te drinken (halve liters ofzo) zodat je de voglende dag genoeg vocht in je lijf hebt. Dit scheelt al wat in de kater (minder last van uitdroging). Vervolgens toch maar te ontbijten ook al heb je geen zin. Even fysiek bezig te gaan. En een paar uur later als je je wat beter voelt te gaan sporten (ook al is het maar een half uurtje). En vervolgens aan het eind van de dag jezelf een paar biertjes geven als beloning. Maar niet zoveel daty je de dag daarna weer brak bent. En dan weer voer je nest in.

Bovenaan