Deja vu

jcutter

Badass junkie
De laatste tijd ervaar ik erg vaak de bekende deja vu gevoel bij sommige momenten. Kan dit gelinkt worden aan het drugs gebruik? Ik gebruik psychedelische middelen btw..
Maar waardoor kan dit nou precies komen?

azgaza

Badass junkie
Een deja vu gebeurt als iets in je waarneming omgekeerd of niet synchroon verloopt, en is vrij normaal. Het grootste deel van de mensen heeft ze wel eens; en het kan geen kwaad voor zo ver bekend is.
Ik heb het zelf vrij vaak, maar dat had ik ook al voor tripmiddelen, dus of het daar erger van wordt weet ik niet, maar ik zou het best geloven als het door tripmiddelen vaker voor kan komen. Zelf erger ik me er totaal niet aan, vind het altijd wel grappig, ik geloof dat ik het ongeveer een paar keer per maand heb.

azgaza

Badass junkie
Herinner je je of je het als kind vaak had? Dan kan je proberen te herleiden in hoeverre het kan komen door gebruik of andere dingei n recentere jaren. Een theorie die ik heb bij tripmiddelen is dat normale dingen die je altijd al had daarna ineens gewoon pas echt goed gaan opvallen.

jcutter

Badass junkie
azgaza zei:
Herinner je je of je het als kind vaak had? Dan kan je proberen te herleiden in hoeverre het kan komen door gebruik of andere dingei n recentere jaren. Een theorie die ik heb bij tripmiddelen is dat normale dingen die je altijd al had daarna ineens gewoon pas echt goed gaan opvallen.

Ja, in mijn kinderjaren had ik dit ook, maar het was een tijd lang gestopt. Nu komt het weer terug lijkt wel. De deja vu momenten doen mij trouwens ook erg aan mijn kinderjaren denken.

neti

Badass junkie
een deja-vu komt omdat je contact hebt gemaakt met de bron, zie topic quantumfysica, hieralvast mijn afbeeldingen

http://drugsforum.nl/viewtopic.php?t=13 ... ht=quantum

jcutter

Badass junkie
De bron? LSD en DMT hebben ervoor gezorgt dat ik met de bron (lees: MATRIX/schepper) in aanraking ben gekomen :openmouth:

neti

Badass junkie
lees ff mn latste post, net ff voor je opgezocht grunniger... kijk maar ff bij quantumfysica... wat vind je dr van?

Hans

Wijs gebruiker
Het antwoord is:
Kortsluiting in je hersenen. Een waarneming bereikt eerder je geheugen dan dat je het zelf waarneemt. Hierdoor kan je ook niet plaatsen wanneer je het eerder hebt gezien.

Als ik LSD op heb heb ik heel erg veel deja vu's.

exact

Belezen gebruiker
neti zei:
een deja-vu komt omdat je contact hebt gemaakt met de bron, zie topic quantumfysica, hieralvast mijn afbeeldingen

http://drugsforum.nl/viewtopic.php?t=13 ... ht=quantum

^zo kan je het natuurlijk verklaren, maar...

Wat bij een déjà vu gebeurt, kan ook worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen. Normaal gesproken wordt een beeld vanuit de ogen door een plek in de hersenen gebracht waar de mens er zich bewust van wordt, daarna wordt dit beeld opgeslagen in de hersenen. Bij een déjà vu ontstaat er een kortsluiting, waardoor het beeld zich eerst in de hersenen opslaat, voordat de hersenen (de mens) zich bewust worden van het beeld. Omdat het een kortsluiting betreft kan men zich dus ook niet herinneren wanneer en hoe men het eerder heeft meegemaakt, want al die informatie is niet opgeslagen.

wikipedia. :wink:

toedeloe :wave:

neti

Badass junkie
ja, dat is een verklaring, maar wie zegt dat het de juiste is
schizofrenie is ook een hersenziekte, wie zegt niet dat het
defect/kortsluiting er voor zorgt dat je contact maakt met de bron

Mayan

Bewuste gebruiker
Iedereen krijgt zo zijn portie verhaaltjes over deja vu voorgeschoteld, eens ge aan mensen vraagt wat het nu is.

Is er al bewijs? Neen dat is er niet!

Wikipedia:
ESP
Eén verklaring is dat déjà vu beelden een teken zijn uit een andere wereld, of herinneringen uit een vroeger bestaan (reïncarnatie), of uittreding (uit het eigen lichaam treden). Kortom een verschijnsel van buitenzintuigelijke waarneming of ESP.

Neurologie
Een tweede verklaring stamt uit de neurologie. Wat bij een déjà vu gebeurt, kan ook worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen. Normaal gesproken wordt een beeld vanuit de ogen door een plek in de hersenen gebracht waar de mens er zich bewust van wordt, daarna wordt dit beeld opgeslagen in de hersenen.

Déjà senti, déjà visité, déjà vécu
Het déjà vu verschijnsel slaat niet alleen op beelden ontleend aan de visuele waarneming, er zijn ook varianten bekend waarbij het gaat om een innerlijk proces, zoals een gedachte of een ervaring: men spreek dan ook wel van déjà senti (eerder gevoeld), eerder bezocht (déjà visité) of eerder meegemaakt of beleefd (déjà vécu). Ook het tegenovergestelde proces kan plaatsvinden: men zegt dan bijvoorbeeld dat een bekend persoon of beeld nooit eerder is gezien. Dit verschijnsel heet "jamais vu" (nooit gezien). Jamais vu treedt o.a. op bij het Syndroom van Capgras

Mij heeft men eens verteld dat je het dan al eerder zag.
Dat jij je leven te zien krijgt voor je het leven beleeft, en dat je bij een deja vu zoiets herinnert.. Maarja, we moeten dat toch allemaal met een korreltje zout nemen hoor.

vdk

Bewuste gebruiker
had er vooral vroeger mee te maken door het drugsgebruik heb ik dat helemaal niet meer. waardoor t zou komen d'know?

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
dejavu

soms gebeuren er wel eens twee keer achterelkaar de zelfde dingen,

ik zak een bus stoppen, toen toeterde er een auto en lannde er een duif voor me.

één minuut later weer. Je krijgt dan ff een raar gevoel. maar achteraf als je echt gaat nadenken, bleken het twee verschillende dingen te zijn.

Pas als je voor de zesde keer achterelkaar hetzelfde ziet en hoort, dan ga je je raar voelen... dit was met lsd een keer bij mij gebeurd. op den duuur dacht ik dat ik in een tijdlus vast zat, ik zag sterretjes, ging op de bank zitten. en was t voorbij.

Annæ

Belezen gebruiker
Misschien moet je eens What the Bleep do we Know?! gaan kijken.
ik had vroeger af en toe deja vu's maar nu wanneer ik stoned ben soms heel de tijd of iig veel en veel vaker. dus je bent niet de enige :}

Dr. Tommy

Badass junkie
als kind had ik dat al sterk
en als ik te lang aan de speed zit heb ik het constant

ik heb ook vaak voorgevoelens die ook echt uitkomen

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Annæ zei:
ik had vroeger af en toe deja vu's maar nu wanneer ik stoned ben soms heel de tijd of iig veel en veel vaker. dus je bent niet de enige :}

die film heb ik al gezien... :grin:

Annæ

Belezen gebruiker
loadrunner zei:
Annæ zei:

die film heb ik al gezien... :grin:

nice wat vond je ervan?
heb je m nuchter gekeken of onder invloed van iets?
koekoek ik hou echt van die film

Tripper

Wijs gebruiker
Mijn theorie is dat als je veel psychedelische middelen gebruikt, je meer gaat na denken met je recher hersenhelft, waar het van daar naar je linker hersenhelft gaat. Deze vertraging zorgt voor een deja vu. Je rechter hersenhelft zorgt ervoor dat je een bent met het universum zoals Neti beschrijft in zijn tekeningen.

Dr. Tommy

Badass junkie
Tripper zei:
Mijn theorie is dat als je veel psychedelische middelen gebruikt, je meer gaat na denken met je recher hersenhelft, waar het van daar naar je linker hersenhelft gaat. Deze vertraging zorgt voor een deja vu. Je rechter hersenhelft zorgt ervoor dat je een bent met het universum zoals Neti beschrijft in zijn tekeningen.

zou kunnen alleen bij mij komt er ook nog bij als ik bv op dit forum ben de antwoorden al weet voordat ik gekeken heb

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
je linker hersenhelft houd je vast in de materiele werkelijkheid, zoals de wetenschappers die zo koesteren

je rechter hersenhelft is dan als het ware je eigen universum, je eigen zelfbeeld, en de vertaling van alles wat er je linker helft aan informatie binnenkomt.

Je linker hersenhelft leest de omgeving en geeft zijn eigen vertaling eraan, je woont als het ware in je rechter hersenhelft, en je kijkt naar buiten via de linker hersenhelft.

Alsof je linker hersenhelft "verAmerikaanst" is, die ziet alleen maar de buitenkanten van alles, de buitenste schilletjes, en vind uiterlijk belangrijk. stopt alles in hokjes, en is alleen tvreden als iets ergens in geplaatst kan wordne en een naam heeft. kort gezegd je "ego"

je rechter hersenhelft is meer van liefde, spiritueel, zacht, de "cannabis" kant, Alles heeft innerlijke schoonheid, die mooie ogen van dat meisje of die jongen(terwijl zijn uiterlijk afwijkt van je ideaalbeeld, die door je linker hersenhelft word veroorzaakt) je "karma"

Nu de mindfuck, links en rechts worden direct mer elkaar geconfronteerd, in de taal waarin je hersenen spreken, zonder dat je erzelf over hebt nagedacht. zopals bij tripmiddelen. Je hoort de gedachten heen en weer gaan, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen, je bent toeschouwer van je eigen conversatie tussen je linker en je rechterkant van de hersenen. (zo zal ik t maar even noemen)

een aantal mensen gebruiken alleen maar de linkerkant, die zijn ook de flapuit(zeggen direct wat hun dwars zit, en denken zeg maar met hun korte termijn geheugen) voorbeeld Die zien een man met een rood petje iets jatten, en vanaf dat moment letten ze alleen maar op die mannen met rode petjes of ze wat jatten, en als het een tweede keer gebeurt, dan vinden ze dat ze gelijk hebben, en willen hun gelijk krijgen "alle mannen met rode petjes jatten" terewijl ze de 100 winkeldiefen met groene petjes en gele petjes niet hebben gezien, terwijl die notabene vlak voor hun neus een tv uit de schappen haalden..

selectief blindheid. niet meer willen zien, of kunnen zien dan je zelf wil zien.

---

rechts is uitgelijnd met het universum, en de spiritualiteit, de dromen en het waarmaken ervan,
links is de eigenwijze donder die z'n eigen zin door wil drijven, alsof het de tweede persoonlijkheid is, die je dingen laat doen, waar je later spijt van krijgt, het dierlijke, het instinct.

(ok nu beginnen die van mij een beetje vast te lopen)

Drientje

DF-koning
Een droom is toch een in de slaap opgewekte dmt trip? Je pijnappel klier produceert dmt die vrijkomt op het moment dat je in je REM slaap komt...

Correct me if i'm wrong please...

Skippy

Wijs gebruiker
Ik maak vaak dingen mee wat ik heb gedroomd, weet dan ook wat er gaat gebeuren, te vet.

jcutter

Badass junkie
^Rationeel nadenken, kan je ook genoeg mee voorspellen en uit laten komen.

Ik droomde laatst dat ik 1 van de oudste jongen was, die een team kinder soldaten onder leiding had. We renden met de hele team van een berg af zo richting schietende zigeuner kinderen. Mijn ondergeschikte wisten er onbeschadigt doorheen te komen, maar ik was diegene die achter bleef. Er kwam enorm veel lood op mij af en ik zag het ook in matrix stijl. Zelf had ik een paar zigeuners kapot geschoten, maar toen iemand een hagel wolk van lood uit zijn shotgun wist te pompen; kon ik dat niet meer ontkomen. Toen werd ik zwetend wakker.

Het valt ook op; wanneer ik veel heb gelezen of/en nog aan het herstellen ben van mijn drugsgebruik; dat ik enorm vast ga slapen, waarin ik ook heel maf ga dromen.

Dit zijn periodes waarin slaaptekort taboe is, want normaal functioneren die dag later is onmogelijk.

Dr. Tommy

Badass junkie
gisteravond had ik het echt weer zo erg door dagenlang niet slapen en pepwazigheid, was gewoon echt weer bizar

minamo

Bewuste gebruiker
ik denk zelf dat er bepaalde poorten opengaan die je normaal automatisch zonder dat je je ervan bewust bent gesloten hebt.....

de mens is kwa denken toch nog onbegrijpelijk he:wink:

maiskorrel

Bewuste gebruiker
Een maat van me heeft bijna altijd déja vu's als die een ballon lachgas inhaleerd. Dan beweerd die de 6 seconden nadat hij weer bijkomt tijdens zijn korte trip al mee te maken. Ik weet niet of dit nou met de hersenen te maken heeft, maar vreemd is het iig wel.

Drientje

DF-koning
maiskorrel zei:
Een maat van me heeft bijna altijd déja vu's als die een ballon lachgas inhaleerd. Dan beweerd die de 6 seconden nadat hij weer bijkomt tijdens zijn korte trip al mee te maken. Ik weet niet of dit nou met de hersenen te maken heeft, maar vreemd is het iig wel.

Dat heb ik ook eens een keer gehad. Tijdens het inhaleren van het lachgas stond de tv aan en ik zag wat er op de tv gebeurde en toen de trip voorbij was zag ik het weer! Heel apart en het is maar 1 keer gebeurd!

X

De jongen

Bewuste gebruiker
Wa&t je daarjuist zegt heb ik ook al gehad met lachgas. Maar bij lachgas is het erg maf. Je komt ergens, je ervaart bepaalde gevoelens maar op een bepaalt punt in de ervaring begin je ook weer te beseffen dat je het zo meteen allemaal weer kwijt bent en dan is het cirkeltje weer rond.

Maar ik vind dejavu toch soms er beangstigend. Vooral als ze wat langer duren. Dat lijkt me dan moeilijk te verklaren met de kortsluiting theorie.

Daarnaast ben ik me in een droom ook bewust geweest van een deja vu in de zin van dit heb ik al meegamaakt, gevoeld, gezien. Maar het was een situatie die zich absoluut niet in mijn gewone leven kon hebben voorgedaan.

Ik ben wel van mening dat ik na het gebruiken van hallucinogene middelen en zelfs ook wiet, vaker van dit soort ervaringen meemaak. Al zijn sommige meer twijfelachtig en andere veel sterker.

Ik kan er echt geen verklaring voor vinden.

Maar ik heb het eenmaal met lachgas zo erg gehad. Dat toen ik terug kwam van de trip ik gewoon gebroken was. Ik had vanalles meegemaakt in een visioen, maar ik had da ook al allemaal meegemaakt leek het. Zelf een aantal keer al.
Plots begon het besef te groeien dat ik tijdens mijn leven opnieuw dezelfde keuzes heb gemaakt waardoor ik weer opnieuw op dat punt lachgas zat te doen en waardoor ik dus besefte dat ik niet in staat was geweest andere keuzes te maken. En ik moet zeggen dat dat pijn deed, vooral omdak niet zo fier was op mijn keuzes.
Gedeurende dit alles had ik wel het gevoel dat mijn hersens een bepaald patroon volgden waardoor deze ervaring werd geïnduceerd. Ik wil zeggen , het leek alsof mijn hersenen het met opzet deden om zulk een gevoel te creëren. Wie weet mijn hogere zelf?

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb me laten vertellen dat een deja vu te maken heeft met vermoeide hersenen, ze registreren dan een fractie later wat je ogen al hebben ontvangen, daardoor lijkt het alsof je het al "reeds gezien" hebt. Klinkt wat mij betreft heel aannemelijk....

Ik heb het ook vaker na drugsgebruik, ook niet zo verwonderlijk, daarna ben ik ook vermoeider dan normaal.

Ook bij gebruik van lachgas is een deja vu helemaal niet zo vreemd, aangezien je hersenen dan ook even "out" gaan, terwijl je je ogen nog wel open hebt. Lachgas is niets anders dan jezelf kortdurig bedwelmen, neem je te veel dan val je ook letterlijk neer. Neem je minder, dan zit je even in een slaap/waaktoestand, een perfecte toestand voor deja vu's dus...

De jongen

Bewuste gebruiker
Maar wat ik niet goed snap is, ok je neemt war zonder waar te nemen,eerst naar jke geheugen, en dan zien, waardoor een gevoel van herkenning ontstaat.

Maar als je pak een deja vu (dan bedoel ik ook eerder gevoeld) van 5 minuten hebt. En je dus heel dat stuk van 5 minuten al hebt meegemaakt zogezegd. Zou er dan normaal geen gat in je waarneming moeten ontstaan? Of moet ik het dan maar houden op dat tijd nie bestaat en da er dus nie perse een gat hoeft te zijn?

Ik weet niet of iemand mijn overpijnzing kan volgen. Kan het ook nie goed uiten, tis meer een gevoel.

jcutter

Badass junkie
Ik kan me ook nog goed herinneren dat ik een deja vu gevoel had toen ik mijn ogen dicht deed, bij mijn eerste en laatste :P DMT trip. Dit deed mij echt aan kinderjaren denken, maar wat dat nou was; geen idee. Het ging om een roodvormige symbool waar ik dat bij had. Wat daarna volgde liet mij niet meer aan mijn kinderjaren denken.

Bovenaan