Als je altijd doet waar je jezelf goed bij voelt, dan blijf je dicht bij jezelf. Een aantal dingen waarbij ik me goed bij voel gaan tegen de normen in van deze maatschappij, zat ik zo te denken. Dat leidt tot weerstand, tot veel opmerkingen, tot heel vaak mezelf verweren. Dat maakt het best wel lastig soms.. Meedoen lijkt makkelijker maar daar word ik niet gelukkig van.
Dus een norm is wat in de maatschappij als normaal wordt gezien en alles wat daarbuiten valt is afwijkend, en raar, en daar moet iets mee gebeuren. Als je daar niemand mee pijn doet, inclusief jezelf niet, begrijp ik niet waarom.
Op zich vind ik voor mezelf opkomen niet heel erg, want ja, ik doe waar ik mezelf goed bij voel en wat jij doet moet jij weten, maar dat mensen anders naar je kijken of op je neerkijken, waarom hoort dat er zo nodig bij? Waarom is het niet gewoon oké als het bij jou anders gaat? Waarom moet daar een oordeel op komen?
Wel een beetje breed dit. Aan de ene kant heb ik iemand met een psychische ziekte die daar zelf geen last van heeft in mijn hoofd, aan de andere kant iemand die veganistisch eet, ik kan er echt van alles bij bedenken. Het is allemaal net een beetje anders maar waarom maakt dat zoveel uit? We bemoeien ons wel veel met anderen eigenlijk hè? En waarom moet alles wat anders is meteen een naam en een (negatief) label hebben?
Ik weet niet, mijn hoofd is maar een beetje aan het nadenken en ik moest het ergens opschrijven. Ik begon met nadenken over hoe je diagnostiek en behandeling kunt uitvoeren zonder DSM, en of er een manier te vinden zou zijn die dat in deze wereld mogelijk maakt. Uiteindelijk zullen we toch problemen moeten classificeren en benoemen om er ook gericht behandeling voor te geven. Zorgverzekeraars moeten een indicatie hebben van een probleem om zeker te weten dat ze hun geld niet verspillen. Uiteindelijk draait alles om geld..
En ik heb mijn benen al ruim een half jaar niet geschoren, in eerste instantie omdat ik benieuwd was wat het met me zou doen (gevoelsmatig) en het werd toch winter, maar het blijft nog steeds een interessant project. Nu is het weer zomer en ik weet niet zo goed wat ik ermee aanmoet. Op een gemiddelde dag voel ik afwisselend enerzijds heel veel liefde en heel veel afkeuring tegen mijn eigen onderbenen. Terwijl mijn onderbenen exact dezelfde onderbenen zijn als die van een man. Gewoon. Normaal. Met haar. Waarom is het ene normaal en het andere vies? En waarom vind ik mijn eigen benen dan ook vies? Terwijl het gewoon mijn eigen benen zijn en ik mijn benen verder prima vind? Als ik wil leren oké te zijn met mezelf, echt met mezelf, waarom moet ik dan van deze maatschappij zoveel doen om niet mezelf te zijn en te voldoen aan een bepaald beeld?
En als we alle normen waarmee we zijn opgegroeid internaliseren, wat is dan echt van jou? Niet juist alles wat je anders maakt? Op deze manier is mijn persoonlijkheid gewoon een spiegel van de maatschappij en het enige wat ik ben is dat ik me daar bewust van ben. Pffff. Ik snap het niet meer.
Ik ben echt mijn kop aan het breken vanavond. :P Sorry maar ik moest het ergens kwijt.