De partijen die voor het stofgroepenverbod hebben gestemd in de Tweede Kamer hebben een ruime meerderheid in de Eerste Kamer. De kans is daarom heel groot dat de wet wordt aangenomen. De Eerste Kamer kan alleen kiezen: aannemen of verwerpen. Dus de wet moet in zijn volledigheid worden overgenomen. Andere drugs kunnen dus niet toegevoegd worden aan het huidige voorstel.
Ik heb nog even gecheckt, en de planning voor het bespreken van het stofgroepenverbod is nog niet ingedeeld. Dus het is onbekend wanneer de Eerste Kamer gaat stemmen over het wetsvoorstel. Juni 2024 lijkt mij een veel te vroege verwachting, aangezien er nog flink wat geregeld moet worden door de ministeries voordat de wet er kan komen. Zo moet het NFI meer capaciteit krijgen om drugstests te doen, en moeten bedrijven allerlei ontheffingen krijgen zodat ze niet ineens onbedoeld strafbaar handelen. Daarnaast wil de Kamer ook een brede voorlichtingscampagne opzetten om alle drugsgebruikers te informeren over de gevaren van alle drugs. Ik zie niet hoe het kabinet die dingen allemaal al geregeld gaat krijgen voor juni. Een aangepaste begroting (die nodig zal zijn) wordt pas op Prinsjesdag gepresenteerd voor 2025. Als de ministeries en de Eerste Kamer dus echt heel erg hun best gaan doen om de wet heel snel door te voeren, dan wordt de wet dus op 1 januari 2025 ingevoerd. Maar vroeger dan dat acht ik onwaarschijnlijk. En later dan 1 januari 2025 zou me ook totaal niet verbazen.
Doe dus nog maar even rustig aan. Dat idee van 'nu kopen, of anders verboden' is precies de marketing die rc-vendors nu gaan inzetten om nog even vette winsten te maken. Denk dus kritisch na over wat je allemaal wil kopen, en of je dat echt nodig hebt. Want vaak ga je ook meer drugs gebruiken als je meer hebt liggen.