De opiumwet

Heb je de opiumwet wel eens bekeken?

• Ja, uitvoerig bestudeerd

Stemmen: 4 13,8%
  • Ja, wel eens (grotendeels) doorgelezen

Stemmen: 3 10,3%
  • Ja, paar stukjes een beetje bekeken

Stemmen: 13 44,8%
  • Neen

Stemmen: 9 31,0%
  • Anders

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    29

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Tot voor kort had ik nooit een blik geworpen op de opiumwet en ik wist ook niet precies wat er op lijst I en lijst II stond. Toen ik informatie zocht over het paddoverbod, stuitte ik uiteindelijk op deze wet. Ik dacht, ik post het hier maar effe, want het is best handig/interessant om de lijsten te bekijken.

Hieronder alleen even de prachtige openingsregels van de wet:

Wet van 12 mei 1928, tot vaststelling van bepalingen betreffende het opium en andere verdoovende middelen

Wij WILHELMINA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.
Allen, die deze zullen zien, of hooren lezen, salut! doen te weten:
Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat het noodzakelijk is, de bepalingen betreffende het opium en andere verdoovende middelen in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het op 19 Februari 1925 te Genève tusschen Nederland en andere Staten gesloten internationale opiumverdrag;
Zoo is het, dat Wij, den Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Op http://www.wetten.overheid.nl kun je de rest vinden (alle tekst inclusief de lijsten komt neer op 15 bladzijden), vul daarvoor 'opium' of iets dergelijks in bij de zoekmachine.

Extra info: Klinks ontwerp van een besluit tot wijziging van lijst I en II houdt in dat oripavine op lijst I wordt toegevoegd, en paddenstoelen die van nature de stof psilocine of psilocybine bevatten op lijst II (er worden 186 soorten opgesomd) evenals paddenstoelen die van nature muscimol en iboteenzuur bevatten (twee soorten).

Weet iemand overigens of er ergens een overzicht te vinden is van alle wijzigingen die ooit toegebracht zijn aan de opiumwet?

caatje

Badass junkie
Hai Sweet,
Ja ik heb er ooit eens heel vluchtig overheen gelezen en ook eens hier ergens op het forum gepost (of een link). Maar omdat het meeste wat ik gebruik is sowieso niet legaal is kan het me niet echt boeien wat wel/niet mag.

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Nee heb eigenlijk nog maar weinig tot niks hierover gelezen. Ik boycot 'm. :P

Dosed_

Newbie
Als jurist in spe heb ik die wet vaak genoeg moeten lezen voor strafrecht. Leuke wet als je wil zien hoe strafbaar je bent.

PuppiiiEyes

Bewuste gebruiker
Paar stukjes wel is bekeken.
Zo weet ik dat gebruik/handel/productie/in bezit hebben van harddrugs strafbaar is enz, maar dat weet je natuurlijk ook zonder de wet te lezen :sunglasses:

Angramar Temenos

Badass junkie
PuppiiiEyes zei:
Zo weet ik dat gebruik/handel/productie/in bezit hebben van harddrugs strafbaar is enz, maar dat weet je natuurlijk ook zonder de wet te lezen :sunglasses:

Bezit hebben voor persoonlijk gebruik wordt toch gedoogt?

tomz0r

Badass junkie
Angramar Temenos zei:
PuppiiiEyes zei:

Bezit hebben voor persoonlijk gebruik wordt toch gedoogt?

Niet altijd meer. Zero tolerance beleid op feestjes en ook hangjongeren willen ze op deze manier wel eens aanpakken als ze ze op niks anders kunnen pakken.

sky

Belezen gebruiker
PuppiiiEyes zei:

volgens mij is het gebruik nooit strafbaar

Dosed_

Newbie
sky zei:
PuppiiiEyes zei:

Dat komt doordat gebruik onder het in het bezit hebben valt, niemand kan wat gebruiken als je dat niet hebt. Dit is bewust gedaan, omdat in het bezit hebben ruimer is waardoor je ook vervolgd kan worden wanneer je niet eens gebruikt of van plan bent te gaan gebruiken.

tomz0r

Badass junkie
Dosed_ zei:
sky zei:
PuppiiiEyes zei:

Dat komt doordat gebruik onder het in het bezit hebben valt, niemand kan wat gebruiken als je dat niet hebt. Dit is bewust gedaan, omdat in het bezit hebben ruimer is waardoor je ook vervolgd kan worden wanneer je niet eens gebruikt of van plan bent te gaan gebruiken.

Maar ze kunnen je niet pakken op onder invloed zijn :)

Spor

Wijs gebruiker
sky zei:

"Gebruikers worden in de praktijk niet met voorrang vervolgd"

Als ze je willen hebben, dan pakken ze je !

tomz0r zei:
Maar ze kunnen je niet pakken op onder invloed zijn :)

Kom je achter, als je nachtje uit mag nuchteren op het buro :wink:

Bovenaan