De gevaren van LSD.

Omdat ik mijn nieuwe lievelingsdrug afgelopen weekend heb leren kennen, wil ik me graag objectief laten informeren. Ik heb namelijk de neiging LSD nu al te gaan verheerlijken, en iets in me zegt dat ik hiermee moet oppassen. In mijn afgelopen trip heb ik nare ervaringen gehad, sommige mensen zouden het 'bad-gaan' kunnen noemen, maar ik ervoer het toen niet als traumatiserend en achteraf al helemaal niet. Ik ben juist blij dat ik het heb mogen meemaken; ik had die nare ervaring nodig om 'shit' te verwerken. Daarbij heb ik vandaag een open en eerlijk gesprek met mijn ouders gehad, en het feit dat dit gesprek heeft kunnen ontstaan, heeft voor mijn gevoel echt te maken met mijn afgelopen trip.

Maar... ik lees op internet ook de keerzijde van dit middeltje. Er zijn mensen die claimen dat het gebruik van LSD jarenlang goed kan gaan, maar dat er op een gegeven moment een punt komt dat je verknipt uit een trip zult komen. Nu vind ik dit opzich al een redelijk enge gedachten, maar ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen. Als je wekelijks gebruikt, ja, dan kan ik me voorstellen dat je er op een bepaald moment verknipt uit zult komen, omdat je dan volledig stuurloos bent geraakt door die overweldigende trips. Dan durf ik het ergens ook nog je eigen schuld te noemen. Het is toch een soort psychose-achtige bedoening waar je jezelf in manoeuvreert. En dat is leuk! Maar ik denk dat een goede balans vinden tussen een sober leven en trippen erg belangrijk is.

Zelf ben ik van plan incidenteel te gaan trippen, zo'n 2x per jaar, voor het therapeutische effect en natuurlijk ook om te genieten (laten ik eerlijk blijven). Verder lijken mij andere drugs helemaal niet meer te interesseren. Ik ben van plan geen Coke of MDMA te gaan gebruiken, ook ben ik nu 2 weken gestopt met roken en mijn trip heeft mij alleen maar versterkt in dit gevoel. Ik lijk nu echt een punt te hebben gezet achter mijn sigarettenverslaving. LSD heeft mij gewoon iets laten zien wat geen enkele andere drug ooit heeft gedaan. Zelfs Ayahuasca niet. Laat ik wel even aanmerken dat ik pas 2 trips achter de rug heb; 1x Aya & 1x LSD, dus ik zie nog groen achter de oortjes.

Mijn vraag is eigenlijk gericht aan de psychonauten op dit forum:

Klopt het dat LSD een zeer riskant middeltje is, waarbij het niet de vraag is of het fout gaat, maar wanneer? En in welke zin heeft LSD jouw leven veranderd?

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
LSD is natuurlijk een prachtig middel, maar dat zegt het meteen ook al: een middel. Wanneer de trip over is, is het de "bedoeling" om inzichten toe te passen in het dagelijkse leven. Wanneer dat niet gedaan wordt en met grote regelmaat kort op elkaar voor langere tijd LSD gebruikt wordt (om te vluchten voor het leven vaak) zullen trips directer aan je weerspiegelen wat jij onbewust aan het onderdrukken bent. En ja, dat kán traumatisch zijn als je niet weet hoe je daarmee om moet gaan. En dit geldt natuurlijk voor psychedelica in het algemeen, niet alleen LSD.

Ik denk dat jij hier nu niet zo over in hoeft te zitten als ik zo lees dat je maar 2x per jaar wilt trippen en nu al bezig bent met dingen aanpakken in het nuchtere leven. :)

Hoe aanlokkelijk het ook is om zo'n middel te verheffen tot bijna iets goddelijks, het blijft natuurlijk maar een tool. Het zet je even een spiegel voor. Alles wat het je toont zit al in je.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hoi Langspeelplaat,

Ik heb nog maar 10 keer op psilocybine en 6 keer op LSD getript dus ik weet niet of ik volgens jouw standaard dan als "psychonaut" gezien kan worden. Hopelijk vind je het niet erg als ik toch mijn mening geef.

Zoals ik het zie neem je elke keer dat je gaat trippen een risico. Als je aanleg hebt voor psychoses of shizofrenie, als je het in een onveilige settting doet of als je je slecht voelt op dat moment dan vergroot je de risico's enorm! Maar zelfs als je het verstandig aanpakt is trippen niet zonder risico's. Fysiek zul je het allemaal wel overleven maar een slechte trip kan mentaal echt traumatiserend zijn en best lang een impact op je hebben.

Zo nu ik die disclaimer gemaakt heb wil ik me verder op het positieve richten. Ik deel namelijk jouw verwondering en liefde voor LSD (en overigens net zo hard voor psilocybine)! Ik ben er heilig van overtuigd dat trippen mij niet alleen hele mooie ervaring heeft gegeven op het moment zelf (en wat is er nu mis met overtuigd genieten?!). Trippen heeft ook echt een positieve impact op mijn leven gehad. Ik heb het gevoel dat ik er een gelukkiger, socialer en misschien zelfs 'wijzer' persoon door ben geworden. Ik beschouw het als 1 van de meest positieve invloeden in mijn leven en ik begrijp jouw enthousiasme absoluut.

Zolang je trippen gebruikt om te genieten en te leren en het niet te vaak doet (max 1 keer per maand???) dan lijkt me dat je er echt veel uit kunt halen! Ik wil graag ten volle geleefd hebben en trippen helpt mij daarbij. Volgens mij is trippen altijd risicovol, maar het is een risico dat het nemen waard is!

Gr.
Eik

P.S. Ik heb statistieken gezien waaruit ook blijkt dat de verreweg de meeste mensen trippen als een positieve invloed in hun leven zien. Bovendien zijn mensen die psychedelica gebruiken gemiddeld genomen minder depressief, minder suicidaal, meer 'open' en minder crimineel. "just sayin" :sunglasses:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Leuk je enthousiasme over LSD. :)

Ik zie mezelf (nog) niet echt als psychonaut (lol mijn telefoon wil hier heel hardnekkig ‘psychopaat’ van maken) maar heb wel een voorliefde voor tripmiddelen.

Trippen kan hemel en hel zijn en alles er tussenin. En als je het vaak genoeg doet dan zal er uiteindelijk ook vast wel een keer een trip komen die je echt even helemaal onderuitschopt en je over alles aan het twijfelen brengt. Wat de kracht van psychedelica is, is tevens ook het gevaar. Het legt je persoon bloot tot op de wortel en ik geloof dat het je kan helpen ‘helen’ en verder kan brengen mits je daar op de juiste manier mee omgaat. Maar ik ben ervan overtuigd dat het je ook zeker wel kan schaden als je het niet met respect behandelt. Zeker als je mentaal kwetsbaar bent.

Al vind ik het wel een beetje overdreven om LSD een ‘zeer riskant’ middel te noemen eigenlijk. Alles bij elkaar genomen behoren psychedelica toch wel tot de veiligere middelen om tot je te nemen. De kans dat er echt gevaarlijke dingen gebeuren of permanente schade optreedt is gewoon heel klein en je bent er zelf bij. Aangezien psychedelica niet verslavend zijn en vaak zodanig veel indruk achterlaten dat je wel even wat tijd nodig hebt voor je de reis weer opnieuw wil gaan maken, lenen ze zich ook niet goed voor misbruik. Trouwens, ik denk ook dat misbruik met grote kans snel heel hard afgestraft wordt. :)

Geniet er lekker van, 2x per jaar trippen is heel bescheiden en kan m.i. echt weinig kwaad, integendeel.

LSD is natuurlijk een prachtig middel, maar dat zegt het meteen ook al: een middel. Wanneer de trip over is, is het de "bedoeling" om inzichten toe te passen in het dagelijkse leven. Wanneer dat niet gedaan wordt en met grote regelmaat kort op elkaar voor langere tijd LSD gebruikt wordt (om te vluchten voor het leven vaak) zullen trips directer aan je weerspiegelen wat jij onbewust aan het onderdrukken bent. En ja, dat kán traumatisch zijn als je niet weet hoe je daarmee om moet gaan. En dit geldt natuurlijk voor psychedelica in het algemeen, niet alleen LSD.

Dit klinkt inderdaad erg logisch. Het lijkt me niet erg relaxed om te vluchten in psychedelica, dan zou ik daarvoor eerder een andere drug kiezen. Psychedelica laat me juist meer open staan.

Hoe aanlokkelijk het ook is om zo'n middel te verheffen tot bijna iets goddelijks, het blijft natuurlijk maar een tool. Het zet je even een spiegel voor. Alles wat het je toont zit al in je.

Klopt! Ik vind het werkelijk waar bewonderswaardig wat het mij heeft laten zien. Ik ben er nog steeds een beetje van aan het bijkomen.

Thanks voor je bericht in ieder geval!

Ik heb nog maar 10 keer op psilocybine en 6 keer op LSD getript dus ik weet niet of ik volgens jouw standaard dan als "psychonaut" gezien kan worden. Hopelijk vind je het niet erg als ik toch mijn mening geef.

Uiteraard! :)

Fysiek zul je het allemaal wel overleven maar een slechte trip kan mentaal echt traumatiserend zijn en best lang een impact op je hebben.

Mag ik je vragen of je dit al eens hebt meegemaakt? Je hoeft uiteraard niet in details te treden.

o nu ik die disclaimer gemaakt heb wil ik me verder op het positieve richten. Ik deel namelijk jouw verwondering en liefde voor LSD (en overigens net zo hard voor psilocybine)! Ik ben er heilig van overtuigd dat trippen mij niet alleen hele mooie ervaring heeft gegeven op het moment zelf (en wat is er nu mis met overtuigd genieten?!). Trippen heeft ook echt een positieve impact op mijn leven gehad. Ik heb het gevoel dat ik er een gelukkiger, socialer en misschien zelfs 'wijzer' persoon door ben geworden. Ik beschouw het als 1 van de meest positieve invloeden in mijn leven en ik begrijp jouw enthousiasme absoluut.

Haha mooi om te lezen dat je mijn enthousiasme deelt. Er is de laatste trip echt een wereld voor me open gegaan. Ergens wil ik graag weer terug, maar zoals Mindless ook al aangaf, ik zal het in dit leven moeten doen en de trip heeft me een aantal zeer waardevolle tips gegeven.

Zolang je trippen gebruikt om te genieten en te leren en het niet te vaak doet (max 1 keer per maand???) dan lijkt me dat je er echt veel uit kunt halen! Ik wil graag ten volle geleefd hebben en trippen helpt mij daarbij. Volgens mij is trippen altijd risicovol, maar het is een risico dat het nemen waard is!

1x per maand klinkt mij behoorlijk ambitieus, maar als het goed voelt, why not? :)

Ik heb statistieken gezien waaruit ook blijkt dat de verreweg de meeste mensen trippen als een positieve invloed in hun leven zien. Bovendien zijn mensen die psychedelica gebruiken gemiddeld genomen minder depressief, minder suicidaal, meer 'open' en minder crimineel. "just sayin"

Dit klinkt voor mij vrij logisch en ben blij dat de statistieken dit ook uitwijzen. Het grappige is dat ik mijn vader heb verteld dat ik afgelopen weekend getript heb op LSD. Haha, hij wist niet meer waar ie het had; hij vond me heel erg onverstandig, en ik zou op deze manier volgens hem verslaafd raken. Ook wist hij me te vertellen dat LSD een zeer zwaar opiaat was, want dit had ie bij een kennisquiz gezien.

Al vind ik het wel een beetje overdreven om LSD een ‘zeer riskant’ middel te noemen eigenlijk. Alles bij elkaar genomen behoren psychedelica toch wel tot de veiligere middelen om tot je te nemen.

Zo zie ik het inderdaad ook. Het middel kan je wat laten zien, wat je wellicht niet wilt, maar er lijkt me vrij weinig te kunnen gebeuren als je het met beleid gebruikt. Je zal wel moeten kunnen aanvaarden, want vechten tegen je trip werkt niet, is mijn ervaring.

Trouwens, ik denk ook dat misbruik met grote kans snel heel hard afgestraft wordt. :)

Dat lijkt me ook. En volgens mij komen daar die spookverhalen ook vandaan die ik gisteren heb gelezen.

Geniet er lekker van, 2x per jaar trippen is heel bescheiden en kan m.i. echt weinig kwaad, integendeel.

Thank u! Jij ook uiteraard. :)

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Mag ik je vragen of je dit al eens hebt meegemaakt? Je hoeft uiteraard niet in details te treden.

Ja hoor dat mag je zeker! Iik heb hier ergens een tripreport staan uit het jaar 1997 ofzo... (ik zou je graag een linkje geven maar kan hem niet zo goed terugvinden). Deze trip was mijn eerste "serieuze" ervaring met psilocybine. Ik was toen pas 19. Ik had daarvoor al eens een halve portie paddo's gehad en het effect daarvan was uitermate mild. Internet bestond nog niet. Ik had wel infoboekjes bij de overheid besteld over tripmiddelen maar zelfs die hadden me niet voldoende voorbereid op wat trippen nu eigenlijk echt inhoud. Ik werd simpelweg overdonderd door het effect en was ervan overtuigd geraakt dat ik gek was geworden en dat ik nooit meer normaal zou worden. Ik zou de rest van mijn leven in een instelling door moeten brengen. Misschien kun je je voorstellen dat dit het angstigste moment uit mijn hele leven is geweest!

Gelukkig keerde de trip na 30 minuten om en heb ik daarna de heftigste en meest indrukwekkende trip van mijn leven gehad. Die trip was echt een "game-changer" voor mij!

de trip heeft me een aantal zeer waardevolle tips gegeven.
Zou je misschien nog iets meer kunnen vertellen over wat je geleerd hebt?

hij vond me heel erg onverstandig, en ik zou op deze manier volgens hem verslaafd raken. Ook wist hij me te vertellen dat LSD een zeer zwaar opiaat was, want dit had ie bij een kennisquiz gezien.
Echt fascinerend hoe onwetend veel mensen zijn als het over LSD en andere tripmiddelen gaat! Volgens mij heeft dat alles te maken met de jarenlange anti-LSD propaganda die in het westen heeft gespeeld en waar we nu nog last van hebben. In serieuze kranten in de VS hebben berichten gestaan dat vrouwen bevallen waren van kikker-mens babies omdat ze LSD hadden gebruikt... Kun je nagaan hoe ver de onzin kan gaan?!

En jouw vader.... verslaving??? Een opiaat??? Komaan... Hopelijk staat hij ook open voor eerlijke informatie over drugs.

Ik ben ook eerlijk tegen mijn ouders en ik heb me ook verbaasd over de angst die mijn vader voor drugs heeft terwijl het verder echt een intelligente, rationele en wijze man is... Al geeft hij zelf wel schoorvoetend toe dat de angst voornamelijk door zijn eigen onwetendheid komt...

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Het is meeste is inmiddels wel gezegd, dus zal proberen niet in herhaling te vallen.

Het belangrijkste bij psychedelica is respect zoals Roze Olifant ook al aanhaalde. Heb je geen respect voor het middel of gebruik je het om de verkeerde redenen dan is het inderdaad wachten tot het een keer fout gaat. Niet dat dit perse altijd verstrekkende gevolgen hoeft te hebben, maar het kan wel traumatisch worden dan.

Behandel je het middel wel met respect dan zul je vroeg of laat ook wel een keer een moeizame trip krijgen, maar als je de lessen oppakt kom je er juist beter uit.

Met respect voor psychedelica bedoel ik overigens niet onnodig stunten met de dosering, niet te vaak gebruiken, niet zomaar in een onvertrouwde setting gebruiken, alleen gebruiken als je je goed voelt, niet 'zomaar' ongepland gebruiken wat vaak ook slecht voorbereid betekent, niet zomaar mixen met andere middelen (cannabis er bijvoorbeeld alleen bij doen als je al aardig wat tripervaring hebt en ook een regelmatige blower bent, maar liever niet combineren en sowieso eerst aanvoelen hoe sterk de trip is). En deze laatste is misschien nog wel het belangrijkst, ook al heb je al veel ervaring dan gaat bovenstaande nog steeds op.

Als het misgaat is dat eigenlijk altijd terug te leiden naar het niet respecteren van het middel op een van bovenstaande aspecten, het middel straft dit dan keihard af. Waar het dan vervolgens echt mis gaat is als iemand er ook nog tegen gaat vechten.

Ikzelf heb er zo'n ruime 50 trips opzitten waarvan de meeste met DMT, psilo en LSD, maar hoewel ik genoeg moeilijke trips heb meegemaakt is het nooit fout gegaan omdat ik het gewoon altijd over me heen laat komen.

Verder is het ook belangrijk dat je trips integreert in je dagelijks leven voordat je weer aan een nieuwe begint. Hoe snel dat is hangt van de persoon en het middel af, maar persoonlijk vind ik alles vaker dan 1x per maand sowieso te vaak en meer op vluchtgedrag lijken dan echt psychonautisch gedrag. Een trip integreren kost veel tijd en doe je dat niet dan zal dat je volgende trip weer gaan beheersen. En ik spreek uit ervaring dat het flink frustrerend kan zijn als je elke trip weer hetzelfde te zien krijgt omdat je er niks mee gedaan hebt.

Kort samengevat kan er in mijn optiek weinig fout gaan als je het middel met respect behandelt, niet vecht tegen de ervaring en je trips ook echt integreert.

Uiteraard blijven er risico's aan het gebruik van LSD zitten, maar het meeste is zwaar overtrokken en is grotendeels naar anti drugs propaganda terug te leiden.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Is mijn ervaring ook ja, dat mensen LSD zien als iets heel heftigs. Ik ben ook redelijk open tegen mijn ouders en ik heb mijn interesse ook van mijn vader, die vroeger zelf het nodige uitgeprobeerd heeft (waaronder ook LSD). Hij reageerde overal relatief luchtig op behalve toen ik zei dat ik LSD ging proberen. Dat was toch maar link spul en ineens kwamen er allerlei spookverhalen boven van mensen die hij 'gek' had zien worden van veelvuldig LSD-gebruik.

Mijn vriendinnen reageerden ook met afkeer. Nu zijn die sowieso al wel vrij anti-drugs maar dat ik wel eens truffels doe was blijkbaar nog binnen een soort acceptabele grens voor ze. Toen ik vertelde dat ik LSD gebruikt had vonden ze dat gestoord. Het idee leeft bij leken sowieso heel erg dat LSD een stap verder is dan psilocybine, heftiger, intenser en dus gevaarlijker (wrs. ook vanwege de legale status van truffels), terwijl mensen die wat ervaring hebben met beide middelen LSD-trips vaak juist als luchtiger ervaren dan psilo-trips op hogere doseringen.

Het is echt onwetendheid inderdaad. Jammer en onzinnig, demonisering van middelen die dat niet verdienen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hoe vaak heb jij dan DMT gedaan @Psychedelibee?

En ja, LSD heeft echt een raar vertekend cultureel image gekregen. De tweede keer dat ik het deed (eerste keer in mijn eentje) had ik zo iets van ''Dít willen 'ze' mensen onthouden!? Dít!? Dit spul wijst me op mijn gebreken en verslavingen en toont me hoe ik een beter mens kan zijn, geeft me een diep gevoel van saamhorigheid, laat me dichter tot de natuur komen, enzovoort..."

Er was ook zo'n mooie quote van ik weet niet meer wie:

LSD has been shown to cause psychotic behaviour in those who don't take it.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Ja die uitspraak heb ik ook al eens gezien en is zo ongelofelijk “ spot on”!

En die verbijstering over “ hoe kan dit nu verboden zijn?!” Overvalt mij ook vaak! Ik Had tijdens mijn trip vorige week bij roze olifant ook echt heel duidelijk zo’n momentje dat het debiele ervan me echt overviel!!!

@Eik

Ah, dit tripreport heb ik volgens mij gelezen! Ik ga deze nog eens doorlezen.

Zou je misschien nog iets meer kunnen vertellen over wat je geleerd hebt?

In een notendop: Toen de acid insloeg ontstond er een hevige paniek in mijn lichaam en ik moest blijven lopen, geluiden vervormden en de visuals werden me veel te heftig. Ik heb dit 2 uur volgehouden en zei tegen mijn huisgenoot dat ik niet stil durfde te staan bij mijn eigen problematiek. Ik wilde er van weglopen en deed dat dus ook. Na een paar uur ging ik de confrontatie aan met mijn angsten en ging ik op mijn matras liggen die ik in de huiskamer had gelegd. Ik begon plots te huilen, omdat ik er achter kwam dat ik nergens bang voor hoefde te zijn. En dat, als ik met deze mindset, naar mijn problemen durfde te kijken ze in essentie altijd op te lossen zijn. Ook kwam ik tot het inzicht dat het maken van fouten alleen maar erg mooi zijn. Ik ben een mens, en een mens maakt fouten. Het klinkt wellicht als een cliché, maar dit werkte op mij erg bevrijdend.

Ook zag ik een vrouw die zich ten koste van alles over me wilde ontfermen. Ik ervoer dit als ballast en heb haar in mijn trip losgelaten. Achteraf denk ik dat dit mijn moeder is geweest. Mijn perceptie veranderde van het één op het ander moment van een donkere, naar zeer lichte en vrolijke variant. Vanaf dat punt was het eigenlijk volop genieten en heb ik geen angsten meer gekend en werd ik euforisch. Toen pakte ik ook nog ¾ zegel bij, wat ik niet had moeten doen, want 12 uur later was ik nog aan het trippen. Ik heb denk ik wel 20x tegen mijn huisgenoot gezegd dat dit een van mijn mooiste ervaringen uit mijn leven waren.

Wellicht ga ik hier een reportje over schrijven, misschien ook niet. Het vervelende is dat woorden je gedachten gaan beperken wat afbreuk doet aan het volledige plaatje.

En jouw vader.... verslaving??? Een opiaat??? Komaan... Hopelijk staat hij ook open voor eerlijke informatie over drugs.

Hehe, yep. Ik vond het ook jammer. Hij redeneerde uit pure onwetendheid en angst. Ik kan het hem niet kwalijk nemen. Wel probeer ik hem een beetje te informeren, omdat ik weet dat ie het stiekem zeer interessant vindt. Dus dat komt wel goed uiteindelijk!

Verder is het ook belangrijk dat je trips integreert in je dagelijks leven voordat je weer aan een nieuwe begint. Hoe snel dat is hangt van de persoon en het middel af, maar persoonlijk vind ik alles vaker dan 1x per maand sowieso te vaak en meer op vluchtgedrag lijken dan echt psychonautisch gedrag. Een trip integreren kost veel tijd en doe je dat niet dan zal dat je volgende trip weer gaan beheersen. En ik spreek uit ervaring dat het flink frustrerend kan zijn als je elke trip weer hetzelfde te zien krijgt omdat je er niks mee gedaan hebt.

Thanks, hier kan ik wel wat mee. Ik moet eerlijk toegeven dat veel van dezelfde thema's zich herhaalden inderdaad. Hierbij doel ik op mijn Ayahuasca-ervaring vs. mijn LSD ervaring. Wel vond ik de acid-ervaring een stuk completer en informatiever. De trip duurde dan ook zo'n 20 uur... Haha.

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ja die uitspraak heb ik ook al eens gezien en is zo ongelofelijk “ spot on”!

En die verbijstering over “ hoe kan dit nu verboden zijn?!” Overvalt mij ook vaak! Ik Had tijdens mijn trip vorige week bij roze olifant ook echt heel duidelijk zo’n momentje dat het debiele ervan me echt overviel!!!

Haha, ik heb me tijdens onze trip letterlijk hardop afgevraagd: 'Zijn er echt serieus mensen die dood gaan zonder ooit LSD te hebben gebruikt?!'
Jouw antwoord: 'Ja, heel veel. De meeste mensen gaan dood zonder ooit LSD te hebben gebruikt.'

Kon ik echt niet met m'n hoofd bij op dat moment, haha. Laat staan dat het verboden zou moeten zijn.

Haha, ik heb me tijdens onze trip letterlijk hardop afgevraagd: 'Zijn er echt serieus mensen die dood gaan zonder ooit LSD te hebben gebruikt?!'
Jouw antwoord: 'Ja, heel veel. De meeste mensen gaan dood zonder ooit LSD te hebben gebruikt.'

Kon ik echt niet met m'n hoofd bij op dat moment, haha. Laat staan dat het verboden zou moeten zijn.

Haha, ik vind eigenlijk ook dat iedereen dit een keer gedaan moet hebben. Aan de andere kant lees ik ook heel veel negatieve verhalen op internet van mensen die enorm slecht zijn gegaan en het niet meer aandurven het nog een keer te proberen. Ik denk dus wel dat je er de persoon voor moet zijn. Als mijn moeder dit zou doen, zou ze letterlijk knettergek worden en rijp zijn voor accute opname.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Haha, ik vind eigenlijk ook dat iedereen dit een keer gedaan moet hebben. Aan de andere kant lees ik ook heel veel negatieve verhalen op internet van mensen die enorm slecht zijn gegaan en het niet meer aandurven het nog een keer te proberen. Ik denk dus wel dat je er de persoon voor moet zijn. Als mijn moeder dit zou doen, zou ze letterlijk knettergek worden en rijp zijn voor accute opname.

Mijn eerste keer LSD was ook wel echt een mindere ervaring, en ik ben daarna ook een tijdje ervan weg gebleven. Recent weer geprobeerd en echt een geweldige ervaring gehad. Het kan inderdaad wel echt alle kanten op, afhankelijk van de set/setting. Maar toch, iedereen verdient een echt goede en mooie en boeiende trip!

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Bee, nu ben ik toch wel nieuwsgierig... wat maakt het nou zo lastig om een doorbraak te krijgen? Is dat vooral de mentale ‘moed’ om die extra teug te nemen en dieper te gaan of is het simpelweg de technische handeling van het vapen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Bee, nu ben ik toch wel nieuwsgierig... wat maakt het nou zo lastig om een doorbraak te krijgen? Is dat vooral de mentale ‘moed’ om die extra teug te nemen en dieper te gaan of is het simpelweg de technische handeling van het vapen?
Allebei eigenlijk. Zeker de eerste paar keer verbrande ik nog vrij veel DMT, waardoor je dan te weinig binnen krijgt. En daarbij is het ook zeker de moed hebben om door te blijven teugen terwijl de kamer eigenlijk al voor je gezicht verdwijnt.

De laatste keer, toen ik die breakthrough had, heb ik denk ik iets van 5 of 6 teugen genomen, terwijl ik bij teug 2 al flink aan het trippen was en bij teug 3 de kamer nog amper herkende en ik de pijp in mijn handen niet eens meer kon zien. Waarschijnlijk waren teug 5 of 6 niet meer nodig, maar wilde perse een breakthrough bereiken. De keren daarvoor stopte ik meestal bij teug 3 omdat het dan al zo heftig was dat ik moeite had om door te gaan, maar dan bleef ik elke keer in een soort voorportaal hangen. Dat is nog steeds keihard trippen, extreem visueel en fysiek, maar het is toch wel anders dan een breakthrough. In dat voorportaal blijf je nog redelijk helder in je hoofd en behoud je nog volledig tijdsbesef.

Wat houdt een breakthrough eigenlijk in? :thinking:
Lastig uit te leggen, maar je breekt dan door naar een andere wereld of dimensie of hoe je het noemen wilt. Daar zijn ook entiteiten aanwezig die je verwelkomen en doormiddel van visuals en gevoel informatie met je delen. Je tijdsbesef is dan volledig weg en je krijgt dusdanig veel informatie dat het voelt alsof je jaren bent weg geweest terwijl het in het werkelijkheid slechts zo'n 5 tot 10 minuten duurt. Het enige jammere hier aan is dat je zoveel informatie te zien krijgt dat je amper nog iets kunt herinneren wanneer je terug komt, dit hoor je vaak en had ik zelf helaas ook. Ik hoop dat ik uiteindelijk met vaker doorbreken er ook meer van terug mee kan nemen. Maar Terence McKenna kan het overigens veel beter beschrijven dan mij:

Bovenaan