De dinsdagdip

mrflame

Belezen gebruiker
Tripreporter
Hallo,

Ik hoor van iedereen op fora en van medegebruikers, dat ze allemaal last hebben van een dipje een x aantal dagen na het gebruik van een pilletje. Ze zijn meestal heel chagrijnig en moe op dinsdag, terwijl ik helemaal nergens last van heb.

Het rare is dat ik meestal nog het langste door blijf feesten (ik heb flink gefeest van woensdag tot vrijdag op leipe dubstep en heb 3 uurtjes geslapen in totaal overdag). Daarnaast heb ik ook nog eens beide avonden 1,5 pil genomen in tegenstelling tot mijn vrienden, die allemaal een halfje of 3/4 pil hadden genomen.

Nu vraag ik me af hoe dit komt, dat ik helemaal nergens last van heb. Sterker nog, de dagen na het gebruik voel ik me nog beter dan doorgaans.

Wat info over mijzelf:
- Heb nu 3 keer in totaal XTC gebruikt
- Eet elke dag 2 a 3 vitamine pillen
- Eet om de dag een stuk fruit (gemiddeld)
- Ben lang (1:94)
- Ben 84 kilo
- Slaap normaal gesproken 6 uur per nacht (en ben bijna nooit moe overdag).
- Sta heel erg optimistisch in het leven

Daarnaast heb ik nog een vraagje:
Ik heb soms last van hartfalen (al sinds mijn geboorte), ik krijg hier vaak last van als ik teveel koffie drink/gestrest ben of energy drank drink. Maar zodra ik een pil neem (getest : 120 mg MDMA) heb ik hier totaal geen last van, zelfs bij twee pillen nog niet. Terwijl ze wel echt keihard hun werk doen :rock: What the hell?

Ik voel me soms zo'n lucky bastard :hearteyes:

urtinriZ

Belezen gebruiker
Het is raar spul :tearsofjoy:

Ik ben ook zo'n ontzettende gelukszak. Leef vrij ongezond, aangezien ik zowat nooit fruit eet, liters energydrink per week wegdrink, op zijn tijd een sigaret of joint, sinds het begin van de zomer xtc gedaan (5 keer totaal), en het mooie is: Nooit katers, nooit afwenningsverschijnselen(andersgezegd, ik raak niet verslaafd), en nooit ziek zijn!

Oftewel: Bij iedereen is het anders. Snap ook echt niet hoe het werkt, en dat maakt het voor sommige mensen ook riskant. Maar jij moet gewoon zo doorgaan met leven, je leeft aardig gezond en omdat het nu goed gaat moet je het ook zo houden, niet zoals ik die er geen reet om geeft :grin: Want ik besef wel dat ik over 5-10 jaar niet zo gezond en slank als nu meer ben :P

Over je hartfalen, op welke manier? Wel raar dat xtc niets doet als energydrink en koffie dat wel doet.

mrflame

Belezen gebruiker
Tripreporter
Nice, blij te zien dat ik niet de enige ben.

Ik heb soms last van hartkloppingen en ritmestoornissen als ik stress heb of teveel koffie drink, daarom was ik in het begin heel bang dat er iets verkeerd zou gaan. Maar bij zowel speed als XTC heb ik er nooit last van gehad.
Het klinkt allemaal wel alsof het een medicijn begint te worden, ah yeah! :P

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Het kan allerlei oorzaken hebben dat je niet veel voelt van een kater, maar om jezelf nou een "lucky bastard" te noemen... Nee, niet echt. Drugs richt altijd schade aan, daar ontkomt niemand aan. Je gebruik is nogal erg pril en het is nog wat vroeg om een gat in de lucht te springen. Daar komt nog eens bij dat als je een dip hebt dat je dan weet dat je lichaam bezig is met het verwerken van het drugsgebruik, d.w.z. je bent aan het herstellen. Ik zal niet zeggen dat jij niet herstelt maar ik zou er niet gerust op zijn dat je er niks van voelt.

En met je hartfalen erbij denk ik dat je allesbehalve slim bezig bent. Ik zal toch echt een arts gaan bezoeken en hem op de hoogte stellen van wat je nu doet om te voorkomen dat het fout gaat.

Je bent wel vrij lang waardoor je lichaam wel beter tegen drugs kan. Je dieet heeft er niks mee te maken want elke dag vitamine pillen heeft weinig zin, tenzij je er een speciaal dieet op heb aangepast. Eet gewoon elke dag fruit, dat helpt zeker. En het scheelt inderdaad wel veel dat je optimistisch in het leven staat. Maar denk niet dat je ontkomt aan de uitwerking van drugs.

mrflame

Belezen gebruiker
Tripreporter
Svali zei:

Het kan allerlei oorzaken hebben dat je niet veel voelt van een kater, maar om jezelf nou een "lucky bastard" te noemen... Nee, niet echt. Drugs richt altijd schade aan, daar ontkomt niemand aan. Je gebruik is nogal erg pril en het is nog wat vroeg om een gat in de lucht te springen. Daar komt nog eens bij dat als je een dip hebt dat je dan weet dat je lichaam bezig is met het verwerken van het drugsgebruik, d.w.z. je bent aan het herstellen. Ik zal niet zeggen dat jij niet herstelt maar ik zou er niet gerust op zijn dat je er niks van voelt.

En met je hartfalen erbij denk ik dat je allesbehalve slim bezig bent. Ik zal toch echt een arts gaan bezoeken en hem op de hoogte stellen van wat je nu doet om te voorkomen dat het fout gaat.

Je bent wel vrij lang waardoor je lichaam wel beter tegen drugs kan. Je dieet heeft er niks mee te maken want elke dag vitamine pillen heeft weinig zin, tenzij je er een speciaal dieet op heb aangepast. Eet gewoon elke dag fruit, dat helpt zeker. En het scheelt inderdaad wel veel dat je optimistisch in het leven staat. Maar denk niet dat je ontkomt aan de uitwerking van drugs.

Mooi dat je in ieder geval goed en eerlijk antwoord geeft. Ik ben ook nog een beetje nieuw in de wereld van drugs en ben blij dat je me wijst op een aantal punten.

Het feit dat ik mezelf een lucky bastard noem, komt alleen doordat ik in mijn kringen mensen zie die er zelf heel erg veel last van hebben en dat mij dat (nog) niet is overkomen.
Wat is trouwens de schade precies wat je lichaam er onder kan leiden? Ik ken het verhaal met je serotonine gehalte en dat je hart sneller gaat kloppen, maar zijn er verdere aanslagen op het lichaam?

Misschien is het inderdaad wel handig om langs te gaan bij de dokter, dit ook i.v.m. een lage bloeddruk die ik de laatste tijd heb (dit had ik al voor mijn eerste keer dat ik XTC gebruikte).

Oke dankjewel voor de tips! Ik voel me wel redelijk naief nu ik het weer teruglees. Ik heb ook nooit echt goede voorlichting gekregen over drugs, op mijn school en in mijn kringen was het nogal een taboe.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik kan je natuurlijk een lijst opnoemen met bijwerkingen van MDMA, maar die kan je overal opzoeken op internet. Als ik zo meer lees over hartfalen krijg ik wel het idee dat er iets niet klopt. Hartfalen is een chronische ziekte en de levensverwachting is echt schrikbarend. Heb je iets van een milde vorm ervan, als dat al bestaat? Want mensen met deze aandoening wordt aangeraden om zo gezond mogelijk te leven en zelfs roken is al erg gevaarlijk. Dus het gebruik van XTC, wat een grote belasting is voor je hart, lijkt mij wel levensgevaarlijk. Zit je onder behandeling van een arts of iets dergelijks? Leg eens uit als je wil.

mrflame

Belezen gebruiker
Tripreporter
Svali zei:
Ik kan je natuurlijk een lijst opnoemen met bijwerkingen van MDMA, maar die kan je overal opzoeken op internet. Als ik zo meer lees over hartfalen krijg ik wel het idee dat er iets niet klopt. Hartfalen is een chronische ziekte en de levensverwachting is echt schrikbarend. Heb je iets van een milde vorm ervan, als dat al bestaat? Want mensen met deze aandoening wordt aangeraden om zo gezond mogelijk te leven en zelfs roken is al erg gevaarlijk. Dus het gebruik van XTC, wat een grote belasting is voor je hart, lijkt mij wel levensgevaarlijk. Zit je onder behandeling van een arts of iets dergelijks? Leg eens uit als je wil.
Thanks, ik zal wat meer research doen!

Ik heb zelf vooral last van hartkloppingen. Ik voel mijn hart dan harder kloppen en ga dan meestal enorm zweten, soms val ik ook nog flauw.
Ik kreeg dit meestal wanneer ik koffie/energy drank dronk. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en die stelde vast dat ik een lage bloeddruk had. Ik heb toen een tijd om de maand langs moeten komen voor controle. En het enige wat zou moeten helpen was Arabische gom (zoute drop).
Tot nu toe eet ik eens in de twee weken een zakje drop, en ben sindsdien nog maar 1 keer flauwgevallen.
Volgens de dokter krijg ik ritmestoornissen zodra ik teveel caffeine binnenkrijg. Dit komt normaal gesproken meer voor bij mensen met een hoge bloeddruk volgens mij.
Ik heb het dus niet zo erg zoals jij het schetste. Maar ik wordt wel degelijk onwel zodra ik blikje red bull drink. En ik vind het raar dat ik dit niet heb bij speed of MDMA.

Misschien toch maar een gesprekje aangaan met de huisarts. Die zal me er vast meer over kunnen vertellen. Ik post wel de reactie van mijn huisarts zodra ik langs ben gegaan!

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
En ik vind het raar dat ik dit niet heb bij speed of MDMA.

Dat vind ik dus ook, maar ik weet er te weinig van om echt te kunnen zeggen waar dat aan ligt.

Misschien toch maar een gesprekje aangaan met de huisarts. Die zal me er vast meer over kunnen vertellen. Ik post wel de reactie van mijn huisarts zodra ik langs ben gegaan!

Lijkt me echt heel verstandig! Ik hoor het graag.

mrflame

Belezen gebruiker
Tripreporter
Svali zei:
En ik vind het raar dat ik dit niet heb bij speed of MDMA.

Dat vind ik dus ook, maar ik weet er te weinig van om echt te kunnen zeggen waar dat aan ligt.

Lijkt me echt heel verstandig! Ik hoor het graag.

Van de week dus even een gesprekje gehad met de huisarts. De conclusies zijn allemaal redelijk voor de hand liggend nu, maar ben blij dat ik wat zekerheid heb.

De arts kwam tot de conclusie dat ik erg gevoelig ben voor alkoïdes en dus specifiek voor cafeïne. Dat wordt dus geen koffie meer. :rolleyes: En MDMA is een ander stimulerend middel waar mijn lichaam schijnbaar dus wel tegen kan.

Het feit dat ik de dinsdagipjes niet krijg komt doordat ik gewoon gezond leef (naast het feit dat ik dus af en toe XTC gebruik) en ik voldoende vitamines binnen krijg.

Ook heb ik gevraagd wat de effecten zijn van XTC bij een lage bloeddruk. Dit heeft geen andere gevolgen voor mij dan als iemand anders XTC zou gebruiken. Alleen zit mijn bloeddruk net iets onder die van een gemiddelde gebruiker. Maar dit geldt voor mij, dus dit kan anders zijn voor iemand anders. (mijn bloeddruk is niet zo laag dat ik er echt voor onder behandeling moet).

ik heb altijd dips :( en alle mogelijke bijwerkingen volgens mij
depri, hoofdpijn, moe, nachtmerries, rusteloos, geen eetlust, nog 2 dagen droge mond, kaakpijn, ALLES!

wat ik me afvraag, ik heb altijd de week nadat ik heb gebruikt, zo'n gevoel van; wat was er nou zo leuk aan? ik kan me echt absoluut het gevoel niet meer herinneren zegmaar, ik weet echt niet meer ohhhhh ik voelde me zooooo goed! laat ik het nog is doen! ik bedoel, ik weet wel dat het geweldig was maar echt waarom? geen idee.. heel stom!
(als ik daarna weer gebruik weet ik het uiteraard wel weer :wink: )

jullie ook wel is?

mrflame

Belezen gebruiker
Tripreporter
nieuweling zei:
ik heb altijd dips :( en alle mogelijke bijwerkingen volgens mij
depri, hoofdpijn, moe, nachtmerries, rusteloos, geen eetlust, nog 2 dagen droge mond, kaakpijn, ALLES!

wat ik me afvraag, ik heb altijd de week nadat ik heb gebruikt, zo'n gevoel van; wat was er nou zo leuk aan? ik kan me echt absoluut het gevoel niet meer herinneren zegmaar, ik weet echt niet meer ohhhhh ik voelde me zooooo goed! laat ik het nog is doen! ik bedoel, ik weet wel dat het geweldig was maar echt waarom? geen idee.. heel stom!
(als ik daarna weer gebruik weet ik het uiteraard wel weer :wink: )

jullie ook wel is?

Het is denk ik maar beter dat je je zo kut voelt na het gebruik van XTC. Want bij alcoholgebruik heb ik soms wel echt een major kater, dan zeg ik tegen mijzelf: 'Zoveel ga ik noooit meer drinken!' Dit is natuurlijk niet waar, maar ik drink dan de gehele maand bijna niets meer.
En bij XTC gebruik heb ik helemaal geen kutgevoelens de dagen erna, daarom heb ik 4 weken achter elkaar gebruikt (wat natuurlijk een extreme aanslag is op je lichaam, dus ik zeg: NIET DOEN!).
En alleen maar omdat de laatste keren het love-gevoel vervaagde, ben ik niet meer gaan gebruiken en hebben mijn vrienden en ik nu maar een afspraak gemaakt om het volgend jaar pas weer te gebruiken. (dit is wel een aanrader).

Kortom: misschien is de kater wel kut, maar het is nodig denk ik.

darkbull

Bewuste gebruiker
ja, denk ik ook.

ik ben er in elk geval een hele week kapot van en vindt het dan eigenlijk de moeite niet waard, zo'n xtc pil, als je 3, 4 uur zó bekopen moet?

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
ik heb nog nooit een kater overgehouden door xtc gebruik, wel de dag erna een 'prettig' na-gevoel. met speed daarintegen lijkt het of me wereld vergaat de dag erna. speed is bij mij een afgesloten hoofdstuk...

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Van de week dus even een gesprekje gehad met de huisarts. De conclusies zijn allemaal redelijk voor de hand liggend nu, maar ben blij dat ik wat zekerheid heb.

De arts kwam tot de conclusie dat ik erg gevoelig ben voor alkoïdes en dus specifiek voor cafeïne. Dat wordt dus geen koffie meer. :rolleyes: En MDMA is een ander stimulerend middel waar mijn lichaam schijnbaar dus wel tegen kan.

Het feit dat ik de dinsdagipjes niet krijg komt doordat ik gewoon gezond leef (naast het feit dat ik dus af en toe XTC gebruik) en ik voldoende vitamines binnen krijg.

Ook heb ik gevraagd wat de effecten zijn van XTC bij een lage bloeddruk. Dit heeft geen andere gevolgen voor mij dan als iemand anders XTC zou gebruiken. Alleen zit mijn bloeddruk net iets onder die van een gemiddelde gebruiker. Maar dit geldt voor mij, dus dit kan anders zijn voor iemand anders. (mijn bloeddruk is niet zo laag dat ik er echt voor onder behandeling moet).

Ok, gelukkig maar. Had je toch gelijk. :)

GoedeWiet

Experimenterende gebruiker
Een 'dinsdagdip' krijgen is denk ik iets wat je gewoon moet 'leren'.

Als je een pilletje slikt wil dit niet zeggen dat je er automatisch een lichamelijke reactie bij zou moeten krijgen die als 'na gebruik' dip gezien zou moeten worden. Ik kan me niet herinneren dat ik bij mijn eerste handvol XTC ervaringen iets merkte als een 'dip' of 'come down'. Maar als je later een meer geroutineerd gebruiker wordt, en vervolgens een wat grote aanslag doet op je lichaam, zoals bijvoorbeeld volgens het volgende stramien:

- Iets ouder bent (een <17 jarig lichaam is vreselijk flexibel, daarna ga je de 'aanslag' alleen maar beter voelen)
- Gebruikt op bijvoorbeeld zaterdagavond na een intensieve week (zeg een weekje goed doorbikkelen voor schooltentamens en vervolgens op zaterdag van 09.00am tot 19.00pm doorbikkelen in de horeca op een hete dag)
- Vervolgens een volle nacht gaat liggen stampen op house muziek oid (veel springen + energieverbruik dus)
- Dit volhoudt van 10.00pm tot 07.00am en daarbij steeds wat bijpakt (je vreet zo makkelijk 3-6 pillen op een avond. Stom, maar zo gaat het nou eenmaal soms)
- En sommige mensen drinken hier ook nog eens een aardige sloot bier bij..

Neem dan maar van mij aan, dat als je dan zondagavond helemaal KO in bedje valt na een paar goede coffeeshopweed joints en/of bier, en vervolgens op maandagmorgen om 07.00am opstaat om de trein naar school te halen, je alles behalve 'herboren' bent, en al helemaal niet 'fitter als voorheen'..

Bovenstaand feestschema was standaard prik tijdens mijn eerste 2 jaar HBO, en het is dan ook niet verwonderlijk dat ik er toen niet veel van gebakken heb. Je lichaam krijgt een stevige opdonder, je put allemaal significante stemmings-mechanismen uit in je hoofd, en je rolt vervolgens gewoon weer een drukke schoolweek in. Ik heb me op die maandagen altijd vreselijk gevoelt, en kon er alleen maar aan denken hoe ik het snelst op mijn studentenkamer kon komen om snel een goede dikke joint te bouwen. De dinsdag ging altijd een stuk beter, maar de classificatie 'fit' was ook nog niet echt ter sprake.

De 'dinsdag dip' is een uiting van het complete uitputtingspakket. En dit is maar gedeeltelijk van XTC afhankelijk. XTC is natuurlijk hier wel de goede kanshebber om echte mood-swings te veroorzaken gezien de specifieke invloed op bepaalde stemmings-mechanismen.

Tot slot wil ik nog opmerken, dat je dingen ook steeds anders gaat ervaren naarmate je ervaring groeit. Ik schreef al dat ik de eerste handvol keren van XTC gebruikt niet echt een 'comedown' merkte. Maar als je eenmaal weet hoe het voelt, dan ga je je er soms druk over maken. Zo van: "fuck, is de comedown nu al begonnen?" "moet ik nog maar bij pakken?". Het ligt aan de persoon in welke mate je je eraan irriteerd of druk over maakt. De ene persoon in de groep pakte bij elke 'comedown detectie' meteen een pil bij. Iemand anders was met een enkel pilletje een hele avond tevreden, en vond het heerlijk om na de rush een jointje en een biertje te nuttigen.

In het begin is elke XTC ervaring fantastisch, maar na pilletje 100 is het bak van ervaringen geworden waarin je gaat liggen vergelijken en afspiegelen. Voor veel mensen is dit contraproductief. Vandaar ook de veelgehoorde kreet: "zoals die eerste pil wordt het nooit meer"

Roygbiv

Newbie
Interessant om te zien hoe mensen de 'dip' ervaren! Bij mij verschilt het per keer en ook, zoals eerder genoemd, hoe je week is geweest qua drukte en hoe hard je gefeest hebt.

Ik heb wel eens gehad dat ik op zondagmiddag na een zaterdagavond xtc nog moest werken, géén aanrader! Ik kon wel met een soort verstand-op-nul toestand werken en ik voelde me ook wel op een prettige manier licht in mijn hoofd. Toen ik eenmaal thuis was 's avonds was ik echt kapot!

Ik gebruik vanwege de dip ook absoluut niet meer dan 1x per maand xtc. Meestal is het zo bij zaterdag-gebruik dat ik zondag op een prettige manier brak ben, gewoon lekker duf en dromerig op bed liggen. Ik kan gek genoeg goddank héél goed slapen na xtc, vaak zelfs de hele zondagmiddag. De maandag en dinsdag heb ik een 'flauw' of 'weeïg' gevoel. Een soort irritante futloosheid alsof ik constant te weinig gegeten heb. Meestal is het dinsdagavond of woensdagochtend weer over. De echt nare misselijkheid/ziekheid/depressiviteit heb ik gelukkig niet!
Wat me ook opvalt is dat ik met alleen mdma erna ontzettend goed kan slapen, maar met xtc waar ook n beetje speed inzit gaat dit veel minder goed. Op zich logisch omdat de speed je ontzettend wakker houdt.

Roygbiv zei:
Ik kan gek genoeg goddank héél goed slapen na xtc, vaak zelfs de hele zondagmiddag. De maandag en dinsdag heb ik een 'flauw' of 'weeïg' gevoel. Een soort irritante futloosheid alsof ik constant te weinig gegeten heb. Meestal is het dinsdagavond of woensdagochtend weer over. De echt nare misselijkheid/ziekheid/depressiviteit heb ik gelukkig niet!

Dit heb ik bijna hetzelfde, ook nooit echt depressief ofzo, maar meer licht geirriteerd. Ergste dip waarvan ik heb gehoord was van een vriend van me (wel na een bizarre hoeveelheid), dat ie een hele week zwaar depressief was en elke dag moest janken etc.

STONER030

Experimenterende gebruiker
Ik heb ook nooit last van een kater of een dip met zuivere XTC pillen, maar de eerste 3 keren dat ik pillen met speed erin deed kreeg ik het zwaar, omdat ik niet kon slapen en de volgende ochtend in een dip zat, de 1e was het de hele dag, de 2e x een uur of 3, de 3e x 1 uurtje en de keren daarna helemaal niet.

Paperplane.

Wijs gebruiker
STONER030 zei:
Ik heb ook nooit last van een kater of een dip met zuivere XTC pillen, maar de eerste 3 keren dat ik pillen met speed erin deed kreeg ik het zwaar, omdat ik niet kon slapen en de volgende ochtend in een dip zat, de 1e was het de hele dag, de 2e x een uur of 3, de 3e x 1 uurtje en de keren daarna helemaal niet.
Gastttt in QDancjes zit geen speed!

richelle

Belezen gebruiker
Ben een recreatief gebruiker,
Laatste keer een enorme kater gehad van drie dagen, na 2 p. My god, verrot en constant misselijk.. nog nooit zo,n heftige kater gehad.
Zou t aan t soort pil liggen? of te weinig gedronken.of t feit dat ik wat ouder wordt..

Hielp geen vitamine of extra fruit of whatever..
Tis verder een goede pil, 160mg ,
in halfjes gebruikt ,om t anderhalf uur..waarschijnlijk te snel..

Iemand soortgelijke ervaringen?

jaapi

Belezen gebruiker
STONER030 zei:

het gebeurd niet veel meer dat er speed in pillen zit

neurotoxin

Belezen gebruiker
De reden waarom parent geen dip ervaart is omdat hij drie vitaminepillen per dag slikt, zodat zijn receptoren extra beschermt worden bij de abnormale hoeveelheid. Daar komt bij dat hij fruit eet (waarschijnlijk dus banaan) waar tryptofaan in zit, waardoor hij drie dagen na gebruik genoeg serotonine en niet gesloopte receptoren heeft. Dat je een paar dagen je nog goed voelt is omdat MDMA nog een tijdje in je lichaam aanwezig is na de comedown.

Goede levensstijl is dus van invloed op de dip. Zorg niet dat je kilo's vitaminepillen slikt, want sommige vitamine kunnen zich opstapelen doordat ze niet opgebruikt worden, wat dus weer voor allerlei complicaties kan zorgen.

boenkeng

Bewuste gebruiker
Nou ik heb de balans eventjes opgemaakt en in dit jaar al 7 keer xtc geslikt. De echte dinsdag dip valt mee doordat ik veel 5-HTP slik maar de werking van de pilletjes is echt minimaal.
Elke keer met het idee genomen ach het is alweer 2 weken geleden maar de werking, het blije en euforische gevoel is er helemaal af. Zeer dom, want het festival seizoen moet nog komen

Bovenaan