Omdat ze dat waarnemen bij mensen die eenmaal een cocaïne verslaving krijgen denk ik. En dat die verslaving zo diep in je 'neural pathways' slijt, dat dat nooit meer helemaal weggaat.@*.exe2.0 & @Neo-Shulginist waarom zou een kliniek je vertellen dat je verslaafd blijft tot de dood?
@Bas Omdat dat zo is. Daarom.
Je kan hooguit ex-gebruiker worden.
Ja, het is vrij logisch dat mensen snel terugvallen of snel drang hebben in cocaïne als ze even niets meer hebben genomen. Zware gebruikers kunnen zonder cocaïne gewoon niet normaal leven omdat hun hersenen niet meer goed functioneren zonder cocaïne. Het lichaam kan zelfstandig niet meer voor die stimulans en kalmering zorgen.Omdat ze dat waarnemen bij mensen die eenmaal een cocaïne verslaving krijgen denk ik. En dat die verslaving zo diep in je 'neural pathways' slijt, dat dat nooit meer helemaal weggaat.
Klopt. De enige oplossing om dit te voorkomen/genezen is om niet aan drugs te beginnen of door datgene op te lossen waarom je drugs wilt gebruiken. Waarom je bijv. iets wilt vergeten. Drugs zullen uiteindelijk meer problemen geven dan je in het begint had. :PAls je gelooft dat cocaïne leidt tot een absolute onoverkomelijke verslaving middels dat inslijten in de hersenen, dan vraag ik me echt af waarom je het überhaupt zou nemen? Dat klinkt echt zeer onintelligent om het netjes te verwoorden.
Dus je wilt zeggen dat een kliniek eigenlijk niks oplost betreft de verslaving? Lijkt mij bullshit. Het ligt grotendeels aan jezelf. Stoppen kan je alleen zelf doen, een kliniek stuurt je alleen. Je moet niet gaan geloven dat een kliniek dit voor je oplost haha, dat is een te makkelijke gedachte wat veel mensen hebben.Klinieken lossen je probleem niet op. Je wordt daar geholpen door om te leren gaan met je verslaving. En dat is een lange weg, ja.
Ja als die kliniek vertelt dat je voor altijd verslaafd zal blijven, zal men dit ook geloven en verslaafd blijven. Een verslaafde is vrij makkelijk te beïnvloeden in wat waarheid is en wat niet. Hij zal snel alles geloven. Wilt niet zeggen dat dit waarheid is. Als die verslaafde echt de motivatie heeft om te stoppen en zichzelf ervan kan overtuigen dat hij er definitief vanaf kan komen en kan veranderen als persoon, is dit ook mogelijk.
Dus je wilt zeggen dat een kliniek eigenlijk niks oplost betreft de verslaving? Lijkt mij bullshit. Het ligt grotendeels aan jezelf. Stoppen kan je alleen zelf doen, een kliniek stuurt je alleen. Je moet niet gaan geloven dat een kliniek dit voor je oplost haha, dat is een te makkelijke gedachte wat veel mensen hebben.
Het begon met mijn vraag; waarom klinieken zeggen dat je verslaafd blijft tot de dood. Waarop jij zei dat dit gewoon zo is. Terwijl ik van mening ben dat dit gewoon niet zo is. Nu maak jij ervan dat klinieken je helpen om om te gaan met je verslaving en dat dit een lange weg is. Oftewel zoals jij zegt; door te zeggen dat je altijd verslaafd zal blijven. - wat zal dat een verslaafde helpen zeg.Klinieken lossen je probleem niet op. Je wordt daar geholpen door om te leren gaan met je verslaving. En dat is een lange weg, ja.
Vrij logisch toch? Drugs doet niet veel goeds met je lichaam en met je persoonlijkheid. Het verandert je, je verstand, manier van denken, je reactievermogen, hoe je dingen verwerkt, etc. Dit alles zorgt ervoor dat een verslaafde makkelijk te beïnvloeden en dingen snel geloofd.Hoe kom je erbij dat een verslaafde vrij makkelijk te beinvloeden is over wat waarheid is en wat niet?
Hoe kom je erbij dat een verslaafdesnel alles gelooft?
Je zegt grotendeels hetzelfde als @*.exe2.0 volgens mij hoor.Dus je wilt zeggen dat een kliniek eigenlijk niks oplost betreft de verslaving? Lijkt mij bullshit. Het ligt grotendeels aan jezelf. Stoppen kan je alleen zelf doen, een kliniek stuurt je alleen. Je moet niet gaan geloven dat een kliniek dit voor je oplost haha, dat is een te makkelijke gedachte wat veel mensen hebben.
Het begon met mijn vraag; waarom klinieken zeggen dat je verslaafd blijft tot de dood. Waarop jij zei dat dit gewoon zo is. Terwijl ik van mening ben dat dit gewoon niet zo is. Nu maak jij ervan dat klinieken je helpen om om te gaan met je verslaving en dat dit een lange weg is. Oftewel zoals jij zegt; door te zeggen dat je altijd verslaafd zal blijven. - wat zal dat een verslaafde helpen zeg.
Vrij logisch toch? Drugs doet niet veel goeds met je lichaam en met je persoonlijkheid. Het verandert je, je verstand, manier van denken, je reactievermogen, hoe je dingen verwerkt, etc. Dit alles zorgt ervoor dat een verslaafde makkelijk te beïnvloeden en dingen snel geloofd.
Ik heb verslaafdes in mijn omgeving ja, dagelijks.
Als je niet verslaafd bent aan steeds op te volgen wat je impulsen je ingeven, wat betekenen die neurologische paden dan nog voor jou? Uiteindelijk heb je altijd de vrije wil om te handelen naar je impulsen of niet. En zoals gezegd worden deze paden door ander gedrag weer overschreven, wat die impulsen met de tijd minder maakt. Maar dat is toch secundair? Primair is je vrije wil om niet slechts reactief en impulsief te handelen. Toegegeven, velen weten dit niet, maar je kunt dit leren en imo zo daadwerkelijk verslaving ontstijgen.Of zouden dat die neurologische paden kunnen zijn die je er nooit meer uitwist?
Als je niet verslaafd bent aan steeds op te volgen wat je impulsen je ingeven, wat betekenen die neurologische paden dan nog voor jou? Uiteindelijk heb je altijd de vrije wil om te handelen naar je impulsen of niet. En zoals gezegd worden deze paden door ander gedrag weer overschreven, wat die impulsen met de tijd minder maakt. Maar dat is toch secundair? Primair is je vrije wil om niet slechts reactief en impulsief te handelen. Toegegeven, velen weten dit niet, maar je kunt dit leren en imo zo daadwerkelijk verslaving ontstijgen.
[USER=145868]@*.exe2.0 & @Neo-Shulginist waarom zou een kliniek je vertellen dat je verslaafd blijft tot de dood?
Dit gaat er bij mij niet in.Die mesolimbische route speelt een essentiële rol bij verslaving. Bij regelmatig gebruik van cocaïne wordt er (onbewust) een sterke koppeling gemaakt tussen gevoelens van stress of hunkering, en het besluit om weer cocaïne te nemen. Dat zijn prikkels die het vermogen om te reflecteren op bepaalde keuzes blokkeren. Daarom zie je ook zo vaak dat verslaafden toch weer gaan gebruiken. Als ze last krijgen van stress dan gaat hun brein in de automatische modus richting drugsgebruik.
Zeker. Mee eens.De basis van het herstel is wel: erkennen dat je niet goed in staat bent om goed om te gaan met het middel waar je aan verslaafs bent. Daarom moet je ervoor zorgen dat je niet in een omgeving komt waar er gebruikt wordt en moet je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van stress.
Dit gaat er bij mij niet in.
Mijns inziens is het áltijd een keuze om in die automatische (onbewuste) modus te gaan. Weliswaar vaak een keuze die ook uit een relatieve onbewustheid gemaakt wordt, maar alsnog een keuze. Die automatische (onbewuste) modus verzacht de situatie enigszins, omdat er dan geen verantwoordelijkheid hoeft te worden genomen voor de opeenvolgende keuzes die gemaakt worden. Onbewuste keuzes die iemand dieper en dieper vastzetten in een verslaving en alle bijkomende verwoesting. Een substantie of wat dan ook kan jouw vrije wil om die eerste keuze tot onbewustheid te maken, niet overstemmen. Dit is mijn mening, maar ik wil hem toch altijd graag laten horen wanneer ergens geclaimd wordt dat we niet meer dan een soort van biologische robots zijn die weerloos zijn tegen bepaalde lichamelijke processen, impulsen, of drugs die daar invloed op hebben.
Ik ben het ook met die neurologen eens dat we een zeer beperkte vrije wil hebben betreffende vele geautomatiseerde processen, maar als we helemaal geen vrije wil zouden hebben, dan zouden we letterlijk robots zijn, waar ik zelf niet in geloof. Je hebt altijd de vrije wil om je bewust van jezelf te worden is wat ik geloof. Wat dat proces van jezelf verliezen in de ene slechte keuze na de andere slechte keuze tot een halt brengt. Immers, je brengt luciditeit in je ervaring. Maar goed, deze denkwijze heeft er natuurlijk ook weer alles mee te maken dat ik denk dat bewustzijn veel meer is dan een proces in de hersenen. Excuses voor het steeds weer terugkomen op dit.Nouja volgens veel neurologen hebben we dus maar zeer beperkte vrije wil omdat keuzes doorgaans gemaakt worden door geautomatiseerde processen in het brein. Pas na de handeling gaan de bewuste hersengebieden zich buigen over de keuzes die gemaakt zijn. Dan treedt er een proces op wat rationalisering heet.
Controle hebben we denk ik ook veel minder dan we vaak denken. Maar we hebben een geweldige capaciteit om dingen te negeren en tegen onszelf te liegen om bepaalde dingen niet te hoeven zien/voelen. Liever in die automatische modus gaan en onszelf de vernieling in zien helpen, dan die dingen te moeten zien/voelen, denken we dan.Het is een incovenient truth: we hebben helemaal niet zoveel controle over ons gedrag als we graag van onszelf denken.
Ja, mee eens.Nu moet je dat ook niet gebruiken om alle versntwoordelijkheid voor je daden af te schuiven: 'ik kan er niks aan doen, het is mijn brein'. Want je brein is natuurlijk onderdeel van wie je bent.
Jazeker, ook helemaal mee eens. Combineer dat met bewust blijven van jezelf: niet degraderen tot die automatische modus en je hebt een geweldig recept tegen verslaving in mijn ogen.Maar als het gaat om behandeling van verslaving, of andere vormen van gedragsverandering, is het wel nuttig om te beseffen dat heel veel processen in het brein automatisch gebeuren. De oplossing voor de problematische keuzes moet dan ook grotendeels in de omgeving gezocht worden: minder stress, geen contact met gebruikende vrienden en een prikkelende omgeving die gezond en functioneel gedrag stimuleert.
Aha, op deze manier verteld is het duidelijk wat je bedoelt ja!De basis van het herstel is wel: erkennen dat je niet goed in staat bent om goed om te gaan met het middel waar je aan verslaafs bent. Daarom moet je ervoor zorgen dat je niet in een omgeving komt waar er gebruikt wordt en moet je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van stress.
Het schijnt dat als in ziekenhuizen mensen elke dag heroine worden gegeven zonder dat erbij wordt gezegd dat het heroine is, dat ze er direct mee kunnen stoppen zonder ontwenningsverschijnselen. Ik kan me voorstellen dat het hierom erg belangrijk is als je iemand vertelt dat hij zijn hele leven verslaafd blijft of niet. De meeste anti-verslavingmethoden zijn gebaseerd op theorieën en modellen, zoals het Minnesota-model, dus dat ze zeggen dat iemand zijn hele leven verslaafd is of niet is maar een theorie of invalshoek. Dit kan ook gebaseerd zijn op het doel ervan (en dat de waarachtigheid een beetje wordt ondergeschikt) omdat je iemand dus wijsmaakt dat de risico's/valkuilen zijn hele leven zullen blijven (wat waar is) of dat iemand dus hard moet werken om een verslaving te boven te komen (wat ook waar is)Hoe kom je erbij dat een verslaafde vrij makkelijk te beinvloeden is over wat waarheid is en wat niet?
Hoe kom je erbij dat een verslaafdesnel alles gelooft?
Noodbackups hebben, basic fit Sport abbo'tje zodat je de sportschool in kan rennen als je zieke cravings hebt... of een uur lopen en denken aan de negatieve aspecten van de dag er na terwijl je aan het lopen bent. Dit helpt gigantisch.Probeer dit te voorkomen en dat is idd heeeeel hard werken.....!!!