Borderline

buzzy

Badass junkie
Ik heb een sterk vermoeden dat mijn vriendin borderline heeft, veel symptonen die ik op een borderline site heb gevonden komen overeen, dit zijn ze :

* zwart-wit denken
* stemmingswisselingen
* impulsiviteit
* moeilijk contact kunnen leggen
* moeilijk alleen kunnen zijn
* woede uitbarstingen
* alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen (vreetbuien), koopverslaving, psychotische verschijnselen.

Het begon ook al een beetje slecht toen ging het een tijdje goed maar het gaat de laatste maanden dus echt weer zwaar kut, zien elkaar misschien maar eens per week. En er staat ook nog een vakantie met haar gepland naar turkije....... Nu is mijn vraag wat kan ik hier het beste mee doen ?

jcutter

Badass junkie
Als jij je leven moeilijk wil maken; begin dan aan een borderliner.
Klinkt hard, maar dit is wat ik heb ondervonden en heb zelf meerdere malen bij kennissen heb zien gebeuren. Nee, voor mij nooit meer. Kijk het aan en beslis of de liefde voor haar zo groot is; dat je de pijnlijke momenten maar voor lief neemt.

Flameon

Badass junkie
Borderline is een geestelijke ziekte waar je als omstander vaak heel weinig aan kunt doen. Deze mensen hebben in de meeste situaties psychische hulp nodig.

Heb je je vriendin al eens gevraagd waarom ze de laatste tijd zo slecht in haar vel zit?
Als ze daadwerkelijk borderline heeft is het nooit goed om haar hiermee gelijk te confronteren. Je zal dan namelijk helaas geen stap verder meer komen, vaak is dan de band gebroken (het zwart wit denken effect slaat dan om naar zwart namelijk).
Je kunt dit wel langzaam opbouwen door met haar te praten. Alhoewel dit wel heel veel tijd, tranen en geduld kost bij een echte borderliner. Soms krijg je er iets voor terug, soms helaas ook niet of maar voor even.

Als je graag met lotgenoten wilt praten kan ik je stichting Labyrint adviseren. Hier zijn partners / naasten van borderliners actief. Het is een lotgenotenclub zeg maar.

Succes!
En stel je grenzen.....

buzzy

Badass junkie
Praten over 'diepe' dingen is echt moeilijk met haar, ze gaat heel snel over in andere onderwerpen enzo... ik weet het niet echt wat ik er mee aan moet maar in elk geval bedankt voor de reacties, ik zal er nog eens stevig over na denken :wave:

Funky Monkey

Badass junkie
[Safiertje post:]

Gebruikt ze vaak smoesjes om jou naar haar huis te laten komen? Wil ze veel sex? Doet ze aan automutilatie? Is het moeilijk voor haar om contacten te onderhouden?

Ik weet niet of je een goede band hebt met haar ouders of beste vrienden, maar leg je vermoedens eens aan hen voor?

vdk

Bewuste gebruiker
ik heb een moeder met borderline en t komt wel met elkaar overeen..
heeft ze ook heel wisselende gevoelens, zoals eerst heel enthousiast en ineens depressief?
dat kan ook duiden op borderline.

leven met borderliners zou ik niet aanraden.. t heeft mijn hele leven verkloot en dat van mijn vader's famielie ook..

Serenity

Badass junkie
Pas op met het zomaar constateren van borderline. Borderline kan eigenlijk pas vastgesteld worden na het 18e jaar omdat men dan uit de puberteit zou zijn. Nu is deze leeftijd bij iedereen anders natuurlijk. Borderline komt zeer overeen met kenmerken uit de puberteit. Bij mijzelf is ook borderline vastgesteld, alhoewel ik het hier niet meer mee eens ben; omdat ik toendertijd een puber was (ben ik nog steeds) en ik in een zeer labiele periode verkeerde. Er gebeurden heel erg veel dingen om mij heen waar ik niet goed mee om kon gaan. Drugsverslaving, verkeerde vriendjes en vrienden etcetera. Dus pas op met zeggen dat je vriendin borderline heeft; laat dit ergens onderzoeken als ze dat zelf wil.
Waarschijnlijk zit je vriendin ergens mee, iets wat ze niet kwijt kan en wat stress veroorzaakt. Door stress gaan sommige mensen ook zwart wit denken omdat ze gewoonweg alleen het ding aan hun hoofd hebben wat die stress veroorzaakt.
Ik denk dat ze op zoek is naar zichzelf en dat gaat gewoon met de nodige hobbels. Maak je er niet te druk om. Je houdt van d'r maar het is wel iets wat ze zelf moet doen. Maar wees er wel voor haar, en praat met d'r.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud ze is, ben ervan uit gegaan dat ze 17/18/19 zal zijn. Als ze al flink een paar jaar ouder is dan zal ze wel uit de pubertijd zijn; laat haar dan onderzoeken, als ze het zelf wilt nogmaals.

Ellesdee

Badass junkie
Borderline is soms een minuut me gelukkig voelen, intens tevreden en dan weer die onrust.
Straffen moet ik, zeer voelen, ik voel niet, ik besta niet, ik ben niet.
Borderline is "laat me met rust", "rot op" en tegelijk "bel m'", "houd van me", "geef om me".
Borderline is niets kunnen beloven. "Ik bel je morgen" zei ik net tegen iemand, maar misschien wil ik morgen wel niemand spreken.
Borderline is niet durfen dromen, niet aan een opleiding durfen beginnen, ik kan niet garanderen dat ik het volhoud, zelfs niet een week.
Borderline is telkens maar uitleggen, verdedigen, schaamte.
Borderline is het verlangen naar chaos en het tegelijk haten.
Borderline is onzichtbare pijn.
Borderline is denken "jaja het zal wel, wat moet je van me" als je een glimlach ontvangt.
Borderline is toegeven aan iets liefs voor jezelf doen en met 20 in plaats van een plant thuiskomen en dan weer geen eten kunnen kopen.
Borderline is terugtrekken bij het eerste vermoeden van verraad.
Borderline is intens leven in intens dood willen om de paar minuten.
Borderline is angst.
Borderline is altijd zoeken naar prikkels, ruzie, alles wat me raakt en het vervolgens niet aankunnen.
Borderline is "red me" "neem de verantwoording over"en "blijf van me af, ga weg" in een zin.
Borderline is "unfähig zum leben", een rare uitdrukking, "onmacht" en "onwaardig" bedoel ik.
Borderline is verlangen naar een permanent kuuroord, niet die boze buitenwereld.
Borderline maakt eenzaam en rijk tegelijk.
Borderline maakt me stuk en heelt me.
Borderline...ik heb het, haat het en omarm het.
Borderline, dat heb ik.

Borderline is,
van iemand houden
maar zeggen van niet
de hele dag lachen
ondertussen heb je verdriet
vastgehouden willen worden
maar roepen: raak me niet aan
in woede uitbarsten
en plotseling iemand willen slaan
1 minuut willen leven
de volgende wil je dood
dan weer in je armen krassen
uit pijn en uit nood
ontzettend bang zijn
en in een hoekje kruipen
of juist alle moed hebben
en het avontuur besluipen
borderline is angst
om alleen te zijn
borderline is eenzaam
en onbegrepen zijn.

esth0r

Belezen gebruiker
Ellesdee zei:
Borderline is soms een minuut me gelukkig voelen, intens tevreden en dan weer die onrust.
Straffen moet ik, zeer voelen, ik voel niet, ik besta niet, ik ben niet.
Borderline is "laat me met rust", "rot op" en tegelijk "bel m'", "houd van me", "geef om me".
Borderline is niets kunnen beloven. "Ik bel je morgen" zei ik net tegen iemand, maar misschien wil ik morgen wel niemand spreken.
Borderline is niet durfen dromen, niet aan een opleiding durfen beginnen, ik kan niet garanderen dat ik het volhoud, zelfs niet een week.
Borderline is telkens maar uitleggen, verdedigen, schaamte.
Borderline is het verlangen naar chaos en het tegelijk haten.
Borderline is onzichtbare pijn.
Borderline is denken "jaja het zal wel, wat moet je van me" als je een glimlach ontvangt.
Borderline is toegeven aan iets liefs voor jezelf doen en met 20 in plaats van een plant thuiskomen en dan weer geen eten kunnen kopen.
Borderline is terugtrekken bij het eerste vermoeden van verraad.
Borderline is intens leven in intens dood willen om de paar minuten.
Borderline is angst.
Borderline is altijd zoeken naar prikkels, ruzie, alles wat me raakt en het vervolgens niet aankunnen.
Borderline is "red me" "neem de verantwoording over"en "blijf van me af, ga weg" in een zin.
Borderline is "unfähig zum leben", een rare uitdrukking, "onmacht" en "onwaardig" bedoel ik.
Borderline is verlangen naar een permanent kuuroord, niet die boze buitenwereld.
Borderline maakt eenzaam en rijk tegelijk.
Borderline maakt me stuk en heelt me.
Borderline...ik heb het, haat het en omarm het.
Borderline, dat heb ik.

Borderline is,
van iemand houden
maar zeggen van niet
de hele dag lachen
ondertussen heb je verdriet
vastgehouden willen worden
maar roepen: raak me niet aan
in woede uitbarsten
en plotseling iemand willen slaan
1 minuut willen leven
de volgende wil je dood
dan weer in je armen krassen
uit pijn en uit nood
ontzettend bang zijn
en in een hoekje kruipen
of juist alle moed hebben
en het avontuur besluipen
borderline is angst
om alleen te zijn
borderline is eenzaam
en onbegrepen zijn.

ik zou geen betere omschrijving kunnen geven...

borderliners hebben een schouder nodig, iemand die er is, maar het ook voor lief kan nemen als ze alleen wil zijn.

jcutter

Badass junkie
Hmm, dit lijkt wel een beetje op het gedrag wat mijn zusje de laatste tijd vertoond.
Als ze zo'n hoerige ziekte heeft, dan hoef ik ook geen contact meer met haar.
Zo, weer een familielid minder, waarmee ik af en toe omga.

Ellesdee

Badass junkie
jcutter zei:
Hmm, dit lijkt wel een beetje op het gedrag wat mijn zusje de laatste tijd vertoond.
en jij wilde spw gaan doen :grin:
rofl

jcutter

Badass junkie
Ellesdee zei:
Of je hebt teveel drugs gebruikt of je bent gewoon echt zwakhoofdig.
Geef eens een tegen argument dan?
Inplaats te reageren op type foutjes.
Wat iedereen overkomt als je snel typt.

Ellesdee

Badass junkie
Als je 'ziektes' bij je eigen familie geeneens accepteert, en borderline ziet als een hoerige ziekte, dan zal je er zakelijk ook niet mee om kunnen gaan :wink:

jcutter

Badass junkie
Jawel hoor..
Je zult nog versteld staan van wat ik allemaal wel kan.
Ik maak niet voor niks zulke keuzes in het leven.

jcutter

Badass junkie
Als er geen toekomst in zit, mij pijn doet en het mij omlaag trekt inplaats naar omhoog, dan ga ik er geen aandacht aan besteden.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Of je kan d'r helpen door er voor d'r te zijn als broer.. wie weet heeft ze dan wel toekomst en trekt ze je niet naar beneden. Ook al is het zwaar.

jcutter

Badass junkie
Klopt, dat moet je goed kunnen inschatten.
Als het niks is, heb ik liever dat ze onder een bus komt inplaats dat ze mensen om haar heen pijn doet. Rouwen is toch net als liefdesverdriet; dat heb ik ook overwonnen.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ja, met jou kan je geen gesprek beginnen jongen. Altijd maar gooien met extreme uitspraken waar je waarschijnlijk geen hol van meent. Gaat nergens naartoe zo.

jcutter

Badass junkie
Nou, ik meen het wel.
Ik ga geen aandacht spenderen aan iets waarvan je al weet, dat het geen zin heeft.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Meen je het tot in je diepst van je hart dat je d'r onder een bus wllt zien komen? En durf je echt te beweren dat liefdesverdriet hetzelfde is dan rouwen?

Ik ga hier geen aandacht meer aan besteden. :rolleyes:

Cowmando

Experimenterende gebruiker
jcutter, als je zo reageert op alles heb je misschien niet zelf een of andere 'hoerige' ziekte? Je komt namelijk niet echt over als een normaal persoon.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ellesdee zei:
vode zei:
Ja, met jou kan je geen gesprek beginnen jongen. Altijd maar gooien met extreme uitspraken waar je waarschijnlijk geen hol van meent. Gaat nergens naartoe zo.
idd

Vooral het liefdesvedriet vergelijken met rouwen, ik kan er echt niet met m'n hoofd bij hoe je dat kan beweren. :confused:

jcutter

Badass junkie
Nou; ik vind het aardig veel op elkaar lijken hoor..
Alleen duurt liefdesverdriet wat langer.
Bij het rouwen; heb je vaak nog as en foto's.
Daar doe jij jezelf inweze alleen maar pijn mee, dus gooi je die rotzooi weg.
Zo, weer een herinnering en verdriet minder.

jcutter

Badass junkie
Ja, een paar maandjes toch?
Als het niet korter is..
Nou als iemand dood gaat van wie ik veel hou, dan heb ik tot zijn begrafenis en miss. een week erna; verdriet. Verder heb ik herinneringen en vind ik het misschien erg voor diegene; als die een pijnlijke dood moest sterven. Verder intereseert het werkelijk me geen ene moer.
Je moet verder met je leven.

Wacky

Badass junkie
jcutter zei:
Als het niet korter is..
Nou als iemand dood gaat van wie ik veel hou, dan heb ik tot zijn begrafenis en miss. een week erna; verdriet. Verder heb ik herinneringen en vind ik het misschien erg voor diegene; als die een pijnlijke dood moest sterven. Verder intereseert het werkelijk me geen ene moer.

Er is bij jou nog geen directe familie overleden ?

Ellesdee

Badass junkie
Wacky zei:
jcutter zei:
Als het niet korter is..

Er is bij jou nog geen directe familie overleden ?
yeah, dat was ook 1 van de eerste dingen die ik dacht

jcutter

Badass junkie
Uhm, nee.
Maar dat komt, omdat ik mijn directe familieleden; op afstand hou :wink:
Ik heb er nooit goed mee op kunnen schieten en ben bang dat als ze dood gaan, dat ik weer met een schuld gevoel zit opgezadeld. Dus is afstand het belangrijkste wat ik kan doen voor mezelf :sunglasses:
Maar als een goeie vriend komt te overlijden of je vriendin; dan lijkt mij dit wel wat langer dan liefdesverdriet te duren idd.

Wacky

Badass junkie
Ik weet natuurlijk niet wat je familie situatie is, misschien ben je wel misbruikt door je vader, dagelijks in elkaar geslagen door je zusje en op je 12e weggelopen van huis, dan ok. maar als het een beetje subtieler is heb je best kans dat je nog veel meer schuld gevoel zal hebben nadat ze dood gaan juist doordat je afstand houd. (en als het wel zo ernstig is misschien zelfs ook nog)

jcutter

Badass junkie
Haha, ik bedoel meer dat ik ze pijn doe en daardoor een misschien een schuld gevoel krijg als ze sterven.

Funky Monkey

Badass junkie
@Jcutter:

Kan je dan jezelf niet beter van kant maken?? Dit bedoel ik dan als serieuze vraag hè... ik bedoel jij probeerd nu te beweren dat jij zoveel hebt meegemaakt, doorstaan en overwonnen dat JIJ degene bent die kan bepalen wat erg is en wat niet, wat maatschappelijk geaccepteerd moet worden en wat niet. SIEG HEIL JCUTTER!!! :rolleyes: Het is dan wel je familie niet, maar ik denk dat je hier meer mensen mee pijn doet dan dat jij uberhaubt in je hele familie hebt zielig stuk stront... Niet dat het erg is want het raakt jou toch niet... jij hebt je lolletje en pleziertje...
Een schuld gevoel is niet erg... sterker nog als je het toegeeft dat het inderdaad jou fout was (dat is namelijk schuld gevoel: je klotevoelen door iets wat jij een ander hebt aangedaan...) is er nog hoop op verandering! Waar je dan natuurlijk wel ZELF aan moet gaan werken egocentrisch kutje. Je bent zo vol van jezelf, wil zograag een mooie wereld, maar loopt vervolgens wel allemaal plaatjes te posten met achtelijke onderschriften die een normaal mens niet eens zou willen zien voor ze lol.
Waarom ben je verder uberhaubt nog op dit forum? Is dit de enigste plek waar je uberhaubt nog aandacht kan krijgen van andere mensen? Je durft haast geen drugs meer te gebruiken en dan vooral geen drugs waardoor je met jezelf geconfronteerd word. Puur uit veiligheid van je eigen ego, wereld en welzijn. Tuurlijk zijn hier meer mensen die geen drugs gebruiken, maar die proberen tenminste wel gewoon sociaal te doen en zich een beetje in te leven in een situatie ipv loze bullshit te posten waar absoluut geen touw aanvast te knopen is voor een normaal mens. Je leeft in je eigen wereldje waar al jou meningen en gedachtes waar zijn, jij bent de beste, hebt o zoveel overwonnen en meegemaakt om alles met elkaar te kunnen vergelijken en zeggen wat erg is en wat niet. Je hebt zoveel liefdes verdriet omdat je ex er vandoor ging met een ander, maar daarin tegen wil je wel een lekker wijf met een arrogante kut uitstraling die je ego met 99% zekerheid weer keihard in elkaar trapt en ik kan je zeggen, ik kan niet wachten tot dat gebeurd.

Jij wil SPW gaan doen... mensen helpen met hun problemen terweil je je eigen problemen niet eens onder ogen wil komen door angstvallig voor ze weg te blijven rennen. Jij hebt geen probleem, want jij bent geweldig, naar eigen inzien dan... Je SPW opleiding gaat heel leuk worden kan ik je zeggen, als iets zelfconfronterend is, is die opleiding het wel. En dan? Dan stopt jkutje vast met die opleiding omdat dat toch allemaal zielige zeikerds zijn die niet weten hoe echte mannen zouden moeten zijn! Toch? Tuurlijk Jcutter, de hele wereld is gek behalve jij!

Hier zitten mensen die nog veel meer dingen hebben meegemaakt dan ons liefe kleine zeikstraaltje jkutje. En zitten ze niet hier naar jou inzien? Kijk dan is in de landen waar alle burgeroorlogen zijn (geweest). Probeer jezelf nou eens in te denken wat voor soort dingen dat nou zouden kunnen zijn. Ik ben wel benieuwt in hoevere jou denkvermogen zich uberhaubt kan verplaatsen in andere, in plaats van alleen maar in jezelf...

Achja... leuk om te schrijven was anders en waarschijnlijk voel jij je alleen maar vereerd dat iemand zo'n heel groot stuk voor je geschreven heeft, in plaats van er ook daadwerkelijk wat mee te doen! :wave:

Aap

Experimenterende gebruiker
jcutter zei:

Loose the DBB-attitude.

DreamWeaver

Badass junkie
Jkutje is de aandacht niet waard mensen, gewoon in je vijandlijst opnemen, dan hoef je die bagger die hij post niet meer te zien :)

Bovenaan