TheStrip zei:
Maar qua 'gedachtes' ging ik niet fout, vandaar dat ik het volledig afschoof op het lichamelijke effect.
Ik kan me voorstellen dat het je dan op het fysieke van de stof gooit. Ik weet dat je je fysiek heel onprettig kunt voelen, maar dat is veel meer een gevolg van set&setting dan van de middel op zich.
De tripmiddelen werken meer als een vergrootglas met een eigen agenda: het middel (of misschien beter, je eigen onderbewustzijn) brengt dingen onder de aandacht waar je soms niet zo op zit te wachten. Zo beschreef laatst iemand hier op DF dat hij met LSD moeite had om te dansen. Ik denk zelf dat het eerder zo is dat de LSD hem een nieuwe manier van dansen probeerde te leren, en dat de oude vertrouwde danspasjes ineens gek aanvoelden.
Wanneer het fysiek niet prettig voelt, ben je daar ook mee bezig. In zeker zin is dat ook een soort vernauwing van je bewustzijn. Zo kan ik bv helemaal geobsedeerd raken met kou als ik trip. Daar ga ik dan helemaal in op en ik kan het dan ook ijzig koud hebben. Het lijkt dan alsof je mentaal helemaal op orde bent, maar zonder het door te hebben draai je toch rondjes in een doolhof, maar dit keer een fysieke. Door het tripmiddel reageert je lijf veel sterker op suggesties etc dus kan je lijf ook echt koud, zwaar, verkrampt etc aanvoelen.
Alles wat met een trip vervelend is, of dat nou fysiek of mentaal is, kun je gebruiken als een 'doorgang' wanneer je het onderzoekt. Juist omdat je bewustzijn zo vlijmscherp kan zijn, kun je helemaal doordringen in de diepere lagen. Wat gebeurt er in je lijf? Houd je je eigen energie tegen? Zitten er emoties? Of nog iets anders? Loont eigenlijk altijd wel de moeite...
En het is niet dat ik per se opzie tegen LSD, alhoewel het wel een wat slechter imago heeft (onterecht, zo te lezen

).
ja, vind ik wel. Het idee bestaat vaak dat je met LSD enorme hallucinaties krijgt. Dat valt eigenlijk heel erg mee. Sterker nog, ik heb met LSD zelden echte hallucinaties. Minder makkelijk dan met paddos of ayahuasca in ieder geval. Bovendien is LSD veel minder 'emotioneel' in mijn ervaring. Met paddo's en in nog sterkere mate met ayahuasca krijg ik toch al snel dingen voorgeschoteld waar ik ergens in de diepte mee worstel. Het karakter van LSD lijkt een stuk meegaander.
Het lijkt me gewoon zo bijzonder om écht te trippen, nieuwe inzichten te krijgen wat je vaak leest in tripreports. Maar voor nu blijf ik er even vanaf.. want aan de andere kant ben ik er ook ineens 'bang' voor geworden. Maar goed, ik ben nog jong.. hopelijk over een paar jaar als ik een wat 'sterkere mind' heb! Nogmaals bedank voor je reactie, erg nuttig.
écht trippen kun je net zo goed met paddo's hoor. Allemaal een kwestie van dosering. Net als met LSD. Ik weet niet hoe oud je bent, het is natuurlijk goed om een zeker balans te hebben ontwikkeld voordat je gaat trippen. Maar de angst voor tripmiddelen is in mijn ervaring veel meer iets van mensen die het zelf (nog) niet gedaan hebben; al die spookverhalen over dat je gek wordt enzo... Ik heb tijdens trips in het begin echt vrij regelmatig die angst gevoeld: oh shit, zie je wel, hier ben ik voor gewaarschuwd, nu ben ik echt gek geworden. Ik voel wel degelijk veel respect voor tripmiddelen, want ik weet dat ik ook heel hard aangepakt kan worden als dat nodig is. En op het moment zelf voelt het soms ook echt k*t, dan denk ik "shit waarom doe ik dit eigenlijk". Maar tot nu toe is er nog nooit een trip geweest, hoe afgrijselijk hij op dat moment ook leek toen ik erin zat, waar ik achteraf niks aan had. Tripmiddelen zijn gewoon een strenge leermeester. En soms wordt je dan hard aangepakt, maar eigenlijk altijd op een goede manier. In mijn ervaring dan

het wordt natuurlijk een ander verhaal als je onwijs instabiel bent, maar vergis je niet, ze hebben in de psychiatrie zeker met goed resultaat mensen met LSD behandeld die heel instabiel waren. Ik denk toch eigenlijk dat het voor de meeste mensen gewoon goed en behulpzaam is, zolang het met beleid en respect wordt gedaan.
Misschien dat Mindless en Psychedelibee daar nog een interessant ander licht op kunnen schijnen, maar ik vermoed dat ze het hier wel in grote lijnen mee eens zullen zijn...