blowen & roken ; TE JONG?

15jaar , blow al een 2jaar. 1Jaar zelf kopen en op men eentje smoren.
1jaar beginnen roken vanwege het blowen.
Ik weet niet of ik oud genoeg ben om een topic te openen , heb allesinds al wat gelezen en heb niets over een bepaalde leeftijd opgevangen. Als er iets is LAAT ME AUB ZO RAP MOGELIJK iets weten?

Ik ben beginnen blowen doordat men beste vriend een broer heeft die weed & hasj dealt.
2jaar terug besloten we om is een jointje te roken. Na paar uur sukkelen kregen we uiteindelijk een jointje in elkaar , niet bewust van de gevolgen die er aan te pas kwamen.
De eerste keer lukte het niet zo goed de weed ging uit en toen we trokken voelden we niet veel van de weed. Toen een 15 min.Daarna voelden we ons zeer raar en voelde ons ongemakkelijk.
Een tijdje erna probeerden we het nogeens en nogeens. Toen hadden we het rollen al onder de knie en we vonden het stoned zijn zo leuk dat we er niet me zijn gestopt. Na een jaar begon in zelf wat te kopen , en ging ik uit men kamer op een plat dak een jointje ketsen.
Na een poosje werd ik het aleen smoren gewoon en werd het een dagelijkse gewoonte.
Heb ondertussen een relatie met een meisje van 16 die graag wilt dat ik stop met het blowen.
Ik begreep haar en samen hebben we besloten om na de kerstvakantie er een eind aan te maken.
Ik ben er nu nog vollop van aan het genieten.

Maar toen tijd na tijd vroeg ik me af of ik niet te jong was en welke schade dit allemaal aan mijn lichaam heeft aangericht. Is het herstelbaar? Ben ik te jong om te blowen? Heeft dit invloed op mijn groei? Ik zou toch wat informatie kunnen gebruiken. Ik zie er ook naar uit om te stoppen.

Heb ook geen idee of het stoppen moeilijk gaat zijn of niet. Of wat ik allemaal ga meemaken.
Ik zou wat hulp kunnen gebruiken en wat informatie.

Senne.

azgaza

Badass junkie
Lichamelijke schade aan de longen kan je verwachten als je rookt en blowt, dat herstelt langzaam na stoppen maar het is natuurlijk een flinke aanslag op het orgaan, op lange termijn kan het tot problemen lijden als chronische bronchitis of vervelendere zaken als kanker. Verder kan het lichamelijk gezien nog niet heel veel kwaad.

Mentaal natuurlijk wel; het verandert je ontwikkeling omdat je veel dingen ook kan onderdrukken als je veel stoned bent; je hoeft niet met alles om te leren gaan en als je stopt komt dat allemaal in één keer. Natuurlijk zijn er nog de geassocieerde problemen met het geheugen en de concentratie maar gezien dat zou moeten herstellen na het stoppen zie ik niet in waarom dat op jongere leeftijd erger zal zijn, misschien zal je er na iets meer bewust aan je geheugen moeten werken om het helemaal terug op pijl te krijgen na het stoppen maar dat lijkt me iets dat te doen is.

Ik zou zeggen dat je wel inderdaad érg jong bent om al zo lang te blowen en regelmatig op die leeftijd lijkt me ook niet aan te raden. Echter denk ik niet dat af en toe (en dan bedoel ik eens per zo veel weken) een jointje roken op je 14-15e nou zó veel kwaad kan, het risico lijkt me in regelmatig gebruik zitten voor de meesten.

Chemical

Belezen gebruiker
Het is schadelijk voor je longen. Maar kanker zal je er ( waarschijnlijk ?) niet door krijgen. Leer het gewoon houden bij 1keer om de maand of meer. Denk je dat dit niet gaat lukken, stop dan volledig.

Als je geestelijk nog niet volgroeid bent kan cannabis een zeer negatief effect hebben op je hersenen. Te jong om te blowen? neen . Te jong om vaak te blowen ? Ja

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik verplaats je topic even naar de coffeeshop, omdat je vraag niet specifiek betrekking heeft op verslaving.

cropp

Badass junkie
ik herken mezelf wel een beetje in jou verhaal(ik ben intussen 19), ik zou minder gaan blowen als ik jou was, ik merk namelijk aan mezelf dat ik sinds ik dagelijks ben gaan blowen ik nergens meer geld voor heb, je geen enkele ruzie(met jou ouders) uitpraat, nooit meer een normaal gesprek voert(met je ouders) en ik heb sinds dien ook echte vriendin meer gehad...

ik zag veel minder mensen, ging nooit meer naar de kroeg en ik maakte niets vets mee omdat ik altijd buiten op een bankje aan het blowen was...

blowen is relax, maar 10 keer zo relax als je op vrijdagavond een week lang niet gesmoked hebt en dan een dikke joint draait, als dat je op vrijdagavond geen wiet meer hebt omdat je salaris in een week op is...

ar_master

Newbie
allereerst wil ik 1 ding recht zetten, je kan geen kanker krijgen van wiet.
de rook verlamt je trilharen maar zolang de rook niet radioactief is(ja tabaksrook is radioactief) kan et geen kanker veroorzaken.
en ja je hebt meer kans op psychoses en andere mentale aandoeningen, hoewel ik op 14 ben begonnen en niets heb ondervonden.

Wonderland

Belezen gebruiker
ar_master zei:
de rook verlamt je trilharen maar zolang de rook niet radioactief is(ja tabaksrook is radioactief) kan et geen kanker veroorzaken.

Bij de verbranding van wiet komt er wel nog steeds koolmonoxide vrij.. Die gaat dus niet op helaas...

Winehouse

Badass junkie
ar_master zei:
en ja je hebt meer kans op psychoses en andere mentale aandoeningen, hoewel ik op 14 ben begonnen en niets heb ondervonden.

Chips is ook radioactief..
Dat word namelijk bestraald zodat het langer houdbaar blijft.

BacingsPen

Badass junkie
Ik zou ermee stoppen... Ben zelf begonnen met blowen toen ik 14 was, omdat ik gameverslaafd was.... Vond toen zelfs ook gamen weer erg leuk maar nu al zou er een playstation 4 zijn het lijkt me geen reet aan, en een internetverslaving kom je onmogelijk van af! :wave:

acidboy

Badass junkie
Winehouse zei:
ar_master zei:

Alsof iets radioactief moet zijn om er kanker van te krijgen...

Hellraiser_[NL]

Bewuste gebruiker
ja je kunt beter pas op latere leeftijd beginnen met blowen

ikzelf rook niet en ik drink geen alcohol ben begonnen met blowen op mijn 17 e
ik denk dat er op langeretermijn toch schade word opgelopen

Miepje91

Experimenterende gebruiker
allereerst vind k het raar idee om opje 13e al tebeginnen met blowen. ik heb 2 zusjes 1 van 16 en 1 van 12. het idee dat die van 12 over een jaar met een joint rondloopt.. uhm eng.

maargoed. de grootste schade van blowen is geloof ik nog steeds de tabak die je erbij gebruikt. in idd voor je longen. en verder valt het met je hersenen als het goed is wel mee. Tenminste als je langere tijd echt helemaal stopt.

Frank123

Wijs gebruiker
Vooral op de jonge leeftijd van 13 aan het begin van de pubertijd zijn er toch grote veranderingen in je denken en in je hersenen algemeen. Daarom is het juist voor zulke jongen personen erg schadelijk. Vooral als echt vaste blower. Daarom is het dan ook niet aan te raden het zo jong te doen , maarja.

:confused: maar met 13 al beginne ? moet er niet aan denken dat mijn broertje dit doet, ik bedoel , kereltje is net uit de periode dat meisjes ''vies'' zijn. Maarja, tegenwoordig :rolleyes:

metaldevil666

Wonderland zei:
ar_master zei:

Bij de verbranding van wiet komt er wel nog steeds koolmonoxide vrij.. Die gaat dus niet op helaas...

*EEEEHHH* WRONG...
JA er komt wat koolmono-oxide vrij bij de verbranding aangezien er geen volledige verbranding kan plaatsvinden... heeft dit enige betrekking op kanker?
NEE
koolmono-oxide bind zich aan de rode bloedcellen (die zuurstof verplaatsen) daardoor kan er minder zuurstof worden vervoerd door je lichaam... dit zorgt er voor dat je conditie minder word maar kanker?? hell no!

enne... naar die gast die denkt dat chips radioactief zijn:
ook f*cking fout dude.. ja het word inderdaad bestraald met straling die VAN een radioactieve stof komt. echter van de straling die er afkomt (dit kunnen alfa beta of gamma stalen zijn) word iets NIET radioactief! om een voorwerp radioactief te kunnen maken/zijn moeten hier al radioactieve atomen inzitten (dit is een normaal atoom... maar mist een neutron) of je moet er radioactieve neerslag op laten vallen... dit wil zeggen stof of kleine stukjes van een radioactieve stof.
ofwel van straling word iets NIET radioactief!
als dit zo zou zijn zou de complete westerse wereld al dood zijn aan stralingsziekte!

ur welcome :grin: *the scientist xP*

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
ar_master zei:

Jammer dat de meeste mensen toch nog tabak door hun jointje draaien.
Hoe oud ben je nu? De evt. psychologische gevolgen van wiet ( psychoses, schizofrenie, depressiviteit, ect.) kunnen ook na langdurig gebruik en zelfs na een langdurige stop in het gebruik nog de kop opsteken.

En iedereen die dagelijks blowt merkt dat hijzelf of zijzelf gewoon veranderd, je persoonlijkheid vervaagd. Wie hier geen last van heeft, is zich niet bewust van zichzelf.

Asitis

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
En iedereen die dagelijks blowt merkt dat hijzelf of zijzelf gewoon veranderd, je persoonlijkheid vervaagd. Wie hier geen last van heeft, is zich niet bewust van zichzelf.

Hm, is dat wel zo? Ik blow al een flinke poos dagelijks, maar ik kan ook goed zonder. Ik ben excellerend student op mn opleiding, ik doe een minor filosofie en kom daar nog altijd goed uit mn woorden en redenaties, op m'n werk willen ze eigenlijk dat ik fulltime kom werken. Ik heb een druk sociaal leven en de relatie met m'n ouders is uitstekend te noemen. Ik ben net 21.
Ik verander inderdaad, maar dat komt door meditatie en filosofie. Ik rook een jointje net als dat ik graag een kopje thee drink, het is gewoon ff lekker :)

Schets niet van die drama beelden. Okay, er zijn mensen die er slecht mee om gaan, maar als je een beetje helder van geest bent, is het echt geen probleem hoor. Ik ken meer alcoholisten van jonge (of oude for that matter) leeftijd dan die-hard junks die vervagen..

Axxess

Bewuste gebruiker
Ben het compleet met PepTalk eens, helaas is het vaak pas zichtbaar als mensen iets meer kennis van zichzelf nemen.

Hellraiser_[NL]

Bewuste gebruiker
Ik zelf ben pas begonnen met blowen op mijn 17e dit puur voor de ondwikeling.
zie om mij heen veel vrienden die al sinds hun 13e blowen achol drinken en roken.
veel van hun zullen hier ook last van krijg met school

zou als jou was voor je meisje gaan en lekker het blowen een paar jaartjes vergeeten

en stop met roken je adem gaat daarvan stinken

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Asitis zei:
PepTalk zei:

Hm, is dat wel zo?

Dat denk ik wel, hoewel ik het wel erg negatief schetste.
De evt. persoonlijkheids verandering kan ( en is vaak) positief zijn.

Hoe zeker ben je ervan dat filosofie en meditatie jouw verandering heeft veroorzaakt?
Blowen past toch echt mooi in dat rijtje thuis, en kan zeker dat zetje in de rug geven.

Ikzelf ben ook een redelijk goed presterende student, en ik beweer ook zeker niet dat iemand die blowt dom is of wordt. Wel is het feit dat je anders op dingen neer gaat kijken, en eigenlijk je mening dus veranderd. Wanneer daar sprake van is, noem ik dat een persoonlijkheids- of in ieder geval een voorkeurs-verandering.

Asitis

Belezen gebruiker
De meditatie en filosofie dragen daar zeker aan bij, het blowen ook wel ja. Net als elk ander druggebruik. Maar dat komt omdat ik er actief mee bezig ben, als je dat niet bent en je blowt wil volgens mij niet meteen zeggen dat je persoon veranderd.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Asitis zei:
De meditatie en filosofie dragen daar zeker aan bij, het blowen ook wel ja. Net als elk ander druggebruik. Maar dat komt omdat ik er actief mee bezig ben, als je dat niet bent en je blowt wil volgens mij niet meteen zeggen dat je persoon veranderd.

Nee,
die personen zijn, zoals je het zelf al zegt, er niet mee bezig.
Onbewust zullen zij echter wel veranderen, maar je hebt wel gelijk dit is met elke drug, maar elk op een verschillende manier.

Asitis

Belezen gebruiker
Aight dan begrijpen we elkaar :wink:
So the lesson is; werk aan je eigen ontwikkeling :P

MoNsTeR

Newbie
cropp zei:
ik herken mezelf wel een beetje in jou verhaal(ik ben intussen 19), ik zou minder gaan blowen als ik jou was, ik merk namelijk aan mezelf dat ik sinds ik dagelijks ben gaan blowen ik nergens meer geld voor heb, je geen enkele ruzie(met jou ouders) uitpraat, nooit meer een normaal gesprek voert(met je ouders) en ik heb sinds dien ook echte vriendin meer gehad...

ik zag veel minder mensen, ging nooit meer naar de kroeg en ik maakte niets vets mee omdat ik altijd buiten op een bankje aan het blowen was...

blowen is relax, maar 10 keer zo relax als je op vrijdagavond een week lang niet gesmoked hebt en dan een dikke joint draait, als dat je op vrijdagavond geen wiet meer hebt omdat je salaris in een week op is...

Ik ben het helaam met mijn broer eens, Ik maak hem thuis mee, en iemand die elke dag bloowt is niet echt een pretje om mee same te wone. Het gaat nu super goed :P
Ik ben zelf 17 en begin steeds meer te blowen, maar dan wel in het weekend en niet elke dag en zo.
En nu wij same soms gaan blowen en dat is zo rilax, voor al omdat het niet elke dag is of elke week.
Mijn tip: mindere nu het nog kan. gewoon lekker in het weekend een blow roke en zo :wink:

Arthur King

Wijs gebruiker
MoNsTeR zei:
Ik ben zelf 17 en begin steeds meer te blowen, maar dan wel in het weekend en niet elke dag en zo.
En nu wij same soms gaan blowen en dat is zo rilax, voor al omdat het niet elke dag is of elke week.
Ben jij serieus 17?
Ik moet even bijkomen.

Purple haze

Bewuste gebruiker
Winehouse zei:
ar_master zei:

Lol

Dat betekend nog niet dat het radioactief is. Alleen dat er radioactieve deeltjes langs zijn gegaan (alfa, beta of gamma straling). Om iets radioactief te maken moet het materiaal wat zelf radioactief is op het product komen.

abby

Belezen gebruiker
Purple haze zei:
Winehouse zei:
ar_master zei:

Lol

Dat betekend nog niet dat het radioactief is. Alleen dat er radioactieve deeltjes langs zijn gegaan (alfa, beta of gamma straling). Om iets radioactief te maken moet het materiaal wat zelf radioactief is op het product komen.
En op tabak zit dus het isotoop polonium 210, waardoor het radioactief is.

Emilyy

Newbie
Ik heb eens gelezen dat jongeren die onder de zestien al blowen 50% meer kans hebben om psychoses te krijgen dan degenen die dit niet deden. Dit is alweer 5 jaar gelden, dus dit zal vast alweer weerlegd zijn door een andere studie :wink:
Ook moet je standaard uitkijken met blowen als er schizofrenie in je familie zit. De aanleg die jij er al voor hebt wordt door het blowen nog eens versterkt en kan problemen opleveren in je latere leven. Schizofrenie komt trouwens ook als gevolg van overmatig blowen voor. (niet bij iedereen)

Het beste zou zijn om te minderen/stoppen met blowen om de schade die je hersenen en lichaam al hebt toegebracht weer 'recht te trekken'. Het punt is dat als je jong bent, wiet echt enorm schadelijk voor je is en (zoals bij roken wel kan), niet meer teruggedraaid kan worden, dus als je er al aan zit te denken om te stoppen, zou ik het in ieder geval wel doen.

Beanhead

Badass junkie
Ja te jong. Wacht er een paar jaar mee.

Ben er zelf 17 en ergens vind ik het al spijtig dat ik zo vroeg al ben begonnen, hoe leuk het ook is ik had het misschien toch liever over een aantal jaartjes ontdekt.

spacelord

Wijs gebruiker
Als je hersenen nog onvolgroeid zijn gaat het altijd kwaad kunnen. Je kan achterstand oplopen op je normale leeftijd een al die shit. Het uitgangspunt is 18 jaar (hoewel je pas op je 23e mentaal echt volgroeid bent). Zo iets zei de dokter toch tegen me :smoke:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Mentaal ben je nooit volgroeid..Je blijft je leven lang, tot het punt dat je sterft, leren.

Je hersenen hebben een bepaalde (eind)fase van groei bereikt, that's all.
Ook is dat niet per definitie op je 23e, sommige zijn 16 andere 26...

Hakvlees

Blowen terwijl je brein zich nog aan het ontwikkelen is, is fout. Voor de zekerheid kun je volgens mij beter pas na je 20e beginnen. Als je brein al ontwikkeld is heeft het in principe geen nadelige gevolgen (dat je brein helemaal afstompt is een fabel, je wordt er misschien wat apathischer van, maar dat is in mijn geval meer om dingen die eigenlijk ook geen fuck boeien)
Schizofrenie en psychoses ontwikkelen door wiet is eveneens een fabel. Als een persoon al aanleg heeft voor deze dingen kan het inderdaad getriggerd worden door overmatig drugsgebruik, maar als het al niet in je genen zit om een dat te ontwikkelen zal wiet je niet spontaan schizofreen of psychotisch maken.

Wat betreft depressiviteit door wiet, daar is enerzijds wel wat voor te zeggen. Je gaat meer nadenken over dingen. Het leven, de maatschappij, nut van het leven, etc. Daar kan ik soms een beetje down van worden omdat je je dan realiseert in wat voor achterlijke maatschappij je gedoemd bent te leven, en dat je leven als bewust geworden hoop organisch materiaal eigenlijk weinig zin heeft.
Overigens geldt dit ook voor andere psychoactieve drugs.
Maarja, dan denk ik, als ik stop met blowen/drugs denk ik misschien minder over zulke dingen na, maar wil ik dat wel? Ik ben geen type om 'ignorance is bliss' als levensmotto aan te nemen, dus dan zie ik de wereld liever voor wat het is.
Bovendien realiseer ik me dat de gedachte misschien grauw is, maar daardoor is mijn levensdoel wel geworden om alleen bezig te zijn met de dingen waar ik om geef en waar ik gelukkig van wordt, en dat heeft prima uitgepakt. Ik denk dat ik toch een stuk onbezorgder in het leven sta dan veel andere mensen

spacelord

Wijs gebruiker
Hakvlees zei:
Blowen terwijl je brein zich nog aan het ontwikkelen is, is fout. Voor de zekerheid kun je volgens mij beter pas na je 20e beginnen. Als je brein al ontwikkeld is heeft het in principe geen nadelige gevolgen (dat je brein helemaal afstompt is een fabel, je wordt er misschien wat apathischer van, maar dat is in mijn geval meer om dingen die eigenlijk ook geen fuck boeien)
Schizofrenie en psychoses ontwikkelen door wiet is eveneens een fabel. Als een persoon al aanleg heeft voor deze dingen kan het inderdaad getriggerd worden door overmatig drugsgebruik, maar als het al niet in je genen zit om een dat te ontwikkelen zal wiet je niet spontaan schizofreen of psychotisch maken.

Wat betreft depressiviteit door wiet, daar is enerzijds wel wat voor te zeggen. Je gaat meer nadenken over dingen. Het leven, de maatschappij, nut van het leven, etc. Daar kan ik soms een beetje down van worden omdat je je dan realiseert in wat voor achterlijke maatschappij je gedoemd bent te leven, en dat je leven als bewust geworden hoop organisch materiaal eigenlijk weinig zin heeft.
Overigens geldt dit ook voor andere psychoactieve drugs.
Maarja, dan denk ik, als ik stop met blowen/drugs denk ik misschien minder over zulke dingen na, maar wil ik dat wel? Ik ben geen type om 'ignorance is bliss' als levensmotto aan te nemen, dus dan zie ik de wereld liever voor wat het is.
Bovendien realiseer ik me dat de gedachte misschien grauw is, maar daardoor is mijn levensdoel wel geworden om alleen bezig te zijn met de dingen waar ik om geef en waar ik gelukkig van wordt, en dat heeft prima uitgepakt. Ik denk dat ik toch een stuk onbezorgder in het leven sta dan veel andere mensen

Zo denk ik er ook exact over :sunglasses:

Bovenaan