Ben ik gedeeltelijk met je eens. Op het moment dat je denkt dat je vrije wil hebt in je keuzes, komt daar een soort verantwoordelijkheid bij. Als we denken dat we geen vrije wil hebben, krijgen we een hoop mensen die onder het mom van 'ik kies toch mijn eigen gedachten en acties niet uit' gaan leven alsof er geen consequenties zijn aan hun acties.MeejheM zei:Je laatste 3 zinnen zijn volgens mij alleen te verhelderen door niet je eigen vrije mening als bron te gebruiken. Ik denk dat ik een vrije mening heb, en daardoor tegelijkertijd verantwoordelijk voor de foute keuzen die ik gemaakt heb.
Vooral dat laatste moet je wel willen dragen, wanneer je vrije keuzes als waarheid kiest(of niet, wie zal het zeggen?). Vrije keuze staat gelijk aan een bepaalde mate van verantwoordelijkheid.
Wederom een paradoxaal iets dit, want uiteindelijk kies je je gedachten toch echt niet uit. Je hebt misschien een aantal verschillende gedachten achter elkaar (als een rij opties zeg maar), maar op welk punt kies je elk van die afzonderlijke gedachten? Dat is niet aan ons, ze verschijnen alleen maar in ons (bewustzijn). Dat is waar we het mee moeten doen, toch?
Dus ja, op persoonlijk vlak kun je zeggen dat er een soort vrije wil is, maar als je het diep onderzoekt is het volgens mij een complete illusie.
Dat klopt, maar op het gebied van bewustzijn is het nou juist zo belangrijk wie die 'ik' dan is. We denken normaal 'ik natuurlijk, ik vind dat fout'. Maar wat als die 'ik' één van de gedachtes zelf is? En dat als je op zoek gaat naar die ik (die meningen heeft) in jezelf, je hem nooit zal vinden? Het is toch een soort aanname dat onze gedachten betrekking hebben op een 'ik' en zo meningen worden. We geloven dat onze gedachten werkelijk van ons zijn, maar kijk eens hoeveel zogenaamde meningen van jezelf eigenlijk die van anderen (familie, vrienden, gehele samenleving) zijn. En voor hen geldt natuurlijk precies hetzelfde.Persoonlijk reken ik mensen af op bepaalde keuzes die ik zelf fout vind. dat toont aan dat ik geloof in vrije keuze toch?
Maar misschien hier even afkappen (of ergens anders doorgaan), want we gaan alweer offtopic.