Ben ik verslaafd?

Heyy,
Ik heb een vraag en dat is ben ik verslaafd?
Ik gebruik vrijwel ieder weekend coke en nu doe ik dat ook soms doordeweeks om mezelf te belonen na een lange werkdag.
Ik gebruik max 3gr per week maar soms ook maar 1gr in t weekend
Ik voel me niet echt afhankelijk maar toch vraag ik me af ben ik verslaafd?

Groetjeesss

Harmless

Belezen gebruiker
De exacte symptomen voor verslaving weet ik niet, maar met de frequentie van jouw gebruik zou ik me wel zorgen gaan maken...

Feit dat je het meldt geeft echter wel aan dat je jezelf op zorgen maakt. Stop er eens een tijdje mee. Kijk hoe dat is..

Boy Wonder

Newbie
Kijk maar eens of je er 3 weken vanaf kan blijven. En vooral hoe je je voelt qua gespannenheid, als je erg onrustig wordt zou ik dat wel als verslaafd bestempelen.

KropSla

Bewuste gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Ja, dat neigt zeker naar verslaving. Het aspect om jezelf met drugs te belonen na een lange werkdag om even te ontspannen of weg te zijn (etc) is ook iets om mee op te letten. Ik denk dat je misschien nog niet afhankelijk bent maar goed op weg bent... En dit gebruik is hoe dan ook al wel erg belastend voor je lichaam. Ik zou na werkdagen een andere manier vinden om te ontspannen en eigenlijk in de weekenden ook minderen, bijv. in eerste instantie eens terugschroeven naar om de week of minder.

Kijk maar eens of je er 3 weken vanaf kan blijven. En vooral hoe je je voelt qua gespannenheid, als je erg onrustig wordt zou ik dat wel als verslaafd bestempelen.
Ja dat is dus de vraag maar onrustig nee dat heb ik niet echt.
De exacte symptomen voor verslaving weet ik niet, maar met de frequentie van jouw gebruik zou ik me wel zorgen gaan maken...

Feit dat je het meldt geeft echter wel aan dat je jezelf op zorgen maakt. Stop er eens een tijdje mee. Kijk hoe dat is..
Toch vindt ik dit toch ergens wel moeilijk..

Ja, dat neigt zeker naar verslaving. Het aspect om jezelf met drugs te belonen na een lange werkdag om even te ontspannen of weg te zijn (etc) is ook iets om mee op te letten. Ik denk dat je misschien nog niet afhankelijk bent maar goed op weg bent... En dit gebruik is hoe dan ook al wel erg belastend voor je lichaam. Ik zou na werkdagen een andere manier vinden om te ontspannen en eigenlijk in de weekenden ook minderen, bijv. in eerste instantie eens terugschroeven naar om de week of minder.
Dankjewel voor je reactie, niemand weet dit ook van me dus vindt het best moeilijk om het erover te hebben

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Je bent goed op weg ja. Je beloont jezelf met coke. Van die beloning gaat snel een dagelijkse gewoonte worden. Je vind wel telkens wat nieuw om te belonen. Ik raad je aan om aantal weken niet te gebruiken en jouw lichaam zal je snel vertellen hoe de vork op de steel zit.

KropSla

Bewuste gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Wel goed dat je het dan hier durft te delen! Gebruik je in het weekend dan ook alleen?

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
Nu zou ik zeggen minderen ma op t moment ben ik onder invloed.. :sweatsmile:
En ga op dit moment door een moeilijke tijd kwa prive leven dus ja.
dan is t nog verleidelijker......
mijn advies: kap er gewoon mee. Uiteindelijk schiet je er niks mee op. Lees de topics over verslaving maar eens op dit forum. Je bent echt niet de enigste dit dit doormaakt.

Cerberus

Wijs gebruiker
Ik denk dat je inderdaad verslaafd bent. Je zegt dat je door negatieve emoties wilt grijpen naar de cocaïne. En niemand weet ervan af. Liegen/verzwijgen tegen vrienden is ook een eigenschap van verslaving. Al is dat met een korrel zout te nemen vind ik gezien het taboe die heerst op het onderwerp. Maar stel, als je verzwijgt of liegt tegen vrienden die niet anti illegale drugs zijn is het een slecht teken lijkt me.
Vooral als je zegt dat je moeilijk kan stoppen zou ik zeggen dat je beter van het zinkende schip springt nu je nog kan.

Harmless

Belezen gebruiker
Nu zou ik zeggen minderen ma op t moment ben ik onder invloed.. :sweatsmile:
En ga op dit moment door een moeilijke tijd kwa prive leven dus ja.
dan is t nog verleidelijker......
Juist die moeilijke tijd in je privé leven moet je nuchter proberen door te komen. Anders is het hek vrees ik helemaal van de dam. Dump het nummer van je dealer en stop er mee.. Mogelijk is het nu nog niet zo moeilijk nu het gebruik nog niet dagelijks is..

Succes!

AcidWarrior

Wijs gebruiker
Verslaving is geen zwart-wit verhaal.
Ik ben zelf o.a. cocaïne fan, maar eerlijk gezegd zou ik jouw hoeveelheid en frequentie van gebruik niet volledig in de hand kunnen houden.

Een tip (dus althans bij mij goed werkt): observeer dat geniepig coke stemmetje in je hoofd eens (bv. je hebt nu wel wat ontspanning verdiend na een zware werkdag) en zeg er eens vaker ‘nee’ tegen. Je kan het stemmetje ook een belachelijk stemgeluid geven en dan wordt het al helemaal grappig.

Verslaving is geen zwart-wit verhaal.
Ik ben zelf o.a. cocaïne fan, maar eerlijk gezegd zou ik jouw hoeveelheid en frequentie van gebruik niet volledig in de hand kunnen houden.

Een tip (dus althans bij mij goed werkt): observeer dat geniepig coke stemmetje in je hoofd eens (bv. je hebt nu wel wat ontspanning verdiend na een zware werkdag) en zeg er eens vaker ‘nee’ tegen. Je kan het stemmetje ook een belachelijk stemgeluid geven en dan wordt het al helemaal grappig.
Dit is wel een goeie! Bedankt voor je reactie

inner_search

Badass junkie
Kort antwoord , ja.

Ik "trakteer" mezelf met een joint na het werk , ben ik verslaafd, ja.
Ik slaap niet als ik men joint niet gehad heb.
Heb ik dit nodig ? Nee , maar mijn brein denkt daar duidelijk anders over.

Stop nu je nog kan , coke kan je een hoop geld en problemen bezorgen.
Ook nu al in de mate jij ze benuttigd.
3g in euro voor jouw x4 kom je al snel op een mooi maand bedrag imo.
:wave:

AcidWarrior

Wijs gebruiker
Dit is wel een goeie! Bedankt voor je reactie
Als je wil minderen mag je hier altijd laten weten hoe het loopt.

Mbt jezelf belonen / omgaan met moeilijke periodes: ga een avondje gamen, sporten / bel een goeie vriend om lekker bij te praten / kook je lievelingsgerecht of laat iets lekkers bezorgen / ga een eindje wandelen met je favoriete muziek op / etc. Je kan zeker nog een heleboel manieren verzinnen die bij je passen.
Ik vind cocaïne erg fijn op z’n tijd, maar trap niet in z’n valkuil want dan kan je diep vallen.
Maar zo ver lijkt het me bij jou gelukkig nog niet.

Ik ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken. Alle succes!

De Zandman

DF-koning
Of je verslaafd bent??
Wat denk je zelf?
Naar mijn mening is het al of niet verslaafd zijn niet zo zeer te linken aan een hoeveelheid die je neemt.
Verslaafd zijn oftewel afhankelijk zijn is veel meer gelinkt op het al of niet meer kunnen functioneren, als je de de stof niet meer (kunt) innemen.
Ik was verslaafd aan alcohol. 8 trappisten per dag.
Qua drank is dit niet eens zo heel erg veel.
Maar zonder die alcohol, kon ik niet functioneren. Dus zeg ik: ik was verslaafd.
Absoluut!
Qua Sos:
Sos is niet lichamelijk verslavend zegt men, maar des te meer geestelijk.
En dit is klote, want een geestelijke afhankelijkheid overwinnen duurt veel langer, en is volgens mij mede hierdoor dus erg, erg moeilijk.
De hoeveelheid die je neemt, dat is beslist geen kleinigheid! Dat vind je zelf ook...
Ik heb de stellige overtuiging dat wanneer jij niet asap er iets aan gaat of, beter nog, tegen gaat doen, je binnen korte tijd domweg naar de klote zult gaan.
Zo niet lijfelijk, dan wel financieel.
Kap ermee! Hoe moeilijk ook!
Zoek hulp!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Cocaïne is een heel verslavende drug. Maar verslaving wordt niet alleen bepaald door hoe vaak je gebruikt.

De kenmerken van verslaving zijn:
-Meer gebruiken dan je van plan was
-Veel tijd onder invloed zijn
-Geldproblemen vanwege gebruik
-Moeite met het onderhouden van relaties met vrienden, familie of geliefden
-Niet meer goed kunnen functioneren op het werk
-Gezondheidsproblemen ervaren vanwege gebruik

Er zijn ook verschillende gradaties van verslaving. Het is niet: je bent óf wel verslaafd óf niet verslaafd. Je kunt een klein beetje verslaafd zijn, of je kunt een matige stoornis hebben met middelengebruik, of je kunt een ernstige stoornis met middelengebruik.

Je kunt testen in hoeverre je een probleem hebt met gebruik van cocaïne op de website van Jellinek:

Cocaïne is een heel verslavende drug. Maar verslaving wordt niet alleen bepaald door hoe vaak je gebruikt.

De kenmerken van verslaving zijn:
-Meer gebruiken dan je van plan was
-Veel tijd onder invloed zijn
-Geldproblemen vanwege gebruik
-Moeite met het onderhouden van relaties met vrienden, familie of geliefden
-Niet meer goed kunnen functioneren op het werk
-Gezondheidsproblemen ervaren vanwege gebruik

Er zijn ook verschillende gradaties van verslaving. Het is niet: je bent óf wel verslaafd óf niet verslaafd. Je kunt een klein beetje verslaafd zijn, of je kunt een matige stoornis hebben met middelengebruik, of je kunt een ernstige stoornis met middelengebruik.

Je kunt testen in hoeverre je een probleem hebt met gebruik van cocaïne op de website van Jellinek:
Veel tijd onder invloed zijn was wel van toepassing.
Geldproblemen ook een klein beetje.
Maar heb sinds 7 januari niks gebruikt, en moet zeggen dat ik het toch wel moeilijk vindt en dat zegt eigenlijk al genoeg.

inner_search

Badass junkie
Voel me best down eerlijk gezegd..
Kom op man ! Volhouden , ben sinds zaterdag gestopt met amvitamintjes , voel me nu al stukke beter ! Neem trg elke dag 5mg dia op voorschift terug..
Coke kost geld man , wat je al aangaf al een beetje een probleem is , haal het niet in huis.
Doe iets wat je leuk vint of zoek een vriend op (Die geen coke doet..)

Harmless

Belezen gebruiker
Een week niets gebruikt terwijl je dat normaal wel met enige regelmaat deed. Dan snap ik dat je daar moeite mee kunt hebben. Dat zijn toch tekenen van verslaving.

Knap dat je het al een week zonder doet. Hou dat vast!

inner_search

Badass junkie
Doe mijn best!
Dat horen we graag ! Wat mij ook enorm helpt is een headset opzetten en een geweldige playlist opzetten, voor mij is dat dan persoonlijk lekkere slow blues met een overload aan endorfine solo's.
En dan lekker naar buiten staren naar de open velden en weiland achter men tuin.

Dat horen we graag ! Wat mij ook enorm helpt is een headset opzetten en een geweldige playlist opzetten, voor mij is dat dan persoonlijk lekkere slow blues met een overload aan endorfine solo's.
En dan lekker naar buiten staren naar de open velden en weiland achter men tuin.
Dat heb ik helaas niet, ik kijk uit op een lege straat waar eigenlijk nooit iemand komt xD

inner_search

Badass junkie
Dat heb ik helaas niet, ik kijk uit op een lege straat waar eigenlijk nooit iemand komt xD
Neem een stoel een paraplu en een hs , zet je in het midde van de straat , en waai lekker uit :grin: .

Nee man je kan toch doen wat je wil , zet je favo game op , binge een serie (net rick à motry gebinged zaterdag , hi la risch ! :tearsofjoy:)
Gewoon je gedachten weg van de coke , want zo te horen is het enkel geestelijke craving en geen lichamelijke.
Wat al beter is dan alle 2 samen :wink:

Cerberus

Wijs gebruiker
Inderdaad. Vooral beseffen dat je down gevoel niet natuurlijk is momenteel. Komt door het frequente cocaïne gebruik. Welke negatieve gedachten je nu ook hebt over jezelf eventueel, het zal overwaaien.

heyol

Bewuste gebruiker
Dat down gevoel is normaal vlak na je coke-gebruik. Komt deels door de chemicalien in je hoofd die ontregeld zijn (e.g dopamine). Ik heb dan altijd een zeer laag zelfbeeld (normaal hoog zelfbeeld).

De dagen en weken na je laatste lijntjes heb je het moeilijk doordat je cravings hebt (verlangen naar coke). Heeft iedereen na gebruik. Zolang je hier tegenin kan gaan en deze cravings lange tijd (weken) kan negeren, ben je nog redelijk ok.

Maar het feit dat je geldproblemen krijgt door je gebruik zou wel een alarmsignaal moeten zijn. Eerlijk gezegd zijn jou hoeveelheden ook best hoog IMHO.
Ik zou proberen een tijdje helemaal te stoppen...

Ellen90

Newbie
Heyy,
Ik heb een vraag en dat is ben ik verslaafd?
Ik gebruik vrijwel ieder weekend coke en nu doe ik dat ook soms doordeweeks om mezelf te belonen na een lange werkdag.
Ik gebruik max 3gr per week maar soms ook maar 1gr in t weekend
Ik voel me niet echt afhankelijk maar toch vraag ik me af ben ik verslaafd?

Groetjeesss

Hoi Karel,

Zelf denk ik niet dat je verslaafd bent. Maar de valkuil is wel als je denkt: ooh waarschijnlijk ben ik niet verslaafd dus dan kan ik wel wat meer gaan gebruiken.
Probeer het af en toe wat te minderen. Zelf gebruik ik ook coke maar zolang er geen alcohol in het spel is heb ik er geen moeite mee om vanaf te blijven.
Hou het in de gaten. x

Bovenaan