• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Ayahuasca ceremonie maart 2025 ‘dankbaar dat ik mezelf deze ervaring heb gegund’

Zeehond

Badass junkie
Zo'n ceremonie lijkt me een echte confrontatie met jezelf, wat er allemaal van binnen borrelt onbewust, komt dan naar boven?
Allereerst bedankt voor je mooie woorden 🙏

Ik vond de reactie van @Fisherman's friend nog het meest treffend:
ik heb het idee dat dit iets is wat je doet om dingen te leren over je leven, duidelijk te maken, en om dingen te verwerken, in plaats van gewoon een dagje trippen.

Zo voelde het voor me. Waarbij je zelf geen invloed hebt op wat Ayahuasca je wel laat zien en wat niet.

djiego

Badass junkie
Mooie ervaring @Zeehond en mooi opgeschreven! Lijkt me best pittig en inspannend, zowel qua duur als in ook in sociale setting. Mooi dat er zoveel openheid was. Dat is aanstekelijk. Toch is het ook sociale waar ik dan persoonlijk ook wel een beetje tegen op zou zien. Vind trippen met anderen best een uitdaging in het algemeen. Maar tegelijk als ik dit zo lees kan ik me ook wel weer voorstellen dat de openheid, begeleiding en setting tegelijk ook een veilige omgeving creeren. Het is natuurlijk heel anders dan dat je random met een paar vreemden gaat trippen; het is een meer gecontroleerde setting en leiding waar je je dan ook bij voorbaat al een beetje aan overgeeft kan ik me voorstellen. Anyway, interessant.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
....... denk ik dat je er vanuit mag gaan (en ja die is gevaarlijk haha) dat iemand adviseert om niet mee te doen.

Stel ik kom daar met mijn geschiedenis.
Dan denk ik niet dat ze je door laten gaan.
Dat gevoel heb ik, met mijn verleden, dus ook.
Ik moet er niet aan denken, dat bepaalde situaties " opnieuw" beleefd gaan worden.
Ik ben best nieuwsgierig, maar die ayahuasca is voor mij net zoals dmt een brug te ver.

Zeehond

Badass junkie
Dat gevoel heb ik, met mijn verleden, dus ook.
Ik moet er niet aan denken, dat bepaalde situaties " opnieuw" beleefd gaan worden.
Ik ben best nieuwsgierig, maar die ayahuasca is voor mij net zoals dmt een brug te ver.
Zoals ik zei kun je ook een individuele sessie boeken.
Je kunt vooraf alles bespreken, zodat iedereen goed voorbereid is.
Ik snap je heftige verleden, maar je blijft toch echt reageren vanuit angst.
Sta je stil bij de optie dat het helend zou kunnen werken? Het is een medicijn namelijk, iets heel speciaals.
Of je wel of geen Ayahuasca doet mag je verder helemaal zelf bepalen uiteraard.

Dankbaar dat ik dit mezelf heb gegund en ook hier m’n ervaring kon delen.

• Like
Waarderingen: ljuv

De Zandman

DF-koning
Van wat ik erover gezien heb, kunnen er herinneringen opnieuw naar boven komen.
Dit is van tevoren niet te zeggen met ayahuasca
Dat kan bij mij hélemaal verkeerd aflopen
Ik kan een ongeleid projectiel worden met afschuwelijke gevolgen voor mezelf, maar ook voor anderen. Straks word ik weer legionair, en die hebben zo hun eigen manieren om problemen op te lossen
Dit moet je niet willen riskeren....nee dank u beleefd. Deze ronde sla ik over!

Laatst bewerkt:

Zeehond

Badass junkie
Ik kan een ongeleid projectiel worden met afschuwelijke gevolgen voor mezelf, maar ook voor anderen.
Hoe weet je dit zo zeker?
Prima als jij dit zelf gelooft, ik vind het nogal speculatief wat je zegt dat dit kan gebeuren door het nemen van Ayahuasca in een veilige setting met goede begeleiding.
Zeer zeker dat het heel pittig kan zijn en dat je dit gewoon niet wilt.
Signaal is duidelijk, je gaat het niet doen 👍

Met wat je zegt kun je anderen onnodig bang maken vind ik. Maar wie ben ik.

Zeehond

Badass junkie
Het is al eens met lsd gebeurd.
Oké ik reageer nog 1 keer en daarna niet meer.
Ik ben dit topic namelijk gestart om mijn eigen ervaring proberen te verwoorden. Mogelijk kunnen anderen hier iets aan hebben.

Als je lsd (een tripmiddel) wat je ook niet moet onderschatten gaat vergelijken met Ayahuasca (plantenmedicijn) dan houdt verder alles op.

Ik ken het WEL allebei en ik WEET uit eigen ervaring dat je deze stoffen/middelen of ze hoe te noemen helemaal niet met elkaar kan vergelijken of moet willen vergelijken.

Verder eens, altijd voorzichtig zijn.

Laatst bewerkt:

Casrus

DF-koning
Oké ik reageer nog 1 keer en daarna niet meer.
Ik ben dit topic namelijk gestart om mijn eigen ervaring proberen te verwoorden. Mogelijk kunnen anderen hier iets aan hebben.

Als je lsd (een tripmiddel) wat je ook niet moet onderschatten gaat vergelijken met Ayahuasca (plantenmedicijn) dan houdt verder alles op.

Ik ken het WEL allebei en ik WEET uit eigen ervaring dat je deze stoffen/middelen of ze hoe te noemen helemaal niet met elkaar kan vergelijken of moet willen vergelijken.

Ik vind ayahuasca wél gewoon een drug en heb dit ook gezegd tijdens ons ayahuasca weekend.

Gek genoeg wordt ik van tripmiddelen meestal héél nuchter en wars van geouwehoer.

De Zandman

DF-koning
Jammer, @Zeehond , dat je verder niet meer wilt reageren.
Ik had graag nog eens van wat gedachten willen wisselen, met wederzijds respect.
Dat zeg ik, omdat ik het niet fijn vind als ik word toegeschreeuwd.
Lsd is van oorsprong óók een plantenmedicijn, en een "reis" is in het engels een "trip" toch?
Maar laat maar rusten verder.
Anders gaat het mss niet goed komen en dat wil ik niet.

Casrus

DF-koning
Jammer, @Zeehond , dat je verder niet meer wilt reageren.
Ik had graag nog eens van wat gedachten willen wisselen, met wederzijds respect.
Dat zeg ik, omdat ik het niet fijn vind als ik word toegeschreeuwd.
Lsd is van oorsprong óók een plantenmedicijn, en een "reis" is in het engels een "trip" toch?
Maar laat maar rusten verder.
Anders gaat het mss niet goed komen en dat wil ik niet.

Is LSD een 'plant-medicijn'? Is er ooit iemand geweest die opzettelijk ging trippen van die graanschimmel?

Casrus

DF-koning
Ik bedoelde te zeggen, dat die schimmel die lsd heet, plantaardig van oorsprong is.

Mijn vraag was, als je datura neemt, kun je op vision quests, psilo's hoef je ook alleen maar te plukken of vliegenzwammen of je kunt opium roken en mensen deden en doen dit ook.

Maar ik heb nog nooit gehoord van mensen die de ergot-schimmel als drug gebruikten.

Klopt dit verhaaltje wel?

Kordie

DF-koning
Ik ben dit topic namelijk gestart om mijn eigen ervaring proberen te verwoorden

Ik denk dat je een tripreport inderdaad moet houden om ervaringen te delen.

Een discussie over ayahuasca is wel zeer zeker interessant.
Daar kan dan iemand als @Zeehond of iemand anders die het heeft meegemaakt zijn ervaring delen. Kunnen vragen gesteld worden door mensen die het interessant vinden. Of discussies gevoerd worden.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Van wat ik erover gezien heb, kunnen er herinneringen opnieuw naar boven komen.
Dit is van tevoren niet te zeggen met ayahuasca
Dat kan bij mij hélemaal verkeerd aflopen
Ik kan een ongeleid projectiel worden met afschuwelijke gevolgen voor mezelf, maar ook voor anderen. Straks word ik weer legionair, en die hebben zo hun eigen manieren om problemen op te lossen
Dit moet je niet willen riskeren....nee dank u beleefd. Deze ronde sla ik over!
Het is al eens met lsd gebeurd.
Dat was niet voor herhaling vatbaar zogezegd.
Dit risico is mij te groot.
Vandaar dat ik het idd niet ga doen, nee
Beter voorzichtig zijn.
Ik weet niet precies wat je achtergrond is @De Zandman, maar ik vind dat je juist een heel verstandige afweging maakt hier. Er zijn natuurlijk risico's bij gebruik van ayahuasca (net als met alles), en angstklachten of trauma's zijn daarbij een belangrijke voorspeller voor een vervelende(re) ervaring, en/of vervelende na-effecten. Dat je al eens eerder door het lint bent gegaan tijdens een psychedelische trip is inderdaad een red flag. Het kan erop duiden dat je een grotere gevoeligheid hebt voor ongewenste effecten van psychedelica. Psychedelica zijn farmacologisch juist redelijk vergelijkbaar wat betreft de risicofactoren.

In de wetenschappelijke literatuur wordt ayahuasca doorgaans omschreven als 'veilig', mits er voldoende rekening gehouden wordt met risicofactoren (in een gecontroleerde setting). De meeste mensen krijgen tijdens de trip wel last van misselijkheid en overgeven, maar ervaren verder veelal positieve effecten. Toch zijn er ook mensen die heftige negatieve ervaringen meemaken, en er zijn ook mensen die last blijven houden van mentale bijwerkingen zoals angstklachten, of dissociatie. Dat ayahuasca een plantmedicijn wordt genoemd maakt het natuurlijk nog niet goed voor alles en iedereen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Klopt dat, of is dat ook zo'n 'hippie verhaal'?
Nouja, de schimmel claviceps purpurea werd daar wel voor gebruikt. Ik moet daar wel bij vermelden dat die schimmel geen LSD produceert, maar slechts ergotamine. Albert Hofman heeft op basis van die stof -ergotamine- allerlei research chemicals lopen maken. LSD was het 25ste derivaat wat hij daarvan had gemaakt.

Dus nee, LSD is nooit gebruikt om abortussen te plegen. Met moederkoorn beschimmelde rogge wel.

Casrus

DF-koning
Nouja, de schimmel claviceps purpurea werd daar wel voor gebruikt. Ik moet daar wel bij vermelden dat die schimmel geen LSD produceert, maar slechts ergotamine. Albert Hofman heeft op basis van die stof -ergotamine- allerlei research chemicals lopen maken. LSD was het 25ste derivaat wat hij daarvan had gemaakt.

Dus nee, LSD is nooit gebruikt om abortussen te plegen. Met moederkoorn beschimmelde rogge wel.

Maar hebben -omgekeerd- mensen opzettelijk ergotamine gebruikt om te trippen, voor de uitvinding van LSD?

Ik lees en kijk zelf nog weleens boeken en filmpjes over psychedelica gebruik bij pre-Christelijke godsdiensten en het is opvallend hoe vaak stilzwijgend het idee 'ieder psychedelicum is LSD' gebruikt wordt.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Maar hebben -omgekeerd- mensen opzettelijk ergotamine gebruikt om te trippen, voor de uitvinding van LSD?

Ik lees en kijk zelf nog weleens boeken en filmpjes over psychedelica gebruik bij pre-Christelijke godsdiensten en het is opvallend hoe vaak stilzwijgend het idee 'ieder psychedelicum is LSD' gebruikt wordt.
Er zijn wel allerlei speculaties rondom bijvoorbeeld de drank kykeon, dat die mogelijk ergot zou bevatten. Maar de drank was een mengsel van allerlei verschillende ingrediënten - die geheim werden gehouden. Dat is sowieso een probleem met de geschiedenis daarvan: dat er zeer weinig op schrift over bewaard is gebleven. Waardoor het lastig is om te achterhalen of en hoe mensen dat soort psychedelische middelen consumeerden.

Wel is bekend dat velen onopzettelijk besmette rogge aten en daardoor sint antoniusvuur kregen, wat onder meer gekenmerkt werd door hallucinaties.

Relmuis

Wijs gebruiker
Psychedelica zijn farmacologisch juist redelijk vergelijkbaar wat betreft de risicofactoren.

In de wetenschappelijke literatuur wordt ayahuasca doorgaans omschreven als 'veilig', mits er voldoende rekening gehouden wordt met risicofactoren (in een gecontroleerde setting)
De vraag is dan; kan iemand de emoties die op dat moment naarboven komen ook aan?
Is geen absolute contraindicatie maar dan wel in aanwezigheid van een goede vriend(in) en een psycholoog die kundig is op het gebied van traumaverwerking.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
De vraag is dan; kan iemand de emoties die op dat moment naarboven komen ook aan?
Is geen absolute contraindicatie maar dan wel in aanwezigheid van een goede vriend)in) en een psycholoog die kundig is op het gebied van traumaverwerking.
Drie keer raden waarom ik in het begin van dit topic er een punt van maakte dat de ceremonieleiders zelf onder invloed waren, en dat ze zeggen dat ayahuasca alleen geeft wat mensen nodig hebben :wink:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Is geen absolute contraindicatie maar dan wel in aanwezigheid van een goede vriend)in) en een psycholoog die kundig is op het gebied van traumaverwerking.
Ik heb nog wel eens vrijwilligswerk gedaan voor de PsyCare, en dan krijg je juist te maken met alle gevallen waarbij er sprake is van ongewenste (bij)werkingen. Veruit de meeste gevallen kun je met goede begeleiding op zo'n manier addresseren dat die mensen binnen enkele uren later weer happy de deur uit lopen. Daar heb je protocollen voor, hoe je dat kunt doen. Het belangrijkste is een verwelkomende en prikkelarme omgeving, en verder een vriendelijke en accepterende houding die gericht is op het kalmeren van de persoon in kwestie. Ik kan je er wel bij vertellen dat uitdrukkelijk niet in die protocollen staat om een beetje van dezelfde psychedelica in te nemen zodat je in dezelfde vibe komt. Psy Care vergt een uitgeslapen en geconcentreerd persoon. Dat is vooral belangrijk voor gevallen waarbij shit hits the fan, bijvoorbeeld wanneer iemand een delier krijgt en gewelddadig wordt. Gelukkig zijn die gevallen ontzettend zeldzaam. Maar het gebeurt wel eens, en die mensen beginnen dan door mensen en gebouwen heen te rennen, en als je ze niet op de juiste manier vasthoudt om hen daarvan te beletten dan kunnen ze sterven aan hartfalen vanwege de stress en spanning die zo'n situatie met zich meebrengt. Ook dit soort situaties kun je leren beheersen op zo'n manier dat erger voorkomen kan worden. Maar dan heb je dus wel een professionele organisatie nodig die zich goed voorbereid op dat soort situaties.

Om wat concreter antwoord te geven op je vraag: kan iemand de emoties die bovenkomen aan? Niet altijd dus. En zo niet, dan kun je die persoon helpen om de stressvolle situatie om te buigen naar een rustige sfeer waarin de persoon in kwestie kalmeert. Maar dan moet je wel heel scherp zijn in hoe je die situatie aanpakt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat juist zulke heftige stressvolle situaties een significante correlatie vertonen met aanhoudende klachten (zoals angsten, dissociatie, of stemmingsklachten). Dus voorkomen is beter dan genezen wat dat betreft.

Nogmaals, ayahuasca is heel veilig. Veel veiliger dan alcohol bijvoorbeeld, waarbij veel meer incidenten zich voordoen. Alsnog kunnen die paar incidenten wel erg vervelend zijn.

Casrus

DF-koning
Er zijn wel allerlei speculaties rondom bijvoorbeeld de drank kykeon, dat die mogelijk ergot zou bevatten. Maar de drank was een mengsel van allerlei verschillende ingrediënten - die geheim werden gehouden. Dat is sowieso een probleem met de geschiedenis daarvan: dat er zeer weinig op schrift over bewaard is gebleven. Waardoor het lastig is om te achterhalen of en hoe mensen dat soort psychedelische middelen consumeerden.

Wel is bekend dat velen onopzettelijk besmette rogge aten en daardoor sint antoniusvuur kregen, wat onder meer gekenmerkt werd door hallucinaties.

We weten van de Maya's veel meer over hun drugsgebruik al was dat wel een dikke duizend jaar later.

Het ligt weinig voor de hand dat alleen de Grieken ergotamine in hun mysterieën gebruikten en niemand anders er weet van had wat het überhaupt was.

We bestuderen nog steeds hun geschiedenissen en hun literatuur en weten daardoor veel dingen over hun dagelijkse leven. Zonder extra bewijs over het gebruik van ergotamine vind ik dat als toevoeging tot Kikeon vergezocht.

Laatst bewerkt:

Relmuis

Wijs gebruiker
Moet eerlijk zeggen dat ik ayahuasca nooit echt verkeerd heb zien gaan.
Heb redelijk wat sessies meegemaakt (behalve die waar ik persona non grata was, de te zeer zweverige sessies, met allemaal van die types die al klachten krijgen in de supermarkt als ze langs een fles frisdrank met kunstmatige zoetstoffen erin lopen).
Persoonlijk vond ik DMT 'the most forgiving' tryptamine.
Mijn vorige, eerste keer DMT oraal, sloot ik af met; to be continued, maar er gaat snel een tweede keer komen denk/voel ik.

Laatst bewerkt:

Proxima

Badass junkie
Moet eerlijk zeggen dat ik ayahuasca nooit echt verkeerd heb zien gaan.
Ik wil dit topic niet overheersen door een post met wellicht een negatieve toon te maken, maar ik voel me toch geroepen om dit te benoemen omdat het cruciaal is in het kader van harm reduction:

Zelf heb ik namelijk wel dergelijke zulke ervaringen gezien en ook meerdere verhalen gehoord over ayahuasca-reizen die ernstig misliepen, en dat is nog een understatement.

In veel gevallen waar het fout ging kwam dit door een gebrekkige voorbereiding, zoals een ongeschikte set en setting en een te gehaaste of ondoordachte drang om 'het avontuur' aan te gaan. Een krachtige entheogene ervaring als ayahuasca vraagt om respect en een zorgvuldige afstemming, goede innerlijke voorbereiding en waar nodig begeleiding door mensen met solide ervaring en kennis van het onderwerp.

Daarnaast zijn er meerdere gevallen bekend waarbij de zogenaamde 'sjamaan' in werkelijkheid een onervaren amateur was, vooral gedreven door financieel gewin, en onvoldoende kennis hadden van de juiste bereidingswijze. Deze mensen lieten zich niet tegenhouden door enig gebrek aan farmacologische en medische kennis, en bereiden soms brouwsels die niet alleen ineffectief maar ook ronduit gevaarlijk waren, laat staan dat ze wisten hoe zie iemand in een diepe reis moesten begeleiden.

Relmuis

Wijs gebruiker
Wil er best op reageren maar dan in het topic dat Kordie heeft aangemaakt omdat dit een trip report is.
Maar dan moet ik eerst uitvogelen hoe ik jou kan quoten en die quote in een ander topic zetten. :nerd:

Proxima

Badass junkie
Wil er best op reageren maar dan in het topic dat Kordie heeft aangemaakt omdat dit een trip report is.
Maar dan moet ik eerst uitvogelen hoe ik jou kan quoten en die quote in een ander topic zetten. :nerd:
Klik bij mijn post op [+Citaat], in andere topic klik op [Citaten invoegen...], etc...

SneeuwStorm

Wijs gebruiker
Hey @Zeehond, dankjewel voor dit mooie report. Ik las het met plezier en herkende erg veel dingen van wat je zei.

De geek in mij vroeg me af hoeveel tijd er volgens jou zat tussen de verschillende rondes. Bedoel je dat dit over meerdere dagen ging, of doseerde je bijvoorbeeld tijdens de middag en dan 's avonds nog eens?
Zeehond zal de komende maanden niet reageren. Hij heeft een vrijwillige ban voor een half jaar (of zoiets).

Zeehond

Badass junkie
Hey @Zeehond, dankjewel voor dit mooie report. Ik las het met plezier en herkende erg veel dingen van wat je zei.

De geek in mij vroeg me af hoeveel tijd er volgens jou zat tussen de verschillende rondes. Bedoel je dat dit over meerdere dagen ging, of doseerde je bijvoorbeeld tijdens de middag en dan 's avonds nog eens?
Beetje late reactie…sorry.
Het is zoals je schreef: in de middag de eerste ronde en begin van de avond nog een 2e ronde.

Bovenaan