Dat wist ik niet dat het ook pijn stiltIk slik nu ong een jaar Duloxetine.
"Duloxetine is een antidepressivum en pijnstiller uit de groep van selectieve serotonine-en-noradrenaline-heropnameremmers. Het is een gecombineerde serotonine- en noradrenaline-heropnameremmer."
Klopt sinds ik paroxetine krijg slaap ik ook slechtIk heb een 5 jaar geleden een 4 maand Trazolan genomen en een 1 jaar geleden toen ik voor de 2x maal afgekickt was van de Oxycodone en benzo's heb ik Trazodone (Trazolan) een 6 maand genomen. Toen gerealiseerd dat ik slechter slaapte op de Trazodone ben ik het gewoon cold turkey gestopt en kon ik plots 4-5 uur op een nacht slapen.
Soms word er anti-depressiva voorgeschreven wanneer het niet nodig is. Ander second opinion doen.Klopt sinds ik paroxetine krijg slaap ik ook slecht
Dat wist ik niet dat het ook pijn stilt
Als je het zo bekijkt lsd en xtc is helemaal niet nodigSoms word er anti-depressiva voorgeschreven wanneer het niet nodig is. Ander second opinion doen.
Bedoel je dan dat lsd en xtc niet nodig is wanneer je het wilt nemen? Je hoeft het natuurlijk niet te nemen maar het is wel leuk af en toe eens. Psychedelica en stimulantia zijn wel andere middelen dan anti-depressiva.Als je het zo bekijkt lsd en xtc is helemaal niet nodig
Klopt we hebben het over ad.Maar ik heb hem wel nodig,geprobeerd met een ander maar dat ging niet.Bedoel je dan dat lsd en xtc niet nodig is wanneer je het wilt nemen? Je hoeft het natuurlijk niet te nemen maar het is wel leuk af en toe eens. Psychedelica en stimulantia zijn wel andere middelen dan anti-depressiva.
Maar dokters schrijven soms wel de verkeerde medicatie voor als ze een verkeerde diagnose maken of de patient niet de juiste klachten beschrijft.
Je kan altijd nog eens je klachten zeggen tegen de dokter of een andere dokter, misschien heb je iets vergeten te zeggen anders eens kijken voor een ander anti-derpressiva.Klopt we hebben het over ad.Maar ik heb hem wel nodig,geprobeerd met een ander maar dat ging niet.
Heb je gelijk in ook. Je voelt de problemen waarmee je worstelt minder waar je eigenlijk zonder anti-depressiva oplossingen voor hebt.Ik geloof niet in anti-depressiva.
Ik eigenlijk ook niet. Maar we leven nu eenmaal in een samenleving waar veel mensen niet goed weten hoe ze met hun emoties moeten dealen. Als we in een samenleving leefden waarin mensen al van jongs af aan leren hoe ze in contact staan met hun gevoel, waardoor emoties niet zo verlammend en overweldigend zouden zijn, dan zou ik zeggen doe al die rotzooi weg. Het is in principe helemaal niet nodig en heeft zoveel bijwerkingen.Ik geloof niet in anti-depressiva.
Ja precies!Ik begrijp wel waarom veel mensen hier niet in geloven.
Het probleem inderdaad wat je hebt word er niet door opgelost.
Het probleem blijft, maar het word wat dragelijker in het dagelijks leven.
In 2015 wou de dokter mij dit al voorschrijven.
Ik heb dit altijd afgewezen, bang om een zombie te worden.
Toen ik in 2019 stopte met de speed, werd ik overspoeld door emoties.
Dat wat al die jaren door de speed was afgevlakt.
Het was zo heftig dat ik hele dagen alleen maar dacht aan dat ik dood wou.
Elke dag dat ik weer wakker werd was een hel.
Ik zie de ad als ondersteuning in mijn herstel van ptss en een depressie.
Ik volg trauma theraphie en werk aan mezelf.
Ik voel nog steeds pijn, angst en verdriet alleen het is wat afgevlakt.
Voordat ik ad slikte was ik extreem alert 24/7.
Mijn lichaam was ook continu aangespannen,waardoor ik weer lichamelijke klachten kreeg.
Nu voel ik veel meer rust in mijn lichaam.
Kan weer genieten van de kleine dingen en heb weer zin in de dag.
Mijn dagelijks leven is weer dragelijk geworden nu.
Het is iets voor tijdelijk, terwijl ik ondertussen theraphie volg.
Ik kan niet voor anderen oordelen maar ik ben er mee geholpen.
Ik geloof niet in anti-depressiva.
Van het eerste middel dat ik kreeg (duloxetine) werd ik hartstikke suf en apathisch.
Bedoel je suf in de zin van vermoeidheid??.
Ik gebruik dus duloxetine en ben dag in dag uit kapot moe.
Ja! Ik werd heel mat en lag halve dagen in bed omdat ik nergens zin en motivatie voor had. Geen depressie, maar ook geen andere emoties, heel leeg. Ik liet mijn hele planning liggen. De overstap naar bupropion was echt noodzakelijk, anders had ik nooit de fut gehad om mijn proefschrift weer op te pakken.
Heb je je vermoeidheid niet met je arts besproken? Of al veel andere middelen geprobeerd die niet goed hielpen?
Ik geloof niet in anti-depressiva.
Ik ontken de werking ook niet. Maar ik geloof niet in de shortcut die AD creëert. Ik ben van mening dat je er zonder AD ook kunt komen door de juiste therapie en begeleiding. En ik denk dat die weg je sterker er uit laat komen en de kans op een terugval in depressie kleiner maakt. Zo werkte het voor mij in ieder geval wel.Mij heeft het anders perfect geholpen, en doet dat nu nog steeds. Ik was er (als psycholoog) ook kritisch over, maar nooit zo blij geweest dat ik iets toch een kans gegeven heb. Het maakt het piekeren minder waardoor ik mijn PhD kan afmaken en het maakt me ook vanaf het begin veel ontvankelijker voor psychotherapie, die daardoor meer effect heeft.
Ik vind het altijd nogal apart als mensen zeggen dat ze niet in antidepressiva geloven. Ik zeg toch ook niet dat ik niet in paracetamol geloof omdat het míjn migraine niet verhelpt.
Van het eerste middel dat ik kreeg (duloxetine) werd ik hartstikke suf en apathisch. Na een maand overgestapt op bupropion (Wellbutrin) en dat gaat al heel lang prima.Voel me veel meer mezelf en heb meer baat bij de therapiesessies.
Depressie sucks, als iets helpt grijp je dat met beide handen aan.
Hier kan me ik me wel in vinden. Het is in mijn ogen een quick fix. Uiteindelijk zul je toch de kern van het probleem moeten pakken en niet de symptomen.Ik eigenlijk ook niet. Maar we leven nu eenmaal in een samenleving waar veel mensen niet goed weten hoe ze met hun emoties moeten dealen. Als we in een samenleving leefden waarin mensen al van jongs af aan leren hoe ze in contact staan met hun gevoel, waardoor emoties niet zo verlammend en overweldigend zouden zijn, dan zou ik zeggen doe al die rotzooi weg. Het is in principe helemaal niet nodig en heeft zoveel bijwerkingen.
Maar in zo'n maatschappij leven we niet. Het is kiezen tussen twee kwaden voor velen. En als het erop neerkomt dat iemand min of meer suïcidaal is bijvoorbeeld en er dus acuut gevaar is, kunnen we dan nog zeggen dat antidepressiva op de korte termijn een slecht idee is? Lange termijn is denk ik sowieso een slecht idee, maar wellicht om uit het diepste gat te kunnen kruipen...
Toch... Het blijft allemaal rotzooi natuurlijk. We zijn erop gemaakt om zonder rare chemicaliën te functioneren. Nee, zelfs meer dan dat: gelukkig te zijn.
Filmpje over dat soort drugs:
Geen idee, ik ben geen arts.Stel jij bent arts, wat zou jij dan adviseren aan een patient die zwaar depressief is en zelfmoord gedachtes heeft?.
Wetende dat er een wachtlijst is voor theraphie.
Nou precies wat je nu omschrijft kwa vermoeidheid zo ervaar ik het nu ook.
Mijn eigen vaste dokter is al geruime tijd afwezig.
Ik was vorige week naar vervangende arts alleen dit verliep niet zo lekker.
Hierdoor heb ik o.a mijn hoofdpijnklachten en vermoeidheid niet kunnen bespreken.
Als je een andere ad krijgt moet dat dan weer opgebouwd worden of ga je op zelfde sterkte dan verder?.
Ik heb morge een afspraak weer bij de poh en maak dan gelijke nieuwe afspraak bij andere vervangende dokter.
Ik slik best veel medicatie dus ik weet niet precies van welke ik san zo vermoeid kan zijn.
Geen idee, ik ben geen arts.
Hier kan me ik me wel in vinden. Het is in mijn ogen een quick fix. Uiteindelijk zul je toch de kern van het probleem moeten pakken en niet de symptomen.
Dat het soms de beste oplossing op korte termijn is in bepaalde situaties begrijp ik zeker.
Ik ben van mening dat je er zonder AD ook kunt komen door de juiste therapie en begeleiding.
Oh balen... Van SSRI’s en SNRI’s zoals duloxetine staat wel bekend dat je er moe van kan worden. Als je een nieuw middel gaat slikken moet je weer opbouwen ja, dat is ook het rotte aan die zoektocht naar het juiste medicijn. Ik kon bupropion gelijk opbouwen met het afbouwen van duloxetine, maar dit zijn middelen die beide een heel andere werking hebben (serotonine en noradrenaline vs. dopamine en noradrenaline, respectievelijk). Ik weet niet hoe dat gaat met wisselen van SSRI’s/SNRI’s, ik vermoed dat je dan eerst moet afbouwen. Sterkte Syl! Ik hoop dat je iets zult vinden wat jou helpt. <3 Je gunt het echt iemand om je zo shit te voelen.
Hoeft niet per se het beste te zijn om te doen op de lange termijn.Depressie sucks, als iets helpt grijp je dat met beide handen aan.
Zoals ik het heb meegemaakt in mijn directe omgeving liep het juist extreem slecht af door die bijwerkingen. Twee keer een suïcide poging bij twee verschillende mensen.Je pakt de kern van het probleem toch aan door de combinatie met therapie? Bij mij is het net door het medicijn dat ik daar veel beter toe in staat was.
Antidepressiva per definitie een quick fix noemen vind ik echt heel kortzichtig. Dan heb je volgens mij gewoon te weinig kennis van het onderwerp.
Ik heb er m'n twijfels bij of het juist is om dat te bestrijden met nog meer chemicaliën. Heb het 2 keer mis zien gaan.Dat is echt onwaar. Als je chemisch een stof te kort komt gaat therapie dat echt niet oplossen hoor. Dat ligt vaak maar net aan de oorzaak.
Een oplossing die ik heb toegepast zien worden is onder andere EMDR. Maar nogmaals ik ben geen arts dus geen idee verder, dat verschilt enorm per case.Was gewoon benieuwd omdat je er niet in geloofd.
Wat voor jou dan betere oplossong in zon situatie zou zijn. 😊
Hoeft niet per se het beste te zijn om te doen op de lange termijn.
Ik had ook dingen kunnen gaan slikken met mijn levenslange terugkerende problemen met depressie en concentratie. Dat had mij vast en zeker geholpen op de korte termijn. Maar nu kan ik zelfstandig zonder middelen met die problemen dealen.
Wil mezelf en mijn problemen niet vergelijken met een ander, daar gaat het niet om en dat heeft ook geen zin. Maar als iets helpt, is dat niet per se het beste wat je kunt doen voor jezelf. Je kunt het jezelf ook moeilijker maken op de lange termijn.
Zoals ik het heb meegemaakt in mijn directe omgeving liep het juist extreem slecht af door die bijwerkingen. Twee keer een suïcide poging bij twee verschillende mensen.
Later heeft EMDR die beide mensen veel meer geholpen omdat ipv chemicaliën in te gooien gericht therapie werd toegepast op de trauma's die zij hebben meegemaakt.
Ik zie het als een quick fix omdat het alleen op de achtergrond wat in je hersenen veranderd waardoor je anders op triggers reageert. Ik ontken zeker niet dat het werkt.
Ik heb er m'n twijfels bij of het juist is om dat te bestrijden met nog meer chemicaliën. Heb het 2 keer mis zien gaan.
Een oplossing die ik heb toegepast zien worden is onder andere EMDR. Maar nogmaals ik ben geen arts dus geen idee verder, dat verschilt enorm per case.
Daar heb je zeker een punt. Mijn ervaring ermee is gewoon zeer negatief dus dat vertroebeld mijn mening sowieso.Vervelend dat je het twee keer mis hebt zien gaan, maar de bijwerking ‘suïcidaliteit’ (die inderdaad in de bijsluiter staat) is erg zeldzaam. N = 2 zegt uiteindelijk weinig, hoe naar ook voor deze mensen. Natuurlijk moet het gebruik van dit soort medicatie strikt opgevolgd worden, en dit soort ernstige bijwerkingen zijn vanzelfsprekend niet acceptabel. Dat is echter geen reden om alle gebruik van antidepressiva over diezelfde kam te scheren.
EMDR is inderdaad een zeer effectieve therapie, maar vooral bij trauma’s.
Geen probleem, ik ben de laatste die iemand zou aanspreken op een te fel antwoord.@Ganggang💯, mijn artsen/therapeuten waren er vrij neutraal over. Niet positief en niet negatief. Terecht ook, want ik geloof dat AD gemiddeld ongeveer werkzaam zijn bij 40% van de mensen met depressie. Dat is relatief weinig, het zijn dus zeker geen wondermiddelen. De huisarts begon er na een jaar (nadat ik eerder geweigerd had) weer over, en ik heb toen lang nagedacht en het toch geprobeerd. Was gelukkig een goede beslissing.
Sorry trouwens voor mijn misschien iets te felle reactie m.b.t. dit onderwerp, meningen mogen verschillen natuurlijk.
Hopelijk ben jij nu depressie-vrij?
Geen probleem, ik ben de laatste die iemand zou aanspreken op een te fel antwoord.
Ik ben nu helemaal depressie vrij en mijn wederhelft ook gelukkig. Zij heeft extreem veel baat gehad aan EMDR. En dus heel weinig aan AD.
Bij mij werkte vooral therapie gericht op introspectie heel goed. Want ik wist gewoon niet hoe ik met gevoel om moest gaan. Is me nooit geleerd door mijn ouders (beiden zeer ambitieus en professioneel in hun vak).
Die therapie heeft me uiteindelijk zoveel over mezelf geleerd dat ik eindelijk begreep waarom ik mezelf kapot snoof ieder weekend.