Alcohol/drugs en de (peri)menopauze

Als vrouw hebben we de pech dat vanaf ons 37e onze hormonen (oestrogeen, progesteron, testosteron) afnemen en we in de perimenopauze komen. Dit heeft op van alles invloed en nu ik 39 ben begin ik dat ook echt te merken helaas. Deze veranderingen hebben ook invloed op hoe je lichaam bijvoorbeeld alcohol verwerkt. Ik heb steeds vaker dat alcohol niet lekker meer valt en ik alleen maar moe word en na een paar drankjes denk van "ik stop maar want het gaat hem toch niet worden" en ik het liefst gewoon ga slapen. Aan de ene kant wel een voordeel natuurlijk, het maakt het wel makkelijker om minder te drinken. Maar het is ook wel een beetje jammer natuurlijk 😉

Ik ben benieuwd hoe het bij andere vrouwen van 37+ gaat wat betreft alcohol en drugs en wat voor veranderingen jullie merken? Om aan de bio identieke hormonen te gaan om weer beter tegen alcohol te kunnen is natuurlijk een beetje overdreven🫣
Maar ik ben wel benieuwd of er vrouwen zijn hier die wel aan de bio identieke hormonen zitten en wat dat voor effect heeft?

Even wat vrouwen taggen @Jazz35 @Levensgenieter🌈 @NiandraLades @Javelin FGM-148F

Laatst bewerkt:

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Bij mij is het nog niet zo ver, ik heb de 37 nog niet bereikt. :sweatsmile:
Zo heeft het voordelen (minder beloning om te drinken) en nadelen (minder lol) voor je dan. Ik word ook heel moe van alcohol, maar geloof dat ik dat altijd al had.

Brakka Mang

Badass junkie
Als vrouw hebben we de pech dat vanaf ons 37e onze hormonen (oestrogeen, progesteron, testosteron) afnemen en we in de perimenopauze komen. Dit heeft op van alles invloed en nu ik 39 ben begin ik dat ook echt te merken helaas. Deze veranderingen hebben ook invloed op hoe je lichaam bijvoorbeeld alcohol verwerkt. Ik heb steeds vaker dat alcohol niet lekker meer valt en ik alleen maar moe word en na een paar drankjes denk van "ik stop maar want het gaat hem toch niet worden" en ik het liefst gewoon ga slapen. Aan de ene kant wel een voordeel natuurlijk, het maakt het wel makkelijker om minder te drinken. Maar het is ook wel een beetje jammer natuurlijk 😉

Ik ben benieuwd hoe het bij andere vrouwen van 37+ gaat wat betreft alcohol en drugs en wat voor veranderingen jullie merken? Om aan de bio identieke hormonen te gaan om weer beter tegen alcohol te kunnen is natuurlijk een beetje overdreven🫣
Maar ik ben wel benieuwd of er vrouwen zijn hier die wel aan de bio identieke hormonen zitten en wat dat voor effect heeft?

Even wat vrouwen taggen @Jazz35 @Levensgenieter🌈 @NiandraLades @Javelin FGM-148F
@ljuv is toch ook al 50+?

Geldt niet alleen voor vrouwen denk ik, ook bij mannen gaat het op een gegeven moment anders vallen. Ik drink eigenlijk nooit gezien mijn verleden maar die paar keer dat ik afgelopen jaar heb gedronken hield ik er na 2 3 ook mee op omdat het weinig toevoegde en ik eigenlijk ook alleen maar moe werd. Zelfs de dag erna merk ik dat het invloed heeft.

Waar ik vroeger na een fles sterke drank fluitend opstond merk ik nu na een paar drankjes de volgende dag dat ik minder fit ben.

Uiteraard ben ik nog een jonge god maar wel de leeftijd gepasseerd dat het merkbaar begint te worden.

Jazz35

Wijs gebruiker
Hey ponypackje! Best lastig om hier een antwoord op te geven, want de afgelopen jaren heb ik zo veel mentale shit opgeruimd en patronen van jaren doorbroken, dat ik niet goed durf te benoemen waar het samenhangt met perimenopauze en waar het te maken heeft met bewust minderen, gewoon omdat ik niet graag meer compleet de weg kwijt ben. Been there done that. Ik heb wél van die hormonen geslikt, toen ik enkele jaren geleden in een emotionele rollercoaster terechtkwam. Maar of dat perimenopauze of hypomanie was, insomnia of gewoon onrust en impulsiviteit, ik heb het nooit kunnen achterhalen. Ook nooit heel duidelijk gemerkt of en zo ja wát die hormonen deden. Je hebt - kortom - geen reet aan dit antwoord. 😌🥹
Drugs gebruiken kan ik nog prima. De kater valt me nog steeds heel erg mee bij uppers. Drankkaters zijn wel kut (waren ze dat niet altijd?), maar drank vind ik sowieso niet zo leuk meer. Af en toe een paar drankjes, prima. Xtc-katers zijn gruwelijk, maar dat doe ik misschien 1 keer per jaar. Misschien werkt perimenopauze op die manier inderdaad als een gezonde natuurlijke rem. 🥲

Verder ben ik geloof ik een van de gelukkigen die er relatief weinig van merkt. Zo veel shit doorstaan de laatste jaren, dat dat hele gebeuren een walk in the park lijkt. Kan óók dus! 💃

Laatst bewerkt:

Levensgenieter🌈

Badass junkie
Ik dacht van de zomer dat die van mij er ook aan kwam, maar nu ben ik al weer een tijdje regelmatig.
Ik merkte wel wat van moodswings en dat mn lichaam minder of geen collageen meer aanmaakt: mn haar wordt dunner, mn nagels breken snel af.

Ik drink weleens wat, maar niet meer dan een paar glazen. Sinds ik drugs heb leren kennen, vind ik wasted worden helemaal niet meer leuk! Ik word liever high. Maar merk daarbij ook geen verschil, dat ik gevoeliger word ofzo.

Bovenaan