Al jaren aan de 4-FMPH, Dex

KoLijntje

Belezen gebruiker
Ik gebruik al meer dan 1,5 jaar gemiddeld 5 dagen per week 4FMPH (-Ritalin), Dexamfetamine (voorgeschreven) en zo nu en dan een andere stimulant. Daarvoor heb ik een speedverslaving gehad, en hoewel dit duidelijk veel en veel minder slopend en schadelijk voelt (en ik ook niet meer zo compleet van de wereld ben) vraag ik me toch wel de laatste tijd vaker af: moet ik op basis van die jaren bij de huisarts niet een keer een check laten doen? Organen, hart?

Maar hoe geef je zoiets aan? Zonder dat je (nog) directe klachten hebt? Ben toch bang voor een oordeel. Ik ben van een levensstijl met pep, te veel alcohol en zelfs een paar keer per jaar GHB gegaan naar deze levensstijl. Dat is in elk geval nog iets positiefs.. Nog steeds zeker niet perfect, zeker niet door m’n onregelmatige slaapritme.

Nu 4FMPH en RC’s aan het verdwijnen zijn, is dat misschien wel het moment om het enkel op m’n Dex te gaan proberen.

iemand hier die een soortgelijk probleem herkend? Bedankt!

_shikantaza

Badass junkie
Ik gebruik al meer dan 1,5 jaar gemiddeld 5 dagen per week 4FMPH (-Ritalin), Dexamfetamine (voorgeschreven) en zo nu en dan een andere stimulant. Daarvoor heb ik een speedverslaving gehad, en hoewel dit duidelijk veel en veel minder slopend en schadelijk voelt (en ik ook niet meer zo compleet van de wereld ben) vraag ik me toch wel de laatste tijd vaker af: moet ik op basis van die jaren bij de huisarts niet een keer een check laten doen? Organen, hart?

Maar hoe geef je zoiets aan? Zonder dat je (nog) directe klachten hebt? Ben toch bang voor een oordeel. Ik ben van een levensstijl met pep, te veel alcohol en zelfs een paar keer per jaar GHB gegaan naar deze levensstijl. Dat is in elk geval nog iets positiefs.. Nog steeds zeker niet perfect, zeker niet door m’n onregelmatige slaapritme.

Nu 4FMPH en RC’s aan het verdwijnen zijn, is dat misschien wel het moment om het enkel op m’n Dex te gaan proberen.

Wat wil je met die check dan? Je weet toch best dat je niet heel gezond leeft?

KoLijntje

Belezen gebruiker
Wat wil je met die check dan? Je weet toch best dat je niet heel gezond leeft?
Weten wat de schade (ongeveer) is. Als ik bij wijze van op het randje van een hartinfarct sta dan lijkt het me motiverend om per direct te stoppen en te bekijken welke aanpassingen nog meer helpen.

Mocht het toch (erg) meevallen dan zie ik dat ook als motiverend. Dan heb ik blijkbaar toch veel geluk gehad (en/of heeft het stoppen met speed en te veel drank toch effect gehad) en is dit ook een mooi moment om die ‘nieuwe kans’ aan te grijpen.

Neo-Shulginist

Badass junkie

Als je dexamfetamine voorgeschreven krijgt dan zou de huisarts inderdaad met enige regelmaat moeten checken hoe het gaat met je hart.

_shikantaza

Badass junkie
Weten wat de schade (ongeveer) is. Als ik bij wijze van op het randje van een hartinfarct sta dan lijkt het me motiverend om per direct te stoppen en te bekijken welke aanpassingen nog meer helpen.

Mocht het toch (erg) meevallen dan zie ik dat ook als motiverend. Dan heb ik blijkbaar toch veel geluk gehad (en/of heeft het stoppen met speed en te veel drank toch effect gehad) en is dit ook een mooi moment om die ‘nieuwe kans’ aan te grijpen.
En wat denk je dat het advies van je huisarts wordt als je eerlijk over je gebruik vertelt?

KoLijntje

Belezen gebruiker
Als je dexamfetamine voorgeschreven krijgt dan zou de huisarts inderdaad met enige regelmaat moeten checken hoe het gaat met je hart.
Mm, dus ik heb eigenlijk sowieso al een reden voor een afspraak? Nu je het zegt, toen ik m’n dex voorgeschreven kreeg voor het eerst heb ik 1 of 2 jaar daarna wel een metabole (?) screening gehad trouwens. Maar ik geloof sowieso niet voor m’n hart.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Gebeurt in de praktijk echt niet (consistent). In mijn hele voorgeschreven stim-carrière die al jaren duurt en zich zowel in België als in Nederland afspeelde/afspeelt, heb ik één of twee keer een bloeddrukcheck gehad bij de nieuwe Nederlandse huisarts. Was oké, next. Een psychiater - en heb vele verschillende gehad in België - is er zelfs nooit over begonnen.

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
M’n ADHD-klachten en depressieve klachten worden er veel minder zwaar door 🙂 4FMPH is vrijwel identiek aan Ritalin (methylfenidaat) zoals je misschien wist.
Oke. Het is en blijft wel designer drugs, wat niet betekent dat de risico's hetzelfde zijn. Dat feit zal ik sowieso niet bagatelliseren.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Gebeurt in de praktijk echt niet (consistent). In mijn hele voorgeschreven stim-carrière die al jaren duurt en zich zowel in België als in Nederland afspeelde/afspeelt, heb ik één of twee keer een bloeddrukcheck gehad bij de nieuwe Nederlandse huisarts. Was oké, next. Een psychiater - en heb vele verschillende gehad in België - is er zelfs nooit over begonnen.
Dat geloof ik graag inderdaad. Daarmee gaan ze wel tegen de richtlijnen in. Want formeel is (dex)amfetamine al in de jaren '50 van de markt gehaald vanwege de kans op hart- en vaatproblemen. Tegenwoordig wordt dexamfetamine offlabel voor kinderen voorgeschreven, en bij volwassenen officieel alleen tijdelijk met dus die regelmatige controles op hartklachten. In de praktijk wordt het voorschrift dikwijls eindeloos en zonder check herhaald. Omdat andere oplossingen (zoals veranderingen in de werkomgeving) te duur zouden zijn. En als je dan toch weet dat je de medicatie steeds moet herhalen, kun je beter ook niet checken of dat nog wel kan. Da's dan ook weer verspilde kosten en moeite.

Laatst bewerkt:

Druggers

Belezen gebruiker
Als het lukt om op alleen dex door te gaan lijkt mij dat prima. Probeer ook naar andere manieren te zoeken om energie te krijgen (gym bijvoorbeeld).

KoLijntje

Belezen gebruiker
Oke. Het is en blijft wel designer drugs, wat niet betekent dat de risico's hetzelfde zijn. Dat feit zal ik sowieso niet bagatelliseren.
Dat ben ik met je eens. Er is nog niet veel onderzoek naar gedaan. Al kan ik na jaren gebruik wel stellen dat b.v. stimulanten als speed, coke, NEP duidelijker veel slopender/slechter lijken. En dat 4FMPH niet alleen qua samenstelling maar ook qua effecten en de kater (die is er niet echt) erg op Ritalin lijkt. 100 % Zekerheid heb je nooit, maar het is wel een klein beetje een indicatie naar de schadelijkheid als je die dingen allemaal bij elkaar bekijkt. Een RC als 4-BMC, daar merkte je weer gewoon direct wat voor troep het is (1 keer geprobeerd, ik geloof direct dat het neurotoxisch is).

Over alcohol en GHB daarentegen weten we helaas ook genoeg over de slechte effecten.

KoLijntje

Belezen gebruiker
Dat geloof ik graag inderdaad. Daarmee gaan ze wel tegen de richtlijnen in. Want formeel is (dex)amfetamine al in de jaren '50 van de markt gehaald vanwege de kans op hart- en vaatproblemen. Tegenwoordig wordt dexamfetamine offlabel voor kinderen voorgeschreven, en bij volwassenen officieel alleen tijdelijk met dus die regelmatige controles op hartklachten. In de praktijk wordt het voorschrift dikwijls eindeloos en zonder check herhaald. Omdat andere oplossingen (zoals veranderingen in de werkomgeving) te duur zouden zijn. En als je dan toch weet dat je de medicatie steeds moet herhalen, kun je beter ook niet checken of dat nog wel kan. Da's dan ook weer verspilde kosten en moeite.
Huh? Ik krijg het al jaren, niet offlabel maar gewoon voor m’n ADHD. Kan het niet zo zijn dat TenTin (dat is de merknaam tegenwoordig) minder schadelijk voor je hart en bloedvaten is bijvoorbeeld? Ik weet niet precies hoe dat zit; maar ADHD-medicatie wordt lijkt me ook steeds iets beter (met minder bijwerkingen en risico’s). In de jaren 60 was er overigens nog nauwelijks kennis van ADHD, ik denk dat jij die peppillen met amfetamine bedoelt die ze alle Amerikaanse huisvrouwen voorschreven destijds. In die tijd zat er ook nog coke in de cola en lithium in de 7-up 😁 (letterlijk).

Dat valt niet te vergelijken met het huidige TenTin, (wat ze nu aan tienduizenden kinderen, zo niet meer, in Nederland voorschrijven). Crystal Meth is ook een amfetaminesoort, net als speed maar gelukkig zit er onderling heel veel verschil in en tussen dat en de medicatie 😅

KoLijntje

Belezen gebruiker
Ff opgezocht:

‘In de jaren 50 en 60 gebruikten veel Amerikaanse huisvrouwen amfetaminen, vaak voorgeschreven als “diet pills” of “pep pills”. Deze pillen, die stimulerende middelen zoals Benzedrine (amfetamine) en later Dexedrine (dextroamfetamine) bevatten, werden voorgeschreven om energie te verhogen, gewichtsverlies te bevorderen en de stemming te verbeteren.’

En je had idd gelijk:

‘Het medicijn dexamfetamine zelf is chemisch niet veranderd; het is nog steeds dezelfde dextroamfetamine als vroeger. Wat wél is verbeterd, is de manier waarop het wordt voorgeschreven, gecontroleerd en geformuleerd.,’

Dat mag ik hopen ja, als je het ook aan kinderen van 12 geeft 😕

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
@KoLijntje Uiteindelijk moet je zelf weten wat je allemaal in je lichaam stopt. Wees je gewoon bewust van de risico's en wanneer je langere tijd stopt dat je daar klachten aan kunt overhouden. Het put je lichaam uit, ik heb dat onderschat en heb daar lang last van gehad en af en toe nog wel.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Huh? Ik krijg het al jaren, niet offlabel maar gewoon voor m’n ADHD.
Offlabel voorschrijven betekent dat ADHD inderdaad wordt voorgeschreven door een arts (wat jij merkt), alleen voor andere doeleinden dan waarvoor het medicijn in eerste instantie is goedgekeurd. Dat offlabel voorschrijven gebeurt voornamelijk bij kinderen, want voor die groep is dexamfetamine nooit getest. We weten dus ook helemaal niet goed wat dagelijks dexamfetamine doet met een opgroeiend brein. (Spoiler: ik ben daar niet optimistisch over).

‘Het medicijn dexamfetamine zelf is chemisch niet veranderd; het is nog steeds dezelfde dextroamfetamine als vroeger. Wat wél is verbeterd, is de manier waarop het wordt voorgeschreven, gecontroleerd en geformuleerd.,’

Dat mag ik hopen ja, als je het ook aan kinderen van 12 geeft 😕
En dit is dus precies wat ik bedoelde: formeel zijn de controles vereist. In de praktijk worden die meestal niet uitgevoerd.

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Huisarts eerlijk vertellen over je gebruik. Een van de vervolgstappen kan/zal dan een bloedonderzoek zijn. Daar kun je ook de conditie van je hart al deels in terug vinden. Volgens mij zie je bv een oud infarct altijd terug

Bovenaan