Advies voor eerste keer truffels.

LDYL

Newbie
Hallo allemaal,

Als ik het verkeerd heb geplaatst, alvast mijn excuses. Dit is mijn eerste topic.

Ik lees al heel lang mee, enkele maanden geleden toch een profiel aangemaakt.
Ik heb ervaring met: Wiet, Hasj, XTC, MDMA (kristallen), Cocaine en GHB.

Ik rook al jaren geen Wiet/Hasj meer omdat ik hier erg sterk op reageer, ik raak totaal de weg kwijt en kan totaal niet meer functioneren. Behalve als ik onder invloed ben van XTC/MDMA, dan vind ik een paar haaltjes wel lekker en blijf ik er gewoon bij. GHB was voor een aantal keer erg fijn, maar daar ben ik mee gestopt omdat ik het wat ver vond gaan. XTC of MDMA kristallen in combinatie met een beetje Cocaine doe ik momenteel misschien nog 2/3 x per jaar. Vroeger was dit vaak 2x per maand voor ongeveer 2 jaar achter elkaar. Echter, krijg ik een steeds grotere afkeer tegen "the day after" omdat ik me lichamelijk altijd zo vreselijk rot voel, dat ik het bijna niet meer aandurf. Daarentegen, als ik het dan toch doe, heb ik uiteraard de avond van mijn leven maar de volgende dag de welbekende gedachte: IK DOE DIT NOOIT MEER!

Ik ben al erg lang nieuwsgierig naar truffels. Uiteraard wakkeren de fantastische trip-reports op DF mijn nieuwsgierigheid aan. Ik twijfel echter wel of ik eraan moet beginnen en wel om het volgende:

Ik heb een zeer onprettige ervaring gehad enkele jaren geleden. Ik was een avondje thuis met mijn vriend en we zaten aan de MDMA en wat cocaïne, ik was zeer bekend met deze combinatie. Mijn vriend rookt er altijd wiet of hasj bij, op een flink stevig tempo. Hij had deze avond wiet en ik nam op zo'n avondje als dit altijd regelmatig wat haaltjes en dat ging prima. Op een gegeven moment was ik (blijkbaar) zo onder invloed dat ik aan één stuk bleef doorroken, achteraf begreep ik dat ik bijna de hele joint alleen heb opgerookt. Ik kon me ineens niet meer bewegen en ik kon ook niet meer praten, daarnaast leek het alsof de ruimte om me heen in een soort zwart/witte draaikolk veranderde waar ik in mee gezogen werd. Dit voelde als een soort andere realiteit. Ik was compleet "weg" en naar mijn idee duurde dit oneindig. Langzamerhand kwam ik steeds heel eventjes terug in de "echte" realiteit en raakte dan totaal in paniek. Ik zei dan tegen mijn vriend: "Ik ben nu in paniek, dat weet ik maar ik heb het in mijn hoofd onder controle, niks doen, niet bang zijn en geen ambulance of iemand anders bellen", ik voelde dan ineens weer dat ik werd teruggetrokken naar de "andere" realiteit en zei: "IK GA WEER!". Dit is ongeveer 2/3 uur zo doorgegaan waarin de tussenpozen steeds langer werden. Ik was ervan overtuigd dat ik een over dosis van iets had genomen en dat dit voor de rest van mijn leven zou blijven. Ik was in mijn hoofd echt doodsbang en in blinde paniek maar op de een of andere manier wilde ik dat niet naar mijn vriend uitstralen omdat ik niet wilde dat hij ook bang werd en/of iemand zou bellen.

Het is al enkele jaren geleden en ik vind niet dat ik erin ben geslaagd om de werkelijke "doodsangsten" die ik heb doorstaan die nacht goed te verwoorden. Toch hoop ik dat ik het een beetje heb kunnen overbrengen. Ik ben hier nog steeds van onder de indruk en sindsdien ben ik erg voorzichtig geworden met mijn drugsgebruik.

Ik herken best veel van mijn ervaring in de bad-trips die wel eens beschreven worden hier op DF. Ik denk zelf dat het door de joint is gekomen, ik reageer best heftig op wiet en ik heb dit keer erg veel gerookt, daarnaast was het volgens mijn vriend Lemon Haze, ik heb me laten vertellen dat dit geen soort is voor iemand die onervaren is? (I could be wrong).

Maar omdat ik denk dat dit nogal een heftige reactie is op zoiets "onschuldigs" als wiet, twijfel ik of de truffels wel moet proberen. Als ik al zo heftig reageer op iets teveel wiet, wat zal mij dan wel niet gebeuren als ik aan de psychedelica ga beginnen? Ik wil het erg graag, ik heb me ook aardig goed ingelezen maar iets houd me tegen. Ik ben zo bang om weer zo'n angstaanjagende ervaring te beleven. Ik ben erg benieuwd naar jullie persoonlijke mening/advies hierin.

Daarnaast wil ik graag jullie persoonlijke ervaring horen over "the day after" is deze lichamelijk ook pittig?

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hoi @LDYL , welkom op het forum!

Als ik het verkeerd heb geplaatst, alvast mijn excuses. Dit is mijn eerste topic.
Je topic staat op de juiste plek!

ben hier nog steeds van onder de indruk en sindsdien ben ik erg voorzichtig geworden met mijn drugsgebruik.
Heftig verhaal hoor. Zulke angsten meemaken is echt heel naar. Zelf ben ik een keer heel angstig geweest op een paddo-trip. Dat was echt niet tof! Wel goed dat je hierdoor zo voorzichtig bent geworden met je drugsgebruik. Er is echt niets mis met voorzichtig zijn!

Maar omdat ik denk dat dit nogal een heftige reactie is op zoiets "onschuldigs" als wiet, twijfel ik of de truffels wel moet proberen.
Ik zou wiet niet per se als heel onschuldig omschrijven. Ik hoor vaker dat mensen slechte ervaringen hebben of paranoide worden van cannabis dan van psychedelica zoals bijvoorbeeld truffels. Wel is het zo dat psychedlica in het algemeen heftiger zijn. Dus als je slecht gaat komt het vaak intenser over.

Ik kan niet voor jou beoordelen of die slechte ervaring met wiet iets zegt over hoe je op truffels zou reageren. Het zou kunnen dat je gewoon geen goede "match" met wiet hebt, het kan iets in jou zelf zijn of het kan toeval zijn. Puur het feit dat je een keer slecht bent gegaan op wiet is voor mij geen bewijs dat truffels slecht zullen vallen.

Als je aanleg hebt voor psychische problemen (zoals psychoses of schizofrenie) of deze aanleg in je familie hebt dan zou ik terughoudend zijn met trippen. Zo niet dan zou je best een keertje truffels kunnen proberen. Ik zou dan wel adviseren om heel erg voorzichtig te doseren (denk aan 7,5 gram truffels). Als het goed bevalt kun je altijd een volgende keer meer nemen. Ik zou het ook alleen doen op een moment dat je lekker in je vel zit en in een veilige, rustige omgeving bent.

Als je nog meer vragen hebt dan kun je die hier altijd stellen!

henkie2

Bewuste gebruiker
Als je al behoorlijk heftig reageert op kleine hoeveelheden marijuana, dan kan een truffeltrip een nogal intense rit worden :wink: Maar ik geloof dat psilocybine iedereen wel iets te bieden heeft (m.u.v. zeer bijzondere gevallen). Ik zou het gewoon proberen met een lage dosis, zoals 5 gram verse truffels. Hou er ook rekening mee dat de beleving van marijuana veranderd wordt na een truffeltrip.

Daarnaast wil ik graag jullie persoonlijke ervaring horen over "the day after" is deze lichamelijk ook pittig?

Nope, heb nergens last van. Ik voel me na een trip en goed geslapen te hebben juist heel erg relax, uitgerust en gemotiveerd.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Nope, heb nergens last van. Ik voel me na een trip en goed geslapen te hebben juist heel erg relax, uitgerust en gemotiveerd.
Oeps...vergeten op deze vraag in te gaan. Ook hier geen fysieke of mentale kater. Alleen maar een positieve, goed uitgeruste vibe de "day after" die soms zelfs een paar weken aan houdt.

LDYL

Newbie
Bedankt @Eik , voor je reactie. Ik heb inderdaad geen aanleg (zover ik weet) voor psychische problemen. Misschien dat ik dan toch maar eens ga beginnen met 7,5 gram Mexicana. Ik heb inmiddels zoveel gelezen op het forum dat ik hoop dat ik dat in de praktijk kan brengen, mocht het onverhoopt de verkeerde kant opgaan.

Hou er ook rekening mee dat de beleving van marijuana veranderd wordt na een truffeltrip.

@henkie2 bedankt voor je reactie. Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je dat als ik na de truffel trip ooit weer een jointje rook dit op een andere manier kan ervaren?
__

Fijn om te lezen dat er geen "kater" is, dat is alvast een zorg minder!:grin:

Bee

Belezen gebruiker
Eerst en vooral, meer dan inlezen kun je niet doen. Een fikse truffeltrip (of psychedelica an sich) is zo absurd dat je je er eigenlijk niet echt op kan voorbereiden, omdat iedere beschrijving ongeveer 5% van de totale ervaring omschrijft aangezien de rest niet echt uit te leggen is. Persoonlijk zou ik beginnen met een lage dosis (je zegt 7,5 mexicana, dat lijkt me inderdaad een goede start om de voeten nat te maken :) ) en zorgen dat er iemand bij is die je kan helpen als je het moeilijk hebt. Bij voorkeur iemand die zelf bekend is met psychedelica!
Zorg voor een comfortabele en fijne omgeving, doe het op een dag waarop je zelf goed in je vel zit, zet alles in de buurt aan eten/drinken want bewegen kan best moeilijk zijn (en vooral heel zwaar en vermoeiend). Accepteer wat er gebeurt en mocht het onverhoopt niet lekker vallen; het gaat altijd weer over. Laat het vooral over je heen komen en ga niet "vechten". Maar, tuurlijk gaan we er vanuit dat je een fijne eerste ervaring hebt! :) Mijn ervaring is dat een lage dosering vooral een licht euforisch effect heeft en minimale visuals, maar iedereen is anders natuurlijk.
Wbt de day-after, ik heb vaak wat hoofdpijn maar niet zodanig dat het echt mijn functioneren beïnvloedt. Ik verkies 100% een "truffelkater" over iedere andere kater, ook omdat het vaak samengaat met een goed en positieve vibe zoals Eik al omschrijft.
Wiet wordt soms anders nadat je psychedelica hebt gebruikt omdat het eigenlijk ook een psychedelisch middel is, maar in mindere mate dan truffels/lsd/noem maar op. Zogauw je de psychedelische wereld hebt "gezien" ga je dit ook opmerken tijdens wietgebruik waardoor het een meer psychedelische wending kan krijgen. Althans, dat is mijn ervaring. Wel de tip om wiet niet te combineren met truffels tijdens je eerste trip.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Zorg voor een comfortabele en fijne omgeving, doe het op een dag waarop je zelf goed in je vel zit, zet alles in de buurt aan eten/drinken want bewegen kan best moeilijk zijn (en vooral heel zwaar en vermoeiend). Accepteer wat er gebeurt en mocht het onverhoopt niet lekker vallen; het gaat altijd weer over. Laat het vooral over je heen komen en ga niet "vechten".
Goed advies!

en zorgen dat er iemand bij is die je kan helpen als je het moeilijk hebt. Bij voorkeur iemand die zelf bekend is met psychedelica!
Als je iemand kent met ervaring is dat zeker een meerwaarde. Anders zou je ook kunnen overwegen om het solo te doen. Ik vind het zelf pretttiger om er geen nuchtere mensen bij te hebben omdat ik me dan meer "bekeken" voel. Maar ik weet dat de meningen hierover verschillen.

Met een dergelijke bescheiden dosis is de kans op een vervelende ervaring echt heel klein trouwens. Probeer er gewoon van te genieten en alles los te laten. Is de dosis te mild dan neem je de volgende keer gewoon wat meer!

henkie2

Bewuste gebruiker
M'n beste trips waren altijd solo en buiten.

En m'n slechtste waren samen met anderen en binnen... :thinking:

@henkie2 bedankt voor je reactie. Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je dat als ik na de truffel trip ooit weer een jointje rook dit op een andere manier kan ervaren?

Ja, eigenlijk is het precies zoals Bee zei.

Het netto effect is voor mij dat ik nóg meer geniet van marijuana, het is zeker niet iets negatiefs hoor! Maar de eerste bong hit of joint die je rookt na een heftige truffeltrip zal je zeker even versteld doen staan :hearteyes:

• Like
Waarderingen: LDYL

Bee

Belezen gebruiker
Dat herken ik wel hoor Eik! Ik heb dan vaak het gevoel dat ik me moet "gedragen" om het zo maar te stellen. Slaat nergens op eigenlijk, immers ben je onder invloed en dat is de hele reden dat ze er zijn, maar probeer dat maar los te laten haha :wink:

• Like
Waarderingen: LDYL

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Dat herken ik wel hoor Eik! Ik heb dan vaak het gevoel dat ik me moet "gedragen" om het zo maar te stellen. Slaat nergens op eigenlijk, immers ben je onder invloed en dat is de hele reden dat ze er zijn, maar probeer dat maar los te laten haha :wink:
Precies! Ik voel me toch geremd als er een nuchter iemand bij is. Het blijft toch fijner om je niet in te hoeven houden. Je niet gedragen is gewoon leuker :tongueclosed:

stinger72

Newbie
hey lydl
Jou verhaal komt me heeeel bekend voor , ik heb hetzelfde meegemaakt
na xtc een joint (die ik anders nooit rook) en het werd een hel voor me , zie xtc - weed bad trip
en nog steeds ben ik bang om te gaan trippen, zeker als ik er aan terug denk
maar als ik die mooie verhalen lees en inzichten dan denk ik hmmmmm
hoe is het verder gegaan ?

Bovenaan