Advies ghb verslaving

Anoniempjee

Newbie
Hallo allemaal,

Ik wil graag wat advies en ervaringen horen van mensen die misschien iets soortgelijks hebben meegemaakt.

Ik gebruik inmiddels al ongeveer 3,5 à 4 maanden 24/7 GHB. Dit is in totaal mijn vierde of vijfde terugval in de afgelopen vijf jaar. Eerder heb ik ook langere periodes gebruikt, waaronder een keer ruim een jaar, waarna ik er zelf van af wist te komen. Toch voelt het deze keer veel zwaarder en moeilijker dan voorheen.

Onlangs heeft mijn vader mij in een erg slechte staat aangetroffen. Hij schrok enorm en gaf aan dat het zo niet langer kan. Hij had al langer zijn vermoedens, en dit bevestigde voor hem alles. Daarbij woont mijn broertje bij mij, en ook hij gaat eronder lijden. Hij heeft mij altijd proberen te beschermen en het voor zich gehouden, maar dat is natuurlijk geen houdbare situatie.

Na een goed gesprek met hen heb ik eindelijk besloten om hulp te zoeken bij de huisarts voor mijn problemen met GHB en speed. Op dit moment gebruik ik ongeveer 3 ml per uur. De huisarts kon zelf niets doen behalve een verwijzing naar VNN, en die is inmiddels verstuurd. Helaas is de wachttijd in mijn regio bijna drie maanden.

De huisarts zegt dat ik in de tussentijd moet proberen te stabiliseren, maar iedereen die ervaring heeft met GHB weet dat dit in de praktijk bijna onmogelijk is — zeker niet voor drie maanden lang. Daarbij werk ik ook nog gewoon, en ik weet dat ik vanwege mijn huidige hoeveelheid echt medische begeleiding nodig heb bij het afkicken. Mijn huisarts wil echter geen medicatie voorschrijven om zelf af te bouwen, omdat ze daar geen ervaring mee heeft.

Mijn vraag is: heeft iemand tips of ervaringen over wat ik in deze tussenperiode het beste kan doen? Hoe kan ik deze tijd overbruggen tot ik terechtkan bij VNN?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Groet,

FerdFatoehaus

Badass junkie
Zelf afbouwen wordt afgeraden over het algemeen hier. Maar er zijn wel een boel topics van lotgenoten hier. O.a. die van @Raver

Zoek eens in het ghb of verslaving subforum.

Verder wil ik je zeggen dat het enorm dapper van je is dat je naar de huisarts bent gegaan en dat je naar VNN gaat. Daar heb je echt ballen voor nodig.

Wat je kan nog kan proberen, stichting Terwille. Gezien je VNN zegt ga ik er van uit dat je ergens in het noorden zit. Terwille zit o.a in Groningen en ik kan ze van harte aanbevelen.

Damius

Bewuste gebruiker
Hoi! Allereerst heel veel sterkte en wat goed dat je weer stappen zet om clean te geraken.

Je schrijft dat je doorwerkt. Een belangrijk advies wat ik je wil meegeven, is dat het nu vooral zaak is om schade te beperken tot je in behandeling treedt. Wat voor type werk verricht je? Ik ga er vanuit dat je niemand anders in gevaar brengt gezien je continu onder invloed bent. Mocht dat dit toch wel het geval zijn; meld je zo spoedig mogelijk ziek. Vraag een gesprek aan met de bedrijfsarts. De bedrijfsarts heeft geheimhoudingsplicht. In het Nederlandse arbeidsrecht wordt een verslaving in principe als een ziekte beschouwd als deze medisch erkend is en je daardoor arbeidsongeschikt bent.

Dat betekent:
  • Als de verslaving leidt tot een medisch vastgestelde aandoening of beperking waardoor je je werk niet kunt doen, dan val je onder de ziektewetgeving.
  • Je hebt dan recht op loondoorbetaling bij ziekte (art. 7:629 BW), mits je de re-integratieverplichtingen naleeft.
Geef bij je bedrijfsarts tevens aan dat je op de wachtlijst staat om behandeld te worden. Kortom: je doet alles in jouw macht om zo snel mogelijk beter te worden. Dat zal ertoe leiden dat de bedrijfsarts mee gaat in jouw verhaal en medisch erkent wordt. Eventueel kan de bedrijfsarts vanuit de werkgeverskant nog extra druk uitoefenen op de verslavingsinstelling (of meedenken over een andere oplossing) zodat je sneller aan de beurt bent. Jouw werkgever heeft daar ook belang bij. Goed om dit te overleggen met de bedrijfsarts.

Maar voor nu het belangrijkst: zorg niet dat je anderen of jezelf in gevaar brengt, want dat kan jouw leven (en die van een ander) structureel verwoesten.

Raver

Badass junkie
Je kan best zelf proberen af te bouwen. Zo lang wachten op de verslavingszorg is echt een crime en je weet nooit hoe je eraan toe bent straks.

Ik heb best gedeeld hier op DF moe dat veilig kan.

Laat maar weten of je t kan vinden anders deel ik t nog een keer.

Je kan best zelf proberen af te bouwen. Zo lang wachten op de verslavingszorg is echt een crime en je weet nooit hoe je eraan toe bent straks.

Ik heb best gedeeld hier op DF moe dat veilig kan.

Laat maar weten of je t kan vinden anders deel ik t nog een keer.
Hoi Raver,

Ik zit met hetzelfde probleem. De wachtlijsten zijn niet normaal en de huisarts weet niet zo goed wat ze ermee moeten. Sta nu ingeschreven om geholpen te worden, maar dit kan tot 3 maanden duren.

Kun je mij helpen met een afbouwschema? Kan ook via DM.

S.

Bovenaan