Info AD(H)D en verslaving

De Rijdende Rachid

Bewuste gebruiker
Allright ik zal hetgene hierboven wat nuanceren, maar laat het wel staan want vind het te zot voor woorden wat deze coywboy wel niet denkt te kunnen zeggen. Ik voel me erg bel...nee natuurlijk voel ik ik me niet beledigd. Got you there, huh. Het getuigd niet van heel veel verantwoordelijkheidsgevoel, of denk jij als vrijwilliger op de zaterdagmiddagscouting in tegenstelling tot alles en iedereen adhd weet te genezen.
Om te kunnen genezen moet er in eerste instantie al iets mis met je zijn. Anders kan je toch niet genezen? In feite zeg je dat het allemaal wel meevalt, er gewoon een beetje buitengespeeld moet worden en dan komt het allemaal wel goed. Heb je uberhaupt enig idee waar je het over hebt? Of houdt jou kennis erover op nadat ze 12 zijn gepasseerd? :wink: Of heb je gewoon te veel rooibosthee gesnoven?

Exact mensen zoals jij houden zo'n bepaald beeld in stand, "Ach hij moet gewoon wat meer buitenspelen" "Trekt wel weg" of als "anders" gezien te worden. Mensen zoals jij leggen juist de focus op een stoornis, door het kind te classificeren door zijn (aangeboren) karakter. Jij neemt "het drukke"" kind wel even mee, kan je tegen iedereen vertellen dat hij bij jou helemaal niet zo druk was, of toch wel druk, want zijn hoofd was zo druk door alle drukke interesses drukdrukdrukdruk. Je noemt ADHD kinderen letterlijk anders.

Je bent een onrespectvolle conjo die kinderen met adhd omlaag trapt. Het zijn gewoon normale kids met een andere omleiding in hun hersenen. Sommige groeien eroverheen, sommigen niet. Sommige volwassenen ontdekken het op latere leeftijd, kampen onnodig met mentale problemen terwijl ze al jaren geleden baat kunnen hadden hebben bij therapie medicatie of alleen al de wetenschap wat er mis is.

Schaam je.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: ATGC

De Rijdende Rachid

Bewuste gebruiker
Ik wil niet spammen ofzo en ik hoop niet gebanned te worden door het delen van de volgende link:

Dopamine in balans

Ik denk dat juist ADD en ADHD-ers er profijt van hebben om op een natuurlijke manier de dopamine/serotonine balans in orde te krijgen.

ADD en ADHD kan namelijk in de darmen beginnen
Dopamine in balans op een natuurlijke manier
  1. Stel haalbare doelen voor korte en lange termijn.
  2. Meditatie in welke vorm dan ook.
  3. Drink zo weinig mogelijk alcohol. Bedenk dat een half glas rode wijn per dag de max is wat een persoon kan drinken zonder al te veel schade aan te richten.
  4. Luister naar uw favoriete muziek.
  5. Fysiek contact met andere levende wezens. Bijvoorbeeld contact met huisdieren, knuffelen of massages.
  6. Een gezonde dosis zonlicht voor meer vitamine D3, serotonine en dopamine
  7. Vermijd lege calorieën uit met name suikers en vervang deze voor langzame koolhydraten uit bijvoorbeeld groente.
  8. Vermijd Omega 6 vetten (plantaardige oliën) en verhoog de Omega 3 inname (dit helpt tegen 90% van de welvaartsziektes)
  9. Verhoog de Kurkuma inname in combinatie met zwarte peper. Dit duo verhoogt al 3 happy hormonen en voorkomt bepaalde soorten kanker.
  10. Neem een goede multivitamine. Zo helpt vitamine B complex, zink, magnesium, mangaan en koper uw serotonine niveau ook al omhoog.
  11. Tyrosine-rijke voeding zoals amandelen, pompoenzaden, avocado, banaan, verse ongezoete zuivel en vers mager vlees.
  12. Probiotica in de vorm van yoghurt, kefir of supplement.
  13. Zeg social media vaarwel.
  14. Zet je smartphone een uur voor bed gaan al uit en gebruik deze overdag minimaal.
  15. Drink geen koffie maar groene thee.
  16. Doe iets creatiefs.
  17. Goede voeding, goede voeding en nog eens goede voeding!
.
Als ik even eerlijk mag zijn,ik zal het netjes houden en het is niks persoonlijks.

Ik vind je site eruitzien alsof alles bij elkaar gewikipedia'd is. Het is veelal een opsommig van feitjes of vermoedens. Verder durf ik een wedje te leggen dat ik 17 van de 17 "Tips"" terugvind als ik google op "Tips voor slapen, vermoeid, moe, buikpijn, etc) Binnen 5 minuten.

Behalve luister je favoriete muziek, 16 tips was genoeg geweest. Die is echt te overduidelijk:(

Ik zat een naar je prijzen te kijken,
Onze prijzen uitgelegd
Wij geven graag. Alle informatie op de website is gratis in te lezen en wij verkopen of delen uw gegevens niet. Wij vertonen geen reclame. Alleen onze persoonlijke diensten zijn wel betaalde diensten en ze zijn het meer dan waard!

Kijk! Da's een goeie binnenkomer. Gelijk al een kadootje, gratis de site mogen bekijken. En tuurlijk kost arbeid geld, dat is logisch!

Prijslijst
Intake is gratis.

Vul het intakeformulier in door bij ons een gratis account aan te maken.

Zet nu de eerste stap door gratis het intakeformulier te vullen.

Hoe verder je komt hoe leuk het wordt! Je mag gratis een account aanmaken. Als klap op de vuurpijl hoef je niet te betalen om de arbeid van Jacobien, Marchel of Jantien te mogen kopen.

Onze blog, nieuwsberichten en informatie leest u geheel gratis en en zonder reclame hier.

Best.Day.Ever.
Persoonlijke begeleiding triptherapie

Onderstaande tripsessies zijn inclusief de benodigde magic truffels, een tripbegeleider en eventuele tripstoppers. Verder krijgt u een persoonlijk plan om ook na de triptherapie de positieve spiraal vast te houden middels voeding, beweging en eventueel supplementen.

Level 1-2 trip sessie a 149 euro
Duur: ongeveer 2-3 uur

Level 3 trip sessie a 199 euro
Duur: ongeveer 3-4 uur

Level 4-5 trip sessie a 249 euro
Duur: ongeveer 4-5 uur

Man dan snap ik dat je een plan nodig hebt een beetje positief te blijven . Maar 50 euro per persoon extra maar? Hoe zijn je kosten berekend dan? De ene krijgt dan halve aandacht en een laffe paddestoel of hoe werkt dat?

Met Jantien aan de Psyclobien is een catchy kopje denk ik. Begin de trip met een lach, Begin de trip zonder zorgen:) Maar wat houdt dat in, tripthrerapeut? Is dat een erkende titel of benaming? Of mag ik mezelf ook TripTherapeut noemen bijvoorbeeld? ( Coole nickname dat wel)

Ik denk dat je je op glad ijs bevindt je zo te profileren.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik kan niet oordelen of je misschien wel heel goed bent. Ik zou je site wat fixen want ik krijg er geen betrouwbaar gevoel bij, lijkt me wel de bedoeling als je zit te klooien met je geest

Laatst bewerkt:

Marcel Trip

Newbie
Als ik even eerlijk mag zijn,ik zal het netjes houden en het is niks persoonlijks.

Ik vind je site eruitzien alsof alles bij elkaar gewikipedia'd is. Het is veelal een opsommig van feitjes of vermoedens. Verder durf ik een wedje te leggen dat ik 17 van de 17 "Tips"" terugvind als ik google op "Tips voor slapen, vermoeid, moe, buikpijn, etc) Binnen 5 minuten.

Behalve luister je favoriete muziek, 16 tips was genoeg geweest. Die is echt te overduidelijk:(

Ik zat een naar je prijzen te kijken,
Onze prijzen uitgelegd
Wij geven graag. Alle informatie op de website is gratis in te lezen en wij verkopen of delen uw gegevens niet. Wij vertonen geen reclame. Alleen onze persoonlijke diensten zijn wel betaalde diensten en ze zijn het meer dan waard!

Kijk! Da's een goeie binnenkomer. Gelijk al een kadootje, gratis de site mogen bekijken. En tuurlijk kost arbeid geld, dat is logisch!

Prijslijst
Intake is gratis.

Vul het intakeformulier in door bij ons een gratis account aan te maken.

Zet nu de eerste stap door gratis het intakeformulier te vullen.

Hoe verder je komt hoe leuk het wordt! Je mag gratis een account aanmaken. Als klap op de vuurpijl hoef je niet te betalen om de arbeid van Jacobien, Marchel of Jantien te mogen kopen.

Onze blog, nieuwsberichten en informatie leest u geheel gratis en en zonder reclame hier.

Best.Day.Ever.
Persoonlijke begeleiding triptherapie

Onderstaande tripsessies zijn inclusief de benodigde magic truffels, een tripbegeleider en eventuele tripstoppers. Verder krijgt u een persoonlijk plan om ook na de triptherapie de positieve spiraal vast te houden middels voeding, beweging en eventueel supplementen.

Level 1-2 trip sessie a 149 euro
Duur: ongeveer 2-3 uur

Level 3 trip sessie a 199 euro
Duur: ongeveer 3-4 uur

Level 4-5 trip sessie a 249 euro
Duur: ongeveer 4-5 uur

Man dan snap ik dat je een plan nodig hebt een beetje positief te blijven . Maar 50 euro per persoon extra maar? Hoe zijn je kosten berekend dan? De ene krijgt dan halve aandacht en een laffe paddestoel of hoe werkt dat?

Met Jantien aan de Psyclobien is een catchy kopje denk ik. Begin de trip met een lach, Begin de trip zonder zorgen:) Maar wat houdt dat in, tripthrerapeut? Is dat een erkende titel of benaming? Of mag ik mezelf ook TripTherapeut noemen bijvoorbeeld? ( Coole nickname dat wel)

Ik denk dat je je op glad ijs bevindt je zo te profileren.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik kan niet oordelen of je misschien wel heel goed bent. Ik zou je site wat fixen want ik krijg er geen betrouwbaar gevoel bij, lijkt me wel de bedoeling als je zit te klooien met je geest

@Zwijgrecht Het is goed om kritisch te zijn. Daarom is het ook handig om niet alleen informatie van 1 bron te gebruiken voordat je iets gaat doen. Hetzelfde geldt voor medicatie die een arts je voorschrijft.

Misschien is gratis informatie en gratis dit + dat overdreven. Maar wij willen dat bepaalde kennis over voeding vrij te vinden is. Het lijkt dan een bij elkaar gegoogeld zooitje en dat is het soms ook, aangevuld met publicaties vanuit de wetenschap. Het is gebundelde informatie (maar welke website is dat niet?).

In ieder geval bedankt voor de feedback. Ik denk dat als je alle feiten op een rijtje legt, je wel snapt wat wij doen. Onze klanten hebben er in ieder geval baat bij gehad.

De Rijdende Rachid

Bewuste gebruiker
@Zwijgrecht Het is goed om kritisch te zijn. Daarom is het ook handig om niet alleen informatie van 1 bron te gebruiken voordat je iets gaat doen. Hetzelfde geldt voor medicatie die een arts je voorschrijft.

Misschien is gratis informatie en gratis dit + dat overdreven. Maar wij willen dat bepaalde kennis over voeding vrij te vinden is. Het lijkt dan een bij elkaar gegoogeld zooitje en dat is het soms ook, aangevuld met publicaties vanuit de wetenschap. Het is gebundelde informatie (maar welke website is dat niet?).

In ieder geval bedankt voor de feedback. Ik denk dat als je alle feiten op een rijtje legt, je wel snapt wat wij doen. Onze klanten hebben er in ieder geval baat bij gehad.
Props dat je reageert, was wel een beetje flauw. Kutbui vannacht denk ik.
Valt allemaal wel mee, maar 1 vraag boeit me oprecht, hoe zit het met benamingen opleidingen en dergelijke

Marcel Trip

Newbie
@Triptherapie.nl | Marcel

Ik heb even op je website gekeken en gezocht. Ik miste wat informatie. Van magnesium suppletie is bekend te helpen bij ADHD, ADD en HSP klachten. Daar heeft iedereen baat bij overigens. De citraat versie is niet de best opneembare. Zeker niet als je darmproblemen hebt. Het is wel een van de goedkoopste. Zelfs met goed werkende darmen wordt er maar weinig opgenomen. Magnesiumolie of voetenbaden via de huid gaat niet langs de darmen. De pico versie wordt al opgenomen voordat het in de darmen komt dacht ik. Het boek van Dr. Carolyn Dean kan ik je aanbevelen erover. Over vetten kan ik je het boek van Mary Enig aanraden. De verhouding is inderdaad belangrijk zoals bij veel voedingsstoffen. Met de juiste voeding kan zeker veel gedaan worden, maar is persoonsafhankelijk en vergt uitproberen.

Over het GAPS dieet kon ik niks vinden. Dit kan ook helpen bij een slechte darmflora.

@mods Op veel websites wordt niet toegestaan reclame te maken bij een commercieel eigenbelang.

Volgens de literatuur wordt bisglycinaat, citraat en threonaat goed opgenomen zonder bijwerkingen. Ik heb inderdaad ook een aantal video's voorbij zien komen, waarbij magnesiumbaden worden geprezen. Bedankt voor de tips.

Incubi666

Belezen gebruiker
Autisme en verslaving valt ook onder dit neem ik aan veel mensen met autisme zijn gevoelig daarvoor en hebben ook druk in het hoofd woede uitbarstingen etc. Niet goed concentreren of juist te goed.

Dollie_13

Newbie
Ik weet pas sinds een paar maanden dat ik ADD heb en dat het ook soms naar buiten slaat en dat ik super druk ook kan zijn... Ik kan er vrij weinig mee, maar weet in ieder geval wel bepaald gebruik te kunnen verklaren omdat het rustgevend in mn hoofd werkte. Niet dat ik het wil goed praten ofzo hoor. Vroeger was je gewoon wat drukker dan de rest in de klas. Toen was het allemaal nog niet zo bekend... eigenlijk dan best wel een valse start gehad in vergelijking met de kinderen die het niet hadden. Ik kon nooit goed mee doen in de klas vroeger...

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Lol,

Leuk om nog eens die reactie van @Zwijgrecht te lezen gericht aan @Marcel Trip onze triptherapeut die het welgeteld 1 maand heeft volgehouden op dit forum.

Op zich best wel een slim commercieel idee, een psilo-variant van de razend populaire aya-ceremonie bedenken met een therapeutisch sausje er omheen, flink prijskaartje er op plakken en gaan met die banaan. Lijkt me een gemakkelijk bijbaantje, de drugs doen het werk lol.

Ik ben nog eens wezen kijken op zijn site, de aanbevelingen van @Zwijgrecht heeft hij wel overgenomen, geen 10 keer het woord gratis meer op zijn homepage. Onze zelfbenoemde triptherapeut heeft zelfs een forum op zijn site maar echt lopen doet die nog niet, voorlopig is het vooral Marcel zelf die daar actief is.

Baap

Belezen gebruiker
Nee absoluut niet alleen dat, veel specifieker. Hoe ver terug het ging (ad(h)d heb je dat krijg je niet)

AD(H)D is vaak aangeboren, dit is echter niet altijd zo. Ik heb zelf ADD, en dit heb ik gekregen door dat ik op 1 jarige leeftijd de ziekte hersenvliesontsteking heb gehad. Door de hersenvliesontsteking heb ik beschadiging in mijn hersenen gekregen en dit heeft mij ADD opgeleverd. Dit is door meerdere dokters onderzocht en verklaard.

AdeeHadee

Newbie
Leuk om een onderwerp als deze te zien.

Ik heb van kinds aan adhd en het tourette syndroom.
Ouders hebben me van de 1e naar de andere kinderpsychiater, neuroloog, psycholoog etc gebracht voor dit vast te stellen/verhelpen. Nu 28 jaar en nog heel veel problemen mee.
Gedachten zijn altijd chaotisch, geen focus, zeer impulsief, mentaal niet met mezelf kunnen omgaan.
Zelf een broek of tshirt waarvan de stof iets te ruw is maakt mij gek.
Meer dan 2 prikkels (geluid, geur,..) maken mij extra verward.
Vaak last van dwanghandelingen, dwanggedachten
En een soort ocd. Als bv mijn veters aan mijn rechterschoen langer uitkomen dan mn linker kan ik al semi-flippen.

Ik neem hiervoor concerta en dat werkt wel redelijk. Nadelen hiermee zijn wel dat ik een goede focus krijg, maar wel maar op 1 iets tegelijk. Dus bv autorijden is lastiger.
Ook de rebound van deze medicatie is onaangenaam(verward, down, kwaad) maar duurt niet zo lang.

Ook neem ik sipralexa voor een angststoornis.
Heb geregeld last van despressies die volgens artsen ook te wijten is aan adhd.

Maar om verder te gaan in dit onderwerp.
Drugs zijn in ieder geval gevaarlijk om naar te grijpen..
Ik heb zelf wat recente problemen met speed en heb in het verleden cannabis problemen gehad.
Speed zal de symtomen van adhd sterk verbeteren, bij mij voelde het als een wondermiddel en gewoon al kunnen omgaan met mijn eigen gedachten en lichaam voor de eerste keer in mn leven was gewoon zalig. Die 1e kleine lijn had snel niet meer hetzelfde effect en heb duidelijk al veel meer nodig om te kunnen "genieten".
Ik heb nu al (na 6 weken dagelijks gebruik) enorm veel last om de dag door te komen zonder gebruik. Ik kan niet meer met mezelf om zonder en het voelt alsof ik de dingen die ik doe (werk enzo) ook gewoon niet meer kan uitvoeren zonder.
Iets gebruiken omdat het je beter maakt (of je dat toch denkt) is altijd gevaarlijker voor verslaving. Adhd is iets dat je niet permanent kan genezen en als je dit je hele leven meehebt kan een tijdelijke oplossing aanvoelen als een verlossing.

Zoals gezegt heb ik ook tourette ( tics, dwanghandelingen, vreemde gedachten)
Dit heb ik met geen enkele drug kunnen oplossen. Concerta en speed maken dit ook alleen maar erger.
Canabis in kleine hoeveelheden kan een beetje helpen maar teveel maakt het ook alleen erger en zorgen voor ergere gedachten.
Ik heb dit al evenlang als adhd. Enige verschil is dat het erger was als kind. Had toen tot 7 tics tegelijk, nu 2-3. Soms meer met speed.
Ook enige lichamelijke schade zoals klakkende en vaak ontstoken kaakgewrichten (permanent, door dat die tic blijft is operatie niet mogelijk) ruwe keel, ontstekingen aan andere gewrichten, etc.
Al een paar soorten medicatie geprobeerd met weinig succes.
Quetiapine (seroquel) helpt een paar weken maar zorgde ook voor zeer vreemd/depressief gedrag. Neem dit soms nog voor 1 of 2 weken als het te erg is.

In ieder geval. Drugs zijn zeer verleidelijk eenmaal ze je tijdelijk hulp geven. Deze hulp is jammer genoeg tijdelijk en geeft snel slechte gevolgen.

Marcel Trip

Newbie
Props dat je reageert, was wel een beetje flauw. Kutbui vannacht denk ik.
Valt allemaal wel mee, maar 1 vraag boeit me oprecht, hoe zit het met benamingen opleidingen en dergelijke

Later reactie maar toch....

Therapie is de behandeling van een ziekte of symptoom en diegene die het behandeld is therapeut. Therapeut is een breed en redelijk vrij te gebruiken begrip dus. Ik denk ook niet dat ik de therapeut ben maar degene die zichzelf heelt. (met een beetje hulp).

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker
Ik heb ook ADHD inattentive type (voorheen ADD). Ik heb een ernstige vorm ervan, en daarnaast nog andere diagnoses, autisme, borderline, OCD, ptss. Ben ook extreem verslavingsgevoelig. Begon al toen ik op 12 jarige leeftijd mijn broertje's dexamfetamine steelde. (Die heeft ook ADHD) ben nu begin 20 en ben inmiddels aan zoveel verschillende dingen verslaafd geweest aan verschillende (booral opeppende) harddrugs maar ook cannabis. Neem momenteel nog iedere dag kratom en in het weekend drink ik vaak. Ik heb vaak zin om weer naar amfetamine te grijpen, laatst had ik weer een lijntje genomen en voelde me zo goed. Er gaat dan echt een wereld voor me open, ik word voor een moment niet meer gekweld door mijn constante angsten, gedachtes en dissociaties. Ik heb focus. Ik begrijp mezelf en anderen. Ik heb daarna de speed gelijk weggegooid want ik ken mezelf, en voor ik het weet ben ik straks weer iedere dag aan het gebruiken.

Erionics

Newbie
Ik heb ook ADHD inattentive type (voorheen ADD). Ik heb een ernstige vorm ervan, en daarnaast nog andere diagnoses, autisme, borderline, OCD, ptss. Ben ook extreem verslavingsgevoelig. Begon al toen ik op 12 jarige leeftijd mijn broertje's dexamfetamine steelde. (Die heeft ook ADHD) ben nu begin 20 en ben inmiddels aan zoveel verschillende dingen verslaafd geweest aan verschillende (booral opeppende) harddrugs maar ook cannabis. Neem momenteel nog iedere dag kratom en in het weekend drink ik vaak. Ik heb vaak zin om weer naar amfetamine te grijpen, laatst had ik weer een lijntje genomen en voelde me zo goed. Er gaat dan echt een wereld voor me open, ik word voor een moment niet meer gekweld door mijn constante angsten, gedachtes en dissociaties. Ik heb focus. Ik begrijp mezelf en anderen. Ik heb daarna de speed gelijk weggegooid want ik ken mezelf, en voor ik het weet ben ik straks weer iedere dag aan het gebruiken.

Net zo impulsief als dat je de amfetamine nam, flikker je de amfetamine ook weer weg. Je doet ons ADD'rs eer aan :)

Btw, wanneer hebben ze de diagnose verandert? Ik heb ooit in 2007 de diagnoses PDD-NOS en ADD gekregen, maar als ik het goed begrijp bestaan die allebei niet meer in de vorm als ik ze toen gekregen heb?

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker
Net zo impulsief als dat je de amfetamine nam, flikker je de amfetamine ook weer weg. Je doet ons ADD'rs eer aan :)

Btw, wanneer hebben ze de diagnose verandert? Ik heb ooit in 2007 de diagnoses PDD-NOS en ADD gekregen, maar als ik het goed begrijp bestaan die allebei niet meer in de vorm als ik ze toen gekregen heb?
Ik ben zelf ook precies met hetzelfde gediagnosticeerd. PDD-NOS wordt staat bij mij nu het dossier gewoon als gewoon autisme. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen verschillende soorten van.

Bij ADHD net zo, er zijn nog wel verschillende subtypes (attentive, inattentive, en een combinatie van beide) maar dat valt nu allemaal onder ADHD. ADD bestaat officieel niet meer als diagnose :)

• Like
Waarderingen: ljuv

CeeCee

Bewuste gebruiker
Ik ben zelf ook precies met hetzelfde gediagnosticeerd. PDD-NOS wordt staat bij mij nu het dossier gewoon als gewoon autisme. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen verschillende soorten van.

Bij ADHD net zo, er zijn nog wel verschillende subtypes (attentive, inattentive, en een combinatie van beide) maar dat valt nu allemaal onder ADHD. ADD bestaat officieel niet meer als diagnose :)
Arts gaf mij recent voormalig type 1 mee. In haar woorden ‘voorheen ook wel ADD genoemd’

• Like

KoLijntje

Belezen gebruiker
Re: AD/HD en verslaving

het gaat erom dat we vroeger zeiden: dat jonk is veel te druk, heeft teveel energie, kan moeilijk leren, wil teveel tegelijkertijd etc. Dat waren karakter eigenschappen. Tegenwoordig wordt elke eigenschap op een weegschaal gelegd en wel/niet wenselijk bevonden. Bij mede voor de buitenwereld onwenselijk (lees: vermoeiend voor vermoede ouders) gedrag wordt een diagnose gesteld en daarom zitten nu tienduizenden nederlandse 14 jarigen aan de amfetamine :)
Ik zou zeggen, lees de OP eens goed door of verdiep je wat meer in AD(H)D. :) ‘Te druk’ en ‘moeilijk leren’ zijn idd een karaktereigenschap en een indicatie van iemands vermogen om snel dingen op te nemen (intelligentie dus, even heel simpel gezegd). Sommige kinderen zijn tsja.. even heel lullig gezegd gewoon irritant en/of dom zeg maar :P

Bij AD(H)D is er sprake van een veel complexere samenhang van kenmerken veroorzaakt door neurobiologische processen in de hersenen die niet werken zoals ‘normaal’. Vaak zie je dat kinderen (voordat ze een diagnose/behandeling krijgen) behoorlijk onderpresteren bijvoorbeeld. Ze kunnen dan wel degelijk (redelijk) goed leren, maar bij dingen die hun interesse niet hebben kunnen ze zich simpelweg niet lang concentreren. Dat is heel wat anders dan moeilijk kunnen leren. Wanneer zo’n kind een behandeling of medicatie krijgt, kunnen ze dit wel beter. Terwijl een ‘moeilijk lerend’ kind niet opeens beter gaat leren door die medicatie. Snap je het verschil? :)

Wat je ook vaak ziet is dat ‘simpele basis-dingen’ die bijna elk kind kan leren (plannen, op tijd zijn, een tijd stil zitten) moeilijk gaan, maar juist de wat ingewikkeldere dingen makkelijker dan gemiddeld gaan. Waarom? Omdat die eerste zaken saai en niet prikkelend/uitdagend genoeg zijn voor een AD(H)D-brein. Dat heeft eigenlijk een aversie tegen teveel routine/vastigheid (terwijl ze door hun chaotische gedrag er ook juist behoefte aan hebben. Een lastige paradox eigenlijk).

‘Ja maar vroeger bestond er geen ADHD enzo’. Vroeger bestond er ook ADHD, alleen het leven was 100 keer simpeler met 100 keer minder prikkels. Het kwam dus vaak niet zo naar voren als problematisch zijnde. Het leven en de maatschappij tegenwoordig stellen veel meer eisen. En dan komt zo’n stoornis eerder naar voren. Hoewel je je dus eigenlijk af kan vragen: is de maatschappij van nu de stoornis, of de AD(H)D?

• Love

KoLijntje

Belezen gebruiker
Wat ik me dan wel afvraag: waarom valt de ene AD(H)D’er wel makkelijk in een zware verslaving en de andere niet? Is dat toch (ondanks de gevoeligheid) door wilskracht? Niet dat ik nu wil zeggen dat elke zwaar verslaafde geen wilskracht heeft (behalve als hij niet in elk geval hard probeert er vanaf te komen/het te beheersen).

• Like

Cera

Belezen gebruiker
Wat ik me dan wel afvraag: waarom valt de ene AD(H)D’er wel makkelijk in een zware verslaving en de andere niet? Is dat toch (ondanks de gevoeligheid) door wilskracht? Niet dat ik nu wil zeggen dat elke zwaar verslaafde geen wilskracht heeft (behalve als hij niet in elk geval hard probeert er vanaf te komen/het te beheersen).
Misschien de één gewoon minder verslavings gevoelig dan de ander.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Imo: wilskracht kan je maar zover brengen. Al kan het wel de opstap zijn die nodig is.

Maar wilskracht is ook een soort negatieve motivatie in de zin van: ik doe dit eigenlijk tegen mijn zin, omdat ik dit/dat wil bereiken.

Op een gegeven moment moet iets positiefs het overnemen. Bijvoorbeeld: je stopt met je (hevige) wietgebruik. Eerst doe je dat op wilskracht, maar dit kun je niet voor altijd op wilskracht blijven doen (tenminste, de meeste niet denk ik). Op een gegeven moment moet oprecht nuchterheid gewaardeerd worden voor wat het is: de helderheid, het betere slapen, etc. Oftewel: positieve motivatie om door te gaan met blijven stoppen wiet te gebruiken.

Ik weet niet precies hoe dit met AD(H)D zit, dat heb ik niet. Het zal het er wellicht moeilijker op maken. Ik vermoed dat ook dan positieve motivatie gevonden moet worden: stoppen omdat het je iets goeds brengt, in plaats van stoppen omdat je iets slechts wilt vermijden.

N3K0

Badass junkie
Imo: wilskracht kan je maar zover brengen. Al kan het wel de opstap zijn die nodig is.

Maar wilskracht is ook een soort negatieve motivatie in de zin van: ik doe dit eigenlijk tegen mijn zin, omdat ik dit/dat wil bereiken.

Op een gegeven moment moet iets positiefs het overnemen. Bijvoorbeeld: je stopt met je (hevige) wietgebruik. Eerst doe je dat op wilskracht, maar dit kun je niet voor altijd op wilskracht blijven doen (tenminste, de meeste niet denk ik). Op een gegeven moment moet oprecht nuchterheid gewaardeerd worden voor wat het is: de helderheid, het betere slapen, etc. Oftewel: positieve motivatie om door te gaan met blijven stoppen wiet te gebruiken.

Ik weet niet precies hoe dit met AD(H)D zit, dat heb ik niet. Het zal het er wellicht moeilijker op maken. Ik vermoed dat ook dan positieve motivatie gevonden moet worden: stoppen omdat het je iets goeds brengt, in plaats van stoppen omdat je iets slechts wilt vermijden.
Motivatie is toch wilskracht?
Ik zie/ervaar wilskracht niet als iets negatiefs

Het anders willen dan hoe het nu gaat/is.
Niet anders moeten want dan is het moetkracht.

Wilskracht is toch de wil om dingen te veranderen. Dingen veranderen//anders doen( levenstijl aanpassen) is gewoon ontzettend moeilijk en wat dagelijkse training nodig heeft. Zeker als paden in het brein er al diep ingesleten zijn. (Neuroplasticiteit)
Dan kost het meer moeite om nieuwe paden aante leggen maar is niet onmogelijk.

De wilskracht om te veranderen omdat je het wil niet omdat je het moet. Of niet meer mag.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Motivatie is toch wilskracht?
Ik zie/ervaar wilskracht niet als iets negatiefs

Het anders willen dan hoe het nu gaat/is.
Niet anders moeten want dan is het moetkracht.

Wilskracht is toch de wil om dingen te veranderen. Dingen veranderen//anders doen( levenstijl aanpassen) is gewoon ontzettend moeilijk en wat dagelijkse training nodig heeft. Zeker als paden in het brein er al diep ingesleten zijn. (Neuroplasticiteit)

De wilskracht om te veranderen omdat je het wil niet omdat je het moet. Of niet meer mag.
Niet echt wat ik bedoelde. Wilskracht is inderdaad ook motivatie en inderdaad niet negatief. Ik bedoelde met "negatieve motivatie" niet "slechte motivatie", maar zoals ik zei: iets doen omdat je iets zoals het nu gaat niet (meer) wilt. Je motivatie is in die zin negatief gebaseerd: je wilt iets niet meer.

En dat is inderdaad positief in bepaalde zin (ik begrijp nu dat dat verwarrend overkwam), maar het blijft dan ook altijd vechten tegen iets (dat je niet wilt). Wellicht (zeer waarschijnlijk) is dat eerst ook echt nodig maar op een gegeven moment kan beter positieve motivatie het overnemen: dingen doen omdat je het leuk/fijn vindt want dát is op de lange termijn vol te houden. Omdat het dan geen gevecht meer is, maar hoe je fijn en zonder verslaving in het leven staat.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wat is hier negatief aan dan?
Je motivatie is gebaseerd op wat je niet meer wilt in plaats van wat je wel wilt.

Je richt je op het slechte vermijden ipv op het goede toelaten.

Nogmaals: (aanvankelijk) een goed iets, maar het is vechten, dus houden veel mensen die manier waarschijnlijk niet altijd vol.

N3K0

Badass junkie
Je motivatie is gebaseerd op wat je niet meer wilt in plaats van wat je wel wilt.

Nogmaals: (aanvankelijk) een goed iets, maar het is vechten, dus houden veel mensen die manier waarschijnlijk niet altijd vol.
Althans ik ervaar het anders. Voor mij is wilskracht en motivatie en een situatie willen veranderen niet negatief.

Ik hoor wel wat je zegt hoor. Dat er meer moet zijn dat het anders willen.

Mij heeft dat dus wel geholpen toen ik extreem slecht in mijn vel zat. Ik wil dit niet meer. Ik wil me niet meer zo voelen. Ik wil me niet mee zo gedragen. Ik wil niet meer zoveel meds misbruiken. Ik wil niet meer mijzelf pijn blijven doen.

Ik wil stabiel zijn. Ik wil gelukkig zijn. Ik wil gezond zijn.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Althans ik ervaar het anders. Voor mij is wilskracht en motivatie en een situatie willen veranderen niet negatief.
Ik denk dat je teveel focust op het woord negatief.

Ook ik zie aanvankelijke wilskracht en vechten om uit je diepe put te komen als goed, maar je kunt en hoeft niet je leven lang te blijven vechten. Je kunt op een gegeven moment manieren/motivaties vinden die niet meer gaan over ergens tegen vechten, maar ergens in mee flowen, waardoor je ook van je afhankelijke verslaving afblijft, maar op een fijne makkelijke manier waar je mee drijft in een positieve stroming waarin je ziet dat dat vele malen fijner is dan wat je eerder uit je verslaving haalde. Het hoeft niet altijd een gevecht te blijven (imo).

ljuv

DF-koningin
Ik zou zeggen, lees de OP eens goed door of verdiep je wat meer in AD(H)D. :) ‘Te druk’ en ‘moeilijk leren’ zijn idd een karaktereigenschap en een indicatie van iemands vermogen om snel dingen op te nemen (intelligentie dus, even heel simpel gezegd). Sommige kinderen zijn tsja.. even heel lullig gezegd gewoon irritant en/of dom zeg maar :P

Bij AD(H)D is er sprake van een veel complexere samenhang van kenmerken veroorzaakt door neurobiologische processen in de hersenen die niet werken zoals ‘normaal’. Vaak zie je dat kinderen (voordat ze een diagnose/behandeling krijgen) behoorlijk onderpresteren bijvoorbeeld. Ze kunnen dan wel degelijk (redelijk) goed leren, maar bij dingen die hun interesse niet hebben kunnen ze zich simpelweg niet lang concentreren. Dat is heel wat anders dan moeilijk kunnen leren. Wanneer zo’n kind een behandeling of medicatie krijgt, kunnen ze dit wel beter. Terwijl een ‘moeilijk lerend’ kind niet opeens beter gaat leren door die medicatie. Snap je het verschil? :)

Wat je ook vaak ziet is dat ‘simpele basis-dingen’ die bijna elk kind kan leren (plannen, op tijd zijn, een tijd stil zitten) moeilijk gaan, maar juist de wat ingewikkeldere dingen makkelijker dan gemiddeld gaan. Waarom? Omdat die eerste zaken saai en niet prikkelend/uitdagend genoeg zijn voor een AD(H)D-brein. Dat heeft eigenlijk een aversie tegen teveel routine/vastigheid (terwijl ze door hun chaotische gedrag er ook juist behoefte aan hebben. Een lastige paradox eigenlijk).

‘Ja maar vroeger bestond er geen ADHD enzo’. Vroeger bestond er ook ADHD, alleen het leven was 100 keer simpeler met 100 keer minder prikkels. Het kwam dus vaak niet zo naar voren als problematisch zijnde. Het leven en de maatschappij tegenwoordig stellen veel meer eisen. En dan komt zo’n stoornis eerder naar voren. Hoewel je je dus eigenlijk af kan vragen: is de maatschappij van nu de stoornis, of de AD(H)D?
Wat fijn dat je dit zo duidelijk en bondig hebt uitgeschreven😍 ik ga je berichtje bewaren, want ik heb het zelf vaker maar minder succesvol geprobeerd op dit forum. Dankjewel!

Behalve wat hier al genoemd wordt, dat elk brein en lichaam en individue anders is, heeft het ook veel te maken met context denk ik.

Hoe ben je opgegroeid? Rookten je ouders? Dronken ze (vaak) in het bijzijn van kinderen? Naar wat voor school ben je geweest, werd daar drugs e.d. gebruikt? Wat is je socioeconomische achtergrond: ben je opgegroeid in armoede? Heb je een laag onderwijsniveau genoten? Dit zijn allemaal indicatoren die de gezondheid beïnvloeden, en daarmee ook hoe snel je in aanraking komt met verslaving.

Precies wat je zegt inderdaad, het werkt in principe hetzelfde, maar er zijn meerdere factoren die het lastiger maken. Adhd’ers overzien bijvoorbeeld veel slechter lange termijn ‘dingen’. Dus ook de positieve gevolgen die je overhoud aan stoppen met je verslaving, zijn moeilijk te zien en naartoe te streven. Net zo goed andersom: iedereen weet wat verslaving op de lange termijn met je doet, maar met een gedragsstoornis is dat moeilijker te ‘beleven’. We halen onze dopamine shots uit korte termijn oplossingen: die voelen we, die snappen we, én daar hebben we een flink tekort aan dus streven we enorm na. En laten nou net de meeste middelen heel kort voldoening geven aan die behoeft… Daarom dat je maar heel lastig motivatie uit kan halen uit het lange termijn perspectief. Je zal die motivatie dus ergens anders moeten zoeken; als je stopt met roken bijvoorbeeld uit het feit dat je een week later al veel beter proeft en veel meer kan genieten van lekker eten. Zo werkt het met alles trouwens, niet alleen met stoppen met middelen gebruik.

Dingen veranderen//anders doen( levenstijl aanpassen) is gewoon ontzettend moeilijk en wat dagelijkse training nodig heeft. Zeker als paden in het brein er al diep ingesleten zijn. (Neuroplasticiteit)
Is ook zéker zo, maar het ontwikkelen van patronen en paden an sich is dus voor een ADHD’er alweer moeilijker, verslaving is dan eigenlijk een extra factor die dit moeilijker maakt. Een adhd brein kan/wil helemaal niks te maken hebben met routine of orde. Het is iets waar ze geen koek van kunnen maken én waar je geen voldoening uit haalt. Zo doe ik al een tijd lang mijn best mijn slaap ritme wat gezonder te maken, maar het kost me echt álles en het lukt ook heel vaak niet. Terwijl ik heus wel weet dat alle andere dagelijkse dingen ook makkelijker en leuker worden als het wel lukt…

Hier heel erg mee eens! Echt goed om te beseffen als je bezig bent met je verslaving onder controle krijgen, maar eigenlijk met een hele boel dingen. “Ik wil wel, maar ik wil niet echt.”

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hier heel erg mee eens! Echt goed om te beseffen als je bezig bent met je verslaving onder controle krijgen, maar eigenlijk met een hele boel dingen. “Ik wil wel, maar ik wil niet echt.”
Ook voor veel niet-AD(H)Ders denk ik wel een bekende:

Soms kun je heel erg graag iets willen (stoppen), maar wil je eigenlijk al bij de "finishlijn" (whatever dat precies inhoudt) zijn. Terwijl echt willen stoppen draait om ook het hele proces voorafgaand aan gestopt zijn oprecht te willen doorgaan.

Iets dat denk ik vooral bij iets als verslaving vaak heel duidelijk te zien is: mensen willen gestopt zijn, maar willen (eigenlijk) niet stoppen. Kan ook enorm frustrerend zijn, omdat iemand oprecht enorm graag gestopt wil zijn met iets, omdat hij/zij weldegelijk ziet wat het met hem/haar en zijn/haar omgeving doet.

ljuv

DF-koningin
Ook voor veel niet-AD(H)Ders denk ik wel een bekende:

Soms kun je heel erg graag iets willen (stoppen), maar wil je eigenlijk al bij de "finishlijn" (whatever dat precies inhoudt) zijn. Terwijl echt willen stoppen draait om ook het hele proces voorafgaand aan gestopt zijn oprecht te willen doorgaan.

Iets dat denk ik vooral bij iets als verslaving vaak heel duidelijk te zien is: mensen willen gestopt zijn, maar willen (eigenlijk) niet stoppen. Kan ook enorm frustrerend zijn, omdat iemand oprecht enorm graag gestopt wil zijn met iets, omdat hij/zij weldegelijk ziet wat het met hem/haar en zijn/haar omgeving doet.
Ongetwijfeld. En niet te vergeten als het om middelenmisbruik gaat: er is ook gewoon een extra stofje keihard zijn best aan het doen je psyche te beïnvloeden wel te blijven gebruiken, waardoor die perspectieven al helemaal moeilijk te geloven zijn.

Maar, omdat de vraag en het topic toch over de combi met ADHD gaat: mensen met adhd missen gewoon connecties is hun hersens die dit voor anderen mensen net wat makkelijker maken.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ongetwijfeld. En niet te vergeten als het om middelenmisbruik gaat: er is ook gewoon een extra stofje keihard zijn best aan het doen je psyche te beïnvloeden wel te blijven gebruiken, waardoor die perspectieven al helemaal moeilijk te geloven zijn.

Maar, omdat de vraag en het topic toch over de combi met ADHD gaat: mensen met adhd missen gewoon connecties is hun hersens die dit voor anderen mensen net wat makkelijker maken.

Thanks, ik ga ze bekijken en lezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd wat sceptisch was over AD(H)D maar wie ben ik eigenlijk om er wat over te zeggen. Ik weet niet wat de ervaring van een ander is.

• Like

ljuv

DF-koningin
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd wat sceptisch was over AD(H)D maar wie ben ik eigenlijk om er wat over te zeggen. Ik weet niet wat de ervaring van een ander is.
Ik ook, ook al ervaar ik wel al mijn hele leven dat ik anders werk dan anderen. “Dan maar harder mijn best doen” dacht ik altijd, en dat ging ook heel lang goed (lol, voel je hem, waar mijn andere struggles vandaan komen?). Ik ben nu heel blij dat ik er toch mee aan de slag ben gegaan (uit noodzaak wel). Door het beter te leren begrijpen (oorzaken, verbanden, gevolgen) zie ik ook in dat het niet zo zeer om harder mijn best doen gaat, maar om anders mijn best doen. Er zijn gewoon manieren, die je (nog) niet op school of van je ouders aangeleerd krijgt, die beter bij mij passen waardoor ik wél beter presteer.

Edit: ik snap het scepsisme ook wel omdat het nu een heel populair onderwerp is, neurodiversiteit. En ik vind het ook jammer dat we elke negatieve eigenschap zo ontzettend onder de loep nemen en daar gelijk DMS-termen aan willen hangen. I mean; laat ons ook gewoon lelijk zijn haha. Maar het is wel gewoon een feit dat veel mensen deze struggle hebben, het een aantoonbaar iets is wat in je hersens gebeurt, en dat het je enorm veel op kan leveren als je hier wel aandacht voor hebt. Mijn persoonlijke grootste scepsisme zit hem hierin:
is de maatschappij van nu de stoornis, of de AD(H)D?
Maar… ik kan de maatschappij niet morgen veranderen. Hoe ik mezelf daarin plaats en hoe ik ermee omga wel.
Wat ik ook moeilijk vind is wanneer mensen zich verschuilen achter een diagnose. Ik vind dat het best benoemd mag worden als je je eigen gedrag e.d. wil uitleggen aan anderen. Maar ik verwacht eigenlijk wel van iedereen, met en zonder diagnose, dat je je best doet de beste versie van jezelf te worden. Voor anderen, maar vooral voor jezelf.

Laatst bewerkt:

ljuv

DF-koningin
het is pas echt "leuk " als je de combo adhd + pdd-nos +ptss , hebt
Behalve de ptss, is mijn zusje met hetzelfde gediagnosticeerd. Kan inderdaad heel zwaar en moeilijk zijn… Maar ook hier kan je heel goed mee leren omgaan als je wil.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ook, ook al ervaar ik wel al mijn hele leven dat ik anders werk dan anderen. “Dan maar harder mijn best doen” dacht ik altijd, en dat ging ook heel lang goed (lol, voel je hem, waar mijn andere struggles vandaan komen?). Ik ben nu heel blij dat ik er toch mee aan de slag ben gegaan (uit noodzaak wel). Door het beter te leren begrijpen (oorzaken, verbanden, gevolgen) zie ik ook in dat het niet zo zeer om harder mijn best doen gaat, maar om anders mijn best doen. Er zijn gewoon manieren, die je (nog) niet op school of van je ouders aangeleerd krijgt, die beter bij mij passen waardoor ik wél beter presteer.
Precies ja: anders, niet harder.

Zo had ik een collega die altijd keihard werkte maar totaal niet efficiënt. Je kunt beter goed kijken naar iets en zo een andere manier vinden die goed voor jou werkt om het zo beter te doen, in plaats van er altijd keihard tegenaan om jezelf waardig te vinden.

Edit: ik snap het scepsisme ook wel omdat het nu een heel populair onderwerp is, neurodiversiteit. En ik vind het ook jammer dat we elke negatieve eigenschap zo ontzettend onder de loep nemen en daar gelijk DMS-termen aan willen hangen. I mean; laat ons ook gewoon lelijk zijn haha. Maar het is wel gewoon een feit dat veel mensen deze struggle hebben, het een aantoonbaar iets is wat in je hersens gebeurt, en dat het je enorm veel op kan leveren als je hier wel aandacht voor hebt. Mijn persoonlijke grootste scepsisme zit hem hierin:
Een ex van me zei: autisme is aantoonbaar in de hersenen, ad(h)d niet. Dat is ook een beetje blijven hangen bij me, al klopt dat wellicht niet of heb ik het zelf misschien verkeerd geïnterpreteerd.

Maar… ik kan de maatschappij niet morgen veranderen. Hoe ik mezelf daarin plaats en hoe ik ermee omga wel.
Zeker.

ljuv

DF-koningin
Een ex van me zei: autisme is aantoonbaar in de hersenen, ad(h)d niet. Dat is ook een beetje blijven hangen bij me, al klopt dat wellicht niet of heb ik het zelf misschien verkeerd geïnterpreteerd.
Hmmm ja hangt inderdaad een beetje van je interpretatie af. Je kan geen hersenscan maken en zeggen “kijk, zie je dat, dat betekent dat je ADHD hebt!” Dat kan overigens ook niet met autisme. Beiden zijn een gedragsstoornis, geen hersenziekte… Maar die gedragsstoornis komt wel degelijk voort uit het feit dat je hersens anders werken, en bepaalde stoffen minder goed opnemen en/of aanmaken. En dat is wel aangetoond.

Hier houdt mijn beperkte kennis wel een beetje op heheh, voor ik stomme dingen ga zeggen. I summon the great @Roze Olifant

Bovenaan