Info AD(H)D en verslaving

neboe

Experimenterende gebruiker
Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37

Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.

Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!

vraagje zijn al die adhd dingen opgelost als je je scheel snuift aan de ritalin , vr gr neboe

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Nope, simpel voorbeeld:
Als je een bril opzet zie je nog steeds scheel, je hebt alleen een hulpmiddel die je scherp laat zien.
Ritalin lost de problemen niet op. Het helpt ook maar voor een deel van de problemen. Het helpt met concentreren, dus je krijgt veel makkelijker het huishouden gedaan, de boekhouding etc.
Het helpt niet met de gedachtes die in je hoofd razen, met de emoties die je ervaart en hoe anders dat jij de wereld ziet en ervaart, en nog veel meer.

Adhders hebben wel het geluk dat dit zo ongeveer de enige psychische aandoening is waar medicijnen voor zijn die de oorzaak aanpakken ipv symptoom bestrijding.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Van alle kanten wordt er van je verwacht dat je het maximale uit het leven haalt. Maar wat is het dat je zelf wilt? Misschien is het iets dat in de ogen van de mensen om je heen niet het "maximale" is.

Ik vind deze zin heel mooi om mijn gedachte over "iedereen heeft zijn eigen waarheid" te benadrukken.
Ik trek het wellicht een beetje uit context omdat ik alleen deze zin eruit pak, maar probeer vooral even mee te gaan in mijn denken.

Ieder mens denkt anders en het is onmogelijk om naar de standaarden (waarheid) van een ander te leven. Leef volgens je eigen waarheid en probeer los te laten dat mensen wat van je verwachten, dat je daaraan zou moeten voldoen. Ik denk dat verwachtingen van andere een groot probleem is momenteel, omdat mensen zichzelf veel makkelijker aan de kant zetten en zichzelf leugens voorhouden om maar aan die verwachting te kunnen voldoen.
Mensen vergeten dat ze hun eigen waarheid hebben, niet iedereen vind paprika lekker. We verwachten ook niet dat iedereen dat lekker vind en we accepteren dat iedereen daarin zijn eigen waarheid heeft. Maar waarom is dat niet zo vanzelfsprekend als het op het leven aankomt en wat je moet bereiken in het leven? Waarom is ieder zijn eigen waarheid kwa eten en humor bijvoorbeeld zoveel beter geaccepteerd dan dat ieder zijn eigen waarheid heeft in de beleving van het leven.

Om op het weed terug te komen waar ik ook wat van las.
Iedereen gebruikt het om zijn eigen redenen, het klopt dat er mensen zijn die er paranoia van worden. Maar het is ook zo dat het voor veel mensen wat doet. De adhder, met weed op gaan de gedachte veel rustiger waardoor je de tijd en geordendheid (is dit een woord?) hebt om na te denken over onderwerpen. Zodat je er dieper op in kan gaan en zo dus meer kan ontdekken/leren. Ipv dat de gedachtes je hoofd binnen stormen en je van de hak op de tak bezig bent.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Adhders hebben wel het geluk dat dit zo ongeveer de enige psychische aandoening is waar medicijnen voor zijn die de oorzaak aanpakken ipv symptoom bestrijding.
Oorzaak en gevolg benoemen is gevaarlijk in wetenschapsland. :P De theorieën die gebruikt worden om ADHD te beschrijven en verklaren zijn nog steeds theorieën. Je kunt prima zeggen dat de meeste mensen met een diagnose ADHD een lager dopamineniveau hebben en dat ritalin daar effect op heeft, maar niet direct dat de gedragsklachten worden verklaard door het lage dopamineniveau want dat weet je nooit zeker.

Ik denk dat veel mensen een verkeerde diagnose voor ADHD hebben. Druk gedrag en aandachtsproblemen kunnen door voeding komen, door slaapproblemen, een instabiele thuissituatie, somberheid, angst, en de allerbelangrijkste is nog wel vroeg trauma. Dat moet je ALLEMAAL uitsluiten voor je een diagnose kunt stellen. In dat kader denk ik dat veel mensen aan symptoombestrijding doen met ritalin ja...

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik denk dat veel mensen een verkeerde diagnose voor ADHD hebben. Druk gedrag en aandachtsproblemen kunnen door voeding komen, door slaapproblemen, een instabiele thuissituatie, somberheid, angst, en de allerbelangrijkste is nog wel vroeg trauma

Dit klopt zeker. Is al eens een docu over geweest op tv. Ik weet het precieze percentage niet meer maar het lag zo rond de helft (!) van de mensen met adhd dat die het dus eigenlijk niet hebben. En toch ritalin oid krijgen voorgeschreven.
Het werd zelfs bijna opgedrongen door scholen aan ouders om hun kind maar pillen te geven. Omdat ze “anders of druk” waren in de klas. Ook werd daar duidelijk gemaakt dat in veel van die gevallen van “nep adhd” opvoeding een grote rol speelt.
Was een vandaag of nieuwsuur ofzo.

krannatom

Belezen gebruiker
Tripreporter
Ooit had ik de luxe om een ADHD kindje mee te krijgen op kamp. Na 3 dagen spoelde ik zijn hele voorraad door. Niet wetende wat ik zelf voordeel kon halen uit zijn voorraad. Na 10 dagen kamp en de kans om zich uit te leven in het veld, was deze kiddo ‘genezen van zijn adhd’. Tot hij terug naar het gewoonlijke systeem moest. Mijn hart brak toen ik hem in de rij zag staan, zoals elk ander kind, gestript van zijn eigen interesses, meningen en fantasieën. We maken onszelf kapot, en dat doet me oprecht veel pijn.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Hier een hardcore ADD-er van het ergste soort.

inderdaad verslavingsgevoelig, maar al met al valt het toch nog wel mee:

- nicotine
- softdrugs
- in de jaren 90 weekendverslaafd aan XTC en Speed
- sommige periodes in mijn leven neiging naar gameverslaving
- tja, alcoholverslaving? ik vind dat die norm vrij laag ligt, de instanties spreken al van alcoholverslaving bij 6+ glazen per week. en daar zit ik dan wel boven, maar ik vind mezelf toch geen alcoholaddict. in het weekend zo tussen de 3-12 flesjes, doordeweeks wat alcoholvrije dagen.

aan hardrugs ben ik nooit verslaafd geweest. ik kon in de jaren 90 gelukkig nee zeggen tegen vrienden die aan de heroine gingen, heb dat nooit aangedurfd. coke basen ook nooit aangedurfd. Coke is best leuk voor een keer maar dan wel hele goeie, streetcoke moet ik niet. XTC en Speed op de jaren 90 na kan ik zonder enige moeite onder controle houden en psychedelica waar ik hevig in geinteresseerd ben zijn niet verslavingsgevoelig. Keta en GHB waren leuk om eens geprobeerd te hebben maar zijn niet echt mijn type dope.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ooit had ik de luxe om een ADHD kindje mee te krijgen op kamp. Na 3 dagen spoelde ik zijn hele voorraad door. Niet wetende wat ik zelf voordeel kon halen uit zijn voorraad. Na 10 dagen kamp en de kans om zich uit te leven in het veld, was deze kiddo ‘genezen van zijn adhd’. Tot hij terug naar het gewoonlijke systeem moest. Mijn hart brak toen ik hem in de rij zag staan, zoals elk ander kind, gestript van zijn eigen interesses, meningen en fantasieën. We maken onszelf kapot, en dat doet me oprecht veel pijn.
Therapie werkt echt beter dan medicijnen. Zal misschien niet voor elke adhd’er gelden hoor maar voor t gros wel. Ik zie adhd namelijk niet als een handicap. Zo jammer dat vele ouders zich laten piepelen door artsen en de school. Ja therapie kost meer moeite en meer tijd voor de ouders en dat “hebben” ze niet. Of, hebben ze wel maar gebruiken t verkeerd. Gemakkelijk zijn die pillen. Aandacht besteden, de tijd nemen, je kind leren is veel beter dan vol stoppen met drugs. Haast haast, ikke ikke maatschappij..

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@De Dunne

in mijn geval is dat toch echt totaal anders. al die jaren therapie heb ik eigenlijk niks aan gehad maar medicatie veranderde mijn leven van de een op de andere dag:

- geen overprikkeld hoofd meer vol gedachten die alle kanten uit gaan
- de mogelijkheid om structuur aan te brengen
- niet meer uitstellen, gewoon aan de dingen beginnen en die nog afmaken ook

in praktijk krijg je dan dit:

- mijn huishuoden was een grote teringzooi, altijd al geweest. maar nu kon ik dus gestructureerd schoonmaken, heb alles een voor een aangepakt, ben 2 en halve week bezig geweest totdat alles brandschoon was. en ik kan het nog bijhouden ook.
- hetzelfde voor mijn administratie, was een meter grote berg los papier, heb een paar dagen nodig gehad om alles netjes te ordenen.
- en dan ook overzicht in mijn financieen voor het eerst in mijn leven. ik maak begrotingen, hou de inkomsten en uitgaves bij. alle vaste lasten onder de loep genomen en zaken er uit gegooid die ik niet nodig heb, dat bespaart me ongeveer 100 euro per maand
- geen kant en klaar of friet shoarma halen, gewoon zelf koken. en dan ook nog de aanbiedingen in de gaten houden
- ik was 100 kilo bij 1,85 meter, was wat veel dus ik besloot af te vallen, en dat ging retesnel, 20 kilo in 2,5 maand. nu nog steeds 80 kilo.
- ik verlies mezelf niet meer in de dingen die ik leuk vind, oftewel afname van de superfocus. mijn gameverslaving was van het ene op het andere moment genezen.
- maar ik kan me nu dus wel concentreren bij zaken die ik niet leuk/interessant vind.

met andere woorden, nu kan ik dus wel een normaal leven leiden. en dat dus allemaal door een of ander medicijntje, waar ik zelfs niet ook maar een bijwerking van heb. en dat terwijl therapie mij nooit ook maar een streep verder heeft gebracht.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
@De Dunne

in mijn geval is dat toch echt totaal anders. al die jaren therapie heb ik eigenlijk niks aan gehad maar medicatie veranderde mijn leven van de een op de andere dag:

- mijn huishuoden was een grote teringzooi, altijd al geweest. maar nu kon ik dus gestructureerd schoonmaken, heb alles een voor een aangepakt, ben 2 en halve week bezig geweest totdat alles brandschoon was. en ik kan het nog bijhouden ook.
- hetzelfde voor mijn administratie, was een meter grote berg los papier, heb een paar dagen nodig gehad om alles netjes te ordenen.
- en dan ook overzicht in mijn financieen voor het eerst in mijn leven. ik maak begrotingen, hou de inkomsten en uitgaves bij. alle vaste lasten onder de loep genomen en zaken er uit gegooid die ik niet nodig heb, dat bespaart me ongeveer 100 euro per maand
- geen kant en klaar of friet shoarma halen, gewoon zelf koken. en dan ook nog de aanbiedingen in de gaten houden
- ik was 100 kilo bij 1,85 meter, was wat veel dus ik besloot af te vallen, en dat ging retesnel, 20 kilo in 2,5 maand. nu nog steeds 80 kilo.
- ik verlies mezelf niet meer in de dingen die ik leuk vind, oftewel afname van de superfocus. mijn gameverslaving was van het ene op het andere moment genezen.
- maar ik kan me nu dus wel concentreren bij zaken die ik niet leuk/interessant vind.

met andere woorden, nu kan ik dus wel een normaal leven leiden. en dat dus allemaal door een of ander medicijntje, waar ik zelfs niet ook maar een bijwerking van heb. en dat terwijl therapie mij nooit ook maar een streep verder heeft gebracht.
Ik zei toch ook dat het niet voor elke adhd’er geldt.

MacLeod

Admin
Forumleiding
Beheerder

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@MacLeod

mijn dank. dan is er dus weinig aan de hand:

De 11 criteria zijn:

• Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  • Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  • Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  • Sterk verlangen om te gebruiken
  • Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  • Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak
  • Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk
  • Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt
  • Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  • Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
  • Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die die minder hevig door meer van de stof te gebruiken
het enige is dat ik soms wel zin heb in een biertje op een alcoholvrije dag, en er is enige tolerantie, maar aangezien het doel toch niet is om heel zat te worden leidt dat niet tot meer gebruik. de rest van de criteria zijn op mij niet van toepassing.

die grens van 6 glazen per week is behoorlijk standaard bij zelftesten bij sites/groeperingen die je willen helpen met stoppen van het nuttigen van alcohol.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Oorzaak en gevolg benoemen is gevaarlijk in wetenschapsland. :P De theorieën die gebruikt worden om ADHD te beschrijven en verklaren zijn nog steeds theorieën. Je kunt prima zeggen dat de meeste mensen met een diagnose ADHD een lager dopamineniveau hebben en dat ritalin daar effect op heeft, maar niet direct dat de gedragsklachten worden verklaard door het lage dopamineniveau want dat weet je nooit zeker.

Voor een deel ben ik het met je eens maar voor een deel ook niet. Anders zou dit topic ook helemaal niet interessant zijn als iedereen het maar met elkaar eens is :tongueout:.
Feit is dat adhd mensen een lager (verschilt pp) dopamineniveau hebben.
Feit is ook dat menselijk gedrag beïnvloed word door je hormoonhuishouding. Dus een lager dopamineniveau kan prima zorgen voor gedrachtsklachten.
De moeilijkheid zit hem erin dat die gedrachtsklachten bij veel mensen anders zijn. Dus niet iedere adhder heeft dezelfde klachten. Waar dit precies door komt is natuurlijk de grote vraag. En ik denk ook dat dit is wat jij wil zeggen met dat de klachten niet verklaard kunnen worden door het dopamine verschil.
Gedrag word ook nog steeds beïnvloed door omgeving en wat je meemaakt etc. Daardoor is het te verklaren dat ieder adhder verschillende gedrachtsklachten heeft. En een aantal exact dezelfde lichamelijk klachten, vergeetachtigheid, niet kunnen concentreren etc. Ook zit er al een verschil in welke geslacht je bent hoe de gedrachtsklachten zich uiten.

Ik denk dat veel mensen een verkeerde diagnose voor ADHD hebben. Druk gedrag en aandachtsproblemen kunnen door voeding komen, door slaapproblemen, een instabiele thuissituatie, somberheid, angst, en de allerbelangrijkste is nog wel vroeg trauma. Dat moet je ALLEMAAL uitsluiten voor je een diagnose kunt stellen. In dat kader denk ik dat veel mensen aan symptoombestrijding doen met ritalin ja...

Ben ik het van de ene kant mee eens. Dat de klachten door verschillende oorzaken kunnen komen.
Aan de andere kant zijn er ook al studies geweest die juist aantonen dat er veel mensen zonder diagnose rondlopen, nu het beter begrepen word krijgen meer mensen de diagnose. Maar dan heb ik het ook over de volwassenen groep en niet zozeer over de kinderen.
Ik denk inderdaad ook dat het makkelijk is voor ouders om er een pilletje in te stoppen en problemen voorbij. Ipv te kijken hoe de situatie thuis is en of daar iets verandert kan worden. Mensen willen nou eenmaal niet graag horen dat ze fout bezig zijn.
In Nederland krijg je de diagnose niet zomaar, volgens mij gaat dat in Amerika bijvoorbeeld veel makkelijker.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Voor een deel ben ik het met je eens maar voor een deel ook niet. Anders zou dit topic ook helemaal niet interessant zijn als iedereen het maar met elkaar eens is :tongueout:.
Feit is dat adhd mensen een lager (verschilt pp) dopamineniveau hebben.
Feit is ook dat menselijk gedrag beïnvloed word door je hormoonhuishouding. Dus een lager dopamineniveau kan prima zorgen voor gedrachtsklachten.
De moeilijkheid zit hem erin dat die gedrachtsklachten bij veel mensen anders zijn. Dus niet iedere adhder heeft dezelfde klachten. Waar dit precies door komt is natuurlijk de grote vraag. En ik denk ook dat dit is wat jij wil zeggen met dat de klachten niet verklaard kunnen worden door het dopamine verschil.
Gedrag word ook nog steeds beïnvloed door omgeving en wat je meemaakt etc. Daardoor is het te verklaren dat ieder adhder verschillende gedrachtsklachten heeft. En een aantal exact dezelfde lichamelijk klachten, vergeetachtigheid, niet kunnen concentreren etc. Ook zit er al een verschil in welke geslacht je bent hoe de gedrachtsklachten zich uiten.

Feit is dat mensen met een diagnose ADHD volgens de DSM, in 99% van de gevallen een lager dopamineniveau hebben. Daar is nog steeds 1% (en mogelijk meer, als je daadwerkelijk een willekeurige steekproef zou nemen van alle mensen op deze wereld) waarbij dat NIET het geval is. Er zijn altijd uitzonderingen, en die hebben ook waarde.
Dit betekent ook dat in zo'n onderzoek enkel de mensen zijn meegenomen die exact aan de diagnose ADHD (DIE WIJ ZELF HEBBEN BEDACHT) voldoen. Een diagnose ADHD is slechts de beschrijving van probleemgedrag. Dat stoppen we in een hokje. En daar gaan we vervolgens weer onderzoek mee doen.....
Feit is dat menselijk gedrag beïnvloed wordt door de hormoonhuishouding. Dus een lager dopamineniveau KAN zorgen voor gedragsklachten. HOEFT niet altijd.

Nee, dat was niet per sé wat ik probeerde te zeggen. Ik had het over verklarende factoren, niet over het zichtbare gedrag. Het spreekt (mijn inziens) bijna voor zich dat het waarneembare probleemgedrag per persoon verschilt, want iedereen is anders.

Ben ik het van de ene kant mee eens. Dat de klachten door verschillende oorzaken kunnen komen.
Aan de andere kant zijn er ook al studies geweest die juist aantonen dat er veel mensen zonder diagnose rondlopen, nu het beter begrepen word krijgen meer mensen de diagnose. Maar dan heb ik het ook over de volwassenen groep en niet zozeer over de kinderen.
Ik denk inderdaad ook dat het makkelijk is voor ouders om er een pilletje in te stoppen en problemen voorbij. Ipv te kijken hoe de situatie thuis is en of daar iets verandert kan worden. Mensen willen nou eenmaal niet graag horen dat ze fout bezig zijn.
In Nederland krijg je de diagnose niet zomaar, volgens mij gaat dat in Amerika bijvoorbeeld veel makkelijker.
Het één sluit het ander niet uit. Ik zeg niet dat ADHD niet bestaat. Het is extreem lastig als je zulke aandachtsproblemen hebt en zeker in de kindertijd kan het leiden tot heftige gedragsproblemen. Dat is óók iets wat veel mensen zich niet realiseren, juist omdat kinderen al snel het label ADHD krijgen als ze wat onrustig zijn. ADHD is een serieuze gedragsstoornis. Het label uitdelen aan mensen die niet daadwerkelijk aan de criteria voldoen bagatelliseert het probleem indirect voor mensen die er veel last van hebben. En juist die mensen kunnen ook precies veel baat hebben bij medicatie.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Caps gebruiken heeft weinig meerwaarde dan dat je erg bot en drammerig overkomt op me, alsof je me als een klein kind ziet wat weinig verstand heeft.
Ik ben bij deze dus ook klaar om hierover te praten met je.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Caps gebruiken heeft weinig meerwaarde dan dat je erg bot en drammerig overkomt op me, alsof je me als een klein kind ziet wat weinig verstand heeft.
Ik ben bij deze dus ook klaar om hierover te praten met je.
Oh lol, dat was helemaal niet bot en drammerig bedoeld naar jou. Ik frustreer me hier geregeld over in het algemeen. Psychiatrie moet anders. En wetenschap over psychiatrie is altijd dubbel.

Sofia87

Gast
@De Dunne

Ikzelf heb ook add en heb net als jij acht.zes, veel baat bij medicatie (dextro-amfetamine).
Ik herken de rust in mijn hoofd, de mogelijkheid om structuur te creëren en de vermindering van mijn uitstelgedrag. Ook in mijn geval bracht therapie me niet op hetzelfde punt als medicatie dat doet. Maar zoals hierboven reeds werd gezegd: iedereen is anders.

Ik heb wel wat ervaring met mdma en cocaïne, maar zou me niet verslavingsgevoeliger noemen omwille van m’n add.

Laatst bewerkt:

Wilwilwel

Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37

Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.

Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
Ik hoorde pas toen ik 50 jaar was dat ik ADHD had. Dat wist ik al jaren en de mensen om me heen ook.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Denk je? Dan hebben we straks allemaal één of meerdere stoornissen...
Dat zou alleen zijn als er daadwerkelijk ook iets mis is in psychisch functioneren en dat omgeving en dus ook de persoon zelf het in de gaten heeft dat het anders werkt als bij anderen mensen. Natuurlijk kan je niet je eigen diagnose stellen maar wel sterk beïnvloeden door de doorzichtige tests die worden uitgevoerd is mijn ervaring en die van velen andere.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dat zou alleen zijn als er daadwerkelijk ook iets mis is in psychisch functioneren en dat omgeving en dus ook de persoon zelf het in de gaten heeft dat het anders werkt als bij anderen mensen. Natuurlijk kan je niet je eigen diagnose stellen maar wel sterk beïnvloeden door de doorzichtige tests die worden uitgevoerd is mijn ervaring en die van velen andere.

Wat bedoel je dan precies? Want het is toch best logisch dat diagnostische tests je diagnose beïnvloeden? Waarbij men ervan uitgaat dat je geholpen wil worden en dus eerlijk bent. Ik zeg niet dat ik me kan vinden in de manier waarop diagnoses gesteld worden in de psychologie/psychiatrie maar ben wel benieuwd waarom je het zo ziet.

Myme

Ik krijg geen rilatin, wat ik ook doe. Dus dan maar een speedverslaving. ADD willen ze in de psychiatrie niet testen, heb toch al genoeg diagnoses. Als ze dan toch moeite doen, duurt het maanden voor de testen beginnen en zo lang kan ik niet clean blijven. Bovendien heb ik een momenteel nog onbekende slaapstoornis ook daar helpt de speed me enorm bij. Ik gebruik speed als zelfmedicatie, maar de bijwerkingen maken het verslavend en destructief. In opname mag je het niet gebruiken of je vliegt buiten. Ik smeek om een medische vorm, maar geen enkele psychiater wilt luisteren. Dus nu zit ik weer aan week nummer 1 thuis, 4de keer dat ze me op straat zetten voor drugs. Ondertussen heb ik ook het label verslaafde gekregen of course. Er is geen enkele persoon die naar me wilt luisteren als ik spreek over voordelen van speed. En mijn broer zijn rilatine stelen, word ook zeker afgekeurd. Ik weet niet wat ik nog moet doen... ik heb een opname nodig, maar zonder rilatin heb ik een concentratie van 2 seconden en slaap ik elke kans ik krijg. En dan durven ze nog te zeggen dat de opname niets uithaalt? Je zou het niet zeggen zeker. Geef me anders nog wat meer slaapmiddelen en anti psychotica. Dan hoef ik niet meer te doen alsof het me interesseert.

Mss dat ik beter kapot ga aan de speed dan nog te luisteren naar de dokters :(

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ehh...

Hoezo duurt het maanden voor ze je op ADD kunnen testen? Dat hebben ze zo gedaan en er is geen wachtlijst voor of zoiets.

Volgens mij weet de hulpverlening veel beter wat het beste voor je is dan jij op dit moment. En als je dan niet wil meewerken dan kunnen ze je inderdaad niet helpen. Je bent niet in een positie om voorwaarden te stellen, ik hoop dat je dat begrijpt.

Momenteel wil je alleen maar amfetamines, dan denk ik dat je toch wel terecht het predikaat speedjunk krijgt opgespeld.

Als ik jou was zou ik gewoon luisteren naar de hulpverleners. En stop met speed, en wel onmiddellijk.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Eens met bovenstaande. Zo'n diagnose is nu eenmaal moeilijk te testen, al helemaal als je ook andere psychische problemen hebt. En als je ervaring hebt met verslaving krijg je meestal geen medicatie voor ADHD mee.. Misschien met hen in gesprek over wat de opties zijn om rust te creëren zonder middelen?

Myme

Even ter mijn verdediging: ik denk wel degelijk dat ik niet verslaafd ben, al geef ik wel toe het middel soms te misbruiken. Ik kan stoppen wanneer ik wil. Heb ik de laatste 3 dagen ook gedaan. Heb ook nog nooit voor een hele lange periode gebruikt. Ik heb borderline en al 5 jaar lang worden alle symptomen op die ziekte gestoken. Ik kom net uit een verslaving kliniek/dubbeldiagnose en daar ben ik echte verslaafde tegen gekomen die helemaal anders gebruiken als mij. Zoveel mogelijk en alles moet op. En de volgende dag opnieuw. Dit doe ik niet! Ik gebruik zo weinig ik kan zonder het gewenste effect te verliezen. Na immens veel opzoekwerk en adviezen van anderen, kwam ik tot de conclusie dat ik hoogstwaarschijnlijk lijdt aan narcolepsie en mss ADD. Overdag heb ik slaapaanvallen en als ik slaap hallucineer ik enorm. Dit maakt mij kapot. Ik ben ALTIJD moe. Speed zorgt voor rust en stopt de aanvallen. Ik snap jullie bezorgdheid dat ik op zoek ben naar legale amfetamines. Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet te zeggen. Als de dokters me iets anders kunnen geven dat ook helpt, graag. Het hoeven geen amfetamine te zijn hoor. Das gwn momenteel het enige dat ik weet dat werkt.

Speed misbruiken Is en blijft idd een aandachtspunt. Het Is en blijft een hard drugs. Ik stop er idd beter mee, dat weet ik zelf goed genoeg. Maar dan wens ik wel een oplossing voor mijn slaapprobleem/ADD of whatever het mag zijn. Moet dat rilatine zijn? Neh dat maakt me niet uit.

Ik weet dat het moeilijk Is voor jullie om te begrijpen, maar voor mij Is elke dag vechten om te overleven. De moeheid maakt me kapot. Ik heb al meerdere keren in het ziekenhuis gelegen voor een zelfmoord poging. Dat wil ik niet nog eens. Is het dan zo fout om een middel te gaan gebruiken dat je leven beter maakt?

Nu denken jullie wrs: laat je dan testen. Das dus exact wat ik van plan maar zo simpel Is dat niet met de stempel psychisch patiënt. De psychiaters schrijven me telkens anti psychotica of slaapmiddelen voor. Welke niet werken of soms het zelfs erger maken. Ze hebben al alles op mij geprobeerd. Ontelbare pillen. Nauw gecontroleerd door een psychiater. Niets werkt. Toch willen dokters niets anders proberen of geen testen doen. Mijn bloed Is normaal dus dat slapen Is een vlucht. En ik geloof dat dan ook. Mijn laatste psychiater was de eerste die me vertelde dat de hallucinaties tijdens het slapen, geen psychoses konden zijn. Hij wist niet wat het Was. Dus wat doet hij? Toch maar anti psychotica voorschrijven... dat snap ik dan echt niet. Maar het Is ook mijn eigen fout omdat ik nooit een slaaponderzoek heb aangevraagd, wist niet eens dat zoiets iets zou uithalen. Tot nu. Ik wacht al maanden, binnen 10 dagen is het zo ver. Dus al mijn hoop Is daar op gevestigd.

Mijn mama, broer en vrienden van de verslavingskliniek waar ik laatst ben geweest, steunen me hierin. Ze begrijpen me wel. Morgen kan ik mss terug even op BOR-bed in diezelfde verslavingskliniek zodat ik zeker niet herval voor het slaaponderzoek. Hopelijk dat mijn dokter daar me begrijpt. Ik ben 22 en wil niet langer heel mijn leven wegslapen!

Erase92

Newbie
Hallo iedereen,

Ik ben 26 en heb sinds september 2018 de diagnose ADHD gekregen.

Ik ben zelf naar de huisarts gegaan omdat ik last had van depressieve klachten, deze heeft mij doorverwezen naar het GGZ, waar ik na een paar maanden praten de diagnose kreeg.

Wat bij mij op ging vallen, was dat ik de meeste baantjes na 6 maanden wel zat was.. Dat terwijl ik het zeker wel naar mijn zin had op mijn werk, maar toch zorgde ik er altijd voor dat het na ongeveer 6 maanden klaar was. Dit door bijvoorbeeld niet meer op te komen dagen..

Ook merkte ik dat ik relaties wel vol kon houden, beter nog.. Ik had het gevoel dat ik in een relatie moest zitten om te kunnen functioneren. Alleen zodra de relatie echt serieus begon te worden, ik een soort van in paniek raakte en abrupt de relatie stopte.

Doordat dit alles een terugkerend iets was, ging ik mijzelf afvragen of ik niet een vorm van autisme of pdd-nos zou hebben.

Nu blijkt het dus ADHD te zijn en sinds ik de diagnose heb en mijzelf er meer in ben gaan verdiepen, valt steeds meer ook op z'n plek.

Het stukje verslaving ken ik bijvoorbeeld op zowat alle mogelijke manieren.. Toen ik klein was, wilde ik alle flippo's, alle pokemon kaarten en terwijl ik ze nog geen eens allemaal had, wilde ik vervolgens ook alle Magic the Gathering kaarten..
Zo was het ook met speelgoed wat anderen hadden. Ik wilde het niet omdat ik jaloers was, maar gewoon voor de heb. En als ik het had, dan was ik er zo op uitgekeken..

Later werd dit voor mij cannabis, wat ik vanaf mijn 15e tot mijn 19e ben gaan gebruiken. Toen 3 jaar niks en vanaf mijn 22e tot aan de dag van vandaag, blow ik weer.
Gemiddeld rook ik zo'n 6 joints per dag.
Het blowen geeft voor mij zoveel rust in mijn hoofd.

Een goed voorbeeld is, is dat als ik niet onder invloed van cannabis auto ga rijden, ik ontzettend paniekerig rij. Het liefste rij ik dan niet op snelwegen omdat er dan meestal veel verkeer is en je op zoveel dingen moet letten.
Maar als ik onder invloed van cannabis achter het stuur stap is er totaal niks aan de hand. Ik hou mij netjes aan de maximale snelheid, ik hou voldoende afstand en let altijd een stapje extra op.

Verder neem ik nu sinds een week of 5 methylfenidaat. Dit 4 keer per dag en dan 1.5 tablet van 10mg per keer.
Ik merk dat sinds dit werking heeft, ik veel sneller dingen onderneem. Zoals boodschappen doen en de afwas. Wat ik hiervoor verschrikkelijk vond om te doen, door alle geluiden en prikkels..

Ook heb ik Olanzapine voorgeschreven gekregen, dit is een anti psychiotica.
Dit moet ik 1 keer per dag innemen, zodat ik minder moeite heb met inslapen en een beter hongergevoel krijg.

Zo een hele lap tekst, hoop dat mijn situatie een beetje duidelijk is zo haha!

Marcel Trip

Newbie
Ik wil niet spammen ofzo en ik hoop niet gebanned te worden door het delen van de volgende link:

Dopamine in balans

Ik denk dat juist ADD en ADHD-ers er profijt van hebben om op een natuurlijke manier de dopamine/serotonine balans in orde te krijgen.

ADD en ADHD kan namelijk in de darmen beginnen.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Interessante website @Triptherapie.nl | Marcel

Dat stuk over voeding is goed en duidelijk geschreven en ik moet zeggen dat trippen mij ook wel heeft geholpen als ADD-er zijnde. Maar hulp heb ik daar niet bij nodig.

Blijf je trouwens zelf nuchter bij zo'n therapie, of trip je zelf mee zoals gebruikelijk is in de Ayahuasca-wereld?

En wat maakt je tot een triptherapeut? Veel tripervaring? In de leer geweest bij sjamanen of zo? Zelfscholing? Training/opleiding gehad? Heb je misschien zelf een vorm van AD(H)D?

edit;
De antwoorden op mijn vragen heb ik inmiddels al gevonden op je site.

Laatst bewerkt:

Marcel Trip

Newbie
Interessante website @Triptherapie.nl | Marcel

Dat stuk over voeding is goed en duidelijk geschreven en ik moet zeggen dat trippen mij ook wel heeft geholpen als ADD-er zijnde. Maar hulp heb ik daar niet bij nodig.

Blijf je trouwens zelf nuchter bij zo'n therapie, of trip je zelf mee zoals gebruikelijk is in de Ayahuasca-wereld?

En wat maakt je tot een triptherapeut? Veel tripervaring? In de leer geweest bij sjamanen of zo? Zelfscholing? Training/opleiding gehad? Heb je misschien zelf een vorm van AD(H)D?

edit;
De antwoorden op mijn vragen heb ik inmiddels al gevonden op je site.

Thanks!

Ja, voeding is echt belangrijker voor ADD en ADHDers dan dat er gedacht wordt. Probeer als ADDer of ADHDer vooral ook een keer een goede probiotica. Zonder de juiste bacterien in de darmen kan het lichaam niet optimaal functioneren.

Vraagje aan ADHDers: Wie van jullie is via keizersnede geboren en wiens klachten zijn ontstaan of erger geworden na een antibiotica-kuur? Ik vraag dit omdat ik momenteel onderzoek of daar statische verbanden in zijn.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Nee, normale uitgang gebruikt destijds en antibiotica heeft ook geen invloed gehad.

Wel heb ik laatst de resultaten van een onderzoek naar probiotica gelezen en daaruit bleek dat die de darmen niet bereiken dus die consumeren is vrij zinloos.

Marcel Trip

Newbie
Nee, normale uitgang gebruikt destijds en antibiotica heeft ook geen invloed gehad.

Wel heb ik laatst de resultaten van een onderzoek naar probiotica gelezen en daaruit bleek dat die de darmen niet bereiken dus die consumeren is vrij zinloos.

Er zijn een paar merken waarbij de probiotica in zuurresistente capsules zitten. Die gaan pas open door enzymen die in de darmen voorkomen en dan komen de bacteriën wel goed aan.

@acht.zes Wat vindt je dan van dit artikel:

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Triptherapie.nl | Marcel
Ah ok, het onderzoek richtte zich puur op die drankjes met toegevoegde pro-biotica en die werken dus schijnbaar niet.

Alweer een interessant stuk heb het met veel interesse gelezen. Zelf heb ik wel degelijk darmproblemen gehad, trage stoelgang met af en toe verstoppingsklachten. En ook heb ik al als kind een blindedarmontsteking gehad.
Overigens was de gedachte destijds dat de blindedarm een overbodig ding was zonder taak maar recent onderzoek heeft aangetoond dat de blindedarm een veilige plek is voor je darmflora om zich daarin veilig terug te trekken bij ziektes en dergelijke zodat je darmflora een niet al te grote klap oploopt.

ATGC

Bewuste gebruiker

Het is leuk als je een anekdote hebt maar wat er echt toe doet is de algemene werking van een middel.
Ik gebruik ook voorgeschreven methylfenidaat en heb wel eens "zombiebuien" gehad maar deze treden niet consistent op. Sterker nog, vaak stimuleert het juist mijn interesses. Ik merk ook dat het een stuk assertiviteit oplevert en dat ik mij beter kan verwoorden.

"Medicijn X maakt je een zombie/ander persoon" is trouwens een claim die je wel vaker hoort zonder voldoende onderbouwing.

Albedo

Wijs gebruiker
@Triptherapie.nl | Marcel

Ik heb even op je website gekeken en gezocht. Ik miste wat informatie. Van magnesium suppletie is bekend te helpen bij ADHD, ADD en HSP klachten. Daar heeft iedereen baat bij overigens. De citraat versie is niet de best opneembare. Zeker niet als je darmproblemen hebt. Het is wel een van de goedkoopste. Zelfs met goed werkende darmen wordt er maar weinig opgenomen. Magnesiumolie of voetenbaden via de huid gaat niet langs de darmen. De pico versie wordt al opgenomen voordat het in de darmen komt dacht ik. Het boek van Dr. Carolyn Dean kan ik je aanbevelen erover. Over vetten kan ik je het boek van Mary Enig aanraden. De verhouding is inderdaad belangrijk zoals bij veel voedingsstoffen. Met de juiste voeding kan zeker veel gedaan worden, maar is persoonsafhankelijk en vergt uitproberen.

Over het GAPS dieet kon ik niks vinden. Dit kan ook helpen bij een slechte darmflora.

@mods Op veel websites wordt niet toegestaan reclame te maken bij een commercieel eigenbelang.

Fenrir

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
@mods Op veel websites wordt niet toegestaan reclame te maken bij een commercieel eigenbelang.
Heb hem er al op aangesproken, en bij verdere spam nemen we afscheid van Marcel. Is inderdaad niet de bedoeling.

De Rijdende Rachid

Bewuste gebruiker

Is er niemand die hier ook maar met zijn ogen om knippert? Deze meneer speelt even Doktertje met een kind dat hij meekrijgt op kamp en spoelt zn medicatie weg.

Nou een week is een mooie score, netjes. En Zoals elk ander kind? Want Adhders of ADD moeten perse altijd zich excentriek gedragen en opvallen? Mensen zoals jij houden het beeld in stand van de drukke-kindjes cliche verhalen. Bah

Ga je ook op skivakantie met autisten om ze te genezen? Of kan je alle
en in het bos genezen? Anders nodig ik @acht.zes uit voor een mid-weekje centerparcs in de veluwe, ik denk dat we het best wel een paar dagen volhouden daar samen. Beetje in de tuinstoel een 8,6je nuttigen en af en toe een frisse neus (lol:grin:) Maarja, voor je het weet is het zaterdag, gaat de wekker weer, rits ik mijn ziel weer af , vouw ik mijn meningen op en stop mijn interesses terug. Ik bewaar ze altijd in een potje van de dexamfetamine, past precies!

En nogmaals wat de fuck is er mis met jou dat je de verantwoordelijkheid hebt over een kind van iemand anders en besluit zijn medicatie maar even door te spoelen ?????? Wij hadden even een pittig gesprek gehad zodra mijn kind weer bij mij was :wink:

Jongen je heb echt geen idee waar je over praat en klinkt als het geile neefje van Jos Brecht. Je had beter die pillen zelf kunnen houden zoals je al zinspeelt, was jij misschien ook van je fantasieeen en interesses af.:sweatsmile:

Laatst bewerkt:
Bovenaan